روز گرامی‌داشت دفاتر اسناد رسمی | 6 دی

روز دفاتر اسناد رسمی یک روز ملی است که در ۶ دی ماه هر سال برگزار می‌شود. این روز به احترام نقش و جایگاه دفاتر اسناد رسمی در تنظیم و ثبت اسناد و قرارداد‌ها در جامعه ایران انتخاب شده است.

زمان تقریبی برای مطالعه: 5 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
شش ام دی ماه رو گرامی داشت دفاتر اسناد رسمی

ششم دی ماه روز گرامی‌داشت دفاتر اسناد رسمی

دفاتر اسناد رسمی از جمله نهادهای مهم در هر جامعه‌ای هستند که نقش مهمی در تنظیم و ثبت معاملات و قراردادها ایفا می‌کنند. در ایران، دفاتر اسناد رسمی از سال ۱۳۰۱ شمسی فعالیت خود را آغاز کردند. در سال ۱۳۱۶ شمسی، قانون ثبت اسناد و املاک تصویب شد که بر اساس آن، تنظیم و ثبت اسناد رسمی در دفاتر اسناد رسمی الزامی شد.

به منظور گرامیداشت تلاش‌های سردفتران و دفتریاران در راستای حفظ حقوق مردم و صیانت از امنیت حقوقی جامعه، روز ۶ دی ماه به عنوان «روز گرامیداشت دفاتر اسناد رسمی» نامگذاری شده است.

انتخاب روز ۶ دی به‌عنوان روز دفاتر اسناد رسمی، به آن دلیل صورت گرفته که این روز، دویست و هشتاد و دومین روز سال است و در آیه ۲۸۲ سوره بقره نیز بر ضرورت کتابت عقود و معاهدات تاکید شده است.

این آیه به شرح زیر است:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَدَايَنْتُمْ بِدَيْنٍ إِلَىٰ أَجَلٍ مُسَمًّى فَاكْتُبُوهُ ۚ وَلْيَكْتُبْ بَيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ ۚ وَلَا يَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ ۚ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلَا يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئًا ۚ فَإِنْ كَانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهًا أَوْ ضَعِيفًا أَوْ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ ۚ وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِنْ رِجَالِكُمْ ۖ فَإِنْ لَمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَىٰ ۚ وَلَا يَأْبَ الشُّهَدَاءُ إِذَا مَا دُعُوا ۚ وَلَا تَسْأَمُوا أَنْ تَكْتُبُوهُ صَغِيرًا أَوْ كَبِيرًا إِلَىٰ أَجَلِهِ ۚ ذَٰلِكُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَىٰ أَلَّا تَرْتَابُوا ۖ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَلَّا تَكْتُبُوهَا ۗ وَأَشْهِدُوا إِذَا تَبَايَعْتُمْ ۚ وَلَا يُضَارَّ كَاتِبٌ وَلَا شَهِيدٌ ۚ وَإِنْ تَفْعَلُوا فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ وَيُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

ترجمه های فارسی الهی قمشه‌ای:

ای اهل ایمان، چون به قرض و نسیه معامله کنید تا زمانی معیّن، سند و نوشته در میان باشد، و بایست نویسنده درستکاری معامله میان شما را بنویسد، و نباید کاتب از نوشتن خودداری کند، که خدا به وی نوشتن آموخته پس باید بنویسد، و مدیون باید مطالب را املاء کند، و از خدا بترسد و از آنچه مقرّر شده چیزی نکاهد، و اگر مدیون سفیه یا ناتوان (صغیر) است و صلاحیّت املا ندارد ولیّ او به عدل و درستی املا کند و دو تن از مردان خود (از مسلمانان عادل) گواه آرید، و اگر دو مرد نیابید یک مرد و دو زن، از هر که (به عدالت) قبول دارید گواه گیرید تا اگر یک نفر از آن دو زن فراموش کند دیگری به خاطرش آورد، و هرگاه شهود را (به محکمه) بخوانند امتناع از رفتن نکنند، و در نوشتن آن تا تاریخ معیّن مسامحه نکنید چه معامله کوچک و چه بزرگ باشد. این عادلانه‌تر است نزد خدا و محکمتر برای شهادت و نزدیکتر به اینکه شکّ و ریبی در معامله پیش نیاید (که موجب نزاع شود) مگر آنکه معامله نقد حاضر باشد که دست به دست میان شما برود، در این صورت باکی نیست که ننویسید، و گواه گیرید هرگاه معامله کنید، و نبایست به نویسنده و گواه ضرری رسد (و بی‌اجر مانند)، و اگر چنین کنید نافرمانی کرده‌اید. و از خدا بترسید و خداوند هم به شما تعلیم مصالح امور می‌کند و خدا به همه چیز داناست.

اهمیت دفاتر اسناد رسمی

دفاتر اسناد رسمی نقش مهمی در حفظ حقوق مردم و صیانت از امنیت حقوقی جامعه ایفا می‌کنند. این دفاتر با تنظیم و ثبت اسناد رسمی، به ایجاد ثبات و اطمینان در معاملات و قراردادها کمک می‌کنند. سند رسمی، سندی است که توسط سردفتر اسناد رسمی در حدود صلاحیت‌های قانونی خود و بر اساس مقررات قانون تنظیم می‌شود. این سند دارای اعتبار قانونی است و در صورت بروز اختلاف، به عنوان سند معتبر در مراجع قضایی پذیرفته می‌شود.

دفاتر اسناد رسمی نهادهای مدنی هستند که وابسته به قوه قضائیه ایران می‌باشند. این نهادها مسئولیت کتابت عقود و معاهدات را بر عهده دارند و اسناد رسمی را صادر می‌کنند. اسناد رسمی اسنادی هستند که از نظر حقوقی اعتبار و اثبات قاطع دارند و در صورت اختلاف یا انکار، مخالف آن باید اثبات کند که سند نادرست است.

اهمیت روز گرامیداشت دفاتر اسناد رسمی

روز گرامیداشت دفاتر اسناد رسمی فرصت مناسبی است تا از تلاش‌های سردفتران و دفتریاران در راستای حفظ حقوق مردم و صیانت از امنیت حقوقی جامعه تقدیر و تشکر شود. این روز همچنین فرصتی است تا به اهمیت تنظیم و ثبت اسناد رسمی در جامعه توجه شود.

راه‌های گرامیداشت روز دفاتر اسناد رسمی

برای گرامیداشت روز دفاتر اسناد رسمی، می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

  • آگاه‌سازی مردم از اهمیت تنظیم و ثبت اسناد رسمی
  • قدردانی از تلاش‌های سردفتران و دفتریاران
  • برگزاری مراسم و همایش‌های مختلف در این روز

روز گرامیداشت دفاتر اسناد رسمی 6 دی 1402

همایش روز گرامیداشت دفاتر اسناد رسمی به مناسبت روز ۶ دی هر سال با حضور سردفتران، دفتریاران و مسئولان کشوری در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار می‌شود. کانون سردفتران این مراسم را برای تجلیل از این گروه از اهل قلم تدارک می‌بیند.

بیشتر بدانید:
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

تاکید معاون امور اسناد بر رعایت قانون اوقاف و پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی در تنظیم اسناد موقوفه
ارتقاء ویندوز ۱۰ و آنتی ویروس برای خدمات الکترونیک ثبتی
keyboard_arrow_up