حق توکیل به غیر چیست و نحوه تفویض و توکیل وکالت (هزینه + مراحل + مدارک + نمونه سند + قوانین)

آیا می‌دانید که وکیل شما می‌تواند وکالت شما را به شخص دیگری بدهد یا از او کمک بخواهد؟ این امکان بستگی به حق توکیل به غیر دارد که در سند وکالت شما مشخص شده است. برای یادگیری بیشتر درباره تفویض و توکیل وکالت و قوانین و مراحل آن، این مقاله را بخوانید.

زمان تقریبی برای مطالعه: 5 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
106 دیدگاه
دادن باکس مدارک به وکیل دیگر

تفویض و توکیل وکالت | حق توکیل به غیر

حق توکیل به غیر یک اصطلاح حقوقی است که در سند وکالت به کار می‌رود. این اصطلاح به این معنی است که وکیل می‌تواند سند وکالت را به شخص دیگری انتقال دهد یا به شخص دیگری اجازه دهد که به نمایندگی از او وکالت کند. برای مثال، اگر شما به آقای احمدی وکالت داده‌اید، او می‌تواند وکالت شما را به خانم رضایی بسپارد یا به او اجازه دهد که به جای او وکالت کند.

حق توکیل به غیر معمولا در قسمت سایر اطلاعات سند وکالت ذکر می‌شود و شرایط و محدودیت‌های آن مشخص می‌گردد. برای نمونه، در سند وکالت نوشته می‌شود “حق توکیل به غیر: دارد / ندارد”.

مثال زیر را برای فهم بهتر موضوع در نظر بگیرید: آقای حسینی برای فروش آپارتمانش به آقای احمدی وکالت می‌دهد. اگر در سند وکالت نوشته شده باشد که آقای احمدی حق توکیل به غیر را دارد، آنگاه آقای احمدی می‌تواند این وکالت را به شخص دیگری مانند خانم رضایی تفویض کند. در این صورت، خانم رضایی مجاز است که آپارتمان آقای حسینی را بفروشد. ولی اگر در سند وکالت نوشته شده باشد که آقای احمدی حق توکیل به غیر را ندارد، آنگاه آقای احمدی نمی‌تواند این وکالت را به شخص دیگری تفویض کند و باید خودش آپارتمان آقای حسینی را بفروشد.

تفویض وکالت جزئی

هنگام تفویض وکالت با استفاده از حق توکیل، می‌توان محدودیت گذاشت. در ادامه مثال قبل: آقای حسینی وکالت‌نامه‌ای در خصوص فروش آپارتمان به آقای احمدی می‌دهد. آقای احمدی برای انجام کارهای مقدماتی فروش آپارتمان، مانند دریافت مفاصاحساب‌های دارایی و شهرداری و …، وقت ندارد. بنابراین، وکالت‌نامه‌ای که از آقای حسینی گرفته بود را فقط در خصوص انجام امور کاری و اداری (نه فروش) به خانم رضایی تفویض می‌کند. خانم رضایی فقط اختیار دارد که امور اداری و کاری آپارتمان را انجام دهد و نه فروش آن. در نهایت، آقای احمدی پس از اتمام کارهای اداری توسط خانم رضایی، می‌تواند از اختیار فروش خود که آقای حسینی در وکالت‌نامه به او داده بود، استفاده کند و آپارتمان را بفروشد.

برای مشاهده آموزش تصویری کامل وکالت نامه، نحوه تنظیم، تفویض و سایر موارد مربوطه، جلسه اول آموزش پیشرفته ما را تماشا کنید. (برای تماشا اینجا را کلیک کنید)

درباره سند تفویض وکالت بشنوید

پادکست محضرچی با موضوع سند تفویض وکالت را از اینجا بشنوید:

نمونه سند وکالت

حق توکیل به غیر و تفویض و توکیل وکالت

در عکس بالا که نمونه ای از سند وکالت محضری است به قسمت سایر اطلاعات در خصوص عبارت حق توکیل به غیر دقت کنید.

قوانین و بخشنامه‌ها در خصوص حق توکیل به غیر و تفویض وکالت

ماده 673 قانون مدنی: اگر وکیل که وکالت در توکیل نداشته، انجام امری را که در آن وکالت دارد به شخص ثالثی واگذار کند، هر یک از وکیل و شخص ثالث در مقابل موکل نسبت به خساراتی که مسبب محسوب می شود مسوول خواهد بود. [ماده 673 قانون مدنی به مسئولیت وکیل و شخص ثالث در صورت تفویض وکالت بدون حق توکیل به غیر می‌پردازد. این ماده بیان می‌کند که اگر وکیل بدون اجازه موکل، وکالت خود را به شخص دیگری واگذار کند، هر دوی آنها باید خسارتی را که به موکل وارد می‌شود جبران کنند. این ماده بر اساس اصل اعتماد و امانت در وکالت استوار است و هدف آن حفظ منافع موکل است.]

