آموزش ارسال الکترونیکی مالیات موضوع تبصره ۴ ماده ۱۸۷ قانون مالیاتهای مستقیم (جدید)

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. آموزش
  4. chevron_right
  5. آموزش ارسال الکترونیکی مالیات موضوع تبصره ۴ ماده ۱۸۷ قانون مالیاتهای مستقیم (جدید)

کاملترین فیلم آموزشی ارسال استعلام و دریافت مفاصاحساب دارایی از طریق دفترخانه بدون نیاز به مراجعه به سازمان امور مالیاتی (ویژه همکاران)

فیلم معرفی محصول

با سلام و احترام خدمت کلیه همکاران محترم

فیلم آموزشی که برای شما در نظر گرفتیم نحوه ارسال الکترونیکی دارایی املاک توسط دفاتر اسناد رسمی است که تا به امروز فقط در شهر تهران قابل اجرا بود و از تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ در سراسر کشور قبل اجراست.

لذا شما عزیزان می توانید فیلم آموزشی زیر را که به صورت رایگان برای شما قرار داده شده است را مشاهده فرمایید.

اما پیشنهاد ما این است که فیلم دوم ما که با کیفت بیشتر و بررسی نکات مهم و آموزش با مثال های واقعی (از ۰ تا ۱۰۰ تا دریافت پاسخ استعلام و تنظیم سند با مفاصا حساب دریافت شده) تنظیم گردیده است را تهیه نمایید.

(با مراجعه به فروشگاه سایت)

 

با توجه به شیوع بیماری کرونا و لزوم کاهش رفت آمدها فرصت مناسبی ایجاد شد برای اجرای سریع این طرح که دوستان زیادی قبلا با ما تماس گرفتند و سوالاتی را مطرح کردند و ما هم در قسمت سوالات متداول پاسخگوی آنها بودیم.

لذا قبل از تماس مجدد با ما فیلم های آموزشی را به طور کامل مشاهده فرمایید و چنانچه پاسخ خود را نیافتید از قسمت سوالات متداول به دنبال جواب خود بگردید و در آخر اگر سوالی داشتید از قسمت تماس با ما در ارتباط باشید.

نکته مهم: از تاریخ ۱۳۹۹/۵/۲۰ دیگر نیازی به مشخص نمودن اداره دارایی مربوطه نیست و فقط ورود شماره بلوک و ردیف کافی است.


سوالات متداول!


عدم نیاز به صورت مجلس تفکیکی هنگام استعلام از دارایی

نظر به اینکه وفق ماده ۱۰۶ آیین نامه قانون ثبت و با توجه به تنظیم اسناد و تقسیم نامه رسمی، کلیه اسناد مالکیتی که بر اساس صورتمجلس تفکیکی تنظیمی، صادر و تسليم شده است و مالک یا مالکین آن قصد انتقال یا هرگونه اقدام دیگر در دفاتر اسناد رسمی را دارند، بعضا مشاهده می گردد سران دفاتر اسناد رسمی درخواست ارسال تصویر صورتجلسه تفکیکی را از واحدهای ثبتی می نمایند.

با عنایت به اینکه اسناد مالکیت تک برگ کاداستری صادر و موقعیت ملک نیز در سند درج شده است بر اساس صورتمجلس تفکیکی بوده، لذا به منظور پیشگیری ازم مراجعات غیر ضروری و تحمیل هزینه اضافه و تکریم ارباب رجوع و ارائه سریع خدمت در کمترین زمان ممکن درخواست و ارسال صورتمجلس تفکیکی به دفاتر اسناد رسمی ضرورت نداشته و مقرر می دارد روسای محترم کلیه ادارات ثبت اسناد و املاک تابعه از ارسال صورتمجلس تفکیکی طبق درخواست به دفاتر اسناد رسمی خودداري نمایند.

