رای وحدت رویه در خصوص ماده یک قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
2 دیدگاه

رای وحدت رویه در خصوص ماده یک قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی

در اجرای شق ۲ ماده 66 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، اینک موضوعی که در کمیسیون وحدت رویه مطرح و منجر به اظهار نظر گردیده و به موجب نامه شماره ۹۳ / ۰۶۷۸۱ مورخ ۹۳ / ۶ / ۹ رئیس گروه امور حقوقی سازمان ثبت مورد تأیید معاونین و مشاورین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفته و یا منصرف از نظر کمیسیون منجر به اظهارنظر گردیده است جهت اطلاع و رعایت مفاد آن ذی ابلاغ می شود:

با عنایت به ماده یک قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی که مطابق آن در انتقال عین اراضی و املاک دفاتر صرفا مکلف به استعلام عدم بازداشت می باشند ولیکن ادارات ثبت اسناد و املاک ذیل پاسخ استعلامات، مواردی را قید می کنند که مورد سوال نبوده است، با توجه به این موارد الزامی است یا خیر؟

با توجه به این که به موجب قسمت اخیر ماده یک آیین نامه اجرایی قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی تصریح گردیده پاسخ استعلام ثبت باید حاوی نام و مشخصات آخرین مالک، شماره، پلاک ثبتی، ثبت و صفحه دفتر املاک شماره چاپی سند مالکیت و بازداشت یا عدم بازداشت ملک مورد استعلام باشد و در صورتی که ملک در دفتر املاک ثبت نشده باشد اداره ثبت مکلف به اعلام وضعیت ثبتی ملک می باشد. لذا درج هر گونه مطلبی خارج از موارد یاد شده و با توجه به بند 322 مجموعه بخشنامه های ثبتی تکلیفی برای دفاتر اسناد رسمی ایجاد نمی نماید.

توجه: به موجب بخشنامه تنقیحی ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، این بخشنامه (ردیف 230 مجموعه بخشنامه های ثبتی) لغو گردیده است. (برای مشاهده کلیک کنید)

بیشتر بدانید:
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

2 دیدگاه. Leave new

  • باسلام لطفا راهنمایی بفرماید آیا دفاتر اسناد هنگام مراجعه افراد برای انتقال ملک مسکونی یا تجاری در محدوده شهری باید از شهرداری استعلام کنن یاخیر ؟اگر ملک پایانکار سال 66داشته باشه میتوان بدون استعلام انتقال داد .اگر ملک تخلف داشته باشه تکلیف چیست ؟سپاس

    پاسخ
    • دفترخانه کاری به این موارد ندارد و فقط پایانکار دارای اعتبار برای دفترخانه ملاک است

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

رای وحدت رویه: تکلیف محاسبه کل بدهی بدهکار موضوع سند رهنی
آیا تنظیم سند اقرار وصول مهریه و ابرا ذمه مشمول پرداخت حق الثبت می باشد؟
keyboard_arrow_up