ردیف 130 مجموعه بخشنامه‌های ثبتی: اگر در سند وكالت با حق توكيل غیر، کلمه ولو كراراً قيد نشده ولی نسبت به آن وکالت، تفویض های مکرر انجام شده، می‌توان به استناد آن معامله انجام داد یا خیر؟ چنانچه وکیل کلیه اختیارات خود را نسبت به وکالت مورد نظر، به دیگری تفویض نماید، با در نظر گرفتن اینکه حق توكيل غیر نیز جزء اختیاراتی بوده که به غیر تفویض شده لذا تنظیم سند به استناد اسناد فوق الذكر بلااشکال است.

ردیف 253 مجموعه بخشنامه های ثبتی: با عنایت به دکترین حقوقی، وکلای توکیلی مگر در مواردِ مصرح، وکیل موکل می باشند و بنابراین فوت احدي از وکلا تاثیری در اعتبار وکالت سایرین ندارد.

ردیف 254 مجموعه بخشنامه های ثبتی: با استعفای وکیل دوم انجام مورد وکالت توسط وکیل اول مغایرتی با مقررات ندارد.

همه بخشنامه‌های ثبتی مربوط به وکالت را از این لینک مشاهده کنید.

مراحل و مدارک تفویض وکالت

برای تفویض وکالت، وکیل باید با کارت ملی و سند وکالت‌نامه (اصل یا کپی) به یک دفترخانه مراجعه کند.

وکیل می‌تواند برای تفویض وکالت به هر دفترخانه‌ای مراجعه کند. اینکه وکالت اولی در همان دفترخانه‌ای که وکیل در حال حاضر به آن رفته است یا در دفترخانه‌ای دیگر تنظیم شده باشد، فرقی نمی‌کند.

برای تفویض وکالت، حضور فقط وکیل کافی است و نیازی به حضور موکل یا وکیل جدید که قرار است وکالت به او تفویض شود، نیست.

در نهایت دفترخانه با استعلام از دفترخانه‌ای که وکالت اولی را تنظیم کرده است، سند تفویض وکالت را تنظیم می‌کند. استعلام وکالت‌نامه‌ها برای تفویض وکالت به دو دسته تقسیم می‌شود. نحوه استعلام سند وکالت از دفترخانه دیگر را از اینجا بخوانید.

نمونه متن سند تفویض وکالت

تخفیف!
نمونه اسناد وکالت‌نامه

نمونه سند وکالت نامه

این پکیج یک راهنمای کامل برای تنظیم وکالت‌نامه است که شامل بیش از 250 نمونه سند وکالتنامه در زمینه‌های مختلف…
شناسه محصول: 004
فرمت: فرمت کلیه فایل‌ها به صورت ورد / word و قابل ویرایش می‌باشد
کلیشه: فرمت کلیه فایل‌ها به صورتی تعبیه گردیده که قابل تبدیل به کلیشه دائمی سیستم ثبت آنی باشد
لینک: پس از خرید این محصول لینک‌های دانلود به محض پرداخت موفق، به صورت خودکار و آنی برای شما فعال می‌گردد
تاییدیه: کلیه نمونه سندها مورد تایید می‌باشد و بارها و بارها با این نمونه سندها، در بسیاری از دفاتر اسناد رسمی، تنظیم سند صورت گرفته است.

11,990,000 

هزینه تفویض وکالت

هزینه تنظیم در دفترخانه اسناد رسمی 247,000 تومان

برای هر نفر بیشتر از دو نفر، و یا هر برگه زیادتر از یک برگه، 10,900 تومان به مبلغ فوق اضافه خواهد شد.

بیشتر بدانید:
وکالت
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

106 دیدگاه. Leave new

  • سلام . من از برادرانم وکالت گرفتم و بدلیل مشغله کاری به داداش دیگرم تفیض کردم ایا الان میتونم این تفیض را پس بگیرم و باطل کنم یا باید تک تک موکل ها (برادر و خواهران باشن و باطل کنن) .

