تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی + آموزش کامل تصویری

آیا می‌دانید که چگونه می‌توانید از اصالت سندی که در دست دارید اطمینان حاصل کنید؟ آیا می‌دانید که چه اسناد و اوراقی قابل تصدیق اصالت هستند و چه خدماتی می‌توانید از سامانه ثبت الکترونیک اسناد برای این منظور استفاده کنید؟ در این پست، شما با روش استعلام اصالت سند در دفترخانه، و نحوه شناسایی شناسه سند و رمز تصدیق با ویدئوهای آموزشی، مثال‌هایی از ضرورت تصدیق اصالت، تاریخ شروع قابلیت تصدیق اصالت، نحوه تصدیق اصالت اسناد وابسته و گواهی امضا و سند مالکیت تک‌برگی آشنا می‌شوید.

زمان تقریبی برای مطالعه: 6 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
47 دیدگاه
تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی و سند مالکیت تکبرگ

تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی

تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی یکی از خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که به شما امکان می‌دهد با وارد کردن شناسه یکتا و رمز تصدیق سند، از اصل بودن سندی که در دست دارید اطمینان حاصل کنید. این خدمت برای اسنادی که از تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ به بعد تنظیم شده‌اند قابل استفاده است. برای اسناد قبل از این تاریخ باید مستقیماً از دفترخانه تنظیم کننده سند استعلام بگیرید.

برای تصدیق اصالت سند می‌توانید از سامانه ثبت من استفاده کنید. درج شناسه سند یکتا و رمز تصدیق سند که هر دو در بالای برگه سند نوشته شده‌اند، برای دریافت استعلام تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی ضروری است.

اسناد دفترخانه

وقتی به دفترخانه ای برای تنظیم سند مراجعه می‌کنیم، دفترخانه پس از بررسی، سند را در سامانه ثبت الکترونیک اسناد ثبت می‌کند.

پس از ثبت سند، این سامانه شناسه سند و رمز تصدیق به ما می‌دهد که با آن می‌توانیم اصالت سند را تصدیق کنیم.
تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفترخانه اسناد رسمی

چطور سند را تصدیق اصالت کنیم؟

برای تصدیق اصالت سند، شما می‌توانید از دو روش زیر استفاده کنید:

  1. مراجعه حضوری به دفاتر اسناد رسمی و ارائه سند خود به سردفتر جهت بررسی و تایید.
  2. مراجعه به سامانه اینترنتی تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه‌اندازی شده است.

روش دوم سریع‌تر و راحت‌تر است و شما می‌توانید در هر زمان و مکانی با دسترسی به اینترنت، از اصالت سند خود اطمینان حاصل کنید. برای این کار، شما باید دو اطلاعات را از سند خود داشته باشید:

  1. شناسه یکتا سند: یک عدد 18 رقمی است که در بالا سمت راست سند نوشته شده است و برای هر سند یکتا است.
  2. رمز تصدیق: یک عدد 6 رقمی است که در کنار شناسه یکتا سند بالا سمت چپ، نوشته شده است و برای تایید هویت شما به عنوان دارنده سند است.

با وارد کردن این دو اطلاعات در سامانه تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی، شما می‌توانید اطلاعات کامل سند را مشاهده کنید و از اصل بودن آن مطمئن شوید.

چرا باید سند را تصدیق اصالت کنیم؟

فرض کنید شما یک وکالتنامه را از یک دفترخانه دریافت کرده‌اید و می‌خواهید از آن برای انجام یک معامله استفاده کنید. اما شما مطمئن نیستید که آیا این وکالتنامه اعتبار دارد یا خیر؟ یا آیا این وکالتنامه به شخص دیگری تفویض شده است یا نه؟ یا آیا این وکالتنامه مدت آن به پایان رسیده است یا نه؟ برای پاسخ به این سؤالات، شما می‌توانید با استفاده از سامانه تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی، از اعتبار و وضعیت وکالتنامه مطلع شوید و در صورت وجود هرگونه مشکل، از انجام معامله خودداری کنید.

