امضا سند در زندان ها و بیمارستان ها و… (مراحل + مدارک + هزینه)

آیا می‌دانید که اگر کسی که می‌خواهید با او سند رسمی امضا کنید، به دلیل بیماری یا حبس در بیمارستان یا زندان باشد، هنوز هم می‌توانید سند رسمی را امضا کنید؟ برای این کار، باید از طریق دفترخانه اسناد رسمی، سند را تنظیم و ثبت کنید سپس سردفتر به همراه شاهدان و مدارک لازم به محل بیمارستان یا زندان می‌آید و امضا و اثر انگشت بیمار یا زندانی را بر روی سند می‌گیرد.

زمان تقریبی برای مطالعه: 5 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
47 دیدگاه
امضا سند در بیمارستان

امضا سند در بیمارستان یا زندان

سند رسمی به سندی گفته می‌شود که از سوی مراجع قانونی صلاحیت‌دار تنظیم، امضا و صادر شده باشد. اسناد رسمی از جمله ادله اثبات دعوا هستند و اعتبار خاصی در دادگاه‌ها دارند. اسناد رسمی می‌توانند در مورد املاک، قراردادها، داد و ستدها و سایر موضوعات حقوقی باشند. برای تنظیم سند رسمی، باید از طریق اداره ثبت اسناد و املاک، دفاتر اسناد رسمی یا مامورین رسمی اقدام کرد.

اما گاهی اوقات ممکن است شخصی که می‌خواهد سند رسمی امضا کند، به دلیل بیماری، حبس یا سایر موانع، قادر به حضور در دفترخانه اسناد رسمی نباشد. در این صورت، چگونه می‌توان سند رسمی را امضا کرد؟

چه باید کرد؟

برای امضای سند رسمی در بیمارستان یا زندان، سازمان ثبت اسناد و املاک در ماده 42 آیین‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی ضوابط و شرایط خاصی را در نظر گرفته است:

تنظیم سند باید صرفاً در محل دفترخانه با حضور اصحاب سند انجام شود. چنانچه یکی از اصحاب سند قادر به حضور در محل دفترخانه نباشد، پس از ارائه گواهی پزشکی معتبر مبنی بر بیماری و عدم امکان حضور وی در دفترخانه، تنظیم سند و ثبت آن در حضور نماینده دادستان عمومی و انقلاب محل انجام می‌شود.

تبصره‌: اداره کل ثبت استان مکلف است برای تنظیم و ثبت اسناد زندانیان، سردفتری را تعیین نماید. سردفتر سند را با حضور نماینده دادستان عمومی و انقلاب محل، تنظیم، ثبت و به امضای ذی­نفع و نماینده مزبور می‌رساند.

به طور کلی، برای امضا سند رسمی در بیمارستان یا زندان توسط دفترخانه اسناد رسمی، باید مراحل زیر را طی کرد:

ابتدا باید درخواست کتبی به دفترخانه اسناد رسمی داده شود که در آن علت عدم توانایی حضور در دفترخانه، محل بیمارستان یا زندان و نوع سند مورد نظر ذکر شود.

سپس دفترخانه اسناد رسمی باید از صحت درخواست اطمینان حاصل کند و با مراجع مربوطه هماهنگی لازم را انجام دهد. برای مثال، اگر شخصی در زندان باشد، باید با مدیر زندان تماس گرفته شود و از او اجازه حضور در زندان برای امضا سند رسمی گرفته شود.

در مرحله بعد، دفترخانه اسناد رسمی باید با شخص متقاضی و شاهدان مورد نظر هماهنگی کند و زمان و محل امضا سند را مشخص کند. شاهدان باید از افراد معتبر و قابل اعتماد باشند و توانایی شناسایی شخص متقاضی را داشته باشند.

در مرحله آخر، دفترخانه اسناد رسمی به همراه شاهدان و مدارک لازم به محل بیمارستان یا زندان مراجعه می‌کند و پس از اطمینان از هویت و اختیار شخص متقاضی، سند رسمی را تنظیم و امضا می‌کند. سند رسمی باید حاوی اطلاعات کامل و دقیق شخص متقاضی، شاهدان، محل و زمان امضا و موضوع سند باشد.

مراحل انجام کار برای بیمار در بیمارستان

برای امضای سند رسمی توسط بیمار در بیمارستان، خویشاوند درجه یک بیمار (مانند پدر، مادر، خواهر، برادر، فرزند یا همسر) باید این مراحل را طی کند:

  1. به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کند و موضوع را با سردفتر مطرح کند. و نامه‌ای از سردفتر دریافت کند که در آن سردفتر اعلام کرده است که برای امضای سند به بیمارستان می‌آید.
  2. با نامه سردفتر به شورای حل اختلاف محل بروند و از آنجا نماینده دادگاه را برای همراهی با سردفتر درخواست کند.
  3. با هماهنگی سردفتر و نماینده دادگاه، زمان و محل امضای سند را تعیین کند.

