ثبت و ابلاغ مرخصی و کفالت سردفتر یا دفتریار و نحوه انجام در سامانه ثبت آنی

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
1 دیدگاه

نحوه ثبت و ابلاغ مرخصی و کفالت سردفتر و یا دفتریار با ویدئو آموزشی و بررسی شیوه نامه و آیین نامه و بخشنامه و پاسخ به سوالات متداول

 

دانلود این ویدئو آموزشی (زمان: 2 دقیقه | کیفیت: FHD | صدا: استریو)

 

اعلام عودت دسترسی ها توسط کفیل

برای قطع دسترسی کفیل از سیستم دفترخانه ای که تحویل کفیل شده، کفیل می تواند با زدن دکمه “اعلام عودت دسترسی ها توسط کفیل” دسترسی خود را به سامانه ثبت آنی اصیل قطع کند.

اعلام عودت دسترسی ها توسط کفیل

شیوه نامه ثبت و ابلاغ مرخصی و کفالت سردفتر یا دفتریار

در راستای تسهیل و تسریع در فرآیند ثبت و ابلاغ مرخصی و تعیین کفیل برای سردفتران و دفتریاران استاد رسمی، این فرآیند مورد اصلاح قرار گرفته است به گونه ای که سردفتر یا دفتریار متقاضی مرخصی، تقاضای خود را از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد ثبت، ارسال و پیگیری نماید. پس از صدور ابلاغهای مرخصی و کفالت، تحویل و تحول های مربوط به قطع و وصل دسترسی های سردفتر دفتریار اصیل و کفیل موقع شروع و پایان مرخصی، همچنین معلق شدن و فعال سازی مجدد گواهی امضای الکترونیک اصيل بصورت الکترونیک انجام خواهد شد.

برای تحقق این منظور رعایت موارد زیر برای ادارات کل استان ها، حوزه های ثبتی و دفاتر اسناد رسمی ضروری می باشد:

  1. سردفتر یا دفتریار متقاضی مرخصی، لازم است در خواست مرخصی خود را از طریق فرم درخواست مرخصی” تعبیه شده در منوی اطلاعات پایه سامانه ثبت الکترونیک اسناد ثبت نماید.
  2. پس از ثبت درخواست مرخصی در سامانه، لازم است درخواست مرخصی بصورت الکترونیک به حوزه ثبتی ارسال شود. این کار با استفاده از دکمه تعبیه شده به همین منظور در فرم درخواست مرخصی” انجام می شود.
  3. پس از ارسال الکترونیک درخواست مرخصی به حوزه ثبتی، سردفتر یا دفتریار متقاضی مرخصی می تواند با استفاده از فرم “کارتابل درخواست های مرخصى” تعبیه شده در منوی اطلاعات پایه سامانه ثبت الکترونیک اسناد، وضعیت صدور ابلاغ های مرخصی یا کفالت خود را پیگیری نماید.
  4. درخواست های مرخصی ارسالی از دفاتر اسناد رسمی در هر حوزه ثبتی، بصورت برخط در کارتابل الکترونیک درخواست های مرخصی در سامانه ابلاغ سردفتران دفتریاران بصورت تجمیعی قابل مشاهده است.
  5. کارشناس حوزه ثبتی پس از انجام بررسی های معمول مورد نیاز برای تایید مرخصی، می تواند با استفاده از دکمه های تعبیه شده در کارتابل الکترونیک درخواست های مرخصی، ابلاغهای مرخصی و کفالت مرتبط را تنظیم و این ابلاغ ها را برای تایید توسط مدیر کل استان، بصورت الکترونیک ارسال نماید. بدیهی است در صورتیکه سردفتر دفتریار متقاضی مرخصی، کفالت اشخاص دیگری را نیز بر عهده داشته باشد، لازم است ابلاغ های کفالت برای تعیین تکلیف این موارد نیز صادر شود.
  6. پس از تایید ابلاغ مرخصی و کفالت، متقاضی مرخصی با مراجعه به فرم “کارتابل درخواست های مرخصی” در سامانه ثبت الکترونیک اسناد، با استفاده از دکمه “اعلام تحويل به كفيل” نسبت به تحویل دفتر خانه به کفیل اقدام می نماید. با انجام این کار، همه دسترسی های وی به سامانه ها به صورت موقت قطع شده و گواهی امضای الکترونیک وی نیز به حالت تعلیق شده درخواهد آمد.
  7. پس از اعلام تحويل دفتر خانه، کفیل با مراجعه به فرم “کارتابل درخواست های مرخصی” در سامانه ثبت الکترونیک اسناد و با انتخاب رکورد مرخصی مورد نظر، دکمه “اعلام تحویل گرفتن دفتر خانه توسط كفيل” را انتخاب می نماید. با انجام این کار، دسترسی کفیل به دفترخانه تحت کفالت به صورت خودکار ایجاد می گردد. شخص کفیل پس از ورود با شناسه کاربری و رمز عبور خود به سامانه، فهرستی شامل دسترسی به دفترخانه (های) تحت کفالت را مشاهده می نماید. با انتخاب دسترسی مربوط به دفترخانه تحت كفالت، کفیل قادر خواهد بود به اطلاعات دفتر خانه مورد کفالت دسترسی داشته باشد. بدیهی است دسترسی یا عدم دسترسی کفیل برای تنظیم اسناد، تابع فيلد تعبیه شده در ابلاغ کفالت خواهد بود.
  8. در صورتیکه دفتریار بعنوان کفیل تعیین شده باشد، لازم است قبل از شروع مرخصی، وی به دفترخانه اصیل خود با شماره ملی، بعنوان شناسه کاربری، دسترسی داشته باشد.
  9. برای تنظیم اسناد در دفتر خانه تحت کفالت به دریافت گواهی امضای الکترونیک جدید نیاز نمی باشد. دفتریاری که کفالت سردفتری را بر عهده می گیرد کافی است فقط یک بار با مراجعه به یکی از دفاتر RA برای دریافت گواهی امضای الکترونیک اقدام نماید. بدیهی است هم سردفتر و هم دفتریار با همان گواهی امضای الکترونیک خود، در هر تعداد کفالت، می توانند در دفتر خانه های تحت کفالت اقدام به تنظیم اسناد نماینده.
  10. در صورتیکه سردفتر یا دفتریاری که به مرخصی می رود، رمز عبور سامانه با تو کن خود را در اختیار کفیل قرار دهد و کفیل با این شناسه کاربری یا توکن اقدام به تنظیم استاد نماید، چنین موردی تخلف محسوب شده و مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.
  11. در انتهای آخرین روز مرخصی، دسترسی کفیل به دفتر خانه مورد کفالت بصورت خودکار قطع خواهد شد. در صورتیکه شخص اصيل زودتر از موعد از مرخصی برگردد، کفیل باید دسترسی خود به دفتر خانه مورد کفالت را قطع کند. در این راستا کفیل وارد سامانه ثبت الکترونیک اسناد شده و در فرم “کارتابل درخواست های مرخصی”، پس از انتخاب رکورد مرخصی موردنظر، با استفاده از دکمه “اعلام عودت دسترسی توسط كفيل” نسبت به تحویل دفتر خانه به اصیل اقدام نماید.
  12. برقرار کردن مجدد دسترسی های اصیل، پس از بازگشت از مرخصی، توسط بازرس واحد ثبتی و پس از انجام بررسی های معمول انجام خواهد شد. برای انجام این کار بازرس باید از دکمه “تایید عودت دفتر خانه به اصیل توسط كفيل” تعبیه شده در کارتابل الکترونیک درخواست های مرخصی سامانه ابلاغ استفاده نماید.

