تکلیف دفاتر اسناد رسمی در برابر درخواست بانک‌ها به اخذ استعلام

درخواست بانک جزو مستندات قانونی و ضروری تنظیم اسناد رهنی نیست و توافق بانک با مشتریانش نمی‌تواند برای دفتر اسناد رسمی ایجاد تکلیف کند. بنابراین، بانک باید خودش مدارک و پاسخ استعلام‌های مورد نیاز را کسب کند.

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
نظریات مشورتی

منع سران دفاتر از اخذ استعلام بدون مستند قانونی

سوال: با عنایت به این که به موجب قانون تسهیل تنظیم اسناد مصوب ۱۳۸۵/۵/۲۴ در تنظیم اسناد، به ویژه اسناد رهنی، استعلام از مراجع خاص منتفی گردیده است.
لیکن اخیراً بانک پارسیان با ارسال نامه شماره ۵۲۴۰ – ۱۲۰۶/۴ مورخ ۱۳۸۵/۷/۲۹ از دفاتر طرف قرارداد درخواست نموده که قبل از تنظیم سند رهنی، استعلام از دارایی، تامین اجتماعی، شهرداری، آب و فاضلاب و… الزاماً انجام گردد، تکلیف چیست؟

جواب: در اجرای ماده ۳۰ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۱۳۵۴/۴/۲۴، سردفتران و دفتریاران موظفند نسبت به تنظیم و ثبت اسناد مراجعین اقدام نمایند، مگر آن که مفاد و مدلول سند مخالف با قوانین و مقررات موضوعه و نظم عمومی و یا اخلاق حسنه باشد. امتناع سردفتران و دفتریاران از ثبت سند بدون دلیل قانونی مستنداً به بند ۲ از شق «د» ماده ۲۹ آیین نامه همین قانون موجب انفصال خدمت از شش ماه تا دو سال خواهد بود.

با امعان نظر به اینکه موارد مصرح در درخواست شماره ۵۲۴۰-۱۰۲۶/۴ مورخ ۱۳۸۵/۷/۲۹ اداره حقوقی بانک … جزو مستندات قانونی و ضروری تنظیم اسناد رهنی در دفاتر اسناد رسمی نمی‌باشد و هرگونه توافقِ بانک با مشتریان خود، نمی‌تواند برای دفتر اسناد رسمی ایجاد تکلیف نماید، لذا بانک می‌تواند قبل از درخواست تنظیم سند، راساً مدارک و پاسخ استعلام‌های مورد نیاز خود را کسب نماید.

سوال شماره 5 از مبحث 7 مجموعه محشای نظریات مشورتی کمیسیون حقوقی کانون سردفتران و دفتریاران

پانوشت

ماده 30 قانون دفاتر اسناد رسمی: سردفتران و دفتریاران، موظفند نسبت به تنظیم و ثبت اسناد مراجعین اقدام نمایند، مگر آن که مفاد و مدلول سند مخالف با قوانین و‌ مقررات موضوعه و نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد که در این صورت باید علت امتناع را کتباً به تقاضا کننده اعلام نمایند.

↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

بیشتر بدانید:
برای دوستانتان بفرستید:
مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

اسنادی که در سامانه ثبت آنی تنظیم شده‌اند، قابل صحت‌سنجی هستند.
سند رسمی مهریه (صداق) اموال غیر منقول مانند ملک و آپارتمان
keyboard_arrow_up