آزمون دفتریاری: راهنمای کامل به همراه نمونه سوالات و منابع مهم و کلیدی

آیا می‌خواهید دفتریار اسناد رسمی شوید؟ آیا با شرایط و مراحل این شغل آشنا هستید؟ آیا می‌دانید چطور برای آزمون دفتریاری آماده شوید؟ در این مقاله، به شما نقش و وظایف دفتریار، مزایا و مسئولیت‌های این شغل، مدارک و تجربه‌های مورد نیاز برای آن، و منابع مفید جهت آمادگی برای آزمون دفتریاری را معرفی می‌کنیم. همراه ما باشید تا با دفتریاری اسناد رسمی بیشتر آشنا شوید و نکات کاربردی را برای رسیدن به این شغل یاد بگیرید.

زمان تقریبی برای مطالعه: 4 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
42 دیدگاه
آزمون دفتریاری دفترخانه اسناد رسمی منابع و نمونه سوالات

آزمون دفتریاری اسناد رسمی

آزمون دفتریاری یکی از آزمون های استخدامی است که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای جذب نیروی دفتریار اول یا دوم برگزار می‌شود.

دفتریاران کمک کننده به سردفتران در انجام امور دفترخانه در دفاتر اسناد رسمی کشور هستند. مثلاً اگر سردفتر نیاز به مرخصی داشته باشد، می تواند دفتریار را به عنوان کفیل خود معرفی کند. البته دفتریار برای اینکه کفیل شود باید دارای شرایط مورد نیاز برای سردفتری باشد. برای مثال، باید مدرک لیسانس حقوق داشته باشد یا حداقل ۲۴ سال سن داشته باشد.

دفتریار اول یا دفتریار دوم به پیشنهاد سردفتر و به موجب ابلاغ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برابر مقررات قانون دفاتر اسناد رسمی منصوب می‌شوند و با شرکت در آزمون دفتریاری گزینش و استخدام می‌شوند.

آزمون دفتریاری به طور معمول یکبار در سال برگزار می شود و داوطلبان با یکدیگر در این آزمون به رقابت می‌پردازند. البته این رقابت فقط برای گزینش و استخدام دفتریار است و نه برای انتخاب دفترخانه، زیرا دفتریار باید توسط سردفتر معرفی شود و با کسی در رقابت نیست.

انواع دفتریار دفترخانه اسناد رسمی

هر دفترخانه باید حداقل یک دفتریار داشته باشد که به پیشنهاد سردفتر و با ابلاغ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان دفتریار اول منصوب می‌شود. دفترخانه می‌تواند به صورت اختیاری یک دفتریار دیگر هم داشته باشد که به پیشنهاد سردفتر و با ابلاغ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان دفتریار دوم منصوب می‌شود.

دفتریار اول معاون سردفتر و نماینده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دفترخانه است که بیمه او از کانون سردفتران و دفتریاران پرداخت می‌شود و ۱۵ درصد از حق التحریر دفترخانه به حساب وی واریز می‌گردد. دفتریار دوم در حقیقت کارمند دفترخانه است که مزایای دفتریار اول را ندارد و حقوق و بیمه او بر اساس قانون کار محاسبه می‌شود. در صورت انتخاب دفتریار دوم، پرداخت حقوق وی طبق مقررات بر عهده سردفتر خواهد بود.

سردفتر موظف است حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از آغاز به کار، شخص واجد شرایط را برای تصدی سمت دفتریاری اول به سازمان معرفی نمایند. داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا کارت معافیت دائم از خدمت وظیفه عمومی برای آقایان دفتریار الزامی است.

داوطلبان دفتریار اول و دفتریار دوم در آزمون دفتریاری با هم شرکت می‌کنند و هیچ تفاوتی در مراحل کتبی و شفاهی آزمون ندارند. در ادامه، به بررسی هر یک از این مراحل پرداخته شده است. در این توضیحات، با کلمه دفتریار، هم دفتریار اول و هم دفتریار دوم را مد نظر داریم.

آزمون دفتریاری 1402

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در تاریخ 18 اسفند 1402 آزمون دفتریاری را با همکاری سازمان سنجش برگزار می‌کند. زمانبندی ثبت‌نام و دریافت کارت ورود به جلسه آزمون در تقویم زیر آمده است. فقط افرادی که شرایط شرکت در آزمون را دارند و اطلاعات آنها توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به سازمان سنجش ارسال شده است، می‌توانند در این آزمون ثبت‌نام کنند. آزمون فقط در شهر تهران و در عصر روز جمعه 18 اسفند 1402 برگزار می‌شود.

