تاکید معاون امور اسناد بر رعایت قانون اوقاف و پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی در تنظیم اسناد موقوفه

این بخشنامه که به دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت اسناد و املاک ارسال شده است، مقرر می‌کند که در صورت تنظیم اسناد مربوط به موقوفه، شناسه ملی اشخاص حقوقی را بررسی نمایند و جهت وقف و مصرف منظور واقف را به دقت رعایت کنند تا از سوءاستفاده‌های احتمالی پیشگیری شود. این بخشنامه به مقامات مرتبط رونوشت داده شده است و دارای یک پانوشت درباره مواد قانونی مربوطه است. عکس اصل بخشنامه نیز در پایان آن آمده است.

زمان تقریبی برای مطالعه: 2 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
مجموعه بخشنامه های ثبتی دفترخانه اسناد رسمی

بخشنامه ثبتی

به کلیه دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت اسناد و املاک حوزه تابعه اعلام نمایند:

در تنظیم اسناد موقوفه مفاد تبصره ذیل ماده ۶ آیین نامه پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی مصوب سال ۱۳۹۳ که مقرر می‌دارد:

“ارائه هرگونه مجوز، تسهیلات، امکانات، عقد قرارداد و قبول شرکت در مناقصه و مزایده برای اشخاص حقوقی فاقد شناسه ملی ممنوع است”

و مدلول ماده ۵۲ آئین نامه اصلاحی قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۴۰۰ در مورد رعایت جهت وقف و مصرف منظور واقف و جلوگیری از سواستفاده‌های احتمالی را دقیقاً رعایت نمایند.

نظارت بر حسن اجرای بخشنامه بر عهده مدیران کل محترم ادارات ثبت اسناد و املاک استان‌ها می‌باشد.

سید صادق سعادتیان | معاون امور اسناد | شماره 1402/172423 | مورخ 1402/09/08

رونوشت:

  1. جناب آقای دکتر بابایی معاون محترم قوه قضاییه و ریاست عالی سازمان ثبت اسناد و املاک جهت استحضار
  2. جناب آقای مرتضوی معاون محترم قضایی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم عطف به نامه شماره 3205 /د-ب/غ جهت استحضار.
  3. جناب جناب آقای خاموشی نماینده محترم ولی فقیه و ریاست عالی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور پیرو جلسه مشترک با آقای باقرزاده مدیر کل محترم اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه جهت استحضار و دستور اقدام لازم.
  4. جناب آقای خندانی رئیس محترم کانون سردفتران و دفتریاران پیرو جلسه مورخ ۱4۰۲/۹/۵ جهت آگاهی و اقدام لازم.
  5. جناب آقای مولوی پور مدیر کل محترم ثبت اسناد و املاک استان خراسان رضوی با توجه به نامه شماره 3205 /د-ب/غ – ۱۴۰۲/۵/۲۲ معاون محترم قضایی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دستور فرمایید دفاتر اسناد رسمی که اسناد مربوط به موقوفه خاص میرزا محسن الغ رضوی را تنظیم نموده‌اند مورد بازرسی قرار گیرد و در صورت احراز تخلف اقدام قانوني معمول گردد.

پانوشت:

ماده ۶ آیین نامه پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی مصوب سال ۱۳۹۳: اشخاص حقوقي موظفند پس از اعلام هيئت، در هرگونه اسناد، اوراق، كارت، مجوز يا گواهي فعاليت، سربرگ، اوراق مالي و نظاير آن نسبت به درج شناسه ملي و كد پستي دفتر مركزي خود اقدام نمايند. همچنين در روابط تجاري با ساير اشخاص حقوقي نسبت به درج شناسه ملي و كد پستي دفتر مركزي طرف مقابل اقدام كنند.

تبصره: ارايه هرگونه مجوز، تسهيلات، امكانات، عقد قرارداد و قبول شركت در مناقصه و مزايده براي اشخاص حقوقي فاقد شناسه ملي، ممنوع است.

ماده ۵۲ آئین نامه اصلاحی قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۴۰۰: تنظیم و ثبت اسناد در مورد انتقال املاک موقوفه و تبدیل به احسن آن منوط به رعایت قانون اوقاف مصوب ۱۳۵۴ و ارائه اجازه کتبی سازمان اوقاف و امور خیریه در حدود قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه مصوب ۱۳۶۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن می‌باشد.

عکس اصل بخشنامه

بخشنامه شماره ۱۴۰۲/۱۷۲۴۲۳ معاون امور اسناد در خصوص رعایت مقررات تنظیم اسناد موقوفه

بیشتر بدانید:
وقف
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

وضعیت اسناد غیر رسمی پس از طرح الزام به ثبت رسمی + ویدئو
روز گرامی‌داشت دفاتر اسناد رسمی | 6 دی
keyboard_arrow_up