تاکید معاون امور اسناد بر رعایت قانون اوقاف و پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی در تنظیم اسناد موقوفه

این بخشنامه که به دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت اسناد و املاک ارسال شده است، مقرر می‌کند که در صورت تنظیم اسناد مربوط به موقوفه، شناسه ملی اشخاص حقوقی را بررسی نمایند و جهت وقف و مصرف منظور واقف را به دقت رعایت کنند تا از سوءاستفاده‌های احتمالی پیشگیری شود. این بخشنامه به مقامات مرتبط رونوشت داده شده است و دارای یک پانوشت درباره مواد قانونی مربوطه است. عکس اصل بخشنامه نیز در پایان آن آمده است.

زمان تقریبی برای مطالعه: 2 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
مجموعه بخشنامه های ثبتی دفترخانه اسناد رسمی

بخشنامه ثبتی

به کلیه دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت اسناد و املاک حوزه تابعه اعلام نمایند:

در تنظیم اسناد موقوفه مفاد تبصره ذیل ماده ۶ آیین نامه پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی مصوب سال ۱۳۹۳ که مقرر می‌دارد:

“ارائه هرگونه مجوز، تسهیلات، امکانات، عقد قرارداد و قبول شرکت در مناقصه و مزایده برای اشخاص حقوقی فاقد شناسه ملی ممنوع است”

و مدلول ماده ۵۲ آئین نامه اصلاحی قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۴۰۰ در مورد رعایت جهت وقف و مصرف منظور واقف و جلوگیری از سواستفاده‌های احتمالی را دقیقاً رعایت نمایند.

نظارت بر حسن اجرای بخشنامه بر عهده مدیران کل محترم ادارات ثبت اسناد و املاک استان‌ها می‌باشد.

سید صادق سعادتیان | معاون امور اسناد | شماره 1402/172423 | مورخ 1402/09/08

رونوشت:

  1. جناب آقای دکتر بابایی معاون محترم قوه قضاییه و ریاست عالی سازمان ثبت اسناد و املاک جهت استحضار
  2. جناب آقای مرتضوی معاون محترم قضایی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم عطف به نامه شماره 3205 /د-ب/غ جهت استحضار.
  3. جناب جناب آقای خاموشی نماینده محترم ولی فقیه و ریاست عالی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور پیرو جلسه مشترک با آقای باقرزاده مدیر کل محترم اسناد و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه جهت استحضار و دستور اقدام لازم.
  4. جناب آقای خندانی رئیس محترم کانون سردفتران و دفتریاران پیرو جلسه مورخ ۱4۰۲/۹/۵ جهت آگاهی و اقدام لازم.
  5. جناب آقای مولوی پور مدیر کل محترم ثبت اسناد و املاک استان خراسان رضوی با توجه به نامه شماره 3205 /د-ب/غ – ۱۴۰۲/۵/۲۲ معاون محترم قضایی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دستور فرمایید دفاتر اسناد رسمی که اسناد مربوط به موقوفه خاص میرزا محسن الغ رضوی را تنظیم نموده‌اند مورد بازرسی قرار گیرد و در صورت احراز تخلف اقدام قانوني معمول گردد.

پانوشت:

ماده ۶ آیین نامه پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی مصوب سال ۱۳۹۳: اشخاص حقوقي موظفند پس از اعلام هيئت، در هرگونه اسناد، اوراق، كارت، مجوز يا گواهي فعاليت، سربرگ، اوراق مالي و نظاير آن نسبت به درج شناسه ملي و كد پستي دفتر مركزي خود اقدام نمايند. همچنين در روابط تجاري با ساير اشخاص حقوقي نسبت به درج شناسه ملي و كد پستي دفتر مركزي طرف مقابل اقدام كنند.

تبصره: ارايه هرگونه مجوز، تسهيلات، امكانات، عقد قرارداد و قبول شركت در مناقصه و مزايده براي اشخاص حقوقي فاقد شناسه ملي، ممنوع است.

ماده ۵۲ آئین نامه اصلاحی قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۴۰۰: تنظیم و ثبت اسناد در مورد انتقال املاک موقوفه و تبدیل به احسن آن منوط به رعایت قانون اوقاف مصوب ۱۳۵۴ و ارائه اجازه کتبی سازمان اوقاف و امور خیریه در حدود قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه مصوب ۱۳۶۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن می‌باشد.

عکس اصل بخشنامه

بخشنامه شماره ۱۴۰۲/۱۷۲۴۲۳ معاون امور اسناد در خصوص رعایت مقررات تنظیم اسناد موقوفه

↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

بیشتر بدانید:
وقف
برای دوستانتان بفرستید:
مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

وضعیت اسناد غیر رسمی پس از طرح الزام به ثبت رسمی + ویدئو
روز گرامی‌داشت دفاتر اسناد رسمی | 6 دی
keyboard_arrow_up