مرخصی در آیین نامه جدید قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 1400/01/10

مبحث دوم از فصل چهارم این آیین نامه: حضور و مرخصی سردفتران و دفتریاران

ماده۵۹ ـ سردفتران و دفتریاران مکلفند در وقت اداری که کمتر از ۴۴ ساعت در هفته نباشد، در دفترخانه حضور داشته باشند. سازمان می‌تواند در صورت ضرورت و افزایش حجم کار برنامه کشیک دفاتر را پیش‌بینی و ابلاغ کند.

ماده۶۰‏ ـ سردفتر یا دفتریار به‌ شرح زیر مجاز به استفاده از مرخصی می‌باشد:

  • الف‏‏‏‌ـ مرخصی استحقاقی:
    1. میزان مرخصی سالانه یک ماه در سال و مدت مرخصی ساعتی حداکثر ۳ ساعت در روز است و نباید از ۹۶ ساعت در سال تجاوز نماید.
    2. تقاضای مرخصی از طریق اتوماسیون به اداره ثبت محل ارسال می‌شود و پس از تعیین دفتریار واجد شرایط سردفتری یا کفیل، در صورت موافقت مدیرکل ثبت استان یا رییس ثبت محل به‌صورت الکترونیکی به متقاضی ابلاغ می‌شود.
    3. در صورتی که سردفتر یا دفتریار از مرخصی استفاده نکند مرخصی مزبور برای او ذخیره می‌شود و می‌تواند از مجموع آن‌ها به شرط آنکه از ۴ ماه تجاوز نکند یکجا یا به دفعات استفاده کند.
      • تبصره۱ـ سردفتری که به‌عنوان عضو اصلی هیأت مدیره کانون­ انتخاب می‌شود با درخواست سردفتر متقاضی و تصویب و پیشنهاد هیأت مدیره کانون و موافقت رییس سازمان، در مدت عضویت، با حفظ سمت از اشتغال در دفترخانه معذور است و در این مدت دفترخانه به کفالت اداره می‌شود. مدت معذوریت جزء سابقه اشتغال محسوب و درآمد دفترخانه پس از کسر هزینه­ ها بین کفیل و سردفتر معذور بالسویه تقسیم می‌شود. حق‌الزحمه سردفتر معذور بابت ایام معذوریت، با تصویب هیأت مدیره کانون مربوط و پس از موافقت سازمان قابل پرداخت است.
      • تبصره۲ـ مدت زمانی‌که سردفتر یا دفتریار جهت انجام اموری که توسط سازمان و یا کانون به آن‌ها محول می‌شود و در دفتر حضور ندارد جزء ایام مرخصی آن‌ها محاسبه نمی‌گردد.
  • ب‌ـ مرخصی تحصیلی:
    1. سردفتران و دفتریارانی که در هر یک از رشته‌های تحصیلی حقوق قضایی، علوم ثبتی، الهیات و معارف اسلامی با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در یکی از مراکز دانشگاه آزاد اسلامی و یا مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه­ های داخل یا خارج کشور مورد تأیید وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و یا در سطح چهار و بالاتر در حوزه‌های علمیه پذیرفته می‌شوند، می‌توانند از مرخصی تحصیلی استفاده نمایند.
      • تبصره۱ـ حکم مرخصی تحصیلی سردفتران و دفتریاران پس از بررسی و تأیید مدارک دال بر پذیرش آنان در مراکز مربوط، با رعایت آیین‌نامه صادر خواهد شد.
      • تبصره۲ـ سردفتران و دفتریارانی که دارای محکومیت مؤثر کیفری و محکومیت قطعی انتظامی از درجه ۳ به بالا موضوع ماده ۳۸ قانون دفاتر اسناد رسمی در پنج سال اخیر می‌باشند مشمول مزایای این ماده نخواهند بود.
    2. اعطاء مرخصی به سردفتران و دفتریاران صرفاً برای یک‌بار و برای یک مقطع تحصیلی امکان‌پذیر خواهد بود و در آن مدت سردفتر و دفتریار استحقاق مرخصی سالانه را نخواهد داشت. حداکثر مدت مرخصی تحصیلی سردفتران و دفتریاران در مقطع کارشناسی ارشد دو سال و در مقطع دکتری سه سال می‌باشد و تمدید آن منوط به تأیید و موافقت سازمان خواهد بود. مدت ایام مرخصی تحصیلی جزء سنوات خدمت سردفتر و دفتریار اول محاسبه نمی‌گردد.
      • تبصره‌ ـ سازمان می‌تواند در صورت صلاحدید طبق مقررات با ادامه تحصیل متقاضی در یک مقطع تحصیلی بالاتر نیز موافقت نماید.
    3. نظارت بر نحوه تحصیل سردفتر و دفتریار در طول مدت مرخصی از حیث اشتغال به تحصیل با سازمان و کانون سردفتران و دفتریاران خواهد بود و سردفتر یا دفتریار مشغول به تحصیل موظف است که در پایان هر ترم گزارشی از وضعیت تحصیلی خود را به سازمان و کانون ارائه نماید.
    4. صدور ابلاغ مرخصی تحصیلی مشروط به رسیدگی به دوران تصدی و اعلام نتیجه بازرسی امور مالی دفترخانه و ارائه گواهی تسویه‌حساب امور مالی و مالیاتی سردفتر و یا دفتریار خواهد بود.
    5. در مدت مرخصی تحصیلی سردفتر، کفیل دفترخانه از بین دفتریاران واجد شرایط سردفتری و یا سردفتران همان حوزه ثبتی توسط اداره کل ثبت استان مربوط تعیین می‌گردد؛ و درآمد دفترخانه پس از وضع هزینه‌ها و کسورات قانونی بین سردفتر و کفیل بالسویه تقسیم خواهد شد.
    6. در صورت اتمام تحصیل، انصراف، اخراج یا قطع رابطه تحصیلی به هر علت و همچنین عدم گزارش بند ۳ قسمت (ب) این ماده سردفتر یا دفتریار موظف است حداکثر ظرف ده روز مراتب را به سازمان اعلام تا نسبت به لغو مرخصی و تحویل و تحول امور سردفتری یا دفتریاری و شروع به کار اقدام گردد. در غیر این صورت، برابر مقررات اقدام می‌شود.

