آیا مدیران یا اعضاء هیأت مدیره شرکت می‌توانند اختیارات خود را طی وکالت‌نامه به دیگری تفویض نمایند؟

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
3 دیدگاه

آیا مدیران و یا صاحبان امضاء مجاز شرکت‌ها و یا بطور کلی اعضاء هیأت مدیره می‌توانند اختیارات خود را طی وکالت‌نامه به دیگری تفویض اختیار یا اعطاء وکالت کلی نمایند ؟

با عنایت به مواد 107 و 108 و 112 و ۱۱۸ قانون تجارت و ماده ۶۷۲ قانون مدنی چنانچه در اساسنامه شرکت تفویض اختیارات مدیران مجاز شناخته شده باشد، تنظیم سند وکالت دایر بر اعطاء اختیارات مدیران نیز بلامانع است.

ردیف 218 مجموعه بخشنامه‌های ثبتی


ماده 107 قانون تجارت: شرکت سهامی به وسیله هیئت مدیره‌ای که از بین صاحبان سهام انتخاب شده و کلاً یا بعضاً قابل عزل می‌باشند اداره خواهد شد. عده اعضای هیئت مدیره در شرکتهای سهامی عام نباید از پنج نفر کمتر باشد.

ماده ۱۰۸ قانون تجارت: مدیران شرکت توسط مجمع عمومی مؤسس و مجمع عمومی عادی انتخاب می‌شوند.

ماده ۱۱۲ قانون تجارت: در صورتی که بر اثر فوت یا استعفا یا سلب شرایط از یک یا چند نفر از مدیران، تعداد اعضاء هیئت مدیره از حداقل مقرر در این قانون کمتر شود اعضاء على البدل به ترتیب مقرر در اساسنامه والا به ترتیب مقرر توسط مجمع عمومی جای آنان را خواهند گرفت و در صورتی که عضو علی البدل تعیین نشده باشد و یا تعداد اعضاء علی البدل کافی برای تصدی محل‌های خالی در هیئت مدیره نباشد، مدیران باقیمانده باید بلافاصله مجمع عمومی عادی شرکت را جهت تکمیل اعضاء هیئت مدیره دعوت نمایند.

ماده ۱۱۸ قانون تجارت: جز درباره موضوعاتی که به موجب مقررات این قانون اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است مدیران شرکت دارای کلیه اختیارات لازم برای اداره امور شرکت میباشند مشروط بر آنکه تصمیمات و اقدامات آنها در حدود موضوع شرکت باشد. محدود کردن اختیارات مدیران در اساسنامه یا به موجب تصمیمات مجامع عمومی فقط از لحاظ روابط بین مدیران و صاحبان سهام معتبر بوده و در مقابل اشخاص ثالث باطل و كان لم يكن است.

ماده ۶۷۲ قانون مدنی: وکیل در امری نمی‌تواند برای آن امر به دیگری وکالت دهد مگر این که صریحاً یا به دلالت قرائن وکیل در توکیل باشد.

بیشتر بدانید:
وکالت
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

3 دیدگاه. Leave new

  • علیرضاپوررحیمی
    جمعه | 2023/09/01 | 09:08

    سلام و عرض ادب واحترام،
    دراخرین تعقییرات شرکت سهامی خاص حق امضاء اسنادواوراق بهادار وتعهداور به رئیس هیات مدیره بامهرشرکت داده شده است،ایاایشان میتونندبدون اذن هیات مدیره اقدام به دادن وکالت تفویض نمایندگی خود به شخص ثالت خارج از شرکت جهت کل اموال شرکت بمدت۱۵سال بلاعزل دهد؟
    باتشکر

    پاسخ
  • سید علی میری۔
    سه‌شنبه | 2022/11/01 | 21:06

    سلام وقت بخیر۔چنانچہ مدیر عامل رئیس ھیات مدیرہ باشد و سہام دار ۔نیاز بہ تفویض اختیار نیست۔
    لطف اعلام نظر بفرمایید۔
    سپاسگڈارم۔

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

ماخذ محاسبه و وصول حق التحریر اسناد قطعی غیر منقول و سایر اسناد مالی
سند وکالت اخذ هزینه کفن و دفن از بیمه
keyboard_arrow_up