ارسال الكترونيك استعلام دارايي برای املاک فاقد اعیانی (زمین) با کاربری مسکونی

برابر بازخوردهای دریافتی و با هدف تسهیل و تسریع فرآیند توسعه خدمات الکترونیک مرتبط با نقل و انتقال املاک، امکان ارسال استعلام گواهی نقل و انتقال برای املاک فاقد اعیانی (زمین) با کاربری مسکونی توسط دفاتر اسناد رسمی، با اعمال اصلاحات لازم در این خصوص در سامانه ها و وب سرویس های ارتباطی دو سازمان به سرانجام رسیده است و چند نمونه نیز با موفقیت به صورت الکترونیکی دریافت و گواهی مفاصاحساب ماده ۱۸۷ ق.م.م. مربوط صادر شده است.

مراتب جهت اطلاع رسانی لازم به کاربران مربوط و ارائه نقطه نظرات تکمیلی ایفاد می گردد.

 

مواردي كه توسط دفترخانه قابل ارسال الكترونيك استعلام دارايي است کدامند؟

موارد قابل ارسال الکترونیک استعلام دارایی توسط دفترخانه

مواردي كه توسط دفترخانه قابل ارسال الكترونيك استعلام دارايي هست:

  1. آپارتمان داراي صورت مجلس تفكيكي و پايانكار.
  2. اپارتمان با كاربري مسكوني.
  3. زمين داراي كاربري مسكوني.
  4. اسناد قطعي رهني.

مواردي كه توسط دفترخانه قابل ارسال الكترونيك استعلام دارايي نیست و باید حضوراً به دارایی مراجعه شود:

  1. اسناد صلح عمري
  2. اسناد انتقال اجرايي
  3. اسناد املاك غيرمسكوني
  4. فاقد پايان كار
  5. در دست ساخت
  6. املاك فاقد سند تفكيكي
  7. املاك داراي سند تفكيكي كه بخشي از عرصه آن داراي كاربري غيرمسكوني باشد
  8. اسنادي كه قبلا از قانون تسهيل استفاده كرده اند
  9. اسناد صلح بانک مسکن
  10. اسناد با کاربری تجاری
  11. اسناد با کاربری اداری
  12. اسنادی که بنام متوفی هستند. (ليكن حسب تجربه همكاران می توان استعلام ثبت را به نام ورثه در سیستم ثبت نمود (فقط ثبت شود و ارسال نشود) و استعلام دارایی را نسبت به سهم الارث آنها ارسال نمود.)
  13. درخصوص ساختمانهایی که واحد تجاری_مسکونی و یا اداری_مسکونی هستند و موضوع انتقال یک واحد مسکونی از ساختمان مذکور است
    • (دو رويه جاري است، هرچند برابر دستورالعمل‌هاي فعلي مجوزي براي ارسال استعلام الكترونيك دارائي نيست ليكن در برخي موارد ادارات دارائي نسبت به صدور پاسخ استعلام الكترونيك دارائي اقدام نموده‌اند.)

خواهشمند است حتمأ صورت‌مجلس تفكيكي اخذ و براساس آن و پايان‌كار بصورت توأمان نسبت به ارسال استعلام الكترونيكي اقدام گردد.

منبع: وبسایت کانون سردفتران و دفتریاران

مدر اعتبار گواهی صادر شده چقدر است؟

از تاریخ صدور به مدت ۳ ماه.

در صورت منقضی شدن تاریخ اعتبار چکار کنیم؟ (نحوه تمدید اعتبار)

برای تمدید گواهی با در دست داشتن نسخه چاپی (به همراه مهر و امضا سردفتر) به اداره امور مالیاتی مربوطه مراجعه گردد.

در صورت تغییر ارزش معاملاتی در مدت اعتبار گواهی چه باید کرد؟

در اینصورت نیاز به انجام کار خاصی نیست و گواهی صادره دارای اعتبار می باشد.

در صورت ورود اشتباه اطلاعات قبل از پرداخت وجه چه باید کرد؟

روی دکمه توقف توسط دفترخانه کلیک کنید و فرم جدید را با زدن روی دکمه جدید با کپی تشکیل دهید و فرم اصلاح شده را مجدداً ارسال فرمایید.

در صورت ورود اشتباه اطلاعات بعد از پرداخت وجه چه باید کرد؟

مودی (مشتری) باید به اداره امور مالیاتی مربوطه مراجعه نماید و فرایند استرداد را طی نماید.

