چگونگی تنظیم سند ملک و آپارتمان و خانه (سند قطعی غیر منقول)

خرید یا فروش ملک یا آپارتمان یکی از مهمترین تصمیمات زندگی است که نیاز به دقت و اطلاعات کافی دارد. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توانید این کار را در 5 مرحله ساده و قانونی انجام دهید، این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله به شما نشان می‌دهیم که چگونه می‌توانید مبایعه نامه، مدارک مورد نیاز، استعلام از سازمان ثبت و دارایی، سند قطعی و سند تکبرگی جدید را تهیه و تنظیم کنید. با ما همراه باشید تا با جزئیات بیشتری آشنا شوید…

زمان تقریبی برای مطالعه: 4 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
57 دیدگاه
سند رسمی و محضری ملک و آپارتمان و خانه و قطعی غیر منقول

سند ملک و آپارتمان

قصد داریم نحوه خرید یا فروش خانه و آپارتمان و … را مختصر و مفید توضیح دهیم. که در دفترخانه اسناد رسمی تحت عنوان “سند قطعی غیر منقول” شناخته می‌شود.

  • برای مشاهده آموزش سیر تا پیاز نحوه تنظیم سند قطعی غیر منقول در سامانه ثبت آنی اینجا کلیک کنید.

مرحله اول (مبایعه نامه)

بعد از پیدا کردن ملک یا آپارتمان خود، اولین قدم تنظیم مبایعه نامه است.

برای تنظیم مبایعه نامه سه راه وجود دارد:

  1. به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و سند تعهد به بیع تنظیم نمایید.
  2. به یکی از مشاورین املاک مراجعه کرده و مبایعه نامه تنظیم نمایید.
  3. بین خودتان (خریدار و فروشنده) با حضور 2 نفر شاهد مبایعه‌نامه تنظیم نمایید.

روش اول از اعتبار بیشتری نسبت به روش دوم برخوردار است و همچنین روش دوم نسبت به روش سوم؛ چراکه در روش اول سند رسمی تنظیم و تحویل شما می‌گردد و از مزایای سند رسمی (مانند صدور اجرائیه) برخوردار خواهید بود.

 

مرحله دوم (مدارک)

بعد از تنظیم مبایعه نامه و تعیین زمان حضور در دفترخانه در مبایعه نامه، فروشنده به دفترخانه مورد نظر مراجعه خواهد کرد (ترجیحاً دو هفته مانده به زمان حضور در دفترخانه) و مدارک زیر را همراه خود به دفترخانه می برد:

  1. اصل کارت ملی
  2. اصل سند مالکیت
  3. اصل بنچاق
  4. گواهی پایان کار یا صورت مجلس تفکیکی (اگر پایانکار ساختمانی باشد نیازی به صورت مجلس تفکیکی نیست)

مرحله سوم (مراحل)

دفترخانه پس از قبول مدارک باید از سازمان ثبت و سازمان امور مالیاتی استعلام نماید.

نکته:

با توجه به سیستمی شدن همه استعلامات ضروری دفترخانه، و در صورت تکمیل بودن مدارک، کمتر از 1 ساعت پس از قبول مدارک از مشتری، سند آماده امضا می‌گردد.

جهت پیگیری آخرین وضعیت استعلام الکترونیکی ملک که توسط دفترخانه ارسال شده است اینجا کلیک کنید.

باتوجه به ردیف 220 مجموعه بخشنامه‌های ثبتی تکلیف دفاتر اسناد رسمی جهت اخذ مفاصاحساب نوسازی و شرکت آب منطقه ای لغو شده است، و خریدار در صورت تمایل، باید مفاصاحسابهای مذکور را از فروشنده مطالبه نماید.

استعلام ثبت

هزینه استعلام ثبت از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: 87,700 تومان

که باید با کارتخوان مستقر در دفتر پرداخت شود.

استعلام دارایی

استعلام از سازمان امور مالیاتی مشمول هزینه نیست.

پس از استعلام از سازمان امور مالیاتی توسط دفترخانه، فروشنده باید با استفاده از کارتخوان مستقر در دفتر بدهی مالیاتی خود را پرداخت نماید. (بدون نیاز به مراجعه حضوری فروشنده به سازمان امور مالیاتی)

چگونه سند قطعی غیر منقول خانه خود را بگیرید؟ مراحل، مدارک، هزینه

مرحله چهارم (امضا سند قطعی غیر منقول)

پس از دریافت مفاصاحساب دارایی و دریافت پاسخ استعلام ثبت، دفترخانه سند را تنظیم و آماده امضا می‌کند.

