سند وکالت فروش ملک و آپارتمان و خانه (هزینه سند + نمونه سند + مدارک + مراحل)

سند وکالت فروش ملک یک سند رسمی است که مالک یک ملک یا آپارتمان در آن به وکیل اجازه داده تا ملکش را بفروشد یا به نام خودش انتقال دهد. این سند نکات ریز و مهمی دارد که اگر به آنها عمل نشود، ممکن است خسارات جبران ناپذیری به بار آورد. در ادامه، همه نکات مهمی که باید بدانید و مراحل و مدارک لازم آموزش داده شده‌اند و در انتها نمونه متن سند وکالت فروش به همراه هزینه قرار گرفته‌است.

زمان تقریبی برای مطالعه: 6 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
45 دیدگاه
سند رسمی وام و رهن و فک یا فسخ رهن در دفترخانه اسناد رسمی

سند رسمی وکالت فروش ملک یا آپارتمان یا خانه

سند محضری وکالت فروش ملک یک سند رسمی است که در آن فروشنده ملک، خریدار را به عنوان نماینده خود انتخاب می‌کند و به او اختیار می‌دهد که ملک را به نام خود یا شخص دیگری انتقال دهد. این سند در دفتر اسناد رسمی تنظیم و ثبت رسمی می‌شود.

این نوع معامله معمولاً در شرایطی انجام می‌شود که فروشنده نتواند یا نخواهد سند ملک را به نام خریدار ثبت کند. برای مثال، اگر سند ملک در گرو بانک باشد یا اگر سند تفکیکی ملک هنوز صادر نشده باشد. در این صورت، خریدار باید پس از پرداخت قیمت ملک، از فروشنده وکالت بگیرد تا بتواند مراحل انتقال سند را انجام دهد.

نکته

برای اعطای وکالت فروش ملک، باید موارد زیر رعایت شوند:

  1. وکالت‌نامه باید شامل اطلاعات کامل و دقیق ملک، فروشنده، خریدار و وکیل باشد.
  2. وکالت‌نامه باید حدود اختیارات وکیل را مشخص کند. برای مثال، وکیل بتواند ملک را به نام خود یا شخص دیگری انتقال دهد یا نه، وکیل بتواند قیمت ملک را تغییر دهد یا نه، وکیل بتواند ملک را رهن یا اجاره دهد یا نه و غیره.
  3. وکالت‌نامه باید توسط مالک و وکیل در دفتر اسناد رسمی امضا شود و توسط محضر تأیید شود.

مدت اعتبار وکالت فروش ملک

می‌توان مدت اعتبار سند وکالت فروش را مشخص کرد. برای مثال، یک سال یا بیشتر. اگر در سند وکالت مدت اعتبار مشخص نشده باشد، به این معناست که وکالت تا زمان مرتفع شدن آن، اعتبار دارد.

حق عزل در سند وکالت فروش

وکالت فروش باید بلاعزل باشد، یعنی موکل حق عزل وکیل را نداشته باشد.

دلیل این امر این است که معمولاً در هنگام تنظیم سند وکالت فروش، بین خریدار و فروشنده تسویه حساب انجام می‌شود و اگر وکالت بلاعزل نباشد، موکل یا فروشنده می‌تواند هر زمان که بخواهد، بدون اطلاع وکیل یا خریدار، وکالت را باطل کند.

البته وکالت فروش ملک، آپارتمان و خانه می‌تواند با حق عزل وکیل هم باشد، اما اگر تسویه حساب صورت گرفته باشد، به نفع وکیل (خریدار) است که وکالت بلاعزل باشد.

به این نکته توجه کنید که اگرچه وکالت می‌تواند بلاعزل باشد، اما این بدان معنا نیست که موکل دیگر مالک مورد وکالت نیست.

موکل همچنان می‌تواند خودش ملک مورد وکالت را بفروشد که این یکی از روش‌های مرتفع کردن وکالت است. بنابراین وکالت هرگز جایگزین نقل و انتقال قطعی نمی‌شود.