ماده۶۱ ـ در صورتی که سردفتر یا دفتریار به علت بیماری قادر به انجام وظیفه نباشد، می‌تواند با ارسال گواهی پزشک معالج به واحد ثبتی محل، مرخصی استعلاجی درخواست نماید. چنانچه مدت بیماری بیش از یک ماه به طول انجامد، صدور مجوز استفاده از مرخصی استعلاجی منوط به ارائه تأییدیه کمیسیون پزشکی موضوع ماده (۸۶)  آیین نامه خواهد بود.

تبصره‌ ـ مدت مرخصی زایمان (یک یا دوقلو) بانوان شاغل در دفاتر 9 ماه تمام با پرداخت حقوق و فوق‌العاده‌های مربوط می ­باشد.

ماده۶۲ ـ مجوز استفاده از مرخصی استحقاقی یا استعلاجی برای خروج از کشور مشروط به اعلام نتیجه بازرسی از دفترخانه و ارائه گواهی تصفیه‌حساب است.

تبصره ‌ـ در موارد اضطراری که انجام بازرسی ممکن نیست، مجوز فوق‌الذکر پس از تعهد کفیل به پرداخت بدهی­ های احتمالی سردفتر یا پس از اخذ تضمین کافی از سردفتر، توسط سازمان صادر می‌شود.

ماده۶۳ ـ ثبت محل مکلف است در موارد مرخصی، معذوریت و تعلیق و انفصال موقت سردفتر، از میان دفتریاران واجد شرایط سردفتری و یا سردفتران همان حوزه ثبتی، کفیل دفترخانه را تعیین نماید.

ماده۶۴‏ ـ در صورت انفصال، تعلیق یا معذوریت سردفتر چنانچه دفترخانه منحصر به ‌فرد و فاقد دفتریار واجد شرایط باشد، کفالت دفترخانه به سردفتر یکی از دفترخانه‌های نزدیک به محل دفترخانه مذکور، واگذار می‌گردد. در صورت عدم تعیین کفیل، به‌طور موقت دفاتر، اسناد و مدارک ثبتی دفترخانه به اداره ثبت محل تحویل می‌شود.

 

مرخصی در مجموعه بخشنامه های ثبتی

تحویل و تحول دفترخانه توسط خود

بند 15- به منظور تسریع در كار سردفتران و دفتریاران در مواقع استفاده از مرخصی، دستور فرمایند در كلیه مواردی كه سردفتر و یا دفتریار تغییر نمی كند و یا معلق نمی شود صورتمجلس تحویل و تحول را خود سردفتران و دفتریاران بشرحی كه حاوی شماره آخرین سند تنظیمی و تعهد پرداخت هر نوع بدهی تا تاریخ تنظیم صورتمجلس باشد تنظیم و یك نسخه آن را به این اداره کل ارسال دارند. اصلاحی بخشنامه شماره 8384-15/8/55

  • (محضرچی: آیا كماكان موقع شروع یا پایان مرخصی نیاز به ثبت و تأیید صورتجلسات تحويل و تحول در سامانه ابلاغ هست؟ نه خير. فرآیند جدید مرخصی به گونه ای طراحی شده است که تحویل و تحول مربوط به اصیل و کفیل بدون نیاز به تنظیم صورتجلسات رفت و برگشت و توسط خود آنها، با نظارت حوزه ثبتی، به صورت الکترونیک انجام خواهد شد.)

حضور منظم سردفتران و دفتریاران در محل كار خویش

بند 16- چون طبق ماده 30 قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب سال 1354 سردفتران و دفتریاران موظفند نسبت به تنظیم و ثبت اسناد مراجعین برابر مقررات اقدام و به استناد ماده 19 آئین نامه قانون دفاتر اسنادرسمی مصوب سال 1317 (با اصلاحات بعدی) اسناد تنظیمی باید در یك جلسه تنظیم و به امضاء اصحاب معامله و سردفتر و دفتریار برسد. بنابراین حضور منظم سردفتر و دفتریار و یا قائم مقام آنها جز در ایام مرخصی و سایر معاذیر قانونی در دفترخانه الزامی بوده و عذر كاركنان دفترخانه در مورد انجام كار مراجعین به بهانه نبودن سردفتر یا دفتریار مسموع نیست.

اصلاحی بخشنامه شماره 9023/2- 25/10/58 اصلاح شده با تجدید نظر كامل.

خروج از حوزه ماموریت

بند 19- سردفتران اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و دفتریاران حق ندارند در غیر ایام تعطیلات رسمی و مرخصی بدون كسب اجازه قبلی از ثبت محل از حوزه ماموریت خود خارج شوند.

اصلاحی فراز چهار مجموعه بخشنامه های تا آخر سال 49

مرخصی و معذوریت سران دفتراسناد رسمی و ازدواج و طلاق و دفتریاران

بند 20- در اجرای مقررات ماده 15 آئین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و كانون سردفتران و دفتریاران مصوب سال 1354 در صورتیكه مدت بیماری سران دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق یا دفتریاران بیش از یك ماه باشد صدور ابلاغ مرخصی استعلاجی در تهران و مراكز استانها تا تعیین هیئت پزشكی موكول به تایید كمیسیون متشكله در پزشكی قانونی بوده و در شهرستانهایی كه دارای بهداری بوده اخذ گواهی از بهداری و تایید آن وسیله هیئت پزشكی قانونی در مركز همان استان و در صورتیكه محل اقامت عضو معذور فاقد بهداری باشد گواهی پزشك معالج با تایید كمیسیون پزشكی قانونی مركز استان معتبر خواهد بود.