    پاسخ
  • سلام
    همسر من یک وکالتنامه فروش برای خرید یک ملک رو داره که توش حق توکیل به غیر اومده .
    من از همسرم وکالت جامع دارم .
    به جای همسرم میتونم تفیض اختیار وکالتنامه فروش مذکور را بکنم یا خیر ؟

    پاسخ
  • با سلام و عرض ادب
    بنده 5 سال پیش خودرویی به صورت تفویض وکالت که در آن به صورت واضح از کارت سوخت گرفته و تا مشکلات انتظامی و قضایی و حق موکل حق توکیل به غیر را ندارد و از این چیزا که کامله تو متن محضری هست.
    این خودرو به علت اینکه برش خورده پلاک نمی شه و چندین بار تفویض وکالت شده.
    مشکل اینجاست اولا وکیل قبلی به من 5 سال پیش دروغ گفت که صندوق عقب تعویضی هست و به این خاطر پلاک نمی کنن در صورتی که بدنه برش خورده و دوما کارت سوخت را درخواست دادم اما به ادرس مالک رفت که گویا خارج از کشور هست اما پست می گه به پسرش تحویل دادیم. هر بار می رم دم خونه شون هیچ کس نیست.
    اگر بخوام از شکایت کنم آیا پس دادن پول 5 سال پیشم را دادگاه تعیین می کند چون به ضرر من می شود که 10 میلیونی که اون زمان دادم همون خودرو 25 میلیون بود و الان 300 میلیون هست.
    مالک اگر بمیره فرزنداش می تونن خودرویی که کامل در وکالت نامه تقویض، مالک را در تمامی چیزها عزل کرده در خواست انحصار وراثت خودرو من را بکنند؟ چون پلاک که نمی شود مگر قانون دوباره تغییر کند.
    سپاسگزارم خدا اجرتان دهد که این مشکلات مردم را می خوانید و بی منت پاسخ می دهید.

    پاسخ
    • باید قرار داد و وکالت اصلی بررسی شوند
      مثلا اگر در قرارداد نوشته شده باشد که خودرو مذکور به رویت کامل خریدار رسیده و از کم و کیف آن آگاه است دیگه شما نمیتونید شکایت کنید ضمن اینکه احتمالا خیار غبن هم ساقط کردید
      به طور کلی پیشنهاد میشود با وکیلی مجرب در این خصوص مشورت کنید

      پاسخ
  • سلام در صورت استعفای وکیل که به وکیل دیگری توکیل داده است بصورت بلاعزل، آیا مورد وکالت باطل میشود؟

    پاسخ
  • سلام .بنده زمینی دارای برگه واگذاری را از شرکتی که شریکش رو برای فروش به مشاور املاک معرفی کرده خریدم وپول معامله را هم به شخص معرفی شده شرکت پرداخت کردم وبعدش شرکت زمین رو با تفویض وکالت بنام من زده و من بعدش با مجوز شهرداری زمین رو ساخته وبعدش هم سند قطعی رو صادر کردم الان شرکت رفته ازم شکایت کرده و گفته که ملک رو بابت گرفتن تسهیلات به من سپرده در صورتیکه اصلا اینطور نبوده .
    لطفا راهنمایی فرمایید سپاسگزارم

    پاسخ
    • این مورد را حتما با وکیلی مجرب مشورت کنید تا مدارک و مستندات و قرارداد به طور کلی بررسی شوند

      پاسخ
  • باسلام بنده زمینی خریدم سند بنام بنده قطعی خورده بدون هیچگونه قید و شرط کدرهگیری هم گرفتم از انجایکه سند گم شده بود رفتم تقاضای المثنی دادم بعد ده روز بهم گفتن یه نفر اومده با وکالت فروش که اونم کسی که به من فروخته داده یه نفر تفویض داده به کسی دیگه اونم وکیل گرفته تقاضای المثنی کرده بعد ثبت به من نامه داد گفت برو دادگاه شکایت کن ببین دادگاه چه حکمی میده لازم به توضیح است اون کسی که تفویض داده فوت شده ایا وکالت باطل است؟لطفا راهنمایی کنید.ممنونم

    پاسخ
    • احتمالا شما هم وکالتی خرید کرده اید و سندرا در دفترخانه قطعی نکرده اید. اگر سند قطعی در دفترخانه به نام شما خورده بود وکیل دوم نمیتوانست درخواست المثنی بدهد چون سازمان ثبت شمارا به عنوان مالک میشناخت.
      باید از طریق دادگاه پیگیری کنید

      پاسخ
  • سلام،بنده دفتر پیشخوانی خریداری کردم از وکیل صاحب امتیاز که وکالت تام الاختیار بلا عزل دارد،این نوع وکالت به چه معناست؟آیا وکیل قانونی امکان تفویض وکالت خود به من با حفظ وکالت خود را دارد؟

    پاسخ
  • 2021/12/18 20:25
    سلام
    زمینی رو به صورت تفویض وکالت گرفتم ، و حق عزل رو طرف از خودش باطل کرده ، حق توکیل به غیر را هم دارم
    ایا من مالک زمین هستم و اجازه فروش را دارم ؟
    ایا طرف میتونه تعویض وکالت منو باطل کنه ؟
    در ضمن بالای ٨۰ در صد پول زمین پرداخت شده

    پاسخ
    • تا زمانی که سند قطعی زده نشود شما مالک شناخته نمیشوید. ولی میتوانید به صورت وکالتی، همانطور که خریدید، بفروشید.