مثلاً زمانی که بدون تنظیم سند قطعی، آپارتمان را به وکالت خریده‌اید، مالک قطعی آپارتمان یا خانه یا ملک یا زمین نیستید تا زمانی که سند را به صورت قطعی به نام خود انتقال دهید، نه فقط با وکالت.

بیشتر بدانید:

سند رسمی وکالت فروش ملک و آپارتمان

مدارک لازم

علاوه بر مدارک شناسایی موکل (اصل کارت هوشمند ملی)، همراه داشتن اصل سند و بنچاق آن ضروری است.

مراحل

برای تنظیم سند وکالت فروش ملک، باید با داشتن مدارک لازم به دفترخانه مراجعه کنید. برای پیدا کردن نزدیک‌ترین دفترخانه، از این لینک استفاده کنید.

لازم نیست که وکیل شما برای امضای سند در دفترخانه حضور داشته باشد.

همچنین می‌توانید به هر دفترخانه‌ای که دوست دارید مراجعه کنید، حتی اگر ملک شما در شهر دیگری باشد یا دفترخانه مورد نظر شما سند قطعی را تنظیم نکرده باشد.

هزینه تنظیم سند وکالت فروش ملک یا آپارتمان یا خانه در دفترخانه اسناد رسمی

هزینه تنظیم در دفترخانه اسناد رسمی 247,000 تومان

برای هر نفر بیشتر از دو نفر، و یا هر برگه زیادتر از یک برگه، 10,900 تومان به مبلغ فوق اضافه خواهد شد.

توجه کنید که این مبلغ برای تنظیم اسناد وکالت به جز سند وکالت فروش است. هزینه تنظیم سند وکالت فروش حدودا دو برابر این مبلغ می‌شود.

نمونه سند وکالت فروش

مورد وکالت: مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک مربوطه و تقاضا و اخذ سند مالکیت تک‌برگی اعم از اصل یا المثنی نسبت به مورد وکالت با مشخصات مذکور و ادای توضیحات و سپردن تعهدات لازم و دادن رسید و امضای لازم و پرداخت حقوق و دیون ثبتی و طی کلیه مراحل و تشریفات اداری و قانونی. سپس مراجعه به کلیه ادارات دولتی و غیردولتی و سازمان‌ها و نهادها و شرکت‌ها اعم از ادارات دارایی و شهرداری و سازمان ثبت اسناد و شرکت‌های آب و برق و گاز و مخابرات و سایر دوایر مربوطه و دریافت هرگونه پایان‌کار ساختمان و آپارتمان و صورت مجلس تفکیکی و گواهی عدم خلاف و مفاصا حساب‌های شهرداری و دارایی و اخذ هرگونه مدارک دیگر و تجدید آن‌ها و سپردن هرنوع تعهدات لازم و گرفتن هرگونه اوراق و رونوشت اسناد به نام موکل جهت مورد وکالت مارالذکر و اقدام به هر عملی که لازمه انجام وکالت باشد و امضای مدارک مربوطه و دفاع از حقوق موکل و اقدام به تنظیم هرنوع سند اعم از قطعی یا صلح و اقرارنامه اصلاحی و غیره نسبت به عرصه و اعیان و سایر متعلقات و منضمات شرعیه و عرفیه به هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی ولو به نام شخص خود وکیل و به هر مبلغ که وکیل صلاح بداند و با حق اخذ وجه معامله و امضای اوراق و اسناد و دفاتر اسناد رسمی و قبض و اقباض و تعهد و التزام و جبران کشف فساد و اسقاط کافه خیارات و انجام سایر تشریفات لازمه و دریافت هر نوع مدارک و تنظیم مبایعه‌نامه با هر شرایطی که وکیل لازم و مقتضی بداند با هر شخص حقیقی یا حقوقی و اخذ کلیه مدارک و مفاصا حساب‌ها و ارائه آن به دفترخانه تنظیم کننده سند و در صورت عدم حضور خریدار اقدام به درخواست گواهی عدم حضور مستنکف از انجام معامله و اخذ گواهی و ارائه آن به هر یک از مراجع قانونی و قضایی. وکیل برای انجام مورد وکالت دارای جمیع اختیارات تام و نامحدود می‌باشد. به‌نحوی‌که در اصول و فروعات مورد وکالت نیازی به اجازه مجدد موکل نخواهد بود…

برای مشاهده و دانلود متن کامل این سند اینجا کلیک کنید.

