انتقال و صلح علامت تجاری، برند یا لوگو

بعد از ارائه کالا یا خدمت، مهمترین کار ثبت برند و لوگو (علامت تجاری) است. در این پست به ضرورت ثبت علامت تجاری نمی‌پردازیم، بلکه روش‌های انتقال یا اجازه بهره‌برداری از علامت تجاری (برند یا لوگو) را مورد بررسی قرار می‌دهیم. همچنین مدارک، مراحل و هزینه‌های این فرآیند را نیز شرح خواهیم داد. در انتها نیز روش جدید انتقال یا صلح برند را معرفی خواهیم کرد.

زمان تقریبی برای مطالعه: 9 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
12 دیدگاه
انتقال و صلح علامت تجاری در دفترخانه اسناد رسمی

انتقال و صلح علامت تجاری

صاحب علامت تجاری، می‌تواند:

  1. علامت تجاری خود را به شخص دیگری واگذار کند.
  2. یا مجوز بهره‌برداری از علامت تجاری را به شخص دیگری بدهد.

در این پست مورد اول (یعنی انتقال و صلح برند) را بررسی می‌کنیم، و در پستی دیگر اجازه بهره برداری از علامت تجاری بررسی می‌گردد.

انتقال و صلح علامت تجاری در دفترخانه یک فرایند قانونی است که به مالک علامت تجاری امکان می دهد آن را به طور کامل یا جزئی به شخص دیگری واگذار کند.

انتقال علامت تجاری یا همان برند، نیاز به رعایت تشریفات خاصی دارد. در این پست، تشریفات مربوط به انتقال علامت تجاری در دفترخانه اسناد رسمی را بررسی می‌کنیم.

ماده 139 آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری: “هرگونه انتقال مالکیت علامت ثبت شده باید در مرجع ثبت به ثبت برسد.”

مراحل انتقال و واگذاری علامت تجاری

  1. ثبت نام در سایت مرکز مالکیت معنوی (هم انتقال دهنده و هم انتقال گیرنده)
  2. درخواست انتقال توسط انتقال دهنده در وبسایت مرکز مالکیت معنوی
  3. بارگذاری مدارک مورد نیاز در سایت
  4. مراجعه به دفتر اسناد رسمی برای تنظیم سند صلح علامت تجاری
  5. استعلام دفتر خانه از مرکز مالکیت معنوی.
  6. بارگذاری نامه دفترخانه و سایر مدارک در سایت جهت اخذ پاسخِ نامه دفترخانه
  7. حضور هر دو خریدار و فروشنده در دفترخانه و امضا سند صلح علامت تجاری
  8. بارگذاری سند صلح علامت تجاری و سایر مدارک در وبسایت مرکز مالکیت معنوی توسط انتقال گیرنده
  9. انتشار آگهی انتقال علامت در روزنامه های کثیر الانتشار
  10. مراجعه به مرکز مالکیت معنوی و دریافت گواهی ثبت علامت تجاری به نام انتقال گیرنده

ثبت نام در سایت مرکز مالکیت معنوی

برای انتقال علامت تجاری، ابتدا انتقال‌دهنده (مصالح) و انتقال‌گیرنده (متصالح) باید در وبسایت مرکز مالکیت معنوی ثبت‌نام کنند و کد شناسایی سامانه مالکیت معنوی دریافت نمایند.

هنگام ثبت‌نام، به نکات زیر توجه کنید:

  • جهت دریافت کلیه پیامک‌های مربوط به مرکز مالکیت معنوی، چنانچه عضو سرویس ارسال پیامک نمی باشید عدد 5 را به 201212 ارسال نمایید و سپس طبق راهنمای اعلام شده در متن پیامک اقدام نمایید.
  • هر کدملی، شناسه ملی، کد فراگیر اتباع خارجی، برای انجام تمام فرآیندهای اداری خود نیاز دارند تنها یکبار ثبت نام کنند.
  • بیشتر از یکبار ثبت نام کردن منجر به بروز خطاهایی در آینده فعالیت های شما می‌گردد.

گواهی امضا

پس از ثبت نام حتماً باید حساب کاربری خود را با گواهی امضا تایید نمایید.

روش کار به این صورت است که ابتدا فرم گواهی امضا را از وبسایت “مرکز مالکیت معنوی” دانلود نموده و یا از فرم های آماده گواهی امضا موجود در دفاتر اسناد رسمی استفاده نمایید.

برای تایید حساب کاربری سامانه مرکز مالکیت معنوی نیاز به اخذ گواهی امضا با شناسه یکتا و رمز تصدیق می‌باشد. در صورتی که حساب کاربری شما حقوقی است و تعداد افراد صاحب امضا بیش از یک نفر است حتما باید گواهی امضایی واحد برای تمامی صاحبین امضا صادر گردد. در غیر این صورت حساب کاربری شما تائید نمی‌گردد.

