رای وحدت رویه در خصوص تاثیر استعفا وکیل آخر در وکالت قبل از او

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
2 دیدگاه

عدم تاثیر استعفای وکیل توکیلی دوم بر اعتبار وکیل اول

نظر به اینکه وکیل با استفاده از حق توكيل غير عموماً نسبت به انتخاب وکیل برای موکل اقدام می‌نماید و تا احراز دلیلی مبنی بر منع مداخله وکیل اول در مورد وکالت و همچنين امين تلقی شدن وکیل و نهایتاً تصریح موارد انقضاء وکالت در قانون مدنی، نمی‌توان اقدام وکیل را موثر ندانست و بنابر این با استعفای وکیل دوم انجام مورد وکالت توسط وکیل اول مغایرتی با مقررات ندارد.


متن بخشنامه:

قوه قضائیه – کانون سردفتران و دفتریاران | تاریخ: 1398/1/24 | شمار: 982001/202

بسمه تعالی

دفتر اسناد رسمی شماره………

در اجرای شق ۲ ماده ۶۶ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، اینک موضوعاتی که در کمیسیون وحدت رویه مطرح و منجر به اظهار نظر گردیده و به موجب نامه شماره 97/251117 – 97/12/12 اداره کل امور اسناد مورد تأیید معاونین و مشاورین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفته و یا منصرف از نظر کمیسیون منجر به اظهار نظر گردیده است جهت اطلاع و رعایت مفاد آن ذیلاً ابلاغ می شود.

در خصوص سوال:

«وکالتنامه ای با حق توكيل غير تنظیم و وکیل با عنایت به تصریح حق توکیل، وکالت را به دیگری تفویض نموده است، اگر وکیل آخری از وکالت استعفا دهد، آیا وکیل قبلی حق انجام موضوع وکالت را دارد؟»

بحث و بررسی لازم به عمل آمد و بدین شرح اظهارنظر گردید:

نظر به اینکه وکیل با استفاده از حق توكيل غير عموماً نسبت به انتخاب وکیل برای موکل اقدام می نماید و تا احراز دلیلی مبنی بر منع مداخله وکیل اول در مورد وکالت و همچنين امين تلقی شدن وکیل و نهایتا تصریح موارد انقضاء وکالت در قانون مدنی، نمی توان اقدام وکیل را موثر ندانست و بنابر این با استعفای وکیل دوم انجام مورد وکالت توسط وکیل اول مغایرتی با مقررات ندارد.

محمدرضا دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران

عکس بخشنامه:

ردیف 254 مجموعه بخشنامه های ثبتی

بیشتر بدانید:
اصالت و اعتبار وکالت‌نامه
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

2 دیدگاه. Leave new

  • باسلام اگر این موضوع کاملابرعکس باشه چی؟یعنی وکیل اول استعفا بده ایا وکالت دوم همچنان اعتبار داره ووکیل دوم میتونه اختیاراتش رو داشته باشه؟ طبق نطریه مشورتی که وجود داره فوت وکیل اول تاثیری در وکالت سایر وکلای تفویضی نمیزاره این موضوع فوت رو میشه به استعفا هم سرایت داد؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

سند وکالت کاری اخذ مفاصا حساب آپارتمان
رای وحدت رویه در خصوص تاثیر فوت یکی از وکلا در وکالتی که مکرراً تفویض شده است
keyboard_arrow_up