در این بخشنامه ثبتی، قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری و دهیاری مصوب ۱۴۰۱ بررسی میشود و میفهمیم که چه کسانی موظف به پرداخت عوارض به شهرداری هستند. همچنین میبینیم که دفاتر اسناد رسمی چه نقشی در این موضوع دارند و چه حقوقی برای آنها محفوظ است.
هرگونه الزام به دفترخانه جهت وصول عوارض به شهرداری خلاف قانون است
ماده ۸ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری و دهیاری مصوب ۱۴۰۱ مقرر داشته: “مالکین موظفند هنگام برداخت مالیات ماده ۵۹ قانون مالیاتهای مستقیم موضوع مالیات نقل و انتقال قطعی املاک و انتقال واگذاری به ترتیب 2 درصد و ۱ درصد به عنوان عوارض به شهرداری محل واریز نمایند.”
با توجه به صراحت ماده قانونی مذکور، صرفا مالکین موظف به پرداخت عوارض یادشده گردیدند و تکلیفی از طرف قانونگذار برای دفاتر اسناد رسمی در این خصوص پیش بینی نشده است.
لذا هرگونه الزام به دفترخانه جهت وصول عوارض خلاف قانون موضوعه است.
با عنایت به جلسه مشترک و توضیحات حضوری اقدامی در دفاتر اسناد رسمی متصور نمیباشد.
نامه شماره ۱۴۰۲/۱۳۲۵۱۳ – ۱۴۰۲/۷/۱۷ مدیر کل محترم دفتر حقوقی و امور مجلس این سازمان نیز موید همین مطلب است.