سردفتران جدید سازمان ثبت؛ از دوره کارآموزی تا صدور اسناد الکترونیک

در مراسم تحلیف سردفتران جدید سازمان ثبت، رئیس این سازمان از اهمیت جایگاه و اعتماد مردم به آن‌ها یاد کرد و از آخرین دستاوردهای سازمان در زمینه صدور اسناد الکترونیک و ایجاد پردیس ثبتی خبر داد. رئیس سازمان ثبت همچنین از وضعیت قبول‌شدگان آزمون سردفتری ۱۴۰۱ و نیاز به دوره کارآموزی برای آن‌ها گفت و از برخورد قاطع با متخلفان و اجرای طرح الزام به تنظیم اسناد رسمی نیز اطلاع داد.

زمان تقریبی برای مطالعه: 3 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

در مراسم تحلیف سردفتران جدید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، حسن بابایی رئیس این سازمان از اهمیت جایگاه و اعتماد مردم به سردفتران تاکید کرد و از آخرین دستاوردهای سازمان ثبت در زمینه صدور اسناد الکترونیک، ایجاد پردیس ثبتی و سکوی خدمات دیجیتال ثبتی «کاتب» خبر داد.

معاون رئیس قوه قضائیه در ادامه گفت: همچنین در افزایش کاربردهای دفاتر اسناد رسمی در این حوزه به دنبال ایجاد پردیس ثبتی هستیم و این بدان معناست که دفاتر اسناد رسمی در امورات فنی نیز ورود پیدا خواهند کرد و کارشناسان و کاردان‌های فنی در نقشه برداری و حوزه‌های مختلف به سردفتران کمک می‌کنند.

حسن بابایی: تاکنون برای ۹۰۰ نفر از سردفتران جدیدالانتصاب ابلاغ صادر و امروز نیز ۱۵۱ نفر از سردفتران جدیدالانتصاب فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

۹۰۰ نفر دفتریار بودند و با اسناد آشنا بودند و ما برای این ۹۰۰ نفر دوره کارآموزی تعریف نکردیم و بیش از ۵ هزار نفر هستند که باید دوره کارآموزی را بگذرانند.

رئیس سازمان ثبت درباره وضعیت قبول‌شدگان آزمون سردفتری ۱۴۰۱ گفت

۹۵۳۴ نفر در سردفتری نمره کسب کردند و ۹۳۰۰ نفر تایید صلاحیت شدند و بیش از 230 نفر رد صلاحیت شدند. ۶۶۵۵ نفر نسبت به بارگذاری مدارک اقدام کردند و بیش از ۲۵۰۰ نفر منصرف شدند.

نمی‌توانیم به فارغ‌التحصیلانی که به امور سردفتری آشنا نیستند پروانه دهیم زیرا حقوق مردم تضییع می‌شود. این افراد تعجیل نکنند.

وی با اشاره به ارائه خدمات هوشمند ثبتی و حذف دفاتر سنتی در سازمان ثبت، عنوان کرد: مهمترین دستاورد سازمان ثبت، صدور اسناد الکترونیک است و تاکنون در ۲ استان به صورت آزمایشی در حال اجراست و از سال آینده صدور این اسناد در سراسر کشور عملیاتی می‌شود که اجرای این امر در کاهش جعل و کلاهبرداری نقش بسزایی دارد.

وی تصریح کرد: در برخی کشورها دفاتر اسناد رسمی به صورت شرکت اداره می‌شوند و ما نیز به دنبال پیاده‌سازی این الگو هستیم و سردفتران باید در تحقق بهداشت قضایی نقش آفرین باشند.

وی همچنین از سردفتران خواست که در تنظیم اسناد دقت کافی داشته باشند و در تحقق بهداشت قضایی نقش آفرین باشند.

وی از برخورد قاطع با متخلفان و اجرای طرح الزام به تنظیم اسناد رسمی نیز اطلاع داد.

بابایی با اشاره به طرح الزام به تنظیم اسناد رسمی، بیان کرد: این تحول مورد تاکید مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضائیه بوده و با اجرایی شدن این طرح، استفاده از اسناد عادی از معاملات حذف و به سمت استفاده ۱۰۰ درصدی از اسناد رسمی در معاملات پیش می‌رویم و همین موضوع باعث افزایش فعالیت دفاتر اسناد رسمی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در جذب سردفتران جدید حساسیت زیادی به خرج داده شده است، گفت:

بهمن ماه 1402 حدود ۱۲۰ سردفتر با اعمال ماده ۴۲ فعالیت آنان تعلیق شد و در حال حاضر ۲۰ تیم ویژه تشکیل شده و در برخی از استان‌ها بازرسی‌های ویژه‌ای در حال انجام است و اگر سردفتری به دنبال تخلف در حوزه فعالیت خود است باید مسیر کسب و کار خود را تغییر دهد چرا که در برخورد با متخلفان با هیچ شخصی اغماض و از خطای هیچکس چشم‌پوشی نمی‌کنیم.

حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در مراسم تحلیف سردفتران جدید، از نقش آن‌ها در بهداشت قضایی تاکید کرد. او افزود که دوره کارآموزی برای سردفتری ضروری است و فقط دفتریاران می‌توانند از آن معاف شوند. او همچنین از اعتراض برخی به دوره کارآموزی و عدم اعطای پروانه توسط سازمان ثبت خبر داد و گفت که سردفتری یک حرفه فنی و تخصصی است که نیاز به آشنایی با اسناد و سامانه‌های دفترخانه دارد.

↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

بیشتر بدانید:
آزمون سردفتری
برای دوستانتان بفرستید:
مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

وضعیت کارآموزی سردفتران جدید
آیا سردفتر کارمند دولت محسوب می‌شود؟ عواقب توقیف حساب سردفتر برای دفتریار
keyboard_arrow_up