سپس دفترخانه مجدداً فرم جدید را با اظلاعات صحیح ارسال نماید.

سپس مجدداً وجه مورد نظر پرداخت شود تا مفاصای صحیح صادر شود.

چه اشتباهاتی در هنگام تکمیل اطلاعات برای سردفتر ایجاد مسئولیت می نماید؟

در واقع اشتباه در ورود همه انواع اطلاعاتی که روی مبلغ مالیات اثر گذار است ممکن است برای سردفتر ایجاد مسئولیت نماید.

  • اما مهمترین آنها شامل موارد زیر است:
    1. مساحت ملک
    2. قدمت ملک
    3. عرض گذر
    4. مساحت زمین
    5. بافت فرسوده
    6. و…
  • همچنین به سه مورد زیر باید توجه لازم را داشته باشیم
    1. آیا پایان کار یا پروانه ساختمان و یا صورت مجلس تفکیکی به نام فرد انتقال دهنده (متقاضی) است؟
    2. آیا معاملات قبلی ملک بر اساس قانون تسهیل صورت گرفته است؟
    3. آیا ملک دارای معابر اختصاصی است؟

(مهم) نحوه اعمال ماده ۷۷ چگونه است؟ (از مواردی که اشتباه در ورود آن برای سردفتر ایجاد مسئولیت می نماید)

در ورود اطلاعات زیر برای اعمال ماده ۷۷ دقت کنید:

  1. آیا پایانکار یا صورت مجلس تفکیکی یا پروانه ساختمان به نام فرد انتقال دهنده (متقاضی) است؟
  2. تاریخ پایان کار
  3. تاریخ جواز

 

که در عکس زیر سه آیتمی که برای اعمال ماده ۷۷ باید دقیق وارد شود مشخص گردیده است.


ماده ۷۷ قانون مالیات های مستقیم:

درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان حسب مورد مشمول مقررات مالیات بر درآمد موضوع فصول چهارم و پنجم باب سوم این قانون خواهد بود.

تبصره ۱- اولین نقل و انتقال ساختمان‌های مذکور علاوه بر مالیات نقل و انتقال قطعی موضوع ماده (۵۹) این قانون مشمول مالیات علی‌الحساب به نرخ ده درصد(۱۰%) به مأخذ ارزش معاملاتی ملک مورد انتقال است. مالیات قطعی مودیان موضوع این ماده پس از رسیدگی طبق مقررات مربوط تعیین می‌شود.

تبصره ۲- شمول مقررات این ماده درخصوص ساخت و فروش ساختمان توسط اشخاص حقیقی منوط به آن است که بیش از سه سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار آن نگذشته باشد.

تبصره۳- شهرداری‌ها موظفند همزمان با صدور پروانه ساخت و همچنین در هنگام صدور پایان کار مراتب را به منظور تشکیل پرونده مالیاتی به اداره امور مالیاتی ذی‌ربط به ترتیبی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می­گردد، گزارش کنند.

تبصره ۴- شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت از حکم مفاد این ماده مستثنی است.

تبصره­ ۵- آیین‌نامه اجرائی این ماده درمورد نحوه تعیین درآمد مشمول مالیات و چگونگی تسویه علی‌الحساب مالیاتی با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون به‌تصویب هیأت وزیران­می‌رسد.

مدارک مورد نیاز؟

  1. شناسنامه و کارت ملی (برای اشخاص حقوقی: آگهی تاسیس و آخرین تغییرات …)
  2. سند مالکیت
  3. پایان کار
  4. جواز یا پروانه ساخت (در صورتی که تاریخ جواز بعد از ۱۳۹۱/۱/۱ باشد)
  5. صورت مجلس تفکیکی برای املاک با کاربری مسکونی که عمارت نباشند.
  6. کد پستی صحیح (مربوط به ملک)

آیا نیاز به ارسال مدارک از دفترخانه به سازمان امور مالیاتی است؟

خیر

تسلیم مدارک از سوی متقاضی به دفترخانه کفایت دارد و نیاز به مراجعه و ارائه مدارک به اداره امور مالیاتی نیست.