      پاسخ
  • جعفری عمران
    دوشنبه | 2023/06/12 | 00:56

    سلام کسی که توازمون سردفتری قبول بشه دیگه چراباید امتیاز بخره مگر مجوز بهش نمیدن

    پاسخ
  • با سلام بنده ملکی رو وکالتی خریدم که چند بار تفوض شده. آخرین وکیل که در خارج از کشور هستن به جای تنظیم تفویض وکالت ، خودش مستقیم در رابطه با موضوع سند من وکالت دادن (وکالت تنظیم شده) آیا با وکالتش میتونم برم محضر سند رو به اسمم بزنم؟

    پاسخ
  • سلام یه قطعه زمین خریدم بعد چهار دست به من رسیده سال 91 اما از این چهار نفر قبلی فقط تفویض وکالت دارم دیگه هیچی بهم ندادند نفرات همه زنده اند, برای قولنامه این میندازه گردن اون این میندازه گردن بعدی چکار کنم برای قولنامه و مراحل بعدش

    پاسخ
  • سلام آیا وکالتنامه توکیلی حتما باید در وکالتنامه وکیل اول قید شده باشد؟.؟؟

    پاسخ
  • سلام
    ببخشید من یه وکالت کاری داشتم که اصلش مفقود شده بود و فقط کپی ازش داشتم
    به هر دفترخانه ای رفتم
    می گفتن فقط اصل!!!
    و کپی رو قبول نمیکردن

    چرا ؟
    مگه باز قانون عوض شده.

    پاسخ
  • سلام وکالت تعویض پلاک دوروزه دیگه تموم میشه/آیا میتونم به شخص ثالث وکالت رو تمدید کنم یه نه

    پاسخ
    • میتونید تفویض کنید ولی فقط به اندازه 2 روز باقی مانده.
      برای تمدید حتما فقط خود موکل شما باید حضور داشته باشد

      پاسخ
  • با سلام. شخصی با داشتن وکالت نامه از صاحب ملک، یک آپارتمان را به من فروخت. و سند تک برگ هم برای من صادر شد. اما بعد متوجه شدم قبل از اینکه آپارتمان رو به من بفروشه. وکالت رو به شخص دیگری تفویض کرده و در اون وکالتنامه نوشته شده موکل (وکیل اولیه) حق عزل وکیل (دوم) را ندارد. حال این وکیل ( دوم) از من و وکیل الیه شکایت کرده و درخواست ابطال سند تک برگ من را دارد. میشه راهنمایی بفرمایید قانونا حق با چه کسی هست؟

    پاسخ
  • سلام بنده یه حواله خریدم وکالت تحویل و مراجعه به تعویض پلاک فک پلاک داخلش قید شده حالا خودرو تحویل گرفتم‌ وکالت دادم به خریدار داخلش شماره پلاک و شاسی نوشته شده تعویض پلاک حالا تعویض پلاک قبول میکنه ؟ چون وکالت اول که بنام من شماره پلاک شاسی داخلش نیست لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
  • سلام پدرم وکالت تامالاختیار به من داده درمورد ملکی و من وکالت را به اسم برادم تفویض دادم الانکه پدرم فوت کرده ایا میتوانم وکالت را برگردانم و خودم انجامش بدم؟

    پاسخ
  • سلام یه وکالت نامه تعویض پلاک خودرو فرضا تا تاریخ ۱۰ /۱۴۰۱/۰۹ وقت داره یه تفویض روی وکالت خورده شده ولی تا ریخ رو عوض کرده و کمتر کرده فرضا تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۹/۰۵ این موضوع مشکلی داره؟
    و اینکه الان روی تفویض یه تفویض دیگه قراره بخوره و دفترخونه ای به جز دفتر خونه هایی که وکالت اصلی و تفویض اول رو انجام دادن بردیم تفویض دوم رو بزنه گفته من اینو تفویض نمیزنم چون تاریخ تفویض اول متفاوت هست با وکالت اصلی

    یه بار دیگه تکرار کنم که مدت تفویض کمتر از مدت وکالت اصلی درج شده نه بیشتر

    ممنون از پاسخگویی شما

    پاسخ
  • ابوالفضل نوری
    جمعه | 2022/12/30 | 18:08

    چگونه میتوان تفویض وکالت نامه محضری راتنفیذ کرد

    پاسخ
    • به دفترخانه ای که وکالت اول را تنظیم کرده اید مراجعه کنید.
      هر چند که به هر دفترخانه دیگری هم میتوانید مراجعه کنید

