15میلیون تومان میانگین درآمد ماهانه سردفتران در سال 1402

حدود ۶۰ درصد دفاتر به سقف نرسیدند و بخشی که رسیدند با کسری‌های مختلف روبرو شده‌اند زیرا اگر سردفتر ۱۰۰‌ میلیون تومان حق‌التحریر دریافت کرده، ۱۵ میلیون تومان نصیبش شده است.

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
امضا سند در دفترخانه کنار پنجره توسط یک خانم

سردفتران مشکل درآمدی دارند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت درسال 1402 حدود 60% دفاتراسنادرسمی به سقف درآمد سالیانه نرسیدند و بخشی که رسیدند با کسری‌های مختلف روبرو شده‌اند.

اصغر جهانگیر؛ سخنگوی قوه قضاییه در جریان نشست خبری چهارشنبه ۶ تیر 1403 در پاسخ به خبرنگار تسنیم گفت: سردفتران مشکل درآمدی دارند.

سوال خبرنگار

کانون سردفتران و دفتریاران بارها در اعلام‌های رسمی عنوان کرده که درآمد دفاتر اسناد رسمی کفاف هزینه‌های اداره دفترخانه و زندگی سردفتران را نمی‌دهد. از سویی آمارهای رسمی حاکی از میانگین درآمد حدود یک میلیارد تومانی در سال برای بیش از ۸۳۰۰ دفتر اسناد رسمی فعال در کشور است.

بر این اساس و برای احراز درستی ادعاهای مطرح شده در این خصوص، لطفاً دسته‌بندی (دهک‌های) درآمد سالانه دفاتر اسناد رسمی در سال ۱۴۰۲ بر اساس

  1. ۱ تا ۳۰۰ میلیون تومان،
  2. ۳۰۱ تا ۶۰۰ میلیون تومان،
  3. ۶۰۱ تا ۹۰۰ میلیون تومان
  4. و بیش از ۹۰۰ میلیون تومان

را اعلام کنید بیشترین و کمترین درآمد کسب شده در سال گذشته چقدر بوده است؟

پاسخ اصغر جهانگیر

جهانگیر در پاسخ به این سؤال گفت: سازمان ثبت اسناد میانگین درآمد سالیانه و ماهیانه دفاتر اسناد رسمی را اعلام کرده که بر اساس آن

  1. 1225 دفتر حق‌التحریر سالانه از ۱ تا ۳۰۰ میلیون تومان با میانگین ماهیانه ۲۴ میلیون تومان،
  2. 1377 دفتر با حق‌التحریر سالانه ۳۰۱ تا ۶۰۰ میلیون تومان با میانگین ماهیانه ۵۰ میلیون تومان،
  3. 1673 دفتر با حق‌التحریر سالانه ۶۰۱ تا ۹۰۰ میلیون تومان با میانگین ماهیانه ۷۵ میلیون تومان
  4. 3961 دفتر با حق‌التحریر سالانه ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و میانگین ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان داشته‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: اگرچه سردفتران این حق‌التحریرها را دریافت کردند اما حدود 40% آن بابت ۱۰ درصد بیمه و بازنشستگی و ۱۵ درصد سهم دفتریار و ۱۵ درصد سهم کارمندان و هزینه‌های دیگر با آن پرداخت می‌شود.

جهانگیر افزود: دفاتر بر اساس پیشنهاد کانون سردفتران و دفتریاران از سه سال قبل، سقف درآمدی دارند که سال گذشته برای پردرآمدترین دفاتر در تهران یک میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که حدود ۶۰ درصد دفاتر به سقف اعلامی نرسیدند و بخشی که رسیدند با کسری‌های مختلف روبرو شده‌اند زیرا اگر سردفتر ۱۰۰‌ میلیون تومان حق‌التحریر دریافت کرده، ۱۵ میلیون تومان نصیبش شده است.

وی در پایان گفت: افزوده شدن تعداد دفاتر اسناد رسمی نیاز به کار کارشناسی برای حفظ حقوق مردم دارد و حق افرادی که قبلاً در این حوزه فعالیت داشتند نباید دچار تضییع شود.

↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

بیشتر بدانید:
برای دوستانتان بفرستید:
مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

اطلاعیه کانون سردفتران درخصوص رفع ابهام از قانون الزام به ثبت رسمی
تکلیف بنگاه‌های مشاور املاک در قانون الزام به ثبت رسمی، از زبان رئیس سازمان ثبت
keyboard_arrow_up