ارائه پایانکار الزامی است؟

بله

ارائه پایانکار الزامی است و در صورت ارائه ندادن پایانکار معتبر، مودی باید به سازمان امور مالیاتی مراجعه نماید.

آیا ارائه عدم خلاف بجای پایانکار منعی ندارد؟

فقط با ارائه پایانکار معتبر می توان از سازمان امور مالیاتی استعلام نمود و چنانچه ملک فاقد پایانکار باشد مودی باید به سازمان امور مالیاتی مراجعه نماید.

آیا امکان صدور گواهی برخط برای املاکی که مالک آن شخص حقوقی است وجود دارد؟

بله

برای مالک که در هنگام استعلام ثبت مشخصات شخص حقوقی را درج می نماییم (مانند سابق)

برای خریدار هم (اگر خریدار شخص حقوقی باشد) مشخصات شخصیت حقوقی را تکمیل می نماییم.

آیا امکان صدور گواهی برای عمارات و املاک ویلایی امکان پذیر است؟

بله

امکان صدور گواهی برای تمام املاک با کاربری مسکونی و دارای پایان کار امکان پذیر است

آیا امکان صدور گواهی برای تنظیم سند قطعی و رهنی به صورت همزمان وجود دارد؟

بله

(هنگام انتخاب “نوع درخواست تنظیم سند” دقت فرمایید که قطعی و رهنی را انتخاب کرده باشید.)

آیا امکان صدور گواهی برای املاک متعلق به دستگاه ها و نهادهای زیر مجموعه دولت و سایر ارکان حکومتی، وجود دارد؟

خیر

با توجه به اینکه این سازمانها فاقد ثبت نام مالیاتی هستند، امکان صدور گواهی وجود ندارد.

و باید مانند سابق، مودی به سازمان امور مالیاتی هدایت شود.

در حال حاضر امکان استعلام و صدور گواهی الکترونیکی برای کدام دسته از املاک وجود ندارد؟

  1. املاک با کاربری اداری و تجاری
  2. املاک فاقد پایانکار
  3. املاک دارای بدهی مالیاتی (که البته پس از تسویه بدهی های قبلی گواهی برخط صادر میگردد)
  4. املاکی که از طریق ارث به مالکین جدید انتقال میابد
  5. املاکی که برای آنها ارزش معاملاتی تعیین نشده است
  6. املاک موقوفه
  7. املاکی که معاملات قبلی آن به استناد قسمت اخیر بند ج ماده ۱ قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفترخانه صورت گرفته و بدون پرداخت مالیات و بدون گواهی، انجام معامله صورت گرفته است.
  8. سایر کاربری های غیر مسکونی…

در حال حاضر برای آن دسته از املاک که امکان صدور گواهی وجود ندارد چه باید کرد؟

در این موارد متقاضی با در دست داشتن استعلام فیزیکی دفتر اسناد رسمی و سایر مدارک مورد نیاز باید به اداره امور مالیاتی مربوطه مراجعه نماید. (مانند سابق)

مسئولیت سردفتر در صورت توقف بررسی در سامانه صدور گواهی مالیاتی؟

سر دفتر در صورت توقف بررسی در سامانه صدور گواهی باید مودی را به اداره امور مالیاتی راهنمایی نماید.

در صورتی که در هر مرحله از فرایند ارسال استعلام الکترونیکی، اقدام به توقف فرایند شود، چه اقدامی باید صورت پذیرد؟

اگر تا پیش از پرداخت مبلغ ماليات، دستور توقف صادر شود، استعلام ارسالی لغو میگردد.

پس از پرداخت مبلغ ماليات، امکان توقف فرایند کار وجود ندارد و گواهی مربوط صادر می شود.

قبض مالیاتی ارسالی از طریق سامانه به چه طرقی قابل پرداخت است؟

مودی می تواند از طریق دستگاه پوز دفتر خانه مبلغ مالیات را پرداخت کند. پرداخت از طریق نرم افزار آپ و خودپرداز بانک ملی نیز امکان پذیر است (در صورت استفاده از دو شیوه اخير زمان تایید پرداخت و در نتیجه زمان صدور گواهی کمی افزایش می یابد).

