نحوه انتقال سهم‌الارث زوجه در اموال غیرمنقول

آیا درج نام زوجه در عداد فروشندگان ماترک غیرمنقول در هر یک از حالاتی که اقرارنامه وصول بهای ثمنیه عرصه و اعیان وجود داشته یا اینکه زوجه بهای آن را دریافت نداشته است، ضروری است؟ استثناء نمودن بهای ثمنیه عرصه و اعیان در چه موردی الزامی است؟

زمان تقریبی برای مطالعه: 3 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
4 دیدگاه
آرا وحدت رویه کانون سردفتران و دفتریاران

قید یا عدم قید نام زوجه همسر متوفی در اسناد قطعی به عنوان احد از فروشندگان

در اجرای شق ۲ ماده ۹۹ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، اینک موضوعی که در کمیسیون وحدت رویه مطرح و منجر به اظهار نظر گردیده و به موجب نامه شماره ۹۳/۵۶۷۸۱ مورخ ۹۳/4/۹ رئیس گروه امور حقوقی سازمان ثبت مورد تأیید معاونین و مشاورین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفته و یا منصرف از نظر کمیسیون منجر به اظهارنظر گردیده است جهت اطلاع و رعایت مفاد آن ذیلاً ابلاغ می‌شود.

  1. با عنایت به اصلاح مواد ۹46 و ۹4۸ قانون مدنی و افزایش سهم‌الارث زوجه به بهای عرصه و اعیان آیا درج نام زوجه در عداد فروشندگان ماترک غیرمنقول در هر یک از حالاتی که اقرارنامه وصول بهای ثمنیه عرصه و اعیان وجود داشته یا اینکه زوجه بهای آن را دریافت نداشته است، ضروری است؟
  2. استثناء نمودن بهای ثمنیه عرصه و اعیان در چه موردی الزامی است؟

ضرورت درج نام زوجه به عنوان یکی از فروشندگان در صورت صدور سند مالکیت سهم الارث زوجه

مطابق مواد 946 و 948 اصلاحی قانون مدنی و تبصره یک و دو ماده 105 آیین‌نامه اصلاحی قانون ثبت اسناد و املاک، در صورتی که نسبت به سهم الارث زوجه سند مالکیت صادر گردیده باشد، قید نام زوجه به عنوان احدی از معاملين الزامی است.

جواز تنظیم سند انتقال ملک با ارائه اقرارنامه وصول سهم الارث زوجه یا استثنا سهم الارث زوجه از مبیع

لکن در حالتی که سند مالکیت صادر نگردیده و اقرارنامه وصول سهم الارث زوجه از مورد معامله ارائه گردد با قید مراتب ذیل سند تنظیمی و در صورت عدم ارائه اقرارنامه، تنظیم سند انتقال با استثناء سهم الارث زوجه از مورد معامله، بلامانع می‌باشد.

محمدرضا دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران | شماره: 74/3205-ر-و | مورخ: 1393/05/19 | ردیف 227 مجموعه بخش‌نامه‌های ثبتی

پانوشت

توجه: رأي شماره 23 هيأت عمومي ديوان عدالت اداري در خصوص ابطال بخشنامهٔ صدور سند مالکیت به استثنای ثمن اعیان از این لینک.

ماده 946 قانون مدنی: زوج از تمام اموال زوجه ارث مي‌برد و زوجه در صورت فرزنددار بودن زوج، يك هشتم از عين اموال منقول و يك هشتم از قيمت اموال غيرمنقول اعم از عرصه و اعيان ارث مي‌برد، در صورتي كه زوج هيچ فرزندي نداشته باشد سهم زوجه يك چهارم از كليه اموال به ترتيب فوق مي‌باشد.

ماده 948 قانون مدنی: هرگاه ورثه از اداء قيمت امتناع كنند زن مي‌تواند حق خود را از عين اموال استيفاء كند.

ماده 105 آیین‌نامه اصلاحی قانون ثبت اسناد و املاک: در مواردي كه سند مالكيت جديد صادر مي‌شود بايد سند مالكيت اولي باطل شده در پرونده مربوطه بايگاني و در مورد انتقال ملك به ورثه بايد بعد از احراز انحصار وراثت و سمت ورثه نسبت به مورث خلاصه مفاد و شماره گواهينامه دادگاه راجع به حصر وراثت در ملاحظات دفتر قيد و در زير ثبت اوليه ملك سهم يكي از وراث ثبت و سهام بقيه وراث در دفتر جاري ثبت شود و چنانچه مالك پس از خاتمه جريان ثبتي و قبل از ثبت ملك در دفتر املاك فوت شود حصه هر يك از ورثه از ملك طبق مقررات به طريقي كه در تصديق انحصار وراثت معين شده يا بين ورثه مذكور در تصديق انحصار وراثت توافق حاصل شده باشد با قيد انتقال از مورث متوفي ثبت مي‌شود و ديگر ثبت ملك مستقلاً بنام مورث لازم نخواهد بود.

عکس اصل بخشنامه

بخشنامه در خصوص نحوه انتقال سهم‌الارث زوجه در اموال غیرمنقول

بیشتر بدانید:
ثمن اعیان
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

4 دیدگاه. Leave new

  • سلام من پدرم زودتر از مادرش فوت کرده ثمن عیانی به مادر بزرگم میرسیده مادر بزرگم هم چند ساله فوت شده این زمین کشاورزی تقسیم شده به صورت مشا حالا یکی از عموهایم میخواد بره دنبال ثمن عیانی مادر بزرگم می‌تونه از ما بگیره یا نه در حالی که چند تا از عموهایم مردن می‌دونه از عموهایم هم میگه من نمی‌زارم ازتون بگیرن ممنونم اگه راهنماییم کنید

    پاسخ
  • در استان خوزستان در سند ورثه به استثناء بها ثمنیه درج نمیشه و زوجه را اجبار میکنند اقرار نامه تنظیم کنه و این با بخشنامه مغایر است ممکنه زوجه مبلغ یک هشتم را دریافت نکرده چرا اجبار می‌کنند جهت صدور سند تک برگ اقرار نامه تنظیم بشه. من در اصفهان کارمند اداره ثبت هستم و این رویه خوزستان واسم قابل توجیه نیست

    پاسخ
  • سعید مدنی
    شنبه | 2023/01/07 | 17:20

    باسلام آیا زوجه درزمان حیات میتواند به صورت مستقل بدون اینکه مال غیرمنقول نقل وانتقال شود این حق را به احدی ازورثه واگذارکند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

رای وحدت رویه در خصوص اجاره املاک مشاع بدون حضور شریک
رای وحدت رویه: استعلام وضعیت ثبتی و نگهداری دفتر راجع به املاک دارای سند المثتی
keyboard_arrow_up