      پاسخ
  • ابوالفضل نوری
    جمعه | 2022/12/30 | 18:01

    باسلام به شما سرورگرامی
    درسال1370پدرم ملکی راباتفویض وکالت خریداری میکنددرسال1384پدرم مرحوم میگرددوفروشنده مجددابنام ورثه تفویض وکالت میکندزن بابایم تاکنون ملک فوق الذکرراتصرف کرده و به تنهایی استیفائ منفعت میکند دعوی اجرات المثل ایام تصرف کردم ولی قاضی تجدید نظرعدم استماع صادرکرد خواهشمندم دستورات لازم را مبذول بفرمایید برای تخلیه ملک .‌..‌‌

    پاسخ
  • سلام من یک ماشین خریدم،قراربوده فروشنده سندقعطی بزنه بنامم ولی بدون خبرواطلاع من وکالت تفویض زده ومدارکاروهم دست خودش نگه داشته الان۲سال میگزره تازه تونستم یک رونوشت بگیرم ازمحضرکه فهمیدم این اتفاق افتاده میخواستم بدونم میتونم معامله روفسخش کنم؟اولاچون دروغ گفته بعدم چند دست دیگه همینجورتفویضی معامله شده،

    پاسخ
  • سلام بنده وکالت بلاعزل به کسی دادم شخص اول تفویض کرده به شخص دیگه الان خود نفر اول تقاضای الزام سند داده ایا در دادگاه قابل رسیدگی هست چون تفویض کرده

    پاسخ
    • بستگی به متن قراردادتان دارد که باید توسط وکیلی مجرب بررسی گردد

      پاسخ
    • سلام من وکالت تعویض پلاک دارم، آیا میتونم وکالتم رو به شخص ثالثی با تاریخ انقضای طولانی‌تر بسپارم؟ آخه الان مراکز تعویض پلاک نوبت دهی ندارن

      پاسخ
      • خیر، بیشتر از اختیاراتی که به شما داده شده نمیتونید تفویض کنید

  • سلام من یک خانه خریدم و تفویض وکالت ب من دادن تا سند در رهن بانک آزاد شود
    ایا کسی غیر خودم می‌تواند بعد اتمام وام بانک خانه رو ب نام خود بزند مثلا شوهر یا بردار خواهری

    پاسخ
  • با سلام
    مادر برای ساختمانی که به نام ایشان هست وکالتی در سال 84 به برادر دیگرم جهت انجام امور بانکی داده است ولی متن وکالتنامه شامل فروش، صلح و حق توکیل به غیر و بلاعزل بوده است . سال 85 برادرم وکالت را به شکل تفویض وکالت به برادر دیگرم می دهد و سال 99 برادرم فوت می نماید. در سال 1401 برادری که دارای تفویض بوده وکالت را به برادر دیگرم تفویض می کند و ایشان هم در تیر ماه امسال سند خانه را به نام زنش می کند و مادرم را از خانه بیرون می کنند.آیا معامله درست است و می توان به مادرم کمکی کرد

    پاسخ
  • سلام درصورتی که ملکی خریداری و در محضر وکالت زده و سند بنام خریدار شود ولی کدرهگیری ملک دربنگاه داده نشود وپیام بیاد ب علت بدهی میباشد ملک ایراد دارد؟تمام بدهی به اوقاف و شهرداری و دارایی هم پرداخت شده باشد

    پاسخ
  • سلام. من به شخصی وکالت نامه بانکی دادم با حق توکیل به غیر. میخواستم بدونم اگه اون شخص به فرد دیگه ای وکالت داده باشه و من این وکالت رو فسخ کنم اون شخص ثالث باز هم میتونه به حساب های من دسترسی داشته باشه یا خیر؟

    پاسخ
  • سلام اگه آپارتمانی مبایعه نامه نوشته شه و مبلغی پول ب فروشنده داده شود و در دفتر اسناد رسمی تفویض وکالت شده باشه و سند دست خریدار باشه آیا فروشنده می‌تواند اپارتمان را به شخصی دیگر بفروشد؟با تشکر

    پاسخ
  • سلام. بنده خودرویی رو وکالتی تام و بلاعزل و توکیل به غیر با برگه کارشناسی بدنه با ۷ لکه رنگ فروختم حالا وکیل به یکی دیگه تفویض داده به عنوان یه لکه رنگ (برگه کارشناسی بدنه رو نشونش نداده و سرش کلاه گذاشته و لکه های رنگ شدگی توی وکالتنامه ها ذکر نشده . الان نفر دوم فهمیده که موکل گولش زده و میخاد شکایت کنه.

    آیا پای منم گیره؟ ایا نفر دوم یا موکل من میتونن از من شکایت کنن؟

    پاسخ
    • پرونده شما باید توسط وکیل بررسی شود
      اما بعید است پای شما گیر باشد
      ضمنا در وکالت نامه به چند لکه رنگ اشاره ای نمیشود

      پاسخ
    • ابوالفضل نوری
      یکشنبه | 2023/01/01 | 16:43

      باسلام وخسته نباشی وسپاس اینجانب از صمیم قلب به شماسروران گرامی و اساتید محترم که اینچنین دلسوزانه به سوالات ماجواب داده و بدون هیچ مزدومنتی مارا راهنمایی میکنیدآرزوی بهترینها برای شما و خانواده محترمتان.

