مکاتبه سازمان ثبت با دارایی برای تسهیل اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول

در مکاتبه ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس سازمان، جناب آقای حسن بابایی، ضمن تبریک ایام مبارک ماه ذی الحجه، به انتشار قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول اشاره کرده و بر لزوم اجرای تبصره ۲ ماده ۴ این قانون تاکید می‌نماید. این تبصره به دفاتر اسناد رسمی وظیفه می‌دهد که مالیات نقل و انتقال املاک را از طریق سامانه پرداخت الکترونیک اخذ نمایند. همچنین، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است ارزش معاملاتی املاک را به دفاتر اسناد رسمی اعلام کند. در نهایت، رئیس سازمان از وزیر می‌خواهد که دستورات لازم را برای اجرای به موقع این قانون صادر نماید و اعلام می‌دارد که سازمان آمادگی دارد تا با برگزاری جلسات مشترک، در تسهیل و تسریع اجرای این قانون مشارکت نماید.

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

جناب آقای دکتر خاندوزی، وزیر محترم امور اقتصاد و دارایی، با سلام

احتراماً، ضمن تبریک فرارسیدن ایام مبارک ماه ذی الحجه و آرزوی قبولی طاعات و عبادات جنابعالی، نظر به انتشار قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول مصوب ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ مجمع تشخیص مصلحت نظام در روزنامه رسمی مورخ (۱۴۰۳/۰۳/۱۷) و ایضاً حسب ماده (۲) قانون مدنی اصلاحی (۱۳۴۸/۰۹/۲۸) قوانین پانزده روز پس از انتشار در سراسر کشور لازم الاجرا است با عنایت به تبصره (۱) و (۲) ماده (۴) قانون صدرالذکر مبنی بر:

“دفاتر اسناد رسمی موظفند هنگام ثبت هر گونه نقل و انتقال راجع به عین عرصه و اعیان و یا حق واگذاری محل حق کسب و پیشه یا سرقفلی یا حقوق ناشی از موقعیت تجاری و اداری اعم از اینکه توام با انتقال مالکیت باشد یا جدا از آن مالیات نقل و انتقال قطعی املاک را به ماخذ ارزش معاملاتی به نرخ پنج درصد (۵) و مالیات نقل و انتقال حق واگذاری محل را به ماخذ وجوه دریافتی اعلامی مالک یا صاحب حق در تاریخ انتقال به نرخ دو درصد (۲) محاسبه و نسبت به اخذ آن از ذی نفع از طریق سامانه پرداخت الکترونیک اقدام و مشخصات آن را در سامانه ثبت الکترونیک اسناد قید نمایند.

تبصره ۱: در صورتی که وجوه دریافتی اعلامی معامله حق واگذاری محل کمتر از بیست و پنج برابر ارزش معاملاتی ملک موضوع ماده (۶۴) قانون مالیاتهای مستقیم باشد رقم مذکور ماخذ محاسبه مالیات است.

تبصره ۲: وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است میزان ارزش معاملاتی املاک موضوع ماده (۶۴) قانون مالیاتهای مستقیم را به صورت آنی از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد به دفاتر اسناد رسمی اعلام نماید در غیر این صورت سردفتر مجاز به تنظیم و ثبت سند معامله بوده و سردفتر و منتقل الیه تعهدی در خصوص مالیات نقل و انتقال ملک ندارند.

با توجه به اینکه فرآیند ایجاد مقدمات لازم جهت اجرای قانون به طور مستمر در قوه قضائیه و با مدیریت معاون اول محترم حضرت حجت الاسلام والمسلمين جناب آقای خلیلی با تشکیل جلسات مشترک با دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در حال پیگیری است لذا دستور فرمایید برنامه ریزی و تمهیدات لازم جهت اجرای به موقع تکلیف محوله در ماده فوق الذکر بعمل آید.

بدیهی است این سازمان آمادگی تمام و کمال جهت برگزاری جلسات مشترک با هدف تسهیل و تسریع در تحقق اهداف مقنن در این زمینه را داشته و یقیناً این مهم تا حصول نتایج مطلوب با جدیت هرچه تمام تر استمرار خواهد داشت.

حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور | شماره: 1403/55160 | تاریخ: 1403/03/27

↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

بیشتر بدانید:
الزام به ثبت رسمی
برای دوستانتان بفرستید:
مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

اطلاعیه اعلام نتایج اولیه آزمون دفتریاری دفتر اسناد رسمی سال 1402
اسناد مالکیت دفترچه‌ای در تهران باید تعویض شوند و به اسناد تک‌برگی تبدیل گردند
keyboard_arrow_up