در صورتی که مودی مشخصات ملک مورد معامله را به اشتباه اظهار کرده باشد، مسئولیت با چه کسی است؟

در مرحله اظهار، مسئولیت با خود مودی است

لیکن در گواهی صادره مشخصات اصلی ملک مورد استعلام ذکر می شود

بنابراین اگر در هر مرحله برای دفترخانه محرز شد که ملک مورد معامله با ملکی که برای آن گواهی صادر شده تطابق ندارد باید با استناد به مشخصات ذکر شده در گواهی از پذیرش آن خودداری کند.

بدیهی است در صورت پذیرش و تنظیم سند بر مبنای گواهی مالیاتی غیر منطبق با ملک، مسئولیت بر عهده دفتر خانه خواهد بود.

آیا پس از ارسال استعلام الکترونیکی، نیاز هست که دفتر خانه اسناد و مدارک فیزیکی را نیز از مودی دریافت و به سازمان مالیاتی ارسال کند؟

خیر،

نیازی به ارسال مدارک ملک از سوی دفترخانه به سازمان امور مالیاتی نیست.

سازمان امور مالیاتی نیز مانند سازمان ثبت اسناد و املاک، دفتر خانه را به عنوان امین و معتمد پذیرفته است.

در صورتی که استعلام از یک دفترخانه ارسال شده و گواهی نقل و انتقال ملک دریافت شده باشد، آیا امکان تغییر دفترخانه و استفاده از گواهی صادر شده میسر است؟

خیر،

با توجه به طراحی سامانه این امر فعلا میسر نیست و در صورت تغییر دفتر خانه ضروری است دفترخانه جدید گواهی جدید دریافت نموده و مودی برای استرداد مبلغ پرداختی گواهی قبلی به اداره امور مالیاتی مراجعه نماید.

اگر مودی بر مبنای استعلام فیزیکی برای دریافت گواهی به اداره امور مالیاتی مراجعه کرده باشد آیا میتوان قبل از دریافت گواهی از اداره امور مالیاتی استعلام الکترونیکی را از دفتر اسناد رسمی ارسال کنیم؟

در این موارد، ارسال استعلام الکترونیکی صرفا در صورتی دارای وجاهت است که مودی به اداره امور مالیاتی ذیربط مراجعه نموده و درخواست توقف فرآیند صدور گواهی فیزیکی را تسلیم نماید.

حذف شدن دکمه "دریافت وضعیت استعلام امور مالیاتی"

اخیراً سامانه ثبت آنی طی اطلاعیه ای اعلام نمود که وضعیت استعلام امور مالیاتی به صورت برخط اعمال خواهد شد و نیاز به دریافت وضعیت نیست. فلذا دکمه دریافت وضعیت استعلام امور مالیاتی از سیستم حذف گردیده است.

مدت زمان ۳۲ دقیقه
برای شنود بهتر صدا از هندزفری استفاده فرمایید

فیلم آموزشی و کلیه اعداد و ارقام و اطلاعات وارد شده در آن فقط جهت آموزش بوده و مبنا قراردادن آن با مسئولیت فرد استفاده کننده خواهد بود و محضرچی در این خصوص هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت.
در صورتی که در آموزش اشتباهی صورت گرفته باشد کاملا سهواً بوده و این سایت در این خصوص هم هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشد.

همانطور که می دانیم برون سپاری اخذ مالیات نقل و انتقال املاک، قرار است فراگیر شود و از ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ در همه ی مراکز استان و از ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ در شهرستان های استان اجرایی شود.

در این رابطه هم اکنون ادارات امور مالیاتی در جریان تعیین حدود و درج ارزش هر یک از بلوک های مندرج در دفترچه ارزش معاملاتی روی … می باشند تا در وقت مقرر اجرایی نمودن این برون سپاری عملی گردد.

