آینده سردفتری شبیه تاکسی‌های تلفنی خواهد شد؟

رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب وکار، سردفتری را شغلی منسوخ اعلام کرد و سردفتران را به وکالت دعوت کرد. رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، این سخنان را نادرست و ناشی از ناآگاهی خواند و از اهمیت و پیشرفت حوزه سردفتری دفاع کرد. وی از مسئولان قوه قضائیه و دیگر نهادهای ذیربط خواست که در برابر این تهدید علیه سند رسمی و حقوق مردم اقدام کنند.

زمان تقریبی برای مطالعه: 2 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
اخبار صدا و سیما تلوزیون محضرچی

سیاح

آینده سردفتری شبیه تاکسی‌های تلفنی خواهد بود و شغل سردفتری روبه میرایی است و بهتر است به سمت حرفه وکالت بروید تا سردفتری

ببینید صحبت‌های دکتر سید امیر سیاح، رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب وکار را از شبکه افق سیما در شب یلدای 1402

خندانی

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، در پاسخ به اظهارات آقای امیر سیاح، رئیس مرکز بهبود کسب وکار وزارت اقتصاد و دارایی، که حوزه سردفتری را در آستانه اضمحلال دانسته بود، گفت: این سخنان نشان از عدم شناخت ایشان از این حوزه دارد و بر خلاف واقعیت است.

وی افزود: حوزه سردفتری یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین حوزه‌های حقوقی کشور است که وظیفه حفظ و حراست از مالکیت مردم را بر عهده دارد. دفاتر اسناد رسمی همواره با توجه به علوم روز و نحوه تنظیم اسناد، در حال پیشرفت و شکوفایی بوده‌اند و نقش سردفتر و دفتریار اسناد رسمی باوجود پیشرفت فناوری و هوش مصنوعی کماکان پررنگ خواهد بود.

خندانی از اینگونه اظهارنظرها متاسف شد و از همکاران خود در سراسر کشور عذرخواهی کرد. وی از مسئولان قوه قضائیه و دیگر نهادهای ذیربط خواست که در برابر این تهدید علیه سند رسمی و حقوق مردم اقدام کنند.

سرخیل

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان مرکزی: آقای امیر سیاح، رئیس مرکز بهبود کسب وکار وزارت امور اقتصادی و دارایی، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که سردفتری اسناد رسمی با استفاده از فناوری و هوش مصنوعی از بین می رود. او همچنین به ۹۵۰۰ نفر از قبول شدگان سردفتری پیشنهاد داد که به حرفه وکالت و مشاوره روی آورند.

این سخنان در حالی بیان شد که نشان دهنده تضاد با ساختار و نظام حقوقی کشور و تدابیر و فرامین رهبری انقلاب است. از طرفی، این تغییر شغلی برای ۸۵۰۰ سردفتر و ۴۰ هزار نفر از کارکنان دفاتر اسناد رسمی مشکلات مالی و اجتماعی بسیاری به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، ورود این تعداد زیادی از سردفتران به حوزه وکالت و مشاوره، که خود با مشکلات فراوانی روبرو است، می‌تواند به فلاکت حرفه وکالت منجر شود.

این یادداشت به عنوان یک انتقاد شدید به آقای سیاح و برنامه تلویزیونی که او را معرفی کرد، نوشته شده است. نویسنده از مسئولان قوه قضائیه و دیگر نهادهای ذیربط خواسته است که در برابر این تهدید علیه سند رسمی و حقوق مردم اقدام کنند.

بیشتر بدانید:
آزمون سردفتری
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آئین‌نامه اجرایی قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1378
اموال غیر منقول در قانون مدنی ایران
keyboard_arrow_up