سند اجاره نامه

اجاره نامه یک قرارداد است که بین موجر و مستاجر برای اجاره یک ملک تنظیم می‌شود. اجاره‌نامه می‌تواند به دو صورت عادی و رسمی باشد. اجاره نامه عادی آن است که در آژانس های املاک یا به صورت دستی تنظیم می‌شود و اجاره نامه رسمی آن است که در دفاتر اسناد رسمی (محضرخانه) تنظیم می شود. اجاره نامه رسمی نسبت به اجاره نامه عادی مزایای قانونی بیشتری دارد و در صورت بروز اختلافات قابلیت پیگیری در مراجع قضایی را دارد.

زمان تقریبی برای مطالعه: 4 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
3 دیدگاه
سند رسمی اجاره نامه دفترخانه اسناد رسمی

مزایای تنظیم اجاره نامه در دفاتر اسناد رسمی

برای تنظیم اجاره نامه رسمی باید مدارک زیر را به دفتر اسناد رسمی ببرید:

– اصل شناسنامه و کارت ملی موجر و مستاجر
– اصل سند مالکیت ملک مورد اجاره
– اصل بنچاق ملک مورد اجاره

در دفتر اسناد رسمی، یک سند اجاره نامه رسمی تنظیم می شود که شامل مشخصات طرفین قرارداد، میزان اجاره بها، مدت اجاره، مورد اجاره، شرایط و تعهدات موجر و مستاجر و سایر موارد مربوطه است. این فرم باید توسط طرفین قرارداد امضا شود و مهر و امضای دفتر اسناد رسمی بر روی آن زده شود. این فرم به عنوان اجاره نامه رسمی معتبر است و در صورت نیاز می توان آن را ترجمه رسمی کرد.

اجاره نامه رسمی یکی از مهمترین اسنادی است که برای اجاره یک ملک لازم است. این سند می‌تواند حقوق و منافع موجر و مستاجر را محافظت کند و در صورت بروز اختلافات، راه حلی قانونی برای آن‌ها فراهم کند.

مزایای تنظیم اجاره نامه در دفاتر اسناد رسمی عبارتند از:

این اسناد، سند رسمی هستند و قانون و حاکمیت کشور از آنها حمایت می‌کنند
این اسناد قابل استناد و از نظر تاریخ معتبر هستند
این اسناد لازم‌الاجرا هستند و در صورت بروز اختلافات، می‌توان از طریق اداره اجرای اسناد رسمی پیگیری کرد
این اسناد قاطع و رافع دعوی هستند و تحت تأثیر مرور زمان قرار نمی‌گیرند
این اسناد تحت حمایت وزارت عدلیه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هستند

مستند قانونی

بر اساس مواد 46 تا 48 قانون ثبت اسناد و املاک، قانون‌گذار طرفین عقد اجاره را مکلف کرده است که انتقال منافع با سند رسمی صورت پذیرد.

حمایت دولت

سند رسمی قابل انکار و تردید نیست و علاوه بر این‌ها دولت هم از مفاد سند رسمی حمایت کرده و اجرای آن را تضمین می‌کند؛ سند رسمی لازم الاجراست و بدون اینکه نیاز به طرح دعوا در دادگاه داشته باشد، مفاد آن از طریق دوایر اجرای ثبت، قابل اجرا است. این در حالی است که هیچ‌یک از این مزایا، در خصوص اسناد عادی، نظیر آنچه که در بنگاه‌های مشاوران املاک تنظیم می‌شود، وجود ندارد.

مهمترین کار مشاوران املاک معرفی مؤجر و مستأجر به یکدیگر است و در این زمینه حق‌الزحمه خود را نیز باید دریافت کنند؛ اما گام بعدی و تنظیم اجاره‌‌نامه را بهتر است برعهده دفاتر اسناد رسمی ‌گذاشت و مالک و مستأ‌جر را برای تنظیم سند رسمی به دفترخانه معرفی و راهنمایی کرد.

اگر اجاره‌نامه رسمی باشد به عنوان یک سند رسمی تلقی شده و از مزایای اقدام قانونی برای تخلیه یا دریافت اجور معوقه از طریق اجراییه صادره از سوی اداره ثبت برخوردار می‌شود و شخص موجر می‌تواند بدون مراجعه به دادگاه از طریق اجرای ثبت مربوطه احقاق حقوق کرده و به مقصود خود برسد.

طبق ماده 9 قانون روابط موجر و مستاجر سال 56، شخص موجر می‌تواند از دفترخانه یا اجرای ثبت، صدور اجراییه برای تخلیه یا وصول اجاره‌بها را درخواست کند. در حالی که اسناد عادی اجاره از این مزیت برخوردار نیست و برای احقاق حق باید به دادگاه مراجعه کرد.

شایان ذکر است در زمان مراجعه به دادگاه‌ها، اگر مستندات ارایه‌شده، از جمله اسناد رسمی یا در حکم سند لازم‌الاجرا باشند، دیگر نیازی به تودیع هزینه خسارت احتمالی جهت توقیف اموال شخص بدهکار که ممکن است موجر یا مستاجر باشد، نیست.

این در حالی است که در زمینه اسناد عادی اجاره، برای توقیف اموال طرف مقابل در دادگاه‌ها باید وجه درنظرگرفته‌شده از سوی قاضی به حساب صندوق دادگستری واریز شود.

هزینه تنظیم سند اجاره در دفاتر اسناد رسمی

آنچه که در دفاتر مشاوران املاک تنظیم می‌شود، سند عادی است.

برای اینکه مردم بتوانند سند اجاره را به صورت رسمی درآورند باید آن را در دفتر اسناد رسمی تنظیم کنند.

ضمن اینکه هزینه تنظیم سند اجاره در دفاتر اسناد رسمی خیلی کمتر از مشاورین املاک می باشد.
سند رسمی اجاره نامه و مزایای آن

نتیجه گیری

بنابراین با این اوصاف بهتر است که قراردادهای اجاره به صورت رسمی و در دفترخانه‌های اسناد رسمی تهیه شوند تا بتوان در مواقع لزوم از امتیازات قانونی آن بهره‌مند شد.

برخی افراد اسناد تنظیمی در بنگاه‌های املاک را رسمی می‌دانند.

ضمن اینکه هم‌اکنون تصور اشتباهی بین تعداد قابل توجهی از مردم رواج دارد، مبنی بر اینکه اسناد تنظیمی در بنگاه‌های املاک را رسمی می‌دانند. این در حالی است که ضروری است با اطلاع‌رسانی صحیح، این تصور اشتباه از ذهن مردم زدوده شود.

دلیل این امر، آن است که غالب مردم، کد رهگیری را که برای جلوگیری از نقل و انتقال به چندین نفر به طور همزمان و به اهداف مختلف تهیه شده است را نوعی رسمی شدن سند می‌دانند، که اشتباه فاحشی است و همگان باید بدانند که این‌گونه اسناد در زمره اسناد عادی قرار دارند.

بیشتر بدانید: نحوه فسخ سند اجاره

بیشتر بدانید:
اجاره
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

3 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

قانون معافیت وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی از پرداخت هزینه‌های ثبتی
سند صلح عمری بهترین جایگزین وصیت نامه + همه نکات مهم + مراحل و مدارک
keyboard_arrow_up