ممکن است شخصی که از دفترخانه وکالتنامه گرفته است، در متن سند تغییراتی ایجاد کرده باشد. برای مثال، ممکن است در متن سند نوشته شده باشد که وکیل تا ۳ روز مهلت دارد تا پلاک خودرو را تعویض کند، اما شخص با قرار دادن یک نقطه جلوی عدد ۳، آن را به ۳۰ روز تغییر داده باشد. یا ممکن است آن شخص وکالتنامه را به شخص دیگری تفویض کرده باشد. با تصدیق اصالت سند، شما می‌توانید از این تغییرات آگاه شوید و از مشکلات حقوقی جلوگیری کنید.

اینها فقط برخی از مثال‌هایی هستند که نشان می‌دهند چرا تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی برای افرادی که قصد انجام معاملات حقوقی دارند، ضروری است.

یکی از سؤالاتی که بانک‌ها از دفترخانه‌ها مطرح می‌کنند این است که آیا وکالت‌نامه‌هایی که مشتریان آنها ارائه می‌دهند معتبر هستند یا خیر؟ و آیا این وکالت‌نامه‌ها نیاز به تمدید دارند یا نه؟ و آیا مدت اعتبار این وکالت‌نامه‌ها یکسال است یا نه؟ با استفاده از سامانه تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی، بانک‌ها می‌توانند به این سؤالات پاسخ دهند و از وضعیت وکالت‌نامه‌ها آگاه شوند. برای مثال، می‌توانند بدانند که آیا وکیل عزل شده یا استعفا داده است یا نه؟ و آیا وکالت‌نامه باطل شده یا منقضی شده است یا نه؟

این سامانه نه تنها برای بانک‌ها بلکه برای هر نهاد و سازمانی که نیاز به استعلام از اسناد رسمی دارد، مفید و کارآمد است. مثلاً مشاوران املاک می‌توانند با استفاده از این سامانه، از اصالت و وضعیت سند ملکی که قصد فروش یا خرید آن را دارند، اطمینان حاصل کنند.

چرا باید سند را تصدیق تایید و استعلام اصالت کنیم؟

کدام اسناد قابل تصدیق اصالت هستند؟

اسنادی که از تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ به بعد توسط دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده‌اند، قابل تصدیق اصالت هستند. این اسناد دارای شناسه یکتا و رمز تصدیق هستند که با وارد کردن آنها در سامانه تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی، می‌توانید از اصل بودن آنها مطمئن شوید. این اسناد شامل انواع وکالت‌نامه، تعهدنامه، رضایتنامه، اقرارنامه، وصیتنامه، اجاره‌نامه، سند قطعی ملک و غیره هستند.

چه اسناد و اوراق دیگری قابل تصدیق هستند؟
سندی که در سیستم ثبت آنی تنظیم می‌شود، ممکن است دارای اسناد وابسته باشد که قابل تصدیق هستند. برای مثال، اگر یک وکالتنامه به شخص دیگری تفویض و واگذار شده باشد، این تفویض به سند وکالت اصلی وابسته است و با تایید اصالت سند وکالت اصلی، تفویض وکالت نیز به شما نشان داده می‌شود.

به طور کلی، هر خدمتی که دفترخانه اسناد رسمی ارائه می‌دهد که در نهایت منجر به صدور شناسه یکتا و رمز تصدیق می‌شود، قابل تصدیق اصالت در سامانه تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی است. برای مثال، گواهی امضا، فک رهن، تفویض وکالت و غیره از این دسته اسناد هستند.

تصدیق اصالت سند مالکیت تک‌برگی

آیا سند رسمی مالکیت تکبرگی را هم می‌توان تصدیق اصالت نمود؟

بله، شما می‌توانید سند رسمی مالکیت را تصدیق اصالت نمایید. برای این کار، شما باید از سامانه تصدیق اصالت سند که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه‌اندازی شده است، استفاده کنید. این سامانه به شما امکان می‌دهد که با وارد کردن استان، واحدثبتی، کد ملی، پلاک اصلی و فرعی و شماره دفتراملاک الکترونیکی، از اصالت و وضعیت سند تکبرگ مطلع شوید.