اصلاح بخشنامه شماره 1343/2- 13/3/55 و بند 182 مجموعه بخشنامه های تا آخر سال 49

مرخصی و معذوریت بیش از یک ماه سران دفاتر

کد ۴۸۳ – بر طبق فرازهای ۱و ۲ ماده ۱۴ آئین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی میزان مرخصی سالیانه سردفتر و دفتریار یک ماه است که ابلاغ آن از طرف مدیر کل ثبت استان صادر می شود. و نیز به موجب فراز ۳ ماده ۴ آئین نامه مزبور در صورتی که سردفتر و دفتریاری بخواهد زائد بر یک ماه مرخصی استفاده نماید صدور ابلاغ موکول به پیشنهاد ثبت استان و تصویب سازمان ثبت است و به موجب ماده ۱۵ آئین نامه ياد شده در خصوص معذوریت ها هم صدور ابلاغ مرخصی های استعلاجی تا یک ماه به عهده ثبت استان و زائد بر آن به سازمان ثبت محول شده است. اینک در مورد مرخصی ها و معذوریت های زائد بر یک ماه اغلب مشاهده می شود که ادارات ثبت استان به موقع نسبت به ارسال تقاضاها به اداره کل امور اسناد اقدام ننموده و پس از سپری شدن ایام موردنظر مبادرت به ارسال آنها می نماید که این امر مشکلاتی را فراهم می سازد بنابراین بدینوسیله اکیدا متذکر می گردد که مرخصی های بیشتر از یک ماه را به نحوی به مرکز ارسال نمایند که در وقت خود ابلاغ آن صادر و در مورد معذوریت ها به مفاد ماده ۱۵ آئین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی توجه نمایند. بدیهی است مدیران کل مسئولیت حسن اجرای این بخشنامه را به عهده خواهند داشت.

بخشنامه شماره ۱/ ۳ / ۳۴ / ۸۸۶۱ مورخ ۷۵/ ۵ / ۸ سازمان ثبت

مرخصی سردفتران و دفتریاران

کد ۵۶۹ – (الف ): تقاضای مرخصی سردفتران اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و دفتریاران بایستی حداقل ۲۰ روز قبل از تاریخ استفاده از مرخصی به اداره کل ثبت به وسیله شخص متقاضی تسلیم و پس از تصویب مرخصی و تعیین کفیل نیز شخصا برای دریافت احکام صادره و صدور ابلاغ به اداره کل مراجعه نمایند. بدیهی است استفاده از مرخصی تصویبی موکول به صدور ابلاغ جهت کفیل و انجام تحویل و تحول و گزارش به اداره کل خواهد بود. بخشنامه شماره ۱۰۱/ ۲۱۴۸ – ۷۵/ ۲ / ۲ اداره کل ثبت استان تهران

(ب): رجوع فرمائید به کد ۷۵۹ راجع به مقام صادر کننده مرخصی و نحوه آن.

تفویض اختیار صدور و ابلاغ مرخصی سردفتران و دفتریاران برای خروج از کشور

کد ۷۵۹ – مدیر کل محترم ثبت استان… به منظور تمرکز زدایی و کاهش مراجعات به سازمان، بدین وسیله اختیارات مندرج در مواد ۱۵ و ۱۶ آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۵۴ موضوع صدور ابلاغ مرخصی استعلاجی و مرخصی برای خروج از کشور سردفتران و دفتریاران به شما تفويض می گردد. همچنین اختیارات مندرج در بندهای ۲ و ۳ ماده ۱۴ آیین نامه مذکور، موضوع صدور ابلاغ مرخصی سردفتران و دفتریاران که قبلا به استان های سراسر کشور تفویض گردیده است، به اداره کل استان تهران نیز تفویض میگردد. ضرورت دارد نکات زیر رعایت شود:

  1. در ابلاغ مرخصی موضوع ماده ۱۵ فوق الذكر، اخذ گواهی سازمان پزشکی قانونی به عنوان هیأت پزشکی منتخب سازمان ضروری است.
  2. در ابلاغ مرخصی به منظور خروج از کشور، در موارد ضروری که امکان بازرسی دفتر خانه و ارائه گواهی تصفیه حساب مقدور نمی باشد، لازم است نسبت به اخذ تعهدنامه رسمی از ضامن (سردفتر یا دفتریار) اقدام گردد.

بخشنامه شماره ۱/ ۳ / ۱۰۲۰۷ مورخ ۱۳۸۷/ ۳ / ۷ معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

نمونه فرم صورتجلسه رفت و برگشت مرخصی سردفتران و دفتریاران

کد 991 – با عنایت به راه اندازی سیستم جامع اطلاعات سردفتران و دفتریاران و نظر به لزوم ثبت صورتجلسه تحویل و تحول رفت و برگشت پس از صدور ابلاغ مرخصی و کفالت در این سیستم، به پیوست یک نمونه از فرم تنظیمی مصوب این اداره کل ارسال می گردد. شایسته است مقرر فرمائید به کلیه دفاتر اسناد رسمی حوزه ثبتی استان تهران ابلاغ گردد منبعد صورتجلسه مزبور مطابق نمونه فرم و به صورت مجزا یک بار در وقت رفت (تحویل به کفیل) و یک بار در برگشت (تحویل از کفیل) و به ضمیمه نامه دفتر اسناد رسمی به این اداره کل ارسال گردد تا اقدام لازم در اسرع وقت صورت گیرد.

(سید صادق سعادتیان – مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران از طرف: حنیفی بخشنامه شماره۱۰۱ / ۹۳ / ۷۹۶۷۹ مورخ ۱۳۹۳/ ۶ / ۱۷)

احتراماً، عطف به ابلاغ مرخصی شماره …….. مورخ …… سردفتر / دفتریار دفتر اسناد رسمی شماره…….. تهران و نیز ابلاغ کفالت شماره …… آقای / خانم ……. سردفتر/دفتریار دفترخانه اسناد رسمی شماره ……. بدینوسیله در تاریخ …… دفاتر ذیل با قید آخرین سند تنظیمی: دفتر جاری جلد…. به شماره……. مورخ ……… – دفتر اتومبیل جلد….. به شماره…… مورخ …….. – دفتر گواهی امضاء جلد ……..به شماره ………مورخ … – دفتر رهنی جلد………. به شماره……….. مورخ……… تحویل کفیل آقا /خانم …….. گردید.تحویل دهنده – تحویل گیرنده