در اینصورت خریدار و فروشنده طبق توافق قبلی اقدام به پرداخت هزینه سند با استفاده از دستگاه پوز مستقر در دفترخانه می‌کنند.

نکته:

هزینه سند قطعی غیر منقول (ملک) تا قبل از دریافت مفاصاحساب سازمان امور مالیاتی مشخص نمی‌گردد.

با توجه به اینکه هزینه سند قطعی غیر منقول باید فقط با یک کارت بانکی کشیده شود، در این خصوص از قبل آمادگی آن را داشته باشید.

بعد از امضا و اثر انگشت، و قبل از تایید نهایی سند، فروشنده و خریدار حتما الباقی حساب خود را تسویه کنند و پس از تسویه به دفترخانه اعلام کنید که سند را تایید نهایی کند.

مرحله پنجم (سند تکبرگی جدید)

در آخر خریدار از همان دفترخانه تقاضای سند تکبرگی جدید به نام خودش می‌کند.

هزینه درخواست سند تکبرگی جدید به عهده خریدار است.

مدارکی که خریدار در هنگام خروج از دفتر دریافت می کند:

  1. اصل کارت ملی
  2. بنچاق جدید
  3. اصل سند مالکیت
    • (اگر درخواست سند تکبرگی جدید کرده باشید، لاشه سند قبلی نزد دفتر باقی می‌ماند)
  4. گواهی پایان کار یا صورت مجلس تفکیکی (اگر تحویل دفترخانه داده باشید)
بیشتر بدانید:
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

57 دیدگاه. Leave new

  • آیا برای نقل و انتقال سند اصل شناسنامه نیاز می باشد در صورت گم شدن شناسنامه امکان نقل و انتقال وجود دارد

    پاسخ
  • سلام
    من یک سند در دفترخانه ای در هشتگرد کرج به نامم شده آپارتمان هم در همان جاست،حالا می‌خوام این آپارتمان را به نام برادرم بزنم آیا حتما باید به همان دفترخانه مراجعه کنم؟؟
    ویا میتوانم در هر دفترخانه دیگری در شهر دیگر حتی کارهای انتقال سند را انجام دهم

    پاسخ
  • سلام
    قصد انتقال سند آپارتمان خود را دارم ،آیا وقتی به دفترخانه ای که چند سال قبل سند قطعی انتقال را تنظیم نموده و پرونده ملک آنجا هست ،بهتر است برای تنظیم سند انتقال جدید مراجعه کنم ،و کار تنظیم سند با وجود اسناد و مدارک و پایانکار شهرداری در آنحا راحتر است . ممنون از شما که پاسخ میدهید

    پاسخ
    • بله بهتر است به دفترخانه قبلی مراجعه کنید، هر چند که امکان مراجعه به تمام دفاتر برای شما هست.

      پاسخ
  • با سلام. ملکی بصورت وکالتی چند دست خرید و فروش شده است. من هم وکالتی خریده ام. سابقه وکالتهای قبلی را چطور استعلام کنم که مطمئن باشم فروشنده آخرین مالک بوده و به کسی دیگر نفروخته است؟ آمکان استعلام آنلاین هست؟ دفترخانه همکاری نکرد و گفت این مدارک فقط به ضابط قضایی داده می شود.

    پاسخ
  • ممنون از راهنمایی و مشاوره ای که به مردم می دهید.

    پاسخ
  • چنانچه طبق قوانین جدید خریداری مبادرت به خریدویلایی بکندکه سندقطعی غیرمنقول دارد
    جهت جلوگیری ازهرگونه ضرروزیان چه مواری راباید مدنظر قراردهد؟

    پاسخ
  • در سند های خیلی قدیمی چگونه کد ملی مالک رو باید پیدا کنیم تا سند تک برگ بنام مالک صادر بشه راه قانونی اون‌چگونه است .