متن گواهی امضا به این شرح است؛ تعهد نامه غیر مالی (گواهی امضاء) اینجانب ……. متقاضی اخذ حساب کاربری از سامانه مرکز مالکیت معنوی تعهد می‌نمایم که اطلاعات هویتی، نشانی پست الکترونیکی، شماره تماس اعم از تلفن ثابت و همراه، آدرس و کدپستی که در سامانه مرکز مالکیت معنوی و همچنین متعاقباً در اظهارنامه های بعدی ثبتی ابراز می نمایم واقعی و صحیح بوده و حساب کاربری دریافتی از سامانه را نیز در اختیار فرد دیگری قرار نخواهم داد. ضمناً استفاده از حساب کاربری که در مقابل اخذ اثر انگشت به من اختصاص داده شده در کلیه فرآیندهای ثبت و اقدامات بعدی آن بمنزله امضاء اینجانب بوده و در صورت هرگونه سوء استفاده از حساب کاربری مربوط عهده دار مسئولیت حقوقی و کیفری آن خواهم بود. همچنین در صورت هرگونه تغیر در اطلاعات ابرازی مراتب را ازطریق سامانه مذکور در سریعترین زمان ممکن ثبت و اعلام خواهم نمود.

و پس از آن شناسه یکتا سند گواهی امضا و تاریخ سند گواهی امضا و رمز تصدیق سند گواهی امضا را که از دفتر اسناد رسمی دریافت نموده اید در فرم “تایید حساب کاربری با گواهی امضا” وارد نمایید.

نکته اول: اگر با عنوان شخصیت حقوقی در وبسایت ثبت نام کرده‌اید، همه اشخاص دارای حق امضا باید امضای خود را در دفترخانه تحت یک شناسه یکتا گواهی نمایند چراکه در قسمت تایید گواهی امضا فقط جای تایید یک شناسه یکتا و رمز تصدیق وجود دارد.

نکته دوم: دقت داشته باشید که با سیستم جدید انتقال علامت تجاری ممکن است در انتقال علامت با وکالت‌نامه با مشکلاتی روبرو شوید.

لذا پیشنهاد محضرچی این است که با “وکالتنامه انتقال علامت تجاری” اقدام به معامله و تسویه حساب ننمایید.

صلح علامت تجاری در دفترخانه

انتقال دهنده علامت تجاری (مصالح) باید به دفتراسنادرسمی مراجعه نماید.

سپس دفترخانه نامه‌ای به مصالح تحویل می‌دهد. که مضمون این نامه به شرح زیر است:

ریاست محترم مرکز مالکیت معنوی با سلام و احترام چون آقای/خانم/شرکت ……………………. قصد انتقال علامت تجاری ……………. ثبت شده در طبقه …………….. با شماره ثبت ………….. مورخ ………….. و شماره اظهارنامه …………….. مورخ ………….. را به آقای/خانم/شرکت ……………………. دارند، خواهشمند است مراتب بلامانع بودن آن را به این دفترخانه اعلام فرمایید.

پس از دریافت نامه از دفترخانه، مصالح باید اصل گواهی ثبت علامت تجاری و نامه‌ای که از دفترخانه دریافت کرده به همراه سایر مدارک مورد نیاز در پنل کاربری خود در وبسایت “مرکز مالکیت معنوی” بارگذاری نماید.

سپس مشخص کند که خریدار (متصالح) چه شخصی است. که برای این کار باید کد شناسایی سامانه مالکیت معنوی خریدار را وارد نماید.

پس از آن و با توجه به راهنمایی هایی که توسط کارشناسان مرکز مالکیت معنوی به شخص ارائه می‌گردد، مصالح جهت دریافت اصل جوابیه نامه دفترخانه باید به آن مرکز مراجعه نماید.

در نهایت هر دو خریدار و فروشنده (مصالح و متصالح) جهت امضای سند خود به دفتراسناد رسمی مربوطه مراجعه می‌نمایند.

و چنانچه مالک یا خریدار علامت تجاری شخص حقوقی باشد، همه اشخاص دارای حق امضا باید به دفترخانه مراجعه نمایند.

دفتراسناد رسمی پس از پشت نویسی اصل گواهی ثبت علامت تجاری، آن را به همراه اصل سند صلح به طرفین تحویل خواهد داد.

متصالح مجدداً کلیه اسناد و مدارک را در پنل کاربری خود در وبسایت مرکز مالکیت معنوی بارگذاری نموده و پس از درخواست درج آگهی در روزنامه رسمی و سپس تایید توسط کارشناسان مربوطه جهت صدور گواهی ثبت علامت تجاری به مرکز مالکیت معنوی هدایت خواهد شد.

نمونه متن سند صلح علامت تجاری

مورد صلح: كليه حقوق عينيه، فرضيه و متصوره مصالح در علامت تجاري ….. ثبت در طبقه ….. از طبقه بندي علائم تجاري ثبت شده به شماره ….. مورخ ….. و به شماره اظهارنامه ….. مورخ ….. به نام مصالح كه به مدت ده سال از تاريخ اظهارنامه داراي اعتبار قانوني مي‌باشد به طوري كه براي مصالح هيچگونه حقي و حقوقي نسبت به ثبت علامت ياده شده باقي نماند و متصالح قائم مقام قانوني مصالح است در استفاده از كليه…

برای مشاهده و دانلود متن کامل این نوع سند صلح اینجا کلیک کنید.