راهنمای کاربری ثبت و ابلاغ مرخصی و کفالت سردفتریادفتریار

کد 992 – دانلود راهنمای کاربری ثبت و ابلاغ مرخصی و کفالت سردفتر یا دفتریار

(تهیه کننده: دفتر توسعه فن آوری و اطلاعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (آذر ۱۳۹۳))

پرسش و پاسخ های متداول در مورد شیوه نامه ثبت و ابلاغ مرخصی و کفالت سردفتر یا دفتریار

کد ۹۹۳ – دانلود شیوه نامه ثبت و ابلاغ مرخصی و کفالت سردفتر یا دفتریار + سوالات متداول

  1. آیا این شیوه نامه فقط مخصوص دفاتر اسناد رسمی است یا دفاتر ازدواج و طلاق را هم شامل می شود؟
    • فعلا اجرای این شیوه نامه فقط برای فرایند مرخصی سردفتر و دفتریار اسناد رسمی میباشد.
  2. آیا این شیوه نامه برای مرخصی دفتریاران اسناد رسمی نیز قابل انجام است؟
    • بله علاوه بر سردفتران اسناد رسمی، فرایند مرخصی دفتریاران نیز به همین ترتیب خواهد بود.
  3. آیا سردفتر یا دفتریار اصیل می تواند قبل از رفتن به مرخصی، رمز عبور سامانه و توکن خود را برای تنظیم اسناد یا ثبت خدمات تبعی در اختیار کفیل قرار دهد؟
    • نه خیر. انجام این کار خلاف ضوابط بوده و پیگیری انتظامی خواهد داشت.
  4. آیا كماكان موقع شروع یا پایان مرخصی نیاز به ثبت و تأیید صورتجلسات تحويل و تحول در سامانه ابلاغ هست؟
    • نه خير. فرآیند جدید مرخصی به گونه ای طراحی شده است که تحویل و تحول مربوط به اصیل و کفیل بدون نیاز به تنظیم صورتجلسات رفت و برگشت و توسط خود آنها، با نظارت حوزه ثبتی، به صورت الکترونیک انجام خواهد شد.
  5. آیا سردفتر یا دفتریار متقاضی مرخصی می تواند به روشی غیر از ثبت الکترونیک در فرم درخواست مرخصی، درخواست مرخصی بدهد؟
    • نه خیر. با توجه به لزوم ثبت شماره الکترونیک درخواست مرخصی در ابلاغهای مرخصی و کفالت، به درخواست هایی که به غیر از این روش ارائه شود، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
  6. درخواست مرخصی سردفتر یا دفتریار در سامانه ثبت الکترونیک اسناد ثبت شده است ولی حوزه ثبتی قادر به مشاهده آن نیست. علت چیست؟
    • سردفتر یا دفتریار متقاضی مرخصی موظف است پس از ثبت درخواست خود، با استفاده از دکمه «ارسال درخواست مرخصی» درخواست خود را به حوزه ثبتی ارسال کند. تا زمانی که این کار انجام نشود، درخواست مرخصی برای متقاضی قابل ویرایش یا لغو بوده و به حوزه ثبتی ارسال نخواهد شد.
  7. سردفتر یا دفتریار متقاضی مرخصی چگونه می تواند از وضعیت صدور ابلاغ مرخصی خود آگاه شود؟
    • با مراجعه به فرم «کارتابل درخواست های مرخصی» در منوی اطلاعات پایه سامانه ثبت الکترونیک اسناد، سردفتر یا دفتریار متقاضی مرخصی می تواند از وضعیت صدور ابلاغ مرخصی خود آگاه شود.
  8. سردفتر یا دفتریاری که به عنوان کفیل تعیین می شود، چگونه می تواند از وضعیت صدور ابلاغ کفالت خود آگاه شود؟
    • با مراجعه به فرم «کارتابل درخواست های مرخصی» در منوی اطلاعات پایه سامانه ثبت الکترونیک اسناد، سردفتر یا دفتریاری که قرار است کفیل شود، می تواند از وضعیت صدور ابلاغ كفالت خود آگاه شود.
  9. آیا با شروع زمان مرخصی، دسترسی های اصیل به صورت خودکار قطع خواهد شد و آیا دسترسی به صورت خودکار به کفیل اعطاء خواهد شد؟
    • نه خیر. قبل از شروع زمان مرخصی در صورتی که ابلاغ مرخصی و ابلاغهای کفالت مرتبط تأیید شده باشد، با فشار دکمه «اعلام تحویل به کفیل» توسط شخص اصيل دسترسی های وی قطع شده و گواهی امضای الکترونیک وی به حالت تعلیق شده در می آید. پس از انجام این کار با فشار دکمه «اعلام تحویل گرفتن دفترخانه توسط كفيل»، توسط شخص کفیل، دسترسی لازم برای وی ساخته می شود.
  10. آیا با پایان زمان مرخصی، دسترسی های کفیل به صورت خودکار قطع خواهد شد و آیا دسترسی های اصیل به صورت خودکار برگردانده خواهد شد؟
    • نه خیر. در صورتی که دکمه «اعلام عودت دسترسی توسط کفیل» زودتر از پایان مرخصی توسط شخص کفیل فشرده شود، دسترسی های وی قطع خواهد شد. در غیر این صورت با پایان مرخصی، دسترسی های کفیل به صورت خودکار قطع خواهد شد.
  11. تکالیف سردفتر یا دفتریار اصیل قبل از شروع مرخصی در رابطه با سامانه ثبت الکترونیک اسناد چیست؟
    • ثبت الکترونیک درخواست مرخصی؛ ارسال الکترونیک درخواست مرخصی به حوزه ثبتی؛ پیگیری الکترونیک صدور ابلاغ مرخصی و ابلاغهای کفالت؛ اطمینان از دسترسی دفتریاران دفترخانه به سامانه با شماره ملی آنها؛ تحويل دسترسی ها به سامانه و گواهی امضای الکترونیک.
  12. تکالیف سردفتر یا دفتریار کفیل بعد از شروع مرخصی در رابطه با سامانه ثبت الکترونیک اسناد چیست؟
    • تحویل گرفتن دسترسی های دفترخانه اصیل با شناسه کاربری خودش؛ اقدام به تنظیم اسناد یا خدمات تبعی با شناسه کاربری و گواهی امضای الکترونیک خودش در دفترخانه مورد کفالت.
  13. تکالیف سردفتر یا دفتریار کفیل بعد از پایان مرخصی در رابطه با سامانه ثبت الکترونیک اسناد چیست؟
    • قطع دسترسی های سندنویسان دفترخانه کفیل به دفترخانه اصیل؛ اعلام تحویل دادن دفترخانه مورد کفالت.
  14. تکالیف سردفتر یا دفتریار اصیل بعد از پایان مرخصی در رابطه با سامانه ثبت الکترونیک اسناد چیست؟