تخفیف!
نمونه اسناد وکالت‌نامه

نمونه سند وکالت نامه

این پکیج یک راهنمای کامل برای تنظیم وکالت‌نامه است که شامل بیش از 250 نمونه سند وکالتنامه در زمینه‌های مختلف…
شناسه محصول: 004
فرمت: فرمت کلیه فایل‌ها به صورت ورد / word و قابل ویرایش می‌باشد
کلیشه: فرمت کلیه فایل‌ها به صورتی تعبیه گردیده که قابل تبدیل به کلیشه دائمی سیستم ثبت آنی باشد
لینک: پس از خرید این محصول لینک‌های دانلود به محض پرداخت موفق، به صورت خودکار و آنی برای شما فعال می‌گردد
تاییدیه: کلیه نمونه سندها مورد تایید می‌باشد و بارها و بارها با این نمونه سندها، در بسیاری از دفاتر اسناد رسمی، تنظیم سند صورت گرفته است.

11,990,000 

همکار محترم: برای آموزش کامل سند وکالت، حتما جلسه اول آموزش پیشرفته ثبت آنی را ببینید. (برای دیدن ویدیو، اینجا را کلیک کنید)

بیشتر بدانید:
وکالت
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

45 دیدگاه. Leave new

  • با سلام و عرض ادب،
    می خواستم سوال کنم آیا موکل که وکالت فروش آپارتمان را به دو نفر (داماد و خواهرشون) به صورت هر کدام 3 دانگ داده، به طور قانونی می تواند بعد از مدتی 6 دانگ آپارتمان را به یکی از طرفین توی وکالتنامه ( خواهرشون) منتقل کنه؟ با توجه به اینکه در سند وکالت اینطور قید شده است:
    “موكل ضمن عقد خارج لازم حق عزل وكلا يا ضم امين يا وكيل ديگر و يا انجام هر نوع عملي كه منافي مورد وكالت باشد را تا خاتمه انجام مورد وكالت از خود سلب و ساقط مي نمايد.”
    با تشکر

    پاسخ
  • باسلام لطفا راهنمایم کنین ما یک منزل پدری داریم که پدرم فوت کرده والان میخام منزل به نام من بشه وقولنامه ایه این خانه واوقافشم به اسم پدرمه چطور باید این خونه به اسم من بشه ایا از طریق وکالت نامه میشه به اسم من بشه که بعدا برم دنبال کارهای انحصار ورثه ودیگه لازم نباشه اعضای خانوادم بامن بیان دنبال کار اداری ممنون میشم جوابمو بدین

    پاسخ
  • سلام و درود
    برای تنظیم وکالت نامه ملک نیازی هست که دفترخانه سند رو از اداره ثبت اسناد استعلام بگیرد؟ (گواهی ثبتی)

    پاسخ
  • سلام، من چند سال پیش یه واحد آپارتمانی (مسکن مهر) رو خریدم، که هنوز سندش صادر نشده و فقط قولنامه بنگاهی دارم من الان باید چه وکالتی بگیرم که حتی بعد از فوت فروشنده، برای واحدم مشکل قانونی پیش نیاید

    پاسخ
    • هر نوع وکالتی بعد از فوت باطل است
      قولنامه بنویسید و وکالت بلاعزل هم بگیرید که درآینده بتوانید ثابت کنید که واحد را خریداری کرده اید.
      البته حتما با وکیل هم در این مورد مشورت کنید

      پاسخ
  • سلام.اپارتمان در یک مجتمع ۲۰ واحدی تازه ساز خریدم،هنوز سندش نیومده،فقط قولنامه کردم و مبلغ کمی برای سند زدن گذاشته ام.۵قولنامه قبل از من نوشته شده،کار دیگری هم نیاز هست؟

    پاسخ
    • بدون سند زدن و فقط با قولنامه خرید و فروش کردن حداقل برای ما کمی ترسناک است.
      حتما با وکیل هم مشورت کنید