در این رابطه توجه داشته باشید:

امکان صدور گواهی الکترونیکی بر خط در دفاتر اسناد رسمی در اجرای استقرار سامانه موضوع تبصره ۴ ماده ۱۸۷ قانون مالیات های مستقیم (اخذ مالیات نقل و انتقال املاک توسط دفاتر اسناد رسمی ) فعلا فقط برای نقل و انتقال قطعی و قطعی رهنی املاک مسکونی دارای پایان کار با کاربری مسکونی وجود دارد

  • در مورد سایر املاک از جمله:
    1. املاک با کاربری های غیر مسکونی
    2. املاک فاقد پایان کار یا در دست ساخت
    3. املاکی که نقل و انتقال قبلی آن ها بر اساس بند ج ماده ۱ قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی انجام شده است (فارغ از نوع کاربری)
    4. املاک فاقد سند تفکیکی
      • املاک دارای سند تفکیکی که بخشی از عرصه آن ها دارای کاربری غیر مسکونی باشد
    5. در موارد انتقال املاک متوفی به وراث:
      • گواهی بر خط صادر نشده و استعلام های فیزیکی می بایست به صورت حضوری در ادارات امور مالیاتی پاسخ داده شود.

 

دفتر امور مودیان و خدمات مالیاتی

رئیس محترم امور مالیاتی شهر و استان تهران

مدیران کل محترم امور مالیاتی…

با سلام و احترام

پیرو نامه شماره ۲۳۰ / ۳۸۰۶ /د مورخ ۱۳۹۹ / ۰۲ / ۰۸ و نامه شماره ۲۳۰ / ۴۷۸۲ /د مورخ ۱۳۹۹ / ۰۲ / ۱۵ معاون محترم درآمدهای مالیاتی در خصوص اجرای سراسری طرح برون سپاری اخذ مالیات نقل و انتقال املاک، نظر به بروز برخی ابهامات برای ادارات کل امور مالیاتی و دفاتر اسناد رسمی، موارد ذیل مجددا برای اطلاع رسانی به مأموران مالیاتی ذیربط و دفاتر اسناد رسمی به استحضار می رسد:

  1. طرح مذکور برای نقل و انتقال قطعی و قطعی رهنی املاک مسکونی، از تاریخ ۱۳۹۹ / ۰۲ / ۲۰ صرفا در مراکز استانها اجرایی شده است.
  2. ارسال استعلام گواهی نقل و انتقال املاک، صرفا در صورتی امکان پذیر خواهد بود که استعلام ثبتی ملک، در سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ثبت یا ارسال شده باشد. شایان توجه است، پیش از انجام استعلام ملکی در سامانه مربوط، منوی استعلام مالیاتی غیر فعال است.

مسعود مصلحی – مدیر کل

 

منبع: tax-press.com

معاونت درآمدهای مالیاتی


شماره: د/۲۳۰/۴۶۹۶

تاریخ: ۱۳۹۹/۰۲/۱۵

رئیس محترم امور مالیاتی شهر و استان تهران

مدیران کل محترم امور مالیاتی…

همانگونه که آگاهی دارید، در اجرای مفاد مقررات تبصره (۴) ماده ۱۸۷ قانون مالیات های مستقیم و آیین نامه اجرایی مربوط، فرایندهای کاری برون سپاری اخذ مالیات نقل و انتقال املاک به دفاتر اسناد رسمی، با در نظر گرفتن قوانین و مقررات موضوعه، با همکاری این معاونت و معاونت فناوری های مالیاتی در دستور کار سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته است. به این منظور سامانه مربوط با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، طراحی و پس از اجرای مراحل تست آن در دفاتر اسناد رسمی منتخب، با توجه به هماهنگی های بعمل آمده، برای نقل و انتقال قطعی و قطعی رهنی املاک مسکونی به صورت گام به گام در سطح دفاتر اسناد رسمی مستقر در مناطق بیست و دو گانه شهر تهران به اجرا در آمده است، به نحوی که از ابتدای اسفند ماه سال ۱۳۹۸، تمامی دفاتر اسناد رسمی محدوده مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به این سامانه دسترسی یافته اند.