    پاسخ
  • سپاس درود از پاسخگوی جناب سردبیر بنده به محضر مراجعه کردم‌فقط کپی شناسنامه‌مالک رو کپی به بنده دادن چون‌در سال ۷۸ کارت ملی اجباری نبوده وبرای تک برگ نمودن سند به نامالک باید کپی شناسنامه وکدملی مالک رو اداره پست یا دفترخانه ها نیاز دارند وکاربنده رو انجام ندادن تا کدملی مالک رو پیدا کنم‌در صورتی که بنده وکلالتی خریده و دسترسی به مالک ندارم گفتن‌باید برم ادره ثبت نامه برای ثبت احوال بگیرم تا کد ملی مالک رو بدست بیارم‌ایا این‌ کار درست وقانونیه !؟

    پاسخ
  • سلام
    جهت صلح عمرا مراحل کار را بفرمایید

    پاسخ
  • سلام‌بنده در سال ۹۱یک اپارتمان‌در کرج بصورت وکلالت بلاعزل و مبایعه نامه ازشحصی ثالث خریداری وحالا برای سند تک برگ شناسنامه مالک رو میخواد که بنده نه اون رو میشناسم ونه بهش دسترسی دارم وبه عبارتی اگر فوت شده باشد چه مشکلی برای بنده وچطور کپی مدرک مالک رو پیدا کنم‌

    پاسخ
    • طبق بخشنامه اخیر، چون دفاتر اسناد رسمی به سامانه ثبت احوال دسترسی دارند نمیتوانند از ارباب رجوع درخواست کپی مدارک کنند.
      مگر اینکه وکالت خیلی قدیمی باشد که کدملی و تاریخ تولد در آن درج نشده باشد.

      پاسخ
    • سلام .بنده یک واحد اپارتمان خریدم که دفتر خانه یه برگه داده به من بالای برگه نوشته سند وکالت نامه میخاستم بدونم همون سند اصلی هستش.ممنون

      پاسخ
  • سلام
    برای فروش امتیاز فروش ملک از تعاونی… دفترخانه اعلام کرده باید اصل قرارداد رو تحویل دفترخانه بدم. میخواستم بدونم بعدا مشکلی پیش نیاد مثلا گم نشه یا … امکانش هست کپی برابر اصل قرارداد رو تحویلشون داد یا خیر؟

    پاسخ
  • مرتضی حقدوست
    سه‌شنبه | 2022/11/22 | 20:00

    سلام من ی موتور گرفتم سند کمپانی داره ولی برگه سبز نداره و وکالت کاری هم گرفتم تعويض پلاک میشه؟

    پاسخ
  • سلام خسته نباشید من ی موتور ۱۲۵ مدل ۸۷ خریدم پلاک ملی ک عمه مدارکش هم موجود حالا من قول نامه ای خریدم و این موتور هم همینجور یه صورت قول نامه دوسه دس چرخیده ک صاحب اولش هم نمیشناسم چطور باید بزنم ب نام خودم؟

    پاسخ
  • سلام. موتور سیکلت رو میخام بفروشم. مدارک کامله .فقط کارت موتور گم شده .برگ سبز بیمه. کارت سوخت داره چطور میتونم بفروشمش.ممنون از شما

    پاسخ
    • نقل و انتقال موتور سیکلت دیگر در مراکز تعویض پلاک انجام میشود
      لطفا از مراکز تعویض پلاک سوال کنید

      پاسخ
  • سلام.مادرم ملکی داشت که فوت شدن که من سهم برادر و خواهرام رو خریدم.چهار مرداد سند رو زدیم در دفتر خونه.نوزدهم مرداد پیامک اومد که وارد اداره ثبت شده.الان ۱۶ مهر شده هنوز سند نیومده.به نظر شما عادیه؟

    پاسخ
  • سلام، من منزلی خریداری کردم، سند قطعی غیر منقول (بنچاق) هم دریافت کرده،
    اما در بخش مستندات و مجوزها،استعلام سازمان امور مالیاتی ثبت نشده،
    دلیلش چی هست؟ مگر بدون این استعلام امکان صدور سند قطعی هست؟

    پاسخ
    • خیر امکان پذیر نیست
      پرونده شما باید بررسی شود

      پاسخ
      • سلام
        آیا با سند وکالت فروش اموال غیر منقول که تقریبا وکالت تام هست میتوانم نسبت به اسناد معارض اقدام نمایم ؟
        منظورم سندهای معارضی که بعد از سند مقدم صادر شده اند اقدامات قانونی برای ابطال سند نمایم ؟؟

      • بله، اگر به مورد مذکور در سند وکالت اشاره شده باشد

  • سلام. من یک منزل رو امسال خریداری کردم و مالیات و غیره پرداخت شده است.
    ایا اگر همین امسال ملک را به فرد دیگری بخواهم منتقل کنم، مجددا نیاز هست که مالیات رو پرداخت کنیم؟