همکار محترم برای مشاهده و دانلود آموزش نحوه تنظیم این سند،[اینجا] کلیک کنید.

مدارک مورد نیاز

  • اصل گواهی ثبت علامت تجاری
  • مدارک شناسایی طرفین

انتقال و صلح علامت تجاری در دفترخانه اسناد رسمی

انتقال جزیی یا کلی علامت تجاری

انتقال کلی که مشخص است اما انتقال جزیی به این معناست که علامت تجاری برای برخی از کالاها یا خدمات مشخص شده، منتقل شود. یا اینکه علامت برای استفاده در منطقه خاصی منتقل گردد، مثلا فقط در شهر تبریز یا… .

اگر انتقال راجع به قسمتی از کالاها یا خدمات موضوع علامت ثبت شده باشد، خروج آن از مالکیت مالک اولیه علامت، به صورت مشخص در پی علامت ثبت شده در دفتر ثبت علامت تجاری، ثبت و چنانچه با انتقال مزبور طبقه، یا طبقاتی کلاً از حیطه علامت ثبت شده خارج گردد، در این صورت به آن طبقه یا طبقات شماره یا شماره‌های فرعی از شماره (۱) به تعداد طبقات مزبور تعلق می‌گیرد و هرگاه انتقال صرفاً مربوط به کالا‌ها یا خدمات، بدون انتقال کلی طبقه مربوط واقع شده باشد، بدواً به طریق فوق شماره گذاری شده و پس از آن شماره فرعی از شماره فرعی طبقه مرتبط محسوب و به همین طریق به دنبال علامت ثبت شده درج می گردد. (ماده 140 آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری)

تبصره 1: هرگاه انتقالات موضوع این ماده در دفتر متمم منعکس گردد، می‌بایست به شماره ثبت اصلی علامت ثبت شده و صفحه و دفتر مربوط اشاره شود.

تبصره 2: در صورت انتقال جزیی کالاها و خدمات موضوع علامت، مدت اعتبار بخش منتقل شده نمی‌تواند بیشتر از مدت اعتبار باقی مانده علامت ثبت شده در گواهی‌نامه ثبت آن باشد.

تبصره 3: در صورت انتقال جزئی کالاها و خدمات موضوع علامت، منتقل‌الیه می‌تواند درخواست صدور گواهی‌نامه علامت برای مدت باقی مانده از دوره اعتبار علامت ثبت شده را نماید.

تبصره 4: چنانچه علامت ثبت شده در موعد مقرر تمدید نگردد، مانع از تمدید علامت برای آن دسته از کالاها و خدماتی که قبل از موعد تمدید جزئاً منتقل شده‌اند، نخواهد بود.

تبصره 5: نقل و انتقالات جزئی کالاها و خدمات موضوع علامت باید در ظهر آخرین گواهی‌نامه معتبر علامت نیز منعکس گردد.

در صورت فوت مالک علامت تجاری

علامت تجاری حتی پس از فوت صاحب آن قهراً به ورثه او منتقل خواهد شد.

که ضروری است به موجب اظهارنامه‌ای، نام صاحب جدید آن جهت ثبت، به اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی، اعلام گردد.

بیشتر بدانید:
علامت تجاری
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

12 دیدگاه. Leave new

  • سلام
    بفرمایید که انتقال زمان دار هم داریم ویا اگر در انتقال امکان پذیر نیست چه راهکاری دارد
    سپاسگذارم

    پاسخ
  • سید نوید موسوی
    چهارشنبه | 2020/12/16 | 01:34

    سلام و عرض خسته نباشید . من یه سوال دارم و اونم اینه که من یه برند دارم که ثبت حقیقی شده و یه شرکت دارم که خودم مالک اصلی ان هستم . در حال حاضر من چطوری میوانم از برندم برای شرکتم استفاده کنم ؟ ایا نیاز به طی کردن این مراحل داره ؟

    پاسخ
  • يعقوب كلابي ايراني
    پنج‌شنبه | 2020/06/18 | 10:26

    باسلام و ارادت

    عالي مثل هميشه..

    لطفاً موارد؛
    { علامت تجاری: انتقال، اجازه بهره برداری، صلح (مدارک + مراحل + روش جدید انتقال (برند، لوگو) }

    را بصورت فايل تصويري و اموزشي 100-0 اموزش دهيد.

    باتشكر

    پاسخ
  • يعقوب كلابي ايراني
    پنج‌شنبه | 2020/06/18 | 10:24

    باسلام و ارادت

    عالي مثل هميشه..

    لطفاً موارد؛
    { علامت تجاری: انتقال، اجازه بهره برداری، صلح (مدارک + مراحل + روش جدید انتقال (برند، لوگو) }

    را بصورت فايل تصوري و اموزشي 100-0 اموزش دهيد.

    باتشكر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

کرونا ویروس در دفاتر اسناد رسمی
انتخاب شخص حقوقی به عنوان مدیریت شرکت
keyboard_arrow_up