رئیس سازمان ثبت: امکان جذب تمام پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری وجود دارد + ویدئو

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش

با توجه به تصویب قانون تسهیل کسب و کار و تشکیل کارگروهی برای تعیین مشاغلی که جز کسب و کارها قرار می‌گیرند ما شاهد دو مصوبه از این کارگروه بودیم در فروردین ماه و آذر ماه سال ۱۴۰۱ که مقرر شده بود ۱۰ عنوانی که جزء وظایف و اختیارات و حیطه فعالیت های سازمان است و خدمت رسانی به مردم انجام میدهیم تحت عنوان مجوزهای کسب و کار قرار بگیرد.

  • 3 عنوان در حوزه دفاتر اسناد رسمی
    1. ابلاغ سردفتری اسناد رسمی
    2. ابلاغ سردفتری ازدواج و طلاق
    3. ابلاغ دفتریاری
  • 3 عنوان در بحث ثبت شرکت‌ها
    1. تاسیس
    2. ثبت تغییرات
    3. انحلال
  • 4 عنوان در حوزه مالکیت معنوی
    1. ثبت اختراع
    2. طرح های صنعتی
    3. علائم تجاری
    4. نشانه های جغرافیایی

که در درگاه‌های مجوز متقاضیان ثبت نام کنند و سازمان مکلف بشه برای صدور مجوز پس از طی مراحل.

سردفتری جزو مسائلی نیست که در قانون تسهیل کسب و کار قرار بگیرد

خب ما طرح دعوای را در دیوان عدالت اداری داشتیم با استدلالهای مختلف که عمدتا اولاً شغل و منصب سردفتری جزو مسائلی نیست که در قانون تسهیل کسب و کار قرار بگیره ما قوانین خاص داریم از جمله قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۵۴ که سردفتری به عنوان یک مسند است نیازمند احراز صلاحیت‌های علمی و عملی و اختبار است. هرچند که برخی از مجوزات و شرایط مانند سایر مشاغل است مانند عدم اعتیاد و یا صحت و سلامت جسمانی اما نیاز به احرازعلمی و عملی با سازمان است که به هیچ عنوان قابل تفویض به دستگاه دیگری نیست.

تکلیفی را در خصوص درگاه های صدور مشاغل کسب و کار نداریم

مستحضر هستید در آیین نامه قانون مربوطه پیش بینی شده که اگر مجوز را سازمان صادر نکند پس از طی مراحل، برخی از دستگاه‌ها و اشخاص می‌توانند مجوز را صادر کنند. با استدلالی که ما در دیوان عدالت اداری مطرح کردیم هم از حيث ذاتی و هم از حیث شکلی با پذیرش دیوان ما موفق شدیم دستور موقت را از دیوان بگیریم و تکلیفی را در خصوص درگاه های صدور مشاغل کسب و کار در این 10 حوزه نداریم.

اما ما در راستای قوانینی که سازمان مکلف به رعایت آن است خصوصا قانون دفاتر اسناد رسمی و قانون ثبت شرکت ها و قانون تجارت و قانون ثبت اختراعات ما به تکالیف خودمون عمل خواهیم کرد و مطمئناً هیچ حقی را از ذیحق تضییع نخواهیم کرد و در کمترین فرصت ممکن خدمات خود را ارائه خواهیم کرد.

سازمان ثبت در راستای سند تحول و تعالی اقدامات اساسی در حوزه الکترونیکی کردن فرآیندها و هوشمندسازی انجام داده

سازمان ثبت اسناد و املاک در راستای سند تحول و تعالی اقدامات اساسی در حوزه الکترونیکی کردن فرآیندها و هوشمندسازی انجام داده و بالاخص در حوزه ثبت شرکت‌ها که انصافاً به شهادت مراجعین ما نسبت به سال ها و ادوار گذشته در کمترین زمان ممکن بحث ثبت شرکت‌ها را داریم انجام میدهیم. در حوزه مالکیت معنوی با توجه به ایجاد پیشخوانهای مختلف در کمترین زمان ممکن خدمات خود را ارائه میکنیم.

هیچ بهانه و برنامه‌ای برای اطاله در پذیرش متقاضیان نداریم

در حوزه سردفتر خدمت متقاضیان عزیز عرض کنم که غریب به 9000 نفر شرکت کننده که پذیرفته شدند، در مرحله آزمون علمی ما برای تمام این عزیزان پرونده علمی تشکیل دادیم هیچ متقاضی را مردود اعلام نکردیم مراحل مربوط به احراز صلاحیت علمی را هم شروع کردیم جهت تسریع در پذیرش متقاضیان به تمام استانها این اختیار را تفویض کردیم برای اولین بار در تاریخ سازمان ثبت که دادگستریها بحث اختبار را انجام بدهند هیچ بهانه و برنامه رو برای اطاله در پذیرش متقاضیان نداریم و امیدواریم در کمترین زمان ممکن انشالله متقاضیانی را که صلاحیت لازم را دارند پذیرش کنیم.

امکان جذب تمام پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری وجود دارد

هیچ متقاضی که از نظر علمی شرایط لازم را نداشته باشه مردود اعلام نخواهد شد. ما دوره‌های کارآموزی برای متقاضیان قرار خواهیم داد و اگر بعد از اتمام دوره کارآموزی و در مصاحبه مجدد باز هم شرایط علمی لازم را نداشته باشه این فرصت رو مجدداً اعطا خواهیم کرد. از این حیث متقاضیان آزمون سردفتری نگرانی نداشته باشند در فرایندهایی که پیش‌بینی شده امکان جذب تمام عزیزان وجود داره مگر اینکه صلاحیت‌های عمومی برای متقاضیان احراز نشه مراجعی که ما استعلام می‌کنیم از حیث گزینشی و از حیث اینکه پرونده‌های قضایی نداشته باشد یا سابقه و پیشینه کیفری نداشته باشد، اگر در این موارد مشکلی نداشته باشند در سایر فرآیندها ما شرایط جذب را برای عزیزان فراهم خواهیم کرد.

 


 

بیشتر بدانید:
آزمون سردفتری
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آیا افزودن شرط افزایش اجاره بها درصورت تخلیه نکردن مستاجر بلامانع است؟
صفدر کشاورز گفت: بنگاه دیگر حق تنظیم قولنامه ندارد و فقط دفاتراسنادرسمی ثبت سند می‌کنند
keyboard_arrow_up