      پاسخ
  • سلام و خسته نباشید
    من یه واحد آپارتمان که سند هنوز آماده نیست خریداری کردم.
    واحد رو من با وکالت از پسر صاحب ملک خریداری کردم.
    قولنامه ای هم که تنظیم شده است با کد رهگیری می باشد.
    میخواستم بدونم برای این معامله من چه کارهایی باید انجام بدم که زمان جا به جایی سند در صورت فوت طرف مقابل مشکلی برای جا به جایی سند نداشته باشم.

    پاسخ
    • دفترخانه اسناد رسمی فقط با سندرسمی (نه قولنامه) میتواند به شما کمک کند.
      لطفا با وکیلی مجرب مشورت کنید.

      پاسخ
  • مجتبی فدایی
    جمعه | 2022/06/17 | 00:21

    باسلام
    بنده ی واحد خریدم وطرف ک وکالت داشته بمن وکالت خرید وفروش داده ومن دوباره میخواهم واحد رو بفروشم ایا برای فروش اسم نفر اول باید داخل قولنامه بنویسم وخودم را ب عنوان وکیل چون هنوز سند ندارد وباید تعاونی بنام خریدار جدید بزنمو هنوز در دفتر تعاونی بنام نفر اوله ک وکیلش بمن وکالت داده

    پاسخ
    • ما از نحوه نوشتن قولنامه بی اطلاع هستیم
      اما اگر وکالت مشکلی نداشته باشد میتوانید با همان وکالت سند تنظیم کنید

      پاسخ
  • حمیدرضابیکی
    سه‌شنبه | 2022/05/10 | 13:46

    سلام وعرض ادب
    بنده خودرویی را خریداری نمودم که دارای چندین تفویض وکالت است و نفر اخر نیز همین تفویض وکالت را با مدت یکماه ب من واگذار نموده است ولی مدت تفویض وکالت خودش سه ماهه است ینی تا برج ۳ ولی به دلیل مشغله زیاد مدت وکالت بنده تمام شد ونامبرده حاضر به تمدید نمیباشد تکلیف چیست لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون .

    پاسخ
  • با سلام و عرض ادب خدمت اساتید
    برای تبدیل سند تفویض وکالت به قطعی چقدر هزینه باید کرد و مدارک مورد نیاز آن و چگونگی آن توضیح فرمایید؟
    متاسفانه فروشنده با تنظیم مبایعه نامه و صدور سند تفویض وکالت علیرغم وعده از سند قطعی طفره می‌رود.
    ضمنا مبایعه نامه دستی هست و دارای هلوگرام نمی‌باشد و آیا همراه بودن این مبایعه نامه و سند وکالت مالکیت را محرز می‌کند؟
    عذرخواه از اطاله سوال.

    پاسخ
    • متن وکالت و اعتبار آن باید بررسی شود.
      لطفا به نزدیکترین دفترخانه مراجعه کنید و دو مورد بالا رابررسی کنید

      پاسخ
  • سلام ببخشید یه سوال داشتم وقتی وکالت نامه ماشین تفویض وکالت میشه وکالت نامه دوم چه مدت اعتبار خواهد داشت آیا برابر با وکالت نامه اول؟

    پاسخ
  • سلام پدر من ملکی با تنفویص وکالت از موکل گرفته ولی موکل بعد لز ۱۰سال فوت پدرم با تبانی ۱برادام رفته وفقط به نام خودش زده الانم میگد بابا به من داده وزمین خودم هس ایا وکیل فوت شدهموکل اجازه چنین کار رادارد

    پاسخ
  • با سلام و ادب?
    در روزگار هرکی هرکی، واقعا مجذوب منش و انسانیت شما بزرگواران مخصوصا سردبیر محترم شدم که وقت گذاشتید و برای پاسخ به این حقیر و دیگر عزیزانی که در هاله ای از ابهامات تفسیر مواد قانونی قرار گرفتن پاسخ بر مبنای ادله درست و قانونی میدید. واقعا سپاس. اجرتون با حضرت قاضی?