در گام بعدی، به منظور کاهش مراجعات حضوری مردم و حفظ سلامت عمومی جامعه از طریق توسعه اهداف دولت الکترونیک، بر اساس توافقات حاصله با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مقرر گردیده است که طرح مذکور برای نقل و انتقال قطعی و قطعی رهنی املاک مسکونی از تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۲۰ در مراکز استان ها و از تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۲۷ در سایر شهرهای تابعه هر استان به اجرا درآید.

همچنین، بر مبنای برنامه ریزی به عمل آمده، الکترونیکی سازی برون سپاری اخذ مالیات نقل و انتقال املاک برای املاک با کاربری غیر مسکونی و نیز سایر انواع انتقال (شامل صلح، هبه و…)، در فاز بعدی در چارچوب بند (ب) بخشنامه شماره ۲۰۰/۵۲۳۴۲/د مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۰۹ اجرایی خواهد شد.

با عنایت به توضیحات فوق، به منظور بهره گیری از دیدگاه ها و پیشنهادات آن اداره کل در اجرای مطلوب طرح مذکور و بهینه سازی و تسهیل فرآیند انجام کار و سامانه مربوط، مقتضی است نقطه نظرات آن مجموعه در رابطه با طرح فوق الذكر را حداکثر تا تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۲۵ به این معاونت ارسال نمایید.

معاون درآمدهای مالیاتی

اخذ برخط مالیات نقل و انتقال ملک در سراسر کشور

فرایندی ۲ ساعته شد

(رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار به خبرگزاری مهر خبر داد)

رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد گفت:

اخذ مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی در سراسر کشور برخط شده است و به این ترتیب این فرایند از ۳۰ روز به ۲ ساعت کاهش یافت.

 

علی فیروزی در گفت و گو با خبرنگار مهر، در مورد مالیات نقل و انتقال املاک، اظهار داشت:

پارسال (۱۳۹۸) در مرداد ماه، موضوع انتقال مالیات نقل و انتقال املاک در دفاتر اسناد رسمی از طریق صدور گواهی الکترونیکی برخط به صورت پایلوت از شهر تهران آغاز شد و بعد این طرح به کلانشهرها و استان‌ها گسترش یافت.

 

رئیس مرکز ملی مطالعات و پایش بهبود فضای محیط کسب و کار وزارت اقتصاد و دارایی افزود:

از چند روز پیش، نرم افزار مربوطه برای تمام دفاتر اسناد رسمی در سراسر کشور باز شد و هم اکنون تمام اقدامات مربوط به مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی بدون مراجعه به سازمان امور مالیاتی انجام می‌شود.

وی ادامه داد:

این موضوع موجب شده حجم بزرگی از مراجعه مردم به سازمان امور مالیاتی کم شود.

فرایند مالیات نقل و انتقال املاک قبلاً در تهران به صورت میانگین ۳۰ روز طول می‌کشید که الان این روند به ۲ ساعت کاهش یافته است که همه کارها در دفتر اسناد رسمی انجام می‌شود و دیگر نیازی به مراجعه به سازمان امور مالیاتی نیست.

فیروزی افزود:

این طرح فقط در مورد املاک مسکونی است و دوستان در حال تلاش هستند که این طرح روی املاک تجاری نیز اجرا شود و در حال آماده سازی زیرساختها هستند.

این آیتم روی نماگر ثبت مالکیت بانک جهانی اثر می‌گذارد و همچنین عدم حضور مردم در سازمان امور مالیاتی، کاهش ادراک فساد نسبت به سازمان امور مالیاتی را در پی خواهد داشت.

بخشنامه اداره دارایی:

با سلام و احترام

در اجرای طرح برون سپاری اخذ مالیات نقل و انتقال املاک به دفاتر اسناد رسمی و پیرو نامه شماره ۲۳۰/۲۴۴۲۲/س مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۴ و با توجه به شرایط کنونی شیوع بیماری کرونا در سطح کشور و ضرورت اهتمام در حفظ سلامت عمومی از طریق کاهش مراجعات حضوری و ازدحام در مکان های عمومی، خواهشمند است دستور فرمایید دفاتر اسناد رسمی محدوده مناطق ۲۲ گانه شهر تهران جهت دریافت گواهی نقل و انتقال املاک در خصوص نقل و انتقال قطعی و قطعی رهنی املاک مسکونی واقع در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران صرفاً به صورت الکترونیکی از طریق بخش مالیاتی سامانه ثبت اقدام نموده و در موارد مذکور، از ارسال استعلام فیزیکی و ارجاع مراجعین به اداره کل امور مالیاتی اکیداً خودداری نمایید.

