در 1 قرن گذشته 8500 دفترخانه مجوز گرفتند ولی فقط در آزمون ۱۴۰۱ حدود 9500 نفر برای این شغل قبول شدند

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
2 دیدگاه

رییس کانون سردفتران اصفهان: در یک قرن گذشته هشت هزار و ۵۰۰ دفترخانه اسناد رسمی مجوز تاسیس گرفتند ولی فقط در آزمون ۱۴۰۱ حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر برای این شغل قبول شدند!

سیامک بهارلویی: امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دفترخانه اسناد رسمی وجود دارد، این در حالی است که این روزها در کشورمان برخی می گویند که باید سامانه هایی برای ثبت اسناد عادی در فضای مجازی ایجاد و دفاتر اسناد رسمی بسته شود درحالیکه این بیراهه است.

بر اساس قانون تسهیل، سردفتری در زمره کاسبی آورده شده که به جایگاه این شغل آسیب وارد می کند. قانونگذار، سردفتر را در مقام قاضی عالی رتبه دیده زیرا سند سردفتر مانند حکم قضایی قطعی است، اما مجلس این شغل را مانند کاسبی تلقی کرده که این کار نادرست است.

در یک قرن گذشته در کشورمان حدود هشت هزار و ۵۰۰ دفترخانه اسناد رسمی مجوز تاسیس گرفتند، این در حالی است که فقط در یک آزمون در سال ۱۴۰۱ حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر را برای این شغل قبول کردند.

در زمان حاضر حدود ۶۰ درصد از دفاتر اسناد رسمی کشور زیان‌ده هستند، بسیاری از دفاتر اسناد رسمی نمی توانند هزینه های خود را تامین کنند زیرا بخش عمده‌ای از درآمد آنها از سند خودرو بود اما نیروی انتظامی برای خود صلاحیت حقوقی ایجاد کرد و سند خودرو را از دفتر اسناد رسمی گرفت.

در ۲ سال اخیر میزان تعدیل کارمندان دفترخانه‌های اسناد رسمی در اصفهان افزایش یافته که از جمله دلایل آن تصویب قوانین و ضوابط جدید است.

تعرفه های جدید دفترخانه‌های اسناد رسمی پاسخگوی هزینه‌های جاری نیست و بیشتر هزینه‌هایی که گرفته می شود بابت حقوقی دولتی است، تعرفه‌های دفترخانه‌های ما در مقایسه با دیگر کشورها، پایین است.

منبع: ایرنا

↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

بیشتر بدانید:
آزمون سردفتری
برای دوستانتان بفرستید:
مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

2 دیدگاه. Leave new

  • سلام درجه بندی واحدهای ثبتی استان خودمون رو از کجا پیدا کنیم که بفهمیم کجا میتونیم دفترخانه بزنیم؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

شیوه‌نامه چگونگی ثبت ادغام شرکت‌های تجاری
نحوه شناسایی اموال مرد در مطالبه مهریه + ویدئو
keyboard_arrow_up