    پاسخ
  • باسلام خانه اپارتمانی معامله کردم سند دفترچه ای داره صاحب سند از راه دور آمده الان او میگه وکالت میزنم به نامت الان من چکار کنم چقدر هزینه سند نگه دارم

    پاسخ
    • سلام
      بهتر هست که سند قطعی بزنید
      اما با مشورت دفترخانه و پس از گرفتن استعلامات لازم میتونید وکالت فروش بلاعزل بگیرید

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر سند قطعی غیر منقول دفترچه ای (سند دفترچه ای قدیمی ملکی) آیا بعد از تنظیم قابل فسخ می باشد و اگر سند دفترچه ای مفقود شود چکار باید کرد؟

    پاسخ
  • سلام و تشکر …
    بفرمایید که محاسبه حق التحریر نیز همانند محاسبه حق الثبت بر اساس ارزش معاملاتی ملک انجام می‌شود؟

    پاسخ
  • سلام دو سوال
    ۱_دفتر خانه بابت هزینه استعلام ۱۲۰ از من گرفت در سایت نوشته استعلام مالیات هزینه ندارد
    ۲_هزینه ثبت و استعلام دقیقا بعهده فروشندست یا خریدار؟

    پاسخ
  • باسلام بعدازتنظیم سندقطعی غیرمنقول دردفترخانه اسنادرسمی چه مدت زمان می بردکه سند6دانگ به دست خریداربرسد؟

    پاسخ
  • ابوالفضل نوری زاده
    پنج‌شنبه | 2021/10/28 | 04:38

    سلام پدر من سند رسمی قطعی غیر منقول واسه زمین کشاورزی واب مشاع ۳ برگی دارد ولی الان یک نفر که از نظر مال و غیر قوی هست ملکمون در شهر دیگری است تصرف کرده وما از همه نظر ضعیف هستیم حتی در دادگاه اون شهر هم ما رو انقدر ازیت کردن ودراخر با یک حکم ۳ شاهد و یه استعلام جهل جهاد مارو محکم کردن و ما دیگر توان ادامه نداشتم دا اون شهر الان چیکار کنیم واقعه ضعيف هستیم با داشتن سند باز دارن مالمون رو میخورن

    پاسخ
  • سلام من سند قطعی غیر منقول دارم اگه بقیه شرکا شکایت کنند آیا سند من معتبر هست یا نه

    پاسخ
  • سلام سند ملکی غیر منقولی هست که فقط شماره اسعلامات در ان هست واثر انگشت دو نفر و دیگر مشخصات خریدار و فروشنده در ان قید نشده ایا اعتباری دارد

    پاسخ
    • پشت نویسی سند تکبرگ مانند سند دفترچه ای نیست و همین که شماره سند در آن قید شود کافی است و شما هم بلافاصله پس از تنظیم سند باید درخواست سند تکبرگ جدید نمایید تا سند تکبرگ جدید به نام شما صادر شود

      پاسخ
  • خونه‌ ای‌ که رفع توقیف‌ شده میشه‌ فروخت‌..

    پاسخ
  • سلام
    سند تک برگی آپارتمانم را پرس کردم حالا وکالتی فروختم ولی دفتر اسناد رسمی به خریدار گفته حتما باید پرس سند باز بشه. بازکردنش هم ظاهرا خرابش میکنه. چه باید کرد؟ و چقدر زمان می بره؟
    با تشکر

    پاسخ
    • برای وکالت نامه نیازی به باز کردن پرس سند نیست.
      اما برای فروش چون باید مواردی در پشت سند نوشته شود باید پرس باز شود.
      و چنانچه بیم آن می رود که با باز کردن آن خراب شود، باید سند خود را جهت تعویض به دفترخانه تحویل دهید پس پرداخت هزینه های مربوطه.
      که البته در مورد شما می توان در وکالت نامه اجازه تقاضا و دریافت و تعویض سند تکبرگ را به وکیل داد که نیازی به حضور شما نباشد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جامع‌ترین راهنمای راه‌اندازی و نصب سیستم ثبت آنی
سند خودرو و موتورسیکلت: مدارک + مراحل + هزینه (وکالت فروش، وکالت تعویض پلاک، سند قطعی)
keyboard_arrow_up