      پاسخ
  • سلام من فروشنده یک اپارتمام هستم که خریدار قبل از انجام کارهای سند به یک نفر دیگر فروخته نفر دوم به نفر سوم فروخته ۲۰۰میلیون از پول خونه به من ندادن برای ثبت سند نگه داشتن من میخوام به شخص سوم وکالت بدم وپولم رو بگیرم لطفا راهنمایی کنید چکار کنم که دراین مرحله من متضرر نشم یا کلاه سرم نرم لطفا فوری جواب بدین اینکار تا ساعت ۱۱ انجام میشه

    پاسخ
  • سلام
    وقت بخیر
    من ملک از واسطه خریدم ک ایشان میگن من برا شما وکالت میدم ک خودتون برید دنبال کار انتقال سند خواستم بدونم برا وکالت فروش محضرخانه نامه تصفیه شهرداری و دارایی را از فروشنده می خواد یا خودم به عنوان خریدار باید برم دنبالش

    پاسخ
    • دفترخانه هیچ مدرکی از فروشنده نمی گیرد در این مورد و بهتر است مبلغی را به عنوان امانت پیش خود نگه دارید تا بدهی ها مشخص شود

      پاسخ
  • حسین غضنفری
    دوشنبه | 2022/09/05 | 22:09

    در صوزتیکه ملک دارای چند سند مالکیت تک برگی باشد ووکالت فروش به یک شخص خارج از شرکا واگذر شود
    مالکین ملک لازم است هنگام قروش حضور داشته باشند ؟
    پول ناشی از فروش ملک را وکیل می تواند دریافت کند ؟
    وکیل با وکالتنامه می تواند ملک مشاع را به دیگری واگذار کند ؟

    پاسخ
    • حضور مالکین الزامی نیست
      وکیل میتواند پول را دریافت کند
      وکیل میتواند واگذار کند
      اما متن وکالت نامه باید دقیقا مطالعه و بررسی شود که ممکن است یکی از این اختیارات در متن وکالتنامه به وکیل داده نشده باشد

      پاسخ
  • سلام من ملکی میخواهم بخرم فاقد سند هست ایاباید وکالت کاری بگیرم یاوکالت بلاعزل لطفا راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    سند ملک برای وکالت الزمایست؟
    مالکین من و مادر و برادرم هستیم که من امکان حضور برای انتقال مالکیت سند برای فروش رو ندارم و سند هم شهرستان هست
    امکان دارد وکالت پذیرفته شود

    پاسخ
  • سلام
    پدر من یه مغازه‌ی سرقفلی داشت که الان پدرم فوت شدن
    برای دادن وکالت به یکی از ورثه برای فروش ملک سرقفلی رفتیم دفتر اسناد ، ولی دفترخانه‌ها میگن ما وکالت ملک سرقفلی ثبت نمیکنیم و باید سند داشته باشه
    الان ما باید چیکار کنیم ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنین

    پاسخ
    • از دفترخانه بخواهید به صورت کتبی اعلام کند که چرا همچین سندی تنظیم نمیکند

      پاسخ
    • سلام
      من یک واحد قولنامه ای هولوگرام دار خریداری کرده و آن را بنام پدرم زدم
      میخواستم بدونم برای اینکه کلیه امورش(نقل و انتقال و فروش و کلیه امورمالی و غیرمالیش بامن باشه) چه وکالتی باید تنظیم کنم؟

      پاسخ
      • همین وکالت موضوع این پست
        اما چون هنوز انتقال قطعی در دفترخانه ندادید باید یک وکالت کلی از پدر دریافت کنید البته اگر پدر بپذیرد که همچبن وکالتی به شما بدهد

  • سلام.ایا برای وکالت دادن فروش زمین.مثلا پدرم میخواهد به من وکالت بدهد.آیا خواهر برادر های من لازم هستند که موقع تنظیم وکالت امضا بزنن؟؟

    پاسخ
    • خیر لازم نیست
      مگر اینکه پدر سواد نداشته باشند که در اینصورت باید یک نفر معتمد به غیر از شما همراهشون باشد