بیشتر بدانید:
اصالت و اعتبار وکالت‌نامهچندرسانه‌ای
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

47 دیدگاه. Leave new

  • سلام گذر نامه من مهلتش تمام شده میخواستم اینترنتی تمدید کنم ولی رمز تصدیق ورمز یکتا میخواد چکار کنم ممنون میشم جواب بدید

    پاسخ
  • باسلام و خسته نباشید
    من یه وکالت قطعی منقول به اسمم زدن شناسه سند و رمز تصدیق با کپی همان سند که رفتم از دفترخانه گرفتم تفاوت داره این غیر قانونی نیست؟؟؟

    پاسخ
  • سلام واسه گذرنامه همسرم میگه باید رمز و شناسه وارد کنید من آخرین وکالت نامه که گرفتم روز تصدیق و شناسه یکتا ان را وارد میکنم میگه نادرست هست چکار کنم

    پاسخ
  • حمید رضانژاد
    جمعه | 2023/07/14 | 19:53

    سلام شناسه یکتای سند ازدواج که تاریخ تنظیمش بعد از شهریور نود و دو هم هست با رمز تصدیق وارد میکنم .یه صفحه باز میشه منتها هیچ اطلاعاتی نداره و اسامی زوج یا زوجه خالی بدونه اسم البته سند مورد استعلام مربوط به خودم نیست

    پاسخ
  • حمید رضانژاد
    جمعه | 2023/06/30 | 01:26

    سلام چنانچه مردی یک ثلث از اموالش را در سند وصیت عهدی به خانومش تملیک کند ولی قبل از فوت موصی وصی که خانومش بود طلاق بگیرین اون وصیت عهدی بازم اعتبار داره

    پاسخ
  • با سلام
    براي اصالت سند شناسه و رمز تصديق وارد ميشه ميزنه اطلاعات نادرست ميباشد 
    اطلاعاتو دقيق وارد ميكنم ولي ميزنه نادرست

    پاسخ
  • حمیدرضا صفوی
    شنبه | 2023/05/06 | 14:54

    سلام .میخواستم بدونم وقتی سند نسق کشاورزی که دارای چند قطعه میباشد و دارای کد یکتا هست .با ورود به سامانه قطعه ها ومتراژ زمین نمایش داده میشود

    پاسخ
  • با سلام. چجوری میتونم از محل ثبت یک سند که قبل از سال ۹۲ بوده مطلع بشم؟ نام دفترخانه فراموش شده چون برای سال ۷۷ بوده.

    پاسخ
    • راهی وجود ندارد
      اسناد و مدارک را بررسی کنید شاید جایی یادداشت شده باشد
      در نهایت به ثبت محل هم سری بزنید

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر اگر سندی شناسه یکتا نداشته باشد جعلی است؟

    پاسخ
    • نه احتمالا قدیمی است
      از شهریور 1392 به بعد کلیه اسناد شناسه دارند
      اگر منظورتان سند تکبرگ مالکیت است که با مراجعه به ثبت میتوانید درخواست شناسه دهید

      پاسخ
  • سلام.ممنون میشم کمکم کنید
    من یکماه پیش ملکی خریداری کردمک درهمون روز قولنامه سند رو در این سامانه استعلام کردم و مشکلی نبود فقط رهن بانک بود. دو هفته پیش مجدد استعلام کردم و با توجه به اینکه فروشنده وام بانکو داده بود از رهن در اومده بود و اوکی بود اما امروز که مجدد خواستم استعلام بگیرم با همون مشخصات میزنه سندی یافت نشد. یعنی چهاتفاقی افتاده. اینکه فروشنده کارهای مربوط به عوارض و …. روتکمیل کرده و فکر کنم سند هم دستدفترخونس و اماده انتقال تاثیر داره؟ ممکنه قبل سند جدید سند قدیمی رو تو سامانه ابطال کنن؟

    در ضمن کد رهگیری هم املاک بهمون هموز نداده و گفته امروز میدم. اما به گفته املاک سند رو از روز قولنامه املاک ضبط کرده. ممکنهخونه رو به اسم کسی کرده باشن که تو سامانه نیست؟ باید به کی مراجعه کنم؟ محل خونه در رشت