    پاسخ
    • ممنون از شما
      خوشحالیم که مفید بودیم برای عزیزی مثل شما
      ممنون از انرژی که به ما میدید
      واقعا خستگی از تنمون خارج شد

      پاسخ
  • سلام
    اگر در سند وکالت بلاعزل دائمی که موکل حق غزل وکیل رو از خود ساقط کرده با توجه به اینکه خود موکل ، وکیل موکل اصلی بوده در حقیقت بنده به عنوان وکیل ، وکیل بودم. حالا با خبر شدم وکیل اول رفته دفترخونه استعفا داده. که ظاهرا تخلف کرده. حالا وکالت بنده به قوت خود باقیه؟؟؟

    پاسخ
  • درودبر شما ما قطعه زمین به مساحت 352متر مربع دارم میخواهیم سند قطعی بگیرم براش باید چکار کنم از راهنمایی شما سپاسگرازم ا

    پاسخ
    • اگر از قبل سند نداشته به ثبت محل مراجعه کنید

      پاسخ
    • سلام شرایط اخذسندمالکیت برای املاک متفاوت، ملکی که درروستاهست باملک داخل شهرمتفاوته ، روشها و طرق مختلفی برای سندگرفتن هست؟خلاصه اگر روستاهست ملک شما بروید دهیاری تشکیل پرونده بدید ،بهترین روش هست واگرملک شماداخل درشهر هست شماره سندمالکیت همسایه ببرید اداره ثبت اسناد محل زندگیتون انجا بگید این همسایه دراجرای چه روشی سنداخذنموده

      پاسخ
  • با سلام، وکالت فروش ملکی تنظیم شده که ششدانگ یکباب خانه به ۳ نفر وکالت داده شده است، آیا یکی از وکلا که وکیل یک‌ونیم دانگ است میتواند به دیگری تفویض نماید یا خیر؟

    پاسخ
  • سلام
    زمینی رو به صورت تفویض وکالت گرفتم ، و حق عزل رو طرف از خودش باطل کرده ، حق توکیل به غیر را هم دارم
    ایا من مالک زمین هستم و اجازه فروش را دارم ؟
    ایا طرف میتونه تعویض وکالت منو باطل کنه ؟
    در ضمن این وسط پولی ردوبدل نشده

    پاسخ
  • سعید شهامی فر
    سه‌شنبه | 2021/11/30 | 00:48

    من یه واحد خریدم از شخصی که با وکالت از نفر اول خریده بود مالک دوم با من قولنامه نوشته و تفویض وکالت هم دارم الان قسط وام تمام شده فک رهن شده برای اینکه سند به نام من بشه ایا نیاز به مالکین قبلی هم هست
    هم وکالت دارم هم تفویض وکالت

    پاسخ
    • خیر
      با وکالت می توانید از طرف فروشنده هم امضا بزنید
      به شرطی که موکلین قبلی در قید حیاط باشند و وکالت اعتبار داشته باشد

      پاسخ
  • برای تنظیم سند تفویض وکالت صرفا تفویض وکالت ما قبل کافی است یا وکالت اولیه نیز باید باشد؟

    پاسخ
  • سلام

    در رابطه با نکته احمدرضا مورخ ۲۰۲۱/۰۷/۳۱

    وکالت من با حق توکیل به شخص دیگری توفیض شده است. ولی‌ بدون اذن من که موکل هستم. از وکلا هم مشورت گرفتم ولی‌ هیچ کدام به این نکته اشاره نکردند. می‌خواستم خواهش کنم از سردبیر یا احمدرضا در مورد مفاد قانونی‌ که نیاز به اذن من را در دادگاه ضروری میکند، بزرگواری کرده، کوتاه راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ
  • مصطفی حسینی
    جمعه | 2021/09/03 | 18:29

    سلام وقتتون بخیر.
    مدت زمان استعلام وکالتنامه های قبل از تاریخ ۹۲/۶/۲۶ جهت تفویض چقدر زمان میبره ؟آیا وکالت زدن با توجه به سوال فوق در یکروز انجام میشه؟
    با سپاس از شما

    پاسخ
    • وکالت نامه های قبل از سال ۹۲ باید از دفترخانه مربوطه که وکالت اولی را تنظیم کرده است استعلام شود. و به محض دریافت پاسخ استعلام امکان تنظیم سند تفویض وکالت هست.
      که هر دفترخانه حداکثر تا ۲ هفته باید پاسخ استعلام را بدهد.

      برای تسریع در روند انجام کار بهتر است به دفترخانه ای که وکالت اولی را تنظیم کرده است مراجعه کنید.
      با این کار در همان مراجعه اول قابل انجام است

      پاسخ
    • اگر وکالت اول باحق عزل باشه و تفویض وکالت بلاعزل زده بشه مشکلی هست ؟

      پاسخ
  • هرایر اله وردی
    چهارشنبه | 2021/08/25 | 19:29

    باسلام،تاربخ اعتباروکالتنامه تفویض شده همان تاریخ وکالتنامه اولی است یامیتوان آنراتغییرداد

