آینده سردفتری شبیه تاکسی‌های تلفنی خواهد شد؟

رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب وکار، سردفتری را شغلی منسوخ اعلام کرد و سردفتران را به وکالت دعوت کرد. رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، این سخنان را نادرست و ناشی از ناآگاهی خواند و از اهمیت و پیشرفت حوزه سردفتری دفاع کرد. وی از مسئولان قوه قضائیه و دیگر نهادهای ذیربط خواست که در برابر این تهدید علیه سند رسمی و حقوق مردم اقدام کنند.

زمان تقریبی برای مطالعه: 2 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
1 دیدگاه
اخبار صدا و سیما تلوزیون محضرچی

سیاح

آینده سردفتری شبیه تاکسی‌های تلفنی خواهد بود و شغل سردفتری روبه میرایی است و بهتر است به سمت حرفه وکالت بروید تا سردفتری

ببینید صحبت‌های دکتر سید امیر سیاح، رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب وکار را از شبکه افق سیما در شب یلدای 1402

خندانی

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، در پاسخ به اظهارات آقای امیر سیاح، رئیس مرکز بهبود کسب وکار وزارت اقتصاد و دارایی، که حوزه سردفتری را در آستانه اضمحلال دانسته بود، گفت: این سخنان نشان از عدم شناخت ایشان از این حوزه دارد و بر خلاف واقعیت است.

وی افزود: حوزه سردفتری یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین حوزه‌های حقوقی کشور است که وظیفه حفظ و حراست از مالکیت مردم را بر عهده دارد. دفاتر اسناد رسمی همواره با توجه به علوم روز و نحوه تنظیم اسناد، در حال پیشرفت و شکوفایی بوده‌اند و نقش سردفتر و دفتریار اسناد رسمی باوجود پیشرفت فناوری و هوش مصنوعی کماکان پررنگ خواهد بود.

خندانی از اینگونه اظهارنظرها متاسف شد و از همکاران خود در سراسر کشور عذرخواهی کرد. وی از مسئولان قوه قضائیه و دیگر نهادهای ذیربط خواست که در برابر این تهدید علیه سند رسمی و حقوق مردم اقدام کنند.

سرخیل

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان مرکزی: آقای امیر سیاح، رئیس مرکز بهبود کسب وکار وزارت امور اقتصادی و دارایی، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که سردفتری اسناد رسمی با استفاده از فناوری و هوش مصنوعی از بین می رود. او همچنین به ۹۵۰۰ نفر از قبول شدگان سردفتری پیشنهاد داد که به حرفه وکالت و مشاوره روی آورند.

این سخنان در حالی بیان شد که نشان دهنده تضاد با ساختار و نظام حقوقی کشور و تدابیر و فرامین رهبری انقلاب است. از طرفی، این تغییر شغلی برای ۸۵۰۰ سردفتر و ۴۰ هزار نفر از کارکنان دفاتر اسناد رسمی مشکلات مالی و اجتماعی بسیاری به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، ورود این تعداد زیادی از سردفتران به حوزه وکالت و مشاوره، که خود با مشکلات فراوانی روبرو است، می‌تواند به فلاکت حرفه وکالت منجر شود.

این یادداشت به عنوان یک انتقاد شدید به آقای سیاح و برنامه تلویزیونی که او را معرفی کرد، نوشته شده است. نویسنده از مسئولان قوه قضائیه و دیگر نهادهای ذیربط خواسته است که در برابر این تهدید علیه سند رسمی و حقوق مردم اقدام کنند.

بیشتر بدانید:
آزمون سردفتری
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

1 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آئین‌نامه اجرایی قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1378
اموال غیر منقول در قانون مدنی ایران
keyboard_arrow_up