    پاسخ
    • سلام
      ممکنه بعد از فک رهن سند جدید گرفته باشه که مشخصات در سند جدید تغییر میکنه
      اما برای اطمینان بیشتر به یک دفترخانه مراجعه کنید و از اون بخواهید که استعلام بگیرد برای شما
      مطمئن ترین راه همین است

      پاسخ
  • باسلام استعلام یک وکالت رو از سامانه ثبت من گرفتم تاریخ ثبت سند نوشته شده در وکالت با تاریخ ثبت سندنوشته شده در سامانه دوسه روزی مغایرت داره علت چی میتونه باشه ایا این مورد منع قانونی نداره؟ایا امکانش هست به علت کثرت تعداد موکلین همه موکلین نتونن در یک روز حضور پیدا کنن و در یک روز همگی سند رو امضا بزنن ودر چندروز مختلف حضور پیدا کنند

    پاسخ
    • بله این امکان وجود دارد اما قانون میگه کل فرایند سند باید در یک روز تکمیل شود
      به دفترخانه مربوطه مراجعه کنید و علت را جویا شوید

      پاسخ
  • سلام خودروی رو به صورتی خریداری کردیم که وکالت اول به نام شخص دیگری هست ووکالت دوم به ما تفویض شده ووابسته به وکالت اول هست اما وقتی از سامانه ثبت من استعلام میگیریم علاوه بر وکالتی که به ما دادن یک وکالت قبل از وکالت ما به وکالت اول تفویض شده ولی فروشنده اون رو به ما ارائه نداده ایا با توجه به اینکه در وکالت ما ووکالت اولیه هیچ اشاره ای به وکالت مذکور نشده ایا به اون وکالت نیاز هستی ؟ممنون ویه سوال دیگه اگر اعتبار وکالت مثلا شصت روز باشه ایا روز خود تنظیم وکالت جز اعتبار محسوب میشه یا خیر

    پاسخ
    • در مورد سوال اول حتما تمام اسناد وابسته باید به شما تحویل داده شود.
      و در مورد سوال دوم بله روز تنظیم هم حساب میشود بخاطر همین همیشه گفتیم که بهتره تاریخ مشخص کنید بجای تعیین روز

      پاسخ
  • سلام بنده یک ملکی تو مشهد اجاره کردم که شامل یازده واحد بود مخروبه بود و پاتوق معتاد دزد بود روز قولنامه جلوی سه تا شاهد که پای قولنامه رو هم امضا کردند قرار بر این شد ملک رو ۵ساله بدن اما گفتن دو ساله مینویسیم اگر دیدیم توانایی انجام ساخت داریم سه سال دیگش هم طبق قرار مال شما هست تا خرج کرد در بیاری حالا که ملک این همه هزینه کردم میگن باید بلند بشی و حکم تخلیه گرفتن از طرفی اماری که من در اوردم ملک بلا صاحب بوده و این بنگاهی بهمراه دوستان اشنایان در شهرداری ارگانهای دیگر یک سندی به نام یک شخصی از یک شهری زندند که یک جای کارشون مشکل داره و طی این دو سال سه ماهی که بنده اینجا بودم صاحب ملکی نیومد از این بابت مطمئن هستم اما نمیدونم باید چیکار کنم که بتونم لاقل خرج کردمو بگیرم سر همین مسائل زندگی مشترک من هم بهم خورد و این بنگاهی هر کاری کرد که منو خسته کنه که کرد اما چاره ای ندارم اگر سه سال تمدید یا خرج کرد من داده نشه من تا ۷سال باید اقساط بپردازم که کلا نابود میشم میخواستم ببینم کسی پیدا میشه خداشناس بتونه کمک کنه حق نا حق نشه من حتی به کارشناسی دادگستری هم راضی هستم که بیاد تخمین بزنه و براورد کنه و من بتونم این وام ها و قرض هایی که کردمو بپردازم اگر کسی بود که خداوند را شکر میکنم و دعایش میکنم اگرنه خدا بزرگ هست فکر کنید من از خدا درخواست کردم و خدا داره منو معرفی میکنه به شما میتونی به پروردگار بگی نه به من هم بگو نه؟!