معمولاً برای افراد بیمار به معتمد نیاز است. شخصی که مورد اعتماد بیمار باشد و همراه با بیمار سند را امضا کند و البته ذینفع این سند هم نباشد. لذا در انتخاب معتمد دقت نمایید.
امضا سند توسط فرد حبس شده در زندان

مراحل انجام کار برای زندان

برای امضای سند رسمی توسط زندانی، باید از سردفتری که از طرف اداره کل ثبت استان برای این کار مجاز است، درخواست کنید.

این سردفتر را می‌توانید با استعلام از ثبت محل یا کانون سردفتران و دفتریاران مشخص کنید. در تهران، شماره تماس کانون سردفتران و دفتریاران 02188705190 است.

پس از تعیین سردفتر، باید به دفترخانه او مراجعه کنید و موضوع را با او در میان بگذارید. سردفتر با هماهنگی با زندان، زمان و محل امضای سند را تعیین می‌کند و با شما به زندان می‌رود تا امضا و اثر انگشت زندانی را بر روی سند بگیرد.

نکته

قبل از امضای سند رسمی در بیمارستان یا زندان، باید این نکات را رعایت کنید:

  1. در محل دفترخانه سند را آماده و چاپ کنید.
  2. دفترخانه اسناد رسمی باید این وسایل را به همراه داشته باشد:
    1. لپ‌تاپ
    2. اینترنت همراه (می‌توانید با موبایل به لپ‌تاپ اینترنت بدهید)
    3. دستگاه اثر انگشت
    4. توکن
    5. نسخه پشتیبان سند (برای احتیاط یک نسخه اضافه همراه خود داشته باشید)
    6. استامپ
  3. شخص بیمار یا زندانی باید مدارک شناسایی خود را در دسترس داشته باشد.
  4. قبل از مراجعه به بیمارستان یا زندان، حتما با رئیس یا مسئول آنجا هماهنگ کنید.

هزینه

هزینه تنظیم سند رسمی در بیمارستان یا زندان با هزینه تنظیم سند رسمی در دفترخانه فرقی ندارد. برای اسناد غیر مالی:

هزینه تنظیم در دفترخانه اسناد رسمی 247,000 تومان

برای هر نفر بیشتر از دو نفر، و یا هر برگه زیادتر از یک برگه، 10,900 تومان به مبلغ فوق اضافه خواهد شد.

اما برای اسناد مالی، هزینه بستگی به نوع و مبلغ سند دارد.

بیشتر بدانید:
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

47 دیدگاه. Leave new

  • سلام
    وکالت طلاق میخوام بگیرم همسرم زندانه هیچ دفتر خونه ای مجوز ورود به زندان نداره چیکار باید انجام بدم

    پاسخ
    • به کانون سردفتران مراجعه کنید و از آنها بخواهید دفترخانه ای که این کار را انجام میدهد به شما معرفی کنند

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر بنده یک عدد ماشین با قولنامه دستی خریدم ولی قبل از رفتن به دفتر اسناد رسمی شخص فروشنده به زندان افتاده و متهم به هم‌دستی در قتل شده و مشکل مالی ندارد و مجرد هست و ماشین الان داخل نمایندگی هست لطف می‌فرماید بنده چطور وکالت بگیرم
    آیا وکالت اول باید به خانواده درجه یک بده یا میشه به خوده بنده وکالت بده
    و برای گرفتن وکالت حتما باید پدرش باشه یا نه؟

    پاسخ
  • سلام . پدر خانممو تازه از خانه سالمندان اوردیم خانه خودمون پرستاری کنیم اصلا توان راه رفتن نداره تا سرویس بهداشتی هم ره زور میره میخوام وکالت بگیرم کاراهای اداری مثل بانکو ثبت احوال و فروش خانه را به عهده بگیرم ممکنه نماینده در محل بیاد ؟

    پاسخ
    • سلام
      بله با نزدیکترین دفترخانه هماهنگ کنید
      اگر همکاری نکردند با کانون سردفتران یا ثبت محل تماس بگیرید

      پاسخ
  • باسلام دفترخانه ای که بازندان فشافویه کارمیکند را چه جوری پیدا کنم ؟

    پاسخ
  • سلام
    ایا شخصی که در زندان هست میتواند زمین خود را بفروشد؟
    اگر بتواند ایا ناظر زندان باید تایید کند؟

    پاسخ
    • بله

      پاسخ
    • سلام
      سر دفتری که مجوز دارد منظورتان داخل زندان است یا بیرون؟
      قولنامه از بیرون تهیه شده و به زندان برده شده هیچکس حتی رییس زندان هم در جریان معامله نبوده
      حتی بنگاهی ک برگه را نوشته گفته که خلاف ب حساب میاد
      بی زحمت یه راه نمایی بکنید ممنون

      پاسخ
  • سلام من برای برادرم قرار وثیقه ده میلیارد تومانی صادر کردند.سندهایی که به نامش هست را قبول نمی‌کنند .آیا میتوانیم سندها را به نام خودمان بزنیم.با توجه به اینکه ایشان در زندان هست و بعد برای ضمانت اقدام کنیم.

