دفاتر اسناد رسمی ملزم به استعلام مالیاتی برای انتقال اموال غیرمنقول هستند، اما مواردی مانند فسخ سند صلح عمری و اقرارنامه اسقاط شرط نیازی به استعلام مالیاتی ندارند.
اخذ گواهی مالیاتی برای فسخ، اسقاط شرط و انتقال سند در قرارداد صلح عمری الزامی است؟
آیا برای فسخ سند صلح عمری استعلام مالیاتی نیاز است؟
پیشزمینه قانونی استعلام مالیاتی در دفاتر اسناد رسمی
نظریه مشورتی دفتر حقوقی کانون سردفتران استان البرز
فسخ سند صلح عمری و الزام به استعلام مالیاتی
اقرارنامه اسقاط شرط فسخ و حق انتفاع
استعلام مالیاتی در صورت فوت مصالح
نتیجهگیری
پرسشهای متداول
خیر، برای فسخ سند صلح عمری نیازی به استعلام مالیاتی نیست.
خیر، تنظیم اقرارنامه اسقاط شرط فسخ نیازی به استعلام مالیاتی ندارد.
استعلام مالیاتی در این حالت باید از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد انجام شود.
خیر، استعلام فیزیکی لازم نیست و از طریق سامانه الکترونیک انجام میشود.
خیر، فسخ سند صلح عمری از این الزام معاف است.
نسخه کامل متن رسمی:
تاریخ: ۱۴۰۳/۰۸/۰۹
شماره: ۵۰۲۳ ک اص /۰۳
کانون سردفتران و دفتریاران استان البرز
به نام خدا
سردفتر محترم دفتر اسناد رسمی ۱۴۱ کرج
با سلام و احترام
بازگشت به شماره ۵۰۸ مورخ ۱۴۰۳/۰۷/۱۶ بدینوسیله نظریه مشورتی دفتر حقوقی و حمایت قضایی کانون سردفتران و دفتریاران استان البرز در خصوص این پرسش که:
در سند صلح عمری با حق فسخ و حق انتفاع برای مصالح تا زمان حیات وی گواهی مالیاتی فیزیکی از اداره امور مالیاتی اخذ لیکن اداره امور مالیاتی از این بابت مالیاتی از مودی دریافت ننموده است.
حال با توجه به این موضوع:
- الف) برای فسخ این سند در کمتر از شش ماه از تاریخ تنظیم سند یا بیشتر از شش ماه از تاریخ تنظیم سند آیا گواهی مالیاتی لازم میباشد یا خیر؟
- ب) برای تنظیم اقرارنامه اسقاط شرط فسخ و حق انتفاع برای مصالح آیا اخذ گواهی مالیاتی از اداره امور مالیاتی لازم میباشد یا خیر؟
- ج) اگر مصالح فوت نماید و متصالح قصد انتقال سند را داشته باشد، آیا استعلام دارایی باید به صورت فیزیکی به اداره امور مالیاتی ارسال شود یا از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد؟
به شرح ذیل اعلام میگردد:
- الف) مطابق ماده یک قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی و ماده ۹ آییننامه اجرایی آن، تکلیف استعلام از مرجع مالیاتی توسط دفاتر اسناد رسمی صرفاً در خصوص انتقال عین اراضی و املاک بوده و فسخ اسناد از دایره شمول آن خارج است.
ضمناً رأی وحدت رویه کانون سردفتران و دفتریاران به شماره ۹۶۰۰۱/۸۵۵ مورخه ۱۳۹۶/۰۳/۰۸ مندرج در ردیف ۲۴۴ مجموعه بخشنامههای ثبتی نیز مؤید همین نظر است. - ب) در هیچ یک از قوانین و مقررات موضوعه برای تنظیم سند اقرارنامه اسقاط شروط حق فسخ و انتفاع تکلیفی بابت استعلام از مرجع مالیاتی برای دفاتر اسناد رسمی وضع نگردیده است.
- ج) آنچه مطابق قوانین و مقررات فعلی خصوصاً تبصره ۲ ماده ۴ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول برای دفاتر اسناد رسمی تکلیف است، اخذ استعلام از مرجع مالیاتی در موارد معینه و از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد است و با وضع مقرره فوقالذکر، دفاتر اسناد رسمی در خصوص اموال غیر منقول تکلیفی به استعلام فیزیکی از اداره امور مالیاتی ندارند.