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر.هزینه وکالت بلاعزل(اقرارنامه)برای یک واحداپارتمان چقدمیشود؟

    پاسخ
    • عنوان سند را دقیقا بفرمایید
      ضمن اینکه هزینه ها در هر نوع سند به طور دقیق ذکر شده

      پاسخ
    • سلام. بنده پدرم بیمار هستن و شرایط جابجایی مناسب برای بردن به دفترخانه را ندارند.(زخم بستر دارن،،امکان جابجایی نیستش)
      اما هوشیار هستن. میخواستم بدونم برای گرفتن وکالت تام از پدرم میتونم از دفترخانه بخوام که به منزل بیان و سند وکالت رو تنظیم کنند؟؟

      پاسخ
  • با سلام و عرض ادب
    احتراما ، در مورد پاسخ به سوال اینجانب کمال تشکر را دارم

    پاسخ
  • با سلام و تشکر از ثیت مطالب جامع در سایت
    احتراما ، برای املاک قولنامه ای که دارای سند مادر هستند و به اصطلاح ” نسقی ” معروف هستند ، آیا امکان وکالت فروش مقدور هست یا خیر ؟

    پاسخ
    • سلام و تشکر.
      دفاتر اسناد رسمی فقط برای املاکی که دارای سند مالکیت هستند می توانند اقدام کنند
      لذا توصیه می شود به اداره ثبت محل مراجعه کرده و درخواست سند مالکیت موضوع مواد 147 و 148 را بنمایید.

      پاسخ
  • دریه دارایی
    سه‌شنبه | 2021/09/28 | 20:30

    با سلام من درحال حاضر در خارج از ایران هستم و میخواستم وکالت به خواهرم که در ایران است بدهم برای فروش خانه مادری که چند سال پیش فوت کرده اند. قبلا وکالت به یکی دیگه خواهرم داده بودم که متاسفانه ایشون در اثر کرونا فوت کردند. خواهرم میتونه بدون حضور من با ارايه مدارک من وکالت تام بگیره؟

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید
    من میخواستم یک وکالت فروش ملک از صاحب ملک
    بگیرم میخواستم بدونم هزینه سه دانگ چقدر هست
    وکالت فروش ۳ دانگ ملک فقط ممنون میشم

    پاسخ
    • مقدار دانگ در هزینه وکالت فروش تاثیری ندارد.
      وکالت فروش درحال حاضر حدوداً ۲۰۰ هزار تومان است. مهر ۱۴۰۰

      پاسخ
  • وقتتون بخیر ، من و مادرم در حال حاضر در تهران هستیم، مادرم در نطر داره برای فروش ملکش در شهرستان به من وکالت بده ، ایا کارهای قانونی برای دادن وکالت رو میشود در دفترخانه های تهران انجام داد؟ اصل سند ملک هم تهرانه

    پاسخ
  • سجاد اقایارلو
    یکشنبه | 2021/08/15 | 14:53

    با سلام از راهنمای تاممنونم اخه اینجا وکیل میگه قبل فوت وکالت باطل میشه

    پاسخ
  • سجاد اقایارلو
    پنج‌شنبه | 2021/08/12 | 13:11

    من یه خانه در مزایده برنده شدم موکل خانه رو به وکیل بلاعزل داده و کیل هم به خریدار دیگر وکالت داده و طرف به نام خود سند زده است در این میان وکیل اول قبل از سند زدن فوت کرده ایا واسه من که این ملک رو از مزایده برنده شدم ایراد داره ۲۸سال از سند میگذره الان

    پاسخ
    • خیر
      مشکلی نیست
      با عنایت به دکترین حقوقی، وکلای توکیلی مگر در مواردِ مصرح، وکیل موکل می باشند و بنابراین فوت احدي از وکلا تاثیری در اعتبار وکالت سایرین ندارد.

      برای اطلاعات بیشتر لینک زیر را مشاهده کنید:
      https://mahzarchi.ir/law/bakhshname/11085/

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

استخدام و کاریابی دفترخانه اسناد رسمی کل کشور (درخواست کار + درخواست کارمند)
سند وکالت تام‌الاختیار و جامع و کلی
keyboard_arrow_up