    پاسخ
  • فاطمه احمدی۰
    چهارشنبه | 2023/01/11 | 01:16

    سلام ببخشید شوهرم وکالت ماشین داره برای تعویض ولی الان کمپ هست پسرم چطوری میتونه وکالت بگیره

    پاسخ
    • با نزدیک ترین دفترخونه به کمپ هماهنگ کنید

      پاسخ
    • اگرمصالحه نامه آی که بین ورات حهت تقسیم ارث نوشته شده است که یکی ازوراث که زندانی بودبدون حضوردردفترخانه یاکارمنددفترخانه دردرزندان همینطوری امضاکرده ارزش قانونی دارد.

      پاسخ
  • سلام من استان هرمزگان شهرستان رودان هستم یک زندانی دارم باید وکالت قطعی بدهد تا سند وراثی رابنام خریدار که کل پول داده بزنیم . یکی از ورثه که پول گرفته زندانه محضر میگه باید زندانی را بیاورید دادگاه نامه نمیدهد چه باید کرد کمکم بکنید
    داوری

    پاسخ
  • سلام من یک ماشین خریدم که صاحبش در زندان هست آیا میتونه به من وکالت بدهد؟؟؟

    پاسخ
  • سیدشهاب کاظمی
    دوشنبه | 2022/10/03 | 01:58

    همسر من ذمانی که زندانی بودم وتحت عمل جراحی قرار گرفته بودم سه دانگ از کامیونی که قبلا سه دانگ ان را بنامش کرده بودم درحالت بیهوشی یانیمه بیهوشی بنام خودش نموده وکامیون را فروخته ایا میتوانم ثابت کنم

    پاسخ
  • سلام پدر من بیمار هستند و بندشون فلج شده کاملا و توانایی حرکتشون و از دست دادن برای دادن وکالت کاری به مادرم امکان رفتن به دفتر اسناد و ندارن چه کار باید کنیم؟

    پاسخ
    • طبق راهنمای بالا و به درخواست شما دفترخونه به منزل شما میاد

      پاسخ
    • باسلام وخسته نباشید .شخصی می‌خواهد از زندان به بنده وکالت بدهد تا برای کارت بانکیش اقدام کنم تا هروقت پول خواست براش واریز کنم آیا امکان پذیر است

      پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر من خانم 18ساله هستم متاهلم می‌خوام پاسپورت بگیرم بدون اجازه همسرم لطفا منو راهنمایی کنید

    پاسخ
  • سلام من پدرم بابت تعویض کارت بانکی از طریق وکالت زندان باامضا ومهر قاضی ناظر بر زندان به بنده وکالت داده ولی بانک وکالت زندان رو تایید نمیکنه میگه باید محضری بشه لطف میکنید منو راهنمایی کنید مراحل رو ممنون میشم

    پاسخ
  • سید مهدی احمدی
    یکشنبه | 2022/06/12 | 18:15

    با سلام این جانب مرتهن سند رهنی یک عدد ماشین هستم که صاحب این ماشین به زندان افتاده به علت بدهی راهن برای دادن وکالت فروش به بنده آماده هست اما مرخصی ندارد ما چطور می‌توانیم به زندان برای گرفتن وکالت مراجعه کنیم ممنون