شایان ذکر است؛ واحد پشتیبانی معاونت فناوری سازمان امور مالیاتی کشور با شماره تماس ۲۵۰۲۷۰۰۰ پاسخگوی هرگونه سوال و ابهام احتمالی دفاتر اسناد رسمی در بهره گیری از سامانه موصوف می باشد.

به علاوه دفاتر اسناد رسمی می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را از آخرین ویرایش “راهنمای استعلام دفاتر اسناد رسمی برای دریافت گواهی مالیاتی نقل و انتقال املاک” (ارسالی طی نامه شماره ۶۴۲۴۷/۲۳۴/د مورخ…

دفاتر اسناد رسمی موظف به محاسبه و اخذ مالیات نقل و انتقال املاک از طریق سامانه پرداخت الکترونیک معاملات شدند.

نمایندگان مجلس با محاسبه و اخذ مالیات نقل و انتقال املاک از طریق سامانه پرداخت الکترونیک معاملات موافقت کردند.

به گزارش روابط عمومي كانون سردفتران و دفترياران به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهار‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح ارتقای اعتبار اسناد رسمی با ماده ۴ این طرح موافقت کردند.

در ماده ۴ آمده است:

دفاتر اسناد رسمی موظفند هنگام ثبت هر گونه نقل و انتقال راجع به عین (عرصه و اعیان) و یا حق واگذاری محل (حق کسب و پیشه یا سرقفلی یا حقوق ناشی از موقعیت تجاری و اداری) اعم از اینکه توأم با انتقال مالکیت باشد یا جدا از آن، مالیات نقل و انتقال قطعی املاک را به مأخذ ارزش معاملاتی به نرخ پنج درصد (۵%)  و مالیات نقل و انتقال حق واگذاری محل را به مأخذ ثمن معامله به نرخ دو درصد (٪۲) محاسبه و نسبت به اخذ آن از ذی نفع از طریق سامانه پرداخت الکترونیک اقدام و مشخصات آن را در سامانه ثبت الکترونیک قید نمایند.

تبصره ۱- در صورتی که ثمن معامله حق واگذاری محل کمتر از یک و نیم برابر میانگین قیمت روز ملک موضوع ماده (۶۴) قانون مالیات های مستقیم مصوب ۳/۱۲/۱۳۶۶  با اصلاحات و الحاقات بعدی باشد، قیمت مذکور مأخذ محاسبه مالیات است.

تبصره ۲- وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است میزان ارزش معاملاتی املاک و میانگین قیمت روز املاک موضوع ماده (۶۴) قانون مالیات های مستقیم مصوب ۳/۱۲/۱۳۶۶  با اصلاحات و الحاقات بعدی را به صورت برخط (آنلاین) از طریق سامانه ثبت الکترونیک معاملات به دفاتر اسناد رسمی اعلام نمایند؛ در غیر این صورت سردفتر مجاز به تنظیم و ثبت سند معامله بوده و سردفتر و منتقل الیه تعهدی در خصوص مالیات نقل و انتقال ملک ندارند. حق‌الزحمه سردفتر جهت انجام وظایف این ماده طبق تعرفه‌ای است که سالانه توسط سازمان تعیین می شود.

تاریخ ارسال خبر: ۱۳۹۹/۰۲/۳۱

منابع: سایتsoft98.ir – کانال تازه های مالیاتی Taxpress – سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور – سایت سازمان امور مالیاتی کشور – سامانه ثبت آنی – سامانه اطلاع رسانی سازمان امور مالیاتی کشور

سوالات خود را اینجا بنویسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Solve : *
16 + 17 =


فهرست