    پاسخ
  • سلام و خسته نباشید یک واح آپارتمان که دارای فرم ج بود که به اسم پدرمه و چون شرایط فرم ج رو نداشت به اسم من برداشت و قرار شد موقع شروع اقساط ازشون بخرم که هم واحد هم وام به اسم خودم باشه ولی بعد منصرف شد گفت نمیفروشم و اقساطش رو خودم میدم و برای وام که به اسم منه خودش با حقوق بازنشتگی ضامنه و من هم از شرکتی که کار میکنم برگه ی اشتغال به کار به بانک دادم اگر با این شرایط که خودش ضامنه پرداخت نکنه وبا توجه به اینکه مدت اقساطش ۸سال و نیمه اگر خدای نکرده فوت کنه چی میشه ممنون میشم راهنماییم کنید با وجود پسرم و همسرم ذهنم خیلی در گیره

    پاسخ
  • سلام و خسته نباشید در وکالتنامه ی آپارتمان ما در حق عزل وکیل نوشته موکل ضمن عقد خارج لازم،حق عزل وکیل را از خود سلب و ساقط نموده است ممنونتون میشم بگین این یعنی چی

    پاسخ
    • سلام
      یعنی موکل نمی تواند وکیل را برکنار کند.

      توضیح دقیقتر:
      چون وکالت عقدی جایز است، حق عزل باید ضمن عقدی خارج از عقد وکالت، مشخص شود.
      که این عقد خارج باید لازم باشد که موکل نتواند در آن دخالتی داشته باشد.

      پاسخ
  • سلام
    ایا وکیل بلاعزل حق تفیض وکالت خود را بنام دو نفر دارد؟

    پاسخ
    • سلام
      بله میتواند وکالت را به دو نفر تفویض نماید

      پاسخ
    • یه دنیا ممنون از پاسخ سریعتون ولی من کامل متوجه نشدم یعنی ما الآن نمیتونیم مالک قبلی رو کنار بذاریم برای فروش اون هم لازمه بیاد

      پاسخ
      • خواهش میکنم
        همانطور هم که در لینک زیر اشاره کردیم
        https://mahzarchi.ir/education/9621/
        دادن وکالت به کسی، ولو اینکه بلاعزل باشه به این معنی نیست که موکل دیگه نمیتونه کاری در مورد وکالت بکنه
        پس موکل میتونه بدون حضور وکیل هم ملکش رو بفروشد و نیازی به حضور وکیل نیست

    • سلام
      توکیل و تفویض دو مقوله کاملا جدا و متفاوت از دیدگاه حقوقی می باشد
      و اذن موکل برای حق توکیل و تفویض نیز همینطور
      برای تفویض اذن آن از موکل لازم است حتی اگر دفترخانه بدون اذن موکل تفوض انجام دهد در دادگاه مورد قبول نیست
      بسیار از دیدگاه شما و پاسخ گویی سطحی به سوال دوستان متعجب شدم !!!!!

      پاسخ
      • احمد رضای عزیز سلام
        ما از این موضوع کاملا آگاه هستیم
        اما اگر شما در دفترخانه مشغول به کار بودید متوجه خواهید بود که سیستم ثبت آنی که برای دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور از طرف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعبیه شده است یک انتخاب بیشتر به شما نمیدهد. و آن این است که آیا حق توکیل به غیر دارد: بلی / خیر

        اگر علاقه مند به کار در دفاتر اسناد رسمی و آموزش سیستم ثبت آنی از صفر تا صد هستید، روی لینک زیر بزنید:
        https://mahzarchi.ir/education/9906/

  • متشکرم
    وکالت نامه من قدیمی در دفتر اسناد نوشته شده و دست نویس هستش
    فقط هم جمله حق توکیل به غیر نوشته شده
    حق توفیض نوشته نشده
    ولی الان همان وکیل به فرد دیگری همان متن وکالت را تفویض دادن . میخواستم ببینم با توجه به دستنویس بودن وکالت من همان حق توکیل به غیر آورده شده امکان تفویض هم بوده ؟

    پاسخ
  • سلام . پس اگر در وکالت نامه قید نشود کلمه حق تفویض
    ولی فقط قید شود حق توکیل به غیر به کرار
    وکیل با اینکه کلمه حق تفویض قید نشده می توانسته به نفر دوم تفویض دهد کلیه حقوق خود را ؟
    یا باید دقیقا قید شود حق تفویض در وکالت تا بشود تفویض داد به وکیل دوم ؟

    پاسخ
    • سلام
      در فرم جدید وکالت نامه ها که با سیستم ثبت آنی تنظیم می شود به شکل زیر یک انتخاب بیشتر ندارید.
      وکیل حق توکیل به غیر دارد: بلی / خیر

      پس تفاوتی ندارد حق تفویض و حق توکیل به غیر ذکر شود یا نشود

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

واگذاری امتیاز سردفتری دفاتر اسناد رسمی (ماده 69)
استخدام و کاریابی دفترخانه اسناد رسمی کل کشور (درخواست کار + درخواست کارمند)
keyboard_arrow_up