    پاسخ
  • محسن کرمی فرد
    چهارشنبه | 2022/02/23 | 20:46

    سلام بنده در زمان رسیدگی یه پرونده ملکی. بنا به صلاح دید بازپرس قرار برام صادر شد وبنده از نگرانی که داشتم برای نرفتن به زندان با طرف دعوا م تماس گرفتم وقرارشد که بیاد رضایتی بدهد تا بنده به زندان نروم و برویم به خوبی در مکانی خودمان مسعله را حل کنیم. ومشکلمون را حل کنیم ولی در اون لحظه چون بنده حالو احوال مناسبی نداشتم واز نظر روحی کاملا بهم ریخته بودم با نزدیک شدن ساعت به اتمام کار دادگاه و ترس از زندان وچون در ان زمان برای پرونده ای دیگری زندانی بودم وبا سند به بیرون از زندان برای کار فرستاده شده بودم. وترس اینکه اگر مشکل دیگری برایم پیش بیاد منع مرخصی میشوم با وبا وجود پرونده ای دیگر که برام قرار صادر داشت میشد خیلی بهم ربیخته بودم ویک لحظه طرف دعوای بنده به دره بازداشتگاه مراجعه کرد و گفت که اینجا را امضا کن تا ببرم پیش بازپرس تا نرفته وداره میره زود باش زودباش ومنم که اون لحظه عقلم دیگه کار نمیکرد خودکار را گرفتم وامضای ای کردم ویک جمله ای هم گفت نوشنم که مالکیتی ندارم ودر ان موقع قرار شد اونم یه چنین برگه ای بمن بدهد که بسپاریم به یه میانجی بعد از رفتن از دادگاه و مشکل را حل کنیم ولی طرف دعوای من برگه که اومد دستش پابه دویدن کرد ومنم که اونطرف میلها بودم شروع به صدا کردن کردم که برای چی کلک زدی برگه را بده ولی دستم به اون نمیرسید ومنم رضایتی نداد که ازاد بشم ورفت ومنم به زندان رفتم حالا این شخص با این برگه جولان میدهد که پرونده به نفع اون بسته میشود ایا میتوانم این برگه را نقض کنم و از بازپرس بخاهم ادامه رسیدگی را انجام بدهد و من این برگه ای که با کلک ازم گرفتند ودر شرایط عقلی مساعدی نبودم. را نقض کنم یا پس بگیرم متشکر میشوم گه جوابمو بدید خیلی نگرانم برای این برگه

    پاسخ
    • با سلام
      اول اینکه نباید هیچ برگه ای را نخوانده امضا کنید.
      دوم اینکه با توجه به اینکه از مفاد برگه بی اطلاع هستیم نمیتوانیم نظری بدهیم
      پیشنهاد میکنم با وکیلی مجرب صحبت کنید در این خصوص.

      پاسخ
  • سلام
    مهر ۱۴۰۰ بوده، شاهد ندارم ولی چون شرایط پدرم به شکلی است که اصلا قابل جابجایی نیست این احتمال وجود دارد که دفترخانه به ‌داخل منزل آمده
    ضمنا اگه امکان داره اسمم را از جلوی پیامم پاک کنید و پیامم را بدون اسم و فامیل منعکس کنید

    پاسخ
  • سلام پدرم از سالهای قبل دچار آلزایمر هست به گونه ای که بچه هایش را هم نمیشناسد ، مادرم با همدستی یک دفترخانه به منزل پدر آمدند و سند انتقال تنظیم کردند ولی دفترخانه انکار میکند که به منزل آمده چگونه میتوان از طریق لب تاپ یا تجهیزاتی که سردفتر به همراه دارد یا طریق دیگر ثابت کردکه سردفتر برای تنظیم سند بدون مجوزهای لازم به منزل آمده؟

    پاسخ
  • سلام عرض میکنم خدمت شما
    آقا دایی زندان هست برای امضای سند باید در دفتر خانه حضور داشته باشه گفتن دفتر خانه میتواند ببرد تو زندان امضاکنه اما هیچ دفترخانه ایی قبول نمیکنه میگه این قرار داد قبلی بود حالا ماباید چیگار کنیم

    پاسخ
    • از کانون سردفتران و یا ثبت محل لیست دفاتری که میتوانند به زندان مراجعه کنند را استعلام نمایید

      پاسخ
  • باسلام.شخصی محکوم ب تنطیم سند رسمی در هر دفترخانه ای شده.لکن به دلیل جرم جعل سند با پابند الکترونیک بیرون از زندان است.آیا ایشان میتواند در هر دفترخانه ای سند را به نامم انتقال دهد؟

    پاسخ
  • عباس خادم عباسیه
    جمعه | 2021/06/04 | 17:10

    باسلام بنده از زندان با فرم وکالت نامه ویژه زندانیان وکالت فروش ملک را به شریکم داده بودم آیا این وکالت نامه غیر رسمی در دادگاه اعتبار دارد برای طرح دعوا یا خیر . چونکه در پایین همان فرم نوشته این وکالت نامه از نظر دادسرای عمومی وانقلاب اسلامی تنها طبق ظوابط اداره به سازمان معتبر است

    پاسخ
    • سلام
      با توجه به اینکه فروش ملک در دفترخانه انجام می شود و دفترخانه غیر از وکالت نامه رسمی را نمیپذیرد به نظر میرسد که وکالت اعتباری ندارد
      اما با مراجعه به دادسرا بکوشید که آن وکالت را باطل کنید
      موفق باشید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

لیست کامل ادارات ثبت احوال کل کشور (آدرس + تلفن + کدپستی)
سند وصیت‌نامه رسمی (مراحل + مدارک + نکات حائز اهمیت)
keyboard_arrow_up