مراجع تنظیم اسناد فروش اقساطی، افزایش مبلغ، افزایش مدت و تعویض وثیقه | سند وکالت اتومبیل تبعه ایران واقع در خارج از کشور

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش

متن رای

تاریخ: ۱۳۹۵/۱۱/۲۳ | شماره: ۹۵۰۰۱/۳۲۰۴

بسمه تعالی

دفتر اسناد رسمی شماره …

در اجرای شق ۲ ماده ۶۶ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، اینک موضوعاتی که در کمیسیون وحدت رویه مطرح و منجر به اظهار نظر گردیده و به موجب نامه شماره 95/207538 مورخ 95/10/12 اداره کل دفتر حقوقی و امور مجلس مورد تایید معاونین و مشاورین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفته و یا منصرف از نظر کمیسیون منجر به اظهارنظر گردیده است جهت اطلاع و رعایت مفاد آن ذبلاً ابلاغ می شود.

  1. در خصوص سوال: چنانچه قرارداد رهنی مشارکت در دفتر اسناد رسمی الف تنظیم گردیده باشد. آیا قراردادهای فروش اقساطی، تمدید مدت، افزایش مبلغ و تعویض وثیقه نیز الزاماً می باید در همان دفتر تنظیم گردد؟
    • بحث و بررسی لازم بعمل آمد و بدین شرح اظهارنظر گردید: نظر به این که مطابق ماده ۱۰۸ آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء در معاملات رهنی و یا با حق استرداد و وثائق حسن انجام خدمات، وثیقه یا تامین مورد معامله برای وام های دیگر بلامانع و لیکن معاملات اخیر می باید در همان دفترخانه تنظیم کننده سند مقدم واقع شود که مراد از معاملات بعدی رهن مکرر یا مازاد می باشد و تنظیم اسناد فروش اقساطی، افزایش مبلغ، افزایش مدت و تعویض وثیقه از شمول حکم ماده قانونی مرقوم خروج موضوعی دارند.
  2. در خصوص سوال: تنظیم سند وكالت نسبت به یک دستگاه اتومبیل تبعه ایران واقع در یکی از کشور های خارجی آیا مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال می باشد؟
    1. بحث و بررسی لازم بعمل آمد و بدین شرح اظهارنظر گردید: مطابق قسمت اخیر ماده 42 قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات نقل و انتقال انواع خودروی وارداتی، یک درصد مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی آنها تعیین گردیده است که با توجه به تعریف عناوين مذکور در ماده ۱۵ قانون، شرط تعلق مالیات نقل و انتقال به خودرو موجود در خارج از کشور متعلق به تبعه ایرانی، ورود آن به ایران است و بنابراین تنظیم سند وكالت فروش نسبت به خودرو مذکور قبل از ورود به ایران مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال نمی باشد.

محمدعظیمیان – نایب رئیس کانون سردفتران و دفتریاران

عکس رای

 

توجه: به موجب بخشنامه تنقیحی ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، این بخشنامه (ردیف 234 و 235 مجموعه بخش‌نامه‌های ثبتی) لغو گردیده است. (برای مشاهده کلیک کنید)

بیشتر بدانید:
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

رای وحدت رویه در خصوص: بایگانی گواهی امضا و قید حدود اربعه در تنظیم اسناد
رای وحدت رویه کانون سردفتران در خصوص نحوه تنظیم سند پس از تعویض پلاک های مکرر
keyboard_arrow_up