    • مراجعه به حوزه ثبتی برای عودت دسترسی ها و فعال سازی مجدد گواهی امضای الکترونیک؛ بررسی دسترسی های سندنویسان به دفترخانه و قطع دسترسی های غیرضرور.
  15. اعطای مجوز به کفیل برای تنظیم اسناد یا صرفا ثبت خدمات تبعی در دفترخانه مورد کفالت در چه بخشی از سامانه تعیین می شود؟
    • با استفاده از گزینه «آیا کفیل اجازه تنظیم سند دارد؟» در هنگام صدور ابلاغ كفالت ان تعیین کرد که کفیل می تواند سند تنظیم کند یا فقط حق ثبت خدمات تبعی را دارد.
  16. در صورتی که شخص اصیل قبل از رفتن به مرخصی، عملیات مربوط به دکمه اعلام تحویل به کفیل» را انجام ندهد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
    • در این صورت شخص کفیل، دکمه «اعلام تحویل گرفتن دفترخانه» را در کارتابل مرخصی خود نخواهد دید و برای تحویل گرفتن دسترسی های دفترخانه مورد کفالت لازم است به حوزه ثبتی مراجعه یا تماس حاصل نماید.
  17. در صورتی که شخص کفیل بعد از شروع مرخصی، عملیات مربوط به دکمه اعلام تحویل گرفتن دفترخانه توسط کفیل» را انجام ندهد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
    • تا زمانی که شخص كفيل، عملیات مربوط به دکمه «اعلام تحویل گرفتن دفترخانه توسط کفیل» را انجام ندهد، دسترسی به دفترخانه مورد کفالت، برای تنظیم اسناد یا ثبت خدمات تبعی را نخواهد داشت. طبیعی است در صورتی که دفترخانه مورد کفالت در ایام مرخصی، هیچ ارباب رجوعی نداشته باشد، عدم تحویل گرفتن دسترسی های دفترخانه مورد کفالت توسط کفیل مشکلی به وجود نخواهد آورد.
  18. در صورتی که شخص کفیل بعد از پایان مرخصی، عملیات مربوط به دکمه «اعلام عودت دسترسی توسط کفیل» را انجام ندهد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
    • با پایان زمان مرخصی، دسترسی کفیل به دفترخانه مورد کفالت به صورت خودکار قطع خواهد شد. انجام عملیات مربوط به دکمه «اعلام عودت دسترسی توسط کفیل» در مواقعی انجام خواهد شد که شخص کفیل به هر دلیل مایل باشد پیش از پایان موعد مرخصی، دسترسی خود به دفترخانه مورد کفالت را قطع کند.
  19. در صورتی که شخص اصیل قبل از رفتن به مرخصی، به دکمه «اعلام تحویل به کفیل» دسترسی ندارد، علت چیست؟
    • تا زمانی که ابلاغ مرخصی تأیید نشده باشد، همچنین برای نقش اصیل و همه نقش هایی نه وي کفالت آنها بر عهده دارد، کفیل تعیین نشده باشد (ابلاغ كفالت مربوط تأیید نشده باشد)، شخص اصیل به دکمه «اعلام تحویل به کفیل» دسترسی نخواهد داشت و قادر به شروع مرخصی نخواهد بود.
  20. در صورتی که شخص کفیل بعد از شروع مرخصی، به دکمه «اعلام تحویل گرفتن دفترخانه توسط کفیل» دسترسی ندارد، علت چیست؟
    • احتمالا شخص اصیل قبل از رفتن به مرخصی، عملیات مربوط به دکمه «اعلام تحویل به کفیل» را انجام نداده است. لازم است کفیل به حوزه ثبتی مراجعه یا تماس حاصل نماید.
  21. برای شخصی که زودتر از موعد پایان مرخصی از مرخصی برگشته است، دسترسی های وی چگونه بازگردانده خواهد شد؟
    • چه فرد زودتر از مرخصی برگردد و چه با پایان زمان مرخصی برگردد، با مراجعه به حوزه ثبتی، علاوه به برقراری مجدد دسترسی های وی به سامانه، گواهی امضای الکترونیک او هم مجددا فعال خواهد شد.
  22. آیا سردفتری که کفیل سردفتر دیگری شده است، برای تنظیم اسناد در دفترخانه مورد کفالت، باید برای دریافت گواهی امضای الکترونیک جدید به دفاتر RA مراجعه کند؟
    • نه خیر. سردفتر کفیل باید با گواهی امضای الکترونیک خودش در دفترخانه مورد کفالت اقدام به تنظیم اسناد یا خدمات تبعی کند و نیازی به دریافت گواهی امضای الکترونیک جدید نیست.
  23. آیا دفتریاری که کفیل سردفتری شده است، برای تنظیم اسناد در دفترخانه مورد کفالت، باید برای دریافت گواهی امضای الکترونیک به دفاتر RA مراجعه کند؟
    • در صورتی که دفتریار قبلا گواهی امضای الکترونیک دریافت کرده است، باید با گواهی امضای الکترونیک خودش در دفترخانه مورد کفالت اقدام به تنظیم اسناد یا خدمات تبعی کند و نیازی به دریافت گواهی امضای الکترونیک جدید نیست. در صورتی که دفتریار تا به حال گواهی امضای الکترونیک دریافت نکرده است باید فقط یک بار به یکی از دفاتر RA مراجعه کند. گواهی امضای الکترونیک دریافتی توسط دفتریار در دفعات بعدی کفالت نیز قابل استفاده خواهد بود.
  24. با پایان مدت مرخصی، آیا لازم است سردفتر اصیل برای فعال سازی مجدد گواهی امضای الکترونیک خود به یکی از دفاتر RA مراجعه کند؟
    • نه خیر. با پایان مرخصی و مراجعه سردفتر اصیل به حوزه ثبتی، علاوه به برقراری مجدد دسترسی های وی به سامانه، گواهی امضای الکترونیک او هم مجددا فعال خواهد شد.
  25. آیا نقش RA از سردفتری که مجوز RA داشته و به مرخصی رفته است، به کفیل وی هم اعطاء خواهد شد؟
    • نه خیر. نقش RA از سردفتری که مجوز RA داشته و به مرخصی رفته است، به کفیل وی اعطاء نخواهد شد.
  26. آیا دفاتر RA در فرآیند مرخصی سردفتریار یا دفتریار وظیفه خاصی بر عهده دارند؟