    پاسخ
    • سلام کار شمافقط بایه وکیل حاذق حل میشه به شما وکیل معرفی میکنم در تهران. تلفنی هم مشاوره میدهند.

      پاسخ
    • با سلام
      من شناسه یکتا ۱۸رقمی گواهی امضا همسر رو با گوشی گرفتم، اما رمز تصدیق هم میخواد، ممنون میشم راهنمایی کنید.

      پاسخ
      • باید رمز تصدیق هم داشته باشید
        از دفترخانه بخواهید تا به شما بدهند

  • سلام ما این سند مالکیت در سال ۱۴۰۱ گرفتیم اما رمز تصدیق ننوشته شده و میخوایم استعلام بگیریم معطل مانده ایم

    پاسخ
  • سلام من و خواهر و برادرم توی خوزستان یه سند منگوله دار داریم ولی مثل اینکه در مورد این سری اسناد برای خوردن مهر جمهوری اسلامی بین دفتر ثبت استاد و دادگستری اختلاف هست. با این شرایط یعنی اسناد ما اعتبار نداره؟

    پاسخ
  • حسین اسماعیلی مجد
    یکشنبه | 2022/06/26 | 11:23

    باسلام سلام خیلی ممنون از توضیحات شما،ببخشید یه سوال داشتم آیا شخص دیگری می تواند با شناسه سندورمز تصدیق وکالت نامه جعل کرده و به نام خود تنظیم کند

    پاسخ
  • آیا برگه طلاق نامه قابل پیگیری هست یا خیر؟

    پاسخ
  • سلام چگونه میتوانیم رمز تصدیق سند را دریافت کنیم؟

    پاسخ
    • روی سند نوشته شده
      و اگر منظور شما رمز تصدیق شخص دیگری است، به شما داده نخواهد شد

      پاسخ
  • آیت الله فتاحی پور
    شنبه | 2021/12/04 | 22:53

    من در تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۰۸در دفتر خانه۶۲پرند یک برگه وکالت گرفته ام که هم شناسه سند دارد هم رمز تصدیق ولی وقتی استعلام میگیرم میگه نا معتبر است حالا راهنمایی ام کنید ممنون

    پاسخ
  • با سلام هر برگه ای که رمز تصدیق و شناسه داشته باشه اون قابل استعلامه و فقط کافیه در گوگل سرچ کنید و از اخذ اصالت سند رسمی رو تایپ کنید.وقتی که عین این سند تصویرش قابل مشاهده شد اونوقته که سقم و صحتش براتون محرز و مشخص میشه.احمدی نماینده اداره محترم‌ثبت اسناد و املاک کشور.

    پاسخ
  • حسين تقوي
    جمعه | 2021/11/19 | 18:35

    درود ، اگر سندي كه ارديبهشت امسال به شكل تك برگ صادر شده فاقد رمز تصديق مندرج بر روي خود باشد ، مشكوك محسوب خواهد شد ؟
    و چگونه ميتوان اصالت ان را تاييد كرد ؟

    پاسخ
  • با سلام آیا اسناد تقسیم نامه با صورتمجلس تفکیکی و اسناد رهنی غیر بانکی و یا بانکی را نیز میتوان تصدیق اصالت نمود کلا چه اسنادی نمیتوان تصدیق اصالت کرد
    با تشکر فراوان

    پاسخ
    • همه انواع اسناد قابل تصدیق اصالت هستند

      پاسخ
    • سلام خسته نباشید
      من به سند تک برگ خودم مشکوکم چون مُهر سند برجسته نیست و سند معاملات یک برگی هم اثر انگشت نداره و امضا محضر دار به صورت کپی هست و مُهر برجسته محضر هم کاملا نامحسوس هست به طوری که شماره محضر نیفتاده من برای اینکه همه اینها رو اصلاح کنم باید چیکار کنم ؟ آیا مهر سند تک برگ را اصلاح میکنند؟

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

لیست اسنادی که حق التحریر آنها غیر قابل ویرایش است
راهنمای کامل آزمون سردفتری + منابع و نمونه سوالات کل دوره‌های برگزارشده از 1374
keyboard_arrow_up