مشهود نبودن تکلیف دفاتر اسناد رسمی در استعلام از مرجع مالیاتی در خصوص عین اراضی و املاک و اسناد اجاره، رهن، تقسیم نامه، اقاله و فسخ

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش

آیا در حال حاضر دفاتر اسناد رسمی تکلیفی به استعلام از مرجع مالیاتی قبل از تنظیم اسناد اجاره، رهن، تقسیم نامه و فسخ و اقاله دارند یا خیر؟

تکلیفی به استعلام از مرجع مالیاتی برای دفاتر اسناد رسمی مشهود نیست.


متن رای

تاریخ: ۱۳۹۶/۰۳/۰۸ | ۹۴۰-۱۸۵۵

بسمه تعالی

دفتر اسناد رسمی شماره …..

در اجرای شق ۲ ماده ۶۶ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران اینک موضوعاتی که در کمیسیون وحدت رویه مطرح و منجر به اظهار نظر گردیده و به موجب نامه شماره 33036/96 مورخ 13۹۶ / ۲ / ۲۴ اداره کل دفتر حقوقی و امور مجلس مورد تأیید معاونین و مشاورین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفته و یا منصرف از نظر کمیسیون منجر به اظهارنظر گردیده است جهت اطلاع و رعایت مفاد آن ذیلاً ابلاغ می شود.

در خصوص سوال:

«با عنایت به اصلاح قانون مالیات های مستقیم آیا در حال حاضر دفاتر اسناد رسمی تکلیفی به استعلام از مرجع مالیاتی قبل از تنظیم اسناد اجاره، رهن، تقسیم نامه و فسخ و اقاله دارند یا خیر؟»

بحث و بررسی لازم بعمل آمد و بدین شرح اظهارنظر گردید:

نظر به صراحت ماده یک قانون تسهيل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی و محدود شدن تکلیف دفاتر اسناد رسمی در موضوع استعلام از مرجع مالیاتی در خصوص انتقال عين اراضی و املاک و همچنین تصریح تبصره ۴ الحاقی به ماده ۱۸۷ قانون مالیاتهای مستقیم به ضرورت اخذ گواهی پرداخت مالیات در انتقال املاک در تنظیم استاد اجاره، رهن، تقسیم نامه، اقاله و فسخ تکلیفی به استعلام از مرجع مالیاتی برای دفاتر اسناد رسمی مشهود نیست.

محمد رضا دشتی اردکانی – رئیس کانون سردفتران و دفتریاران

عکس رای

 

توجه: به موجب بخشنامه تنقیحی ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، این بخشنامه (ردیف 237 مجموعه بخش‌نامه‌های ثبتی) لغو گردیده است. (برای مشاهده کلیک کنید)

بیشتر بدانید:
اجارهاقاله
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

رای وحدت رویه: آیا در زمان مرخصی دفتریار اصيل ۱۵ درصد سهم حق التحریر، بین دفتریار اصیل و دفتریار کفیل بالسویه تقسیم می گردد؟
رای وحدت رویه: تعیین تکلیف لزوم صدور قبض تخلیه در اسناد اجاره جهت صدور اجرائیه
keyboard_arrow_up