    • نه خیر. دفاتر RA صرفأ وظیفه صدور و تمدید گواهی امضای الکترونیک برای سردفتران و دفتریاران را بر عهده داشته و در فرآیند مرخصی، مراجعه به دفاتر RA برای سردفتر یا دفتر یاری که قبلا گواهی امضای الکترونیک دریافت کرده است، لازم نیست.
  27. سردفتر یا دفتریاری که کفیل سردفتر دیگری شده است، برای تنظیم اسناد در دفترخانه مورد کفالت، از چه شناسه کاربری و توکنی باید استفاده کند؟
    • سردفتر یا دفتریاری که کفیل سردفتر دیگری شده است، برای تنظیم اسناد در دفترخانه مرد کفالت، صرفا باید از شناسه کاربری و امضای الکترونیک خودش استفاده کند. استفاده از شناسه کاربری و امضای الکترونیک اصیل تخلف محسوب خواهد شد.
  28. سردفتریا دفتریار کفیل که با شناسه کاربری خود (شماره ملی خود) به سامانه وارد می شود، چگونه می تواند اسناد دفترخانه مورد کفالت را ببیند و اصولا کفیل چگونه می تواند بین اطلاعات دفترخانه اصیل خود و دفترخانه مورد کفالت سوئیچ کند؟
    • دسترسی های اعطاء شده به شخص کفیل در لیستی که پس از ورود شناسه کاربری و رمز عبور سامانه ظاهر می شود، نمایش داده می شود. کفیل می تواند بسته به دسترسی که از این لیست انتخاب می کند بین اطلاعات دفترخانه خود یا دفترخانه های مورد کفالت سوئیچ کند.
  29. آیا از نظر فنی برای اخذ شناسه یکتا یا تأیید نهایی اسناد دفترخانه مورد کفالت در سامانه ثبت الکترونیک اسناد، لازم است کفیل سردفتر در محل دفترخانه مورد کفالت حاضر شود؟
    • از آنجائی که کفیل می تواند با تغییر دسترسی خود انتخاب از فهرست دسترسی ها پس از ورود شناسه کاربری و رمز عبور سامانه به اطلاعات دفترخانه مورد کفالت دسترسی داشته باشد و برای اخذ شناسه یکتا یا تأیید نهایی اسناد دفترخانه مورد کفالت باید از گواهی امضای الکترونیک خودش استفاده کند، از نظر فنی کافی است کفیل بر روی کامپیوتری در دفترخانه خودش که توکن را به آن متصل کرده است، با دسترسی مربوط به دفتر خانه مورد کفالت وارد شده و اقدام به اخذ شناسه یکتا یا تأیید نهایی استاد دفتر خانه مورد کفالت کند. بدیهی است حضور فیزیکی سردفتر در محل دفترخانه مورد کفالت تابع ضوابط و بخشنامه های ثبتی خواهد بود.
  30. ایا از نظر فنی کفیل سردفتر می تواند به یکی از دفتریاران یا سندنویسان خود (در دفترخانه اصيل) دسترسی به دفترخانه مورد کفالت بدهد؟
    • کفیل سردفتر همانند خود سردفتر اصیل می تواند نسبت به قطع / وصل دسترسی سندنویسان دفترخانه مورد کفالت اقدام نماید. سردفتر کفیل می تواند پس از اتصال به سامانه با دسترسی مربوط به کفالت، با استفاده از «فرم مدیریت کاربران دفتر خانه» در منوی اطلاعات پایه، برای سند نویس خود دسترسی به اطلاعات دفتر خانه مورد کفالت ایجاد کند. شایسته است قبل از اتمام پایان دوره کفالت، دسترسی این سندنویسان به دفترخانه اصیل، توسط سردفتر کفیل قطع شود. در صورتی که این گونه دسترسی ها توسط کفیل قطع نشود، سردفتر اصیل می تواند پس از بازگشت از مرخصی نسبت به قطع این گونه دسترسی ها اقدام نماید.
  31. دفتریاری که کفیل سردفتر دیگری شده است، با شماره ملی خود نمی تواند به سامانه متصل شود. علت چیست و چه باید کرد؟
    • شناسه کاربری مطابق با شماره ملی برای اکثر دفتریاران توسط سازمان ثبت ساخته شده است و لازم است سردفتر اصیل قبل از رفتن به مرخصی با مراجعه به فرم «تغییر رمز کاربران دفترخانه» در منوی اطلاعات پایه سامانه ثبت الکترونیک اسناد نسبت به تعیین رمز برای شناسه کاربری دفتریار و اعلام آن به دفتریار اقدام نماید. در هر حال لازم است دفتریاری که قرار است کفیل شود، تا پیش از شروع مرخصی، اطمینان حاصل کند که با شماره ملی خود می تواند به سامانه متصل شود.
  32. سردفتر یا دفتریاری که کفیل شخص دیگری شده است، بعد از شروع مرخصی، دسترسی به دفترخانه مورد کفالت ندارد، علت چیست و چه باید کرد؟
    • قبل از رفتن به مرخصی، متقاضی مرخصی باید به سامانه ثبت الکترونیک اسناد متصل شده و در فرم «کارتابل درخواست های مرخصی» دکمه «اعلام تحویل به کفیل» را فشار دهد. در صورتی که این کار قبل از شروع مرخصی توسط اصیل انجام نشود، انجام این کار بعد از شروع مرخصی توسط کارشناسان حوزه ثبتی قابل انجام خواهد بود. در صورتی که عملیات «اعلام تحویل به کفیل» انجام شده باشد، کفیل در کارتابل مرخصی خود می تواند با فشار دکمه «اعلام تحویل گرفتن دفترخانه توسط کفیل»، دسترسی به دفترخانه موردنظر داشته باشد.
  33. در صورتی که شخصی که به مرخصی می رود قبل از شروع مرخصی، کفالت یک یا چند سردفتر یا دفتریار دیگر را نیز بر عهده داشته باشد، چه باید کرد؟
    • حوزه ثبتی موظف است هریک از دفترخانه های مورد کفالت متقاضی مرخصی را تعیین تکلیف کرده و برای هریک از آنها ابلاغ کفالت صادر کند. در صورتی که همه دفترخانه های اصیل و کفیل شخص تعیین تکلیف نشده باشند (در واقع در صورتی که برای همه آنها ابلاغ کفالت صادر نشده باشد)، سامانه از اعلام شروع مرخصی جلوگیری خواهد کرد.
  34. آیا محاسبه و کنترل های مربوط به مانده مرخصی توسط سامانه انجام خواهد شد؟
    • در این فاز، محاسبه و کنترل های مربوط به مانده مرخصی توسط سامانه انجام نخواهد شد و بایستی کماکان به صورت دستی انجام شود. (محضرچی: در حال حاضر کنترل می شود)

