رای وحدت رویه در خصوص: بایگانی گواهی امضا و قید حدود اربعه در تنظیم اسناد

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش

متن رای

بسمه تعالی

تاریخ 1395/11/04 | شماره 95001/2932

دفتر اسناد رسمی شماره …

در اجرای شق ۲ ماده ۶۶ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، اینک موضوعاتی که در کمیسیون وحدت رویه مطرح و منجر به اظهار نظر گردیده و به موجب نامه شماره ۹۵ / ۲۰۷۵۳۸ – ۱۰ / ۱۲ / 95 اداره کل دفتر حقوقی و امور مجلس مورد تایید معاونین و مشاورین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفته و یا منصرف از نظر کمیسیون منجر به اظهارنظر گردیده است جهت اطلاع و رعایت مفاد آن ذیلاً ابلاغ می شود.

  1. در خصوص سوال: با توجه به رویه های مختلف دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت اسناد و املاک، اعلام نمایید آیا قید حدود اربعه در تنظیم اسناد ضروری است یا با ارجاع به مفاد صورتمجلس تفکیکی می توان سند تنظیم نمود؟
    • بحث و بررسی لازم بعمل آمد و بدین شرح اظهارنظر گردید: با توجه به این که در موقع تنظيم سند رسمی حدود اربعه ملک از سامانه املاک فراخوانی و در بنچاق درج می شود بنابراین درج حدود اربعه در دفاتر دست نویس سردفتر ضرورتی ندارد.
  2. در خصوص سوال: نظر به این که به موجب ماده ۱۲ آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی از فتوکپی اوراق گواهی امضا شده به هزینه متقاضی فتوکپی تهیه و نگهداری می گردد. با توجه به مقررات جدید ثبت آنی و وجود دستگاه اسکنر در دفاتر و همچنین دستورالعمل مربوط به امکان اسکن اوراق در دفاتر ازدواج و طلاق و سپس امحاء آن ها اعلام فرمائید آیا می توان به جای تهیه و نگهداری فتوکپی نسبت به اسکن اوراق گواهی امضا شده اقدام و سپس مبادرت به امحاء آنها نمود؟
    • بحث و بررسی لازم بعمل آمد و بدین شرح اظهارنظر گردید: نظر به این که عبارت (رونوشت، فتوکپی) در ماده ۱۲ آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۵۴ طریقت داشته و در حال حاضر با وجود اسكنر و امکان اسکن اوراق، مراد قانونگذار محقق گردیده و با توجه به بند ب ماده ۴۸ قانون برنامه پنجم توسعه کشور دایر بر اعتبار اسناد الکترونیکی و جایگزینی روش های بایگانی مکانیزه و اعتبار یکسان فتوکپی و اسکن، نگهداری اوراق گواهی امضاء در اسکنر و امحاء اورال سنتی مغایرتی با مقررات ندارد.

محمد عظیمیان – نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران

عکس رای

 

توجه: به موجب بخشنامه تنقیحی ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، این بخشنامه (ردیف 232 و 233 مجموعه بخش‌نامه‌های ثبتی) لغو گردیده است. (برای مشاهده کلیک کنید)

بیشتر بدانید:
گواهی امضا
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

رای وحدت رویه: عدم ضرورت به نگهداری و بایگانی نسخه نهایی اسناد در دفاتر اسناد رسمی
مراجع تنظیم اسناد فروش اقساطی، افزایش مبلغ، افزایش مدت و تعویض وثیقه | سند وکالت اتومبیل تبعه ایران واقع در خارج از کشور
keyboard_arrow_up