وضعیت کارآموزی سردفتران جدید

حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در مراسم تحلیف سردفتران جدید، از نقش آن‌ها در بهداشت قضایی تاکید کرد. او افزود که دوره کارآموزی برای سردفتری ضروری است و فقط دفتریاران می‌توانند از آن معاف شوند. او همچنین از اعتراض برخی به دوره کارآموزی و عدم اعطای پروانه توسط سازمان ثبت خبر داد و گفت که سردفتری یک حرفه فنی و تخصصی است که نیاز به آشنایی با اسناد و سامانه‌های دفترخانه دارد.

زمان تقریبی برای مطالعه: 2 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

حسن بابایی

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مراسم تحلیف پنجمین گروه سردفتران جدیدالانتصاب سازمان ثبت در اسفند ماه 1402 گفت: سردفتران باید در تحقق بهداشت قضایی نقش آفرین باشند.

از ۹۵۳۴ نفری که در آزمون سردفتری 1401 نمره قبولی گرفتند، ۹۳۰۰ نفر تایید صلاحیت شدند. از این تعداد، تنها ۶۶۵۵ نفر مدارک خود را بارگذاری کردند و 2500 نفر از ادامه روند منصرف شدند.

مراحل مصاحبه در حال انجام است و تاکنون ۵ مرحله از تحلیف برگزار شده است و دو هفته آینده آخرین مرحله تحلیف برگزار خواهد شد.

دیروز ۱۵۱ نفر ابلاغ خود را دریافت کردند و تا امروز ۹۰۰ نفر پروانه اشتغال گرفتند.

کارآموزی

ما برای ۹۰۰ نفر از دفتریاران که با اسناد آشنا بودند، دوره کارآموزی را لازم ندانستیم. اما بیش از ۵ هزار نفر دیگر باید این دوره را بگذرانند تا بتوانند در دفترخانه‌ها فعالیت کنند.

ما در دفترخانه‌های خود از ۴۰ سامانه مختلف و ۷ نوع سند استفاده می‌کنیم. بنابراین، دفترخانه‌ها محیطی حرفه‌ای هستند که نیازمند دوره کارآموزی برای پذیرفته شدگان دارند. این دوره کارآموزی مشابه آزمون‌های قضاوت و وکالت است و فقط افرادی که دفتریار بوده‌اند و با اسناد آشنایی دارند می‌توانند از آن معاف شوند. ما برای ۹۰۰ نفر از دفتریاران دوره کارآموزی را لازم ندانستیم اما بیش از ۵ هزار نفر دیگر باید این دوره را بگذرانند.

بعضی از افراد اعتراض دارند که دوره کارآموزی برای سردفتری غیرقانونی است و سازمان ثبت به ما پروانه نمی‌دهد. اما من می‌خواهم بگویم که سردفتری یک حرفه فنی و تخصصی است که نیاز به آشنایی با امور دفترخانه دارد.

ما نمی‌توانیم به فارغ التحصیلانی که این آشنایی را ندارند پروانه بدهیم چون ممکن است حقوق مردم را ضایع کنند. این افراد نباید عجله کنند و باید دوره کارآموزی را بگذرانند.

شاید برخی فکر کنند که سردفتری کاری آسان و پردرآمد است که فقط باید اسناد را تعریف کنند و مراجعین زیادی داشته باشند. اما این صحیح نیست. ۱۸ میلیون سند سالانه در دفترخانه‌ها تنظیم می‌شود اما همه دفترخانه‌ها و شرایط آن‌ها مساعد نیستند.

در این ۱۱ ماه از امسال ۱۷۶ نفر از سردفتران استعفا داده‌اند.

بیشتر بدانید:
آزمون سردفتری
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

80% از ظرفیت دفاتر اسناد رسمی هنوز استفاده نشده
سردفتران جدید سازمان ثبت؛ از دوره کارآموزی تا صدور اسناد الکترونیک
keyboard_arrow_up