مهلت درخواست مرخصی سردفتران و دفتریاران برای داخل و خارج از کشور

کد ۱۰۵۷- در خصوص سامانه مرخصی سران دفاتر و دفتریاران به استحضار می رساند: ترتیبی اتخاذ نمائید تا نامبردگان درخواست های مرخصی خود را حداکثر ظرف ۷۲ ساعت قبل از شروع مرخصی داخل کشور و حداکثر تا دو هفته قبل از شروع مرخصی خارج از کشور به این اداره کل ارسال نمایند. لازم به ذکر است به درخواست های بعد از مدت یاد شده به استثناء موارد اضطراری ترتیب اثر داده نخواهد شد.

عبدالحسين رامشی – مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران بخشنامه شماره ۱۰۱/ ۹۸ / ۲۲۷۱۸ مورخ ۱۳۹۸/ ۳ / ۱۹ خطاب به رئیس محترم کانون سردفتران و دفتریاران

رعایت سقف سالانه حق التحریر هنگام تعیین کفیل دفترخانه

کد ۱۰۸۰- با توجه به مفاد تبصره ۷ بخشنامه تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی مصوب سال ۱۳۹۹ که مقرر گردید؛ جهت ایجاد تعادل در فعالیت و حق التحریر دریافتی دفاتر اسناد رسمی سقف سالانه حق التحریر دریافتی هر دفترخانه معادل دو برابر میانگین درآمد دفاتر شهرستان مرکز استان مربوط در سال قبل خواهد بود». به منظور تأمین هدف موردنظر این تبصره مقتضی است در زمان تعیین کفیل برای دفاتر اسناد رسمی که سردفتر درخواست مرخصی دارد و یا در موارد اجرای تعلیق…، ابتدا وضعیت میزان حق التحریر کسب شده دفترخانه ای که سردفتر یا دفتریار آن به عنوان کفیل تعیین می گردد، بررسی و حتی الامکان از صدور ابلاغ کفالت برای سردفتران و دفتریاران دفاتری که سقف سالانه حق التحریر دریافتی دفترخانه آنها تکمیل می باشد، خودداری و کفیل از بین سردفتران و دفتریاران واجد شرایطی که سقف حق التحریر دفترخانه آنها تکمیل نگردیده انتخاب شود. مسئولیت نظارت بر اجرای این بخشنامه بر عهده مدیران کل ثبت استانها، مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد و بازرسی سازمان خواهد بود.

سید محمد هاشمی مقدم معاون امور اسناد بخشنامه شماره ۹۹/ ۱۱۲۴۱۰ مورخ ۱۳۹9/ ۶ / ۳۰ معاونت محترم امور اسناد خطاب به مدیران کل ثبت اسناد و املاک استانها)

حق التحریر سهم دفتریارکفیل

ردیف ۱۷۱ – سئوال: هنگام مرخصی دفتریار و هنگام کفالت امور دفتریاری و قبل از تعیین دفتر یار دائم، چه میزان از (۱۵%) متعلق به دفتر یار کفیل است؟

رای: با توجه به ماده (۱۷) آئین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۵۴ مبنی براینکه کفیل دارای وظایف و حقوق دفتریار اصیل است لذا تمامی (۱۵) بند (۲) ماده واحده قانون حق التحریر دفاتر اسناد رسمی مصوب ۷۳/ ۲ / ۲۸ متعلق به دفتریارکفیل است.

بند (۳ – آخر) بخشنامه شماره ۲۵۴۷ / ۲۵۸ مورخ ۱۳۸۶/ ۵ / ۲۲ کانون سردفتران و دفتریاران مورد تائید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به موجب نامه شماره ۳۴/۱۸۶۹ – ۸۴ / ۲ / ۱۸ اداره کل امور اسنادو سردفتران.

تقسیم بالمناصفه درصد حق التحریر بین دفتریار اصیل با کفیل

ردیف ۲۳۶ – سئوال: آیا در زمان مرخصی دفتریار اصیل ۱۵ درصد سهم حق التحریر، بین دفتریار اصیل و دفتریار کفیل بالسویه تقسیم می گردد؟

رای: مطابق ماده ۲۴ قانون دفاتر اسناد رسمی، سردفتران و دفتریاران می توانند از مرخصی و معذوریت استفاده نمایند. با عنایت به عطف حالت مرخصی به معذوریت و تبعا برابری حقوق سردفتر و دفتریار در حال مرخصی با سردفتر و دفتریار در حال معذوریت و همچنین با استفاده از قواعد عدالت و انصاف و توجه به ماده ۳ قانون دفاتر اسناد رسمی مبنی بر ضرورت حضور دفتریار در زمان تنظیم سند در محل دفترخانه و تعلق ۱۵ درصد حق التحریر وصولی به دفتریار مزبور و نهایتا عدم امکان حضور دفتريار كفيل بصورت همزمان در محل در دفترخانه و ضرورت تأمین هزینه های معاش دفتریار اصیل در دوره مرخصی و بیماری از محل حق التحریر که تنها منبع درآمد دفتریار می باشد، بنظر می رسد مبلغ حق التحریر در دوره کفالت می باید بین دفتریار اصیل و کفیل بالسویه تقسیم گردد.

بخشنامه شماره ۹۶۰۵۰۱ / ۸۵۴ مورخ ۱۳۹۵/ ۳ / ۸ کانون سردفتران و دفتریاران مورد تأئید شماره ۳۳۰۳۶ مورخ ۹۶/ ۲ / ۲۴ اداره کل دفتر حقوقی و امور مجلس (معاونین و مشاورین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور)

بیشتر بدانید:
دفتریار
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

1 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

بخشنامه ثبتی: عدم ضرورت صدور صورتحساب موضوع ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم
بخشنامه ثبتی: آیا برای تنظیم اسناد وسایل نقلیه کشاورزی و عمرانی بیمه نامه لازم است؟
keyboard_arrow_up