خندانی: امضای تفاهم‌نامه ارجاع داوری به دفاتر اسناد رسمی

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران اعلام کرد که تفاهم‌نامه‌ای با شورای حل اختلاف برای ارجاع داوری به دفاتر اسناد رسمی امضا شده است. این تفاهم‌نامه به سردفتران اجازه می‌دهد به عنوان داور حرفه‌ای در قراردادها عمل کنند و پروانه تخصصی دریافت کنند.

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
سیدعلی خندانی

استفاده از ظرفیت دفاتر اسناد رسمی در داوری قراردادها

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، علی خندانی، توضیحاتی درباره تفاهم‌نامه ارجاع داوری از سوی شورای حل اختلاف به دفاتر اسناد رسمی ارائه کرد. وی بیان کرد که سردفتران اسناد رسمی به صورت خودجوش قبلاً نیز به عنوان داور بین افراد عمل می‌کردند و این تفاهم‌نامه به منظور رسمی کردن این نقش است.

نقش جدید سردفتران در حل اختلافات حقوقی

خندانی توضیح داد که سردفتران در تمامی قراردادها، از جمله خرید و فروش، صلح، بیع و تعهدات، به عنوان داور عمل می‌کنند. وی افزود که مذاکراتی با معاونت شورای حل اختلاف قوه قضاییه انجام شده تا سردفتران به عنوان داور حرفه‌ای شناخته شوند و پروانه تخصصی دریافت کنند.

سردفتران به عنوان داور حرفه‌ای در قراردادها

همچنین، قرار شد سردفتران و دفتریاران که تخصص در این حوزه دارند، وارد حوزه داوری شوند و از ظرفیت دفاتر اسناد رسمی و سردفتران ازدواج و طلاق در این زمینه استفاده شود. در قراردادهایی که این دفاتر منعقد می‌کنند، شرط داوری تخصصی گنجانده خواهد شد تا در صورت بروز اختلاف، سردفتران به عنوان داور تخصصی عمل کنند.

حکم داور

خندانی تأکید کرد که حکم داور مانند حکم قاضی لازم‌الاجراست و سردفتران می‌توانند نفر ثالثی را به عنوان داور تعیین کنند، به شرطی که پروانه تخصصی داوری داشته باشد.

↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

بیشتر بدانید:
داور
برای دوستانتان بفرستید:
مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

تعهدنامه دریافت گواهی‌نامه ICDL برای سردفتران و دفتریاران
نمونه متن خام سند قولنامه دفترخانه اسناد رسمی
keyboard_arrow_up