برای مشاهده و دانلود دفترچه ثبت‌نام اینجا کلیک کنید.

تقویم آزمون دفتریاری 1402


انتشار دفترچه ثبت‌نام: 1402/11/18
تاریخ شروع ثبت‌نام: 1402/11/18 لینک ثبت‌نام
تاریخ پایان ثبت‌نام: 1402/11/24
تمدید مهلت ثبت نام: 1402/11/29
تاریخ چاپ کارت ورود به جلسه: 1402/12/15
تاریخ برگزاری آزمون دفتریاری: 1402/12/18 عصر
تاریخ اعلام نتایج آزمون دفتریاری: حداکثر ظرف 40 روز پس از برگزاري آزمون (پایان فروردین 1403)
شروع فرآیند جذب پذیرفته شدگان: هنوز اعلام نشده
شروع فرآیند اختبار از پذیرفته شدگان: هنوز اعلام نشده
زمان صدور ابلاغ دفتریاری: هنوز اعلام نشده

آزمون دفتریاری

آزمون دفتریاری اسناد رسمی در دو مرحله برگزار می‌شود:

  1. مرحله کتبی: این مرحله شامل 120 سؤال تستی چهارگزینه‌ای است. قبولی در مرحله کتبی آزمون دفتریاری صرفاً به معنای کسب حداقل امتیاز علمی لازم برای طی نمودن سایر مراحل از جمله استعلامات و اختبار بوده و حقی را برای داوطلب پذیرفته شده در آزمون ایجاد نمی‌نماید.
  2. مرحله شفاهی (اختبار): این مرحله شامل مصاحبه شفاهی با داوطلبان پذیرفته شده در مرحله کتبی است. پس از قبولی در مرحله شفاهی ابلاغ دفتریاری صادر خواهد شد.

دفتریار پس از قبولی در آزمون کتبی، باید از مراحل گزینش، مصاحبه و احراز صلاحیت عبور کند تا با حکم رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان دفتریار منصوب شود. اگر شخص معرفی شده به عنوان دفتریار انتخاب نشود و در یکی از مراحل ذکر شده رد صلاحیت شود، سردفتر باید شخص دیگری را به سازمان معرفی کند.

در نهایت و پس از قبولی، دفتریار مکلف است در دوره‌های آموزشی که توسط سازمان یا کانون در ابتدای کار یا در طول خدمت برگزار می‌شوند شرکت کند.

مرحله کتبی آزمون دفتریاری اسناد رسمی

آزمون کتبی دفتریاری

آزمون کتبی دفتریاری شامل دو بخش عمومی و تخصصی است که هر یک از این بخش‌ها شامل دروس و مواد آزمونی خاصی هستند. بخش عمومی شامل: ادبیات، احکام و معارف اسلامی، اطلاعات عمومی و هوش، و بخش تخصصی شامل: قانون مدنی، حقوق ثبت، مقررات دفاتر اسناد رسمی، می‌باشد. نکته قابل توجه اینکه این آزمون نمره منفی ندارد.

برای شرکت در آزمون دفتریاری، داوطلبان باید در زمان مقرر شده از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نسبت به ثبت نام اینترنتی آزمون اقدام کنند.

زمان ثبت نام و برگزاری آزمون دفتریاری در هر سال ممکن است متفاوت باشد و از طریق اطلاعیه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام می‌شود که در همین صفحه به اطلاع شما خواهد رسید.

برای مطالعه منابع آزمون دفتریاری، داوطلبان باید به دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دفتریاری مراجعه کنند که در آن مواد آزمونی و منابع پیشنهادی برای هر درس ذکر شده است.

منابع آزمون دفتریاری شامل کتاب های حقوق مدنی، حقوق ثبت، آیین نامه و مقررات دفاتر اسناد رسمی، ادبیات فارسی، احکام و معارف اسلامی، اطلاعات عمومی و هوش و استعداد هستند.

برای موفقیت در آزمون دفتریاری، داوطلبان باید با برنامه ریزی صحیح و مطالعه منظم از منابع آزمون دفتریاری استفاده کنند و همچنین نمونه سوالات آزمون دفتریاری را مرور کنند.

آزمون شفاهی دفتریاری (اختبار)

اختبار دفتریاری یکی از مراحل استخدام دفتریاران در دفاتر اسناد رسمی کشور است و بعد از آزمون کتبی انجام می‌شود. اختبار دفتریاری شامل یک مصاحبه شفاهی است که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار می‌شود.

اختبار دفتریاری به منظور ارزیابی توانایی‌های حرفه‌ای، علمی و شخصیتی دفتریاران انجام می‌شود.

برای شرکت در اختبار دفتریاری، داوطلبان باید در زمان مقرر شده از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، حضور پیدا کنند.

زمان ثبت نام و برگزاری اختبار دفتریاری در هر سال ممکن است متفاوت باشد و از طریق اطلاعیه های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام می شود که در همین صفحه به اطلاع شما خواهد رسید.

مواد امتحانی اختبار دفتریاری شامل: روخوانی قرآن و احکام شرعی، قانون مدنی، قانون ثبت اسناد و املاک، قانون، آئین نامه و مقررات دفاتر اسناد رسمی، آشنائی عملی و اجرائی در دفترخانه است.

برای موفقیت در اختبار دفتریاری، داوطلبان باید با برنامه ریزی صحیح و مطالعه منظم از منابع اختبار دفتریاری استفاده کنند و همچنین نمونه سوالات اختبار دفتریاری را مرور کنند.

تخفیف!
پکیج کامل آزمون اختبار دفترخانه اسناد رسمی با مجموعه کاملی از نمونه سوالات، آموزش‌ها و جزوات.

بسته جامع آزمون اختبار (مصاحبه عملی) سردفتری یا دفتریاری اسناد رسمی

این محصول یک مجموعه کامل از نمونه سوالات، آموزش‌ها و جزوات جهت آمادگی برای آزمون عملی و حضوری سردفتری یا…
فرمت فایل های دانلودی: فرمت فایل ها به صورت عکس و PDF و قابل چاپ می باشد.
لینک های دانلود: لینک های دانلود به محض پرداخت موفق، به صورت خودکار و آنی برای شما فعال می گردد. در صورت به روز رسانی فایل ها، از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی خواهد شد.
مناسب برای: قبول شدگان آزمون سردفتری و دفتریاری و آماده برای اختبار (مصاحبه سازمان ثبت و کانون سردفتران و دفتریاران)

3,990,000 

 

نمونه آزمون دفتریاری

نمونه سوالات آزمون دفتریاری اول و دفتریاری دوم

در ادامه بخشی از سوالات قابل مشاهده است، برای خرید کل نمونه سوالات آزمون دفتریاری اینجا کلیک کنید.

تعداد کل سئوالات جهت پاسخگویی ۱۲۰ سئوال چهار گزینه‌ای

مدت پاسخگویی ۱۱۰ دقیقه

ردیف نام درس تعداد سوال از شماره تا شماره
1 ادبیات 20 1 20
2 احکام شرعی 20 21 40
3 معلومات عمومی و هوش 20 41 60
4 حقوق مدنی 20 61 80
5 حقوق ثبت 20 81 100
6 مقررات دفاتر اسناد رسمی 20 101 120

قابل توجه داوطلبین محترم: آزمون نمره منفی ندارد

ادبیات

  1. نگارش کدام جمله درست است؟
    1. بازرسین گزارشها را مطالعه کردند.
    2. داوطلبان در آزمایش مربوط ، قبول شدند.
    3. ما از احوالات دوستان خود بی خبریم
    4. هیچ گاه بر علیه کسی شهادت کذب نداده ام.
      • پاسخ: گزینه 1. در گزینه ۲ استفاده از ویرگول (،) نا به جا بوده و نیازی به استفاده از ویرگول و یا مکث در جمله نمیباشد. در گزینه ۳ واژه احوال که خود جمع واژه حال میباشد با استفاده از پسوند (ات) جمع بسته شده که نادرست است و در گزینه ۴ نیز خود واژه علیه به معنی بر ضد میباشد و استفاده از حرف اضافه بر در این واژه که باعث تکرر میشود نادرست است لذا گزینه ۱ صحیح میباشد.
  2. به کار بردن کدام کلمه در نگارش فارسی نادرست است؟
    1. اتفاقات
    2. ارتباطات
    3. تصادفات
    4. فرمایشات
      • پاسخ: گزینه ۴. چنانچه میدانیم واژه فرمایش متعلق به زبان فارسی بوده و جمع بستن این واژه با پسوند جمع ساز عربی (ات) خلاف قاعده است. صورت صحیح جمع واژه ،فرمایش واژه فرمایشها میباشد.
  3. کاربرد همه گزینه ها بجز گزینه ی ……… خلاف آئین نگارش فارسی است
    1. اعلم تر
    2. دو گانگی
    3. حسن خوبی
    4. سوابق گذشته
      • پاسخ: گزینه 2. در گزینه یک واژه اعلم که خود در زبان عربی صفت برتر است با پسوند صفت ساز فارسی تر جمع بسته شده است و از این رو دارای ایراد نگارشی میباشد. در گزینه های ۳ و ۴ با توجه به حشو یا زائدنویسی نادرست میباشند زیرا در این گزینه ها دو واژه با معنی مشابه در کنار هم به کار رفته اند. پس میتوان نتیجه گرفت که گزینه ۲ صحیح میباشد.
  4. کدام گزینه، درست است و نیازی به ویرایش ندارد؟
    1. نتایجی را که امروز به دست آمد ، گزارش می کنم.
    2. نتایجی که امروز به دست آمد را گزارش می کنم.
    3. گزارش نتایجی را که امروز به دست آمد ، گزارش می کنم.
    4. گزارش نتایجی که امروز به دست آمد را می کنم.
      • پاسخ: گزینه 1. میدانیم که رای مفعولی در جملات باید بعد از مفعول خود بیاید در این جملات (نتایجی) مفعول جمله بوده و را باید بعد از این واژه در جمله بیاید. لذا گزینه های ۲ و ۴ نادرست میباشند. در گزینه ۳ با توجه به استفاده واژه گزارش در مفعول جمله، استفاده از فعل گزارش کردن نادرست میباشد.
  5. درست ترین گزینه از نظر قواعد نگارشی کدام است؟
    1. به شب های قدر، شب های احیا هم می گویند.
    2. این اتاق از هوای نامناسبی برخوردار است.
    3. علی دوست ۱۵ ساله من است.
    4. مناطق اشغالی به وسیله رزمندگان پس گرفته شده است.
      • پاسخ: گزینه 1. علت نادرستی گزینه ها به ترتیب عبارت است از برخورداری برای نشان دادن صفات مثبت به کار میرود و نامناسب بودن صفت نقص میباشد لذا کاربرد این فعل نادرست ازت در جمله گزینه ۳ ابهام وجود دارد و دو مفهوم را میتوان از جمله برداشت کرد که در یکی علی ۱۵ ساله میباشد و در مفهوم دیگر علی ۱۵ سال است که با وی دوست است در گزینه ۴ نیز ابهام و شک و شبهه وجود دارد و مفاهیمی که در این جمله میان آنها ابهام وجود دارد این است که اشغال مناطق به دست رزمندگان بوده است یا پس گرفتن مناطق، از این رو میتوان گفت گزینه ۱ حالت نگارشی صحیح تری نسبت به سایر گزینه ها دارد.

احکام شرعی

  1. کسی که می داند اگر وضو بگیرد مریض می شود ………
    1. مستحب است که وضو را ترک کند.
    2. باید تیمم کند
    3. احتیاط مستحب است که وضو را ترک کند.
    4. احتیاط واجب است که تیمم کند.
      • پاسخ: گزینه 2. کسی که می ترسد که اگر وضو بگیرد مریض شود یا اگر آب را به مصرف وضو برساند تشنه بماند، نباید وضو بگیرد ولی اگر نداند که آب برای او ضرر دارد و وضو بگیرد و بعد بفهم وضويش صحیح است اگر چه احتیاط مستحب آن است که با آن وضو، نماز نخواند و تیمم کند. و چنانچه با آن وضو نماز خوانده دوباره آن را اعاده نماید.
  2. مس قرآن در کدامیک از موارد حرام است؟
    1. مس خطوط قرآن با مو
    2. مس جلد قرآن
    3. مس از پشت شیشه
    4. مس قرآن به خط کوفی
      • پاسخ: گزینه 4. فرقی بین انواع خطهای قرآنی نیست حتی خطوط مهجور که نوشتن با آن اکنون مرسوم نیست مثل خط کوفی مس آن بدون وضو حرام است همچنان که فرقی بین اقسام کتاب نیست که با قلم یا چاپ یا حکاکی یا برش یا نوشتن برجسته یا گلدوزی و… باشد.
  3. نماز آیات در کدام حالت واجب نیست؟
    1. زلزله به شرط ترسیدن از آن
    2. خسوف به شرط ترسیدن از آن
    3. رعد و برق به شرط ترسیدن بیشتر مردم از آن
    4. کسوف به شرط ترسیدن از آن
      • پاسخ: گزینه ۱. نماز آیات در چند صورت واجب میشود: کسوف خورشید و خسوف ماه اگر چه مقدار کمی از آنها گرفته شود. خسوف به شرط ترسیدن از آن. کسوف به شرط ترسیدن از آن. زلزله و هر حادثه غیر عادی که باعث ترس بیشتر مردم شود مانند بادهای سیاه یا سرخ و یا زرد که غیر عادی باشند؛ تاریکی شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه، صیحه آسمانی و آتشی که گاهی در آسمان ظاهر می شود. در غیر از کسوف و خسوف و زلزله باید آن حادثه موجب ترس و وحشت بیشتر مردم شود و حادثه ای که ترس آور نباشد و یا موجب ترس و وحشت افراد نادری گردد اعتبار ندارد.
  4. کدام گزینه از شک هائی است که نماز را باطل نمی کند؟
    1. شک در تعداد رکعات نماز مغرب
    2. شک بین یک و بیشتر از یک
    3. شک بین ۲ و ۳ در نماز چهار رکعتی
    4. نداند چند رکعت خوانده است
      • پاسخ: گزینه ۳. شکهایی که نماز را باطل می کند: شک در رکعت های نماز دو رکعتی مانند نماز صبح و نماز مسافر. شک در رکعت های نماز ۳ رکعتی (مغرب). شک در نماز چهار رکعتی هرگاه یک طرف شک، یک باشد، مثل این که شک کند یک رکعت خوانده یا سه رکعت. شک در نماز چهار رکعتی پیش از تمام شدن سجده ی دوم در حالی که یک طرف شک دو باشد، مانند شک دو و سه، قبل از اتمام دو سجده. شک بین دو و پنج یا بیشتر از پنج. شک بین سه و شش یا بیشتر از شش. شک بین چهار و شش یا بیشتر از شش. شک در عدد رکعت های نماز که اصلاً نداند چند رکعت خوانده است. چنانچه مشاهده میشود بنابر موارد ذکر شده، گزینه‌های ۱ و ۲ و ۴ باعث باطل شدن نماز میشوند.
  5. کدام گزینه پیرامون نمازهای مستحبی نادرست است؟
    1. اذان ندارند.
    2. اقامه ندارند.
    3. غالبا دو رکعتی هستند.
    4. قرائت حمد و سوره در آنها الزامی است.
      • پاسخ: گزینه ۴. برخی از ویژگی‌های نمازهای مستحب عبارتند از:داشتن وضو لازم است. دو رکعتی هستند غیر از نماز وتر که یک رکعت است. اذان و اقامه ندارند. میتوان بعد از حمد چند سوره خواند. اضافه شدن سهوی ارکان نماز مانند رکوع و سجده ضرری به آن نمی زند. می توان بخشی از آن را ایستاده و بخشی دیگر را نشسته خواند. به نیت اموات هم میتوان خواند و میتوان دیگران را در ثواب آن شریک کرد. حرف زدن و خوردن و آشامیدن اشکال دارد. می توان بخشی از یک سوره را بعد از حمد خواند. خواندن سوره بعد از حمد لازم نیست؛ مگر آنکه دستور خاصی داشته باشد، مثل نماز غفیله. سجده سهو و نماز احتیاط در آن وضع نشده است. می توان در حال نشسته، خوابیده و در حال حرکت خواند. قطع کردن اختیاری آن جایز است. در هنگام شک در تعداد رکعت‌ها میتوان بنا را بر هر رکعتی گذاشت و نماز را ادامه داد.

معلومات عمومی و هوش

  1. کدام یک از گزینه های زیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ شمسی انجام گرفت؟
    1. ایجاد شورای نگهبان
    2. تشکیل کمیته های انقلاب اسلامی
    3. انتخاب مجلس خبرگان
    4. همه پرسی برای استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران
      • پاسخ: گزینه ۲. کمیته انقلاب اسلامی یا کمیته های انقلاب اسلامی نخستین سازمان نظامی راه اندازی شده پس از وقوع انقلاب ۱۳۵۷ بود که در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ با پیام سید روح الله خمینی تأسیس شد. تاسیس شورای نگهبان در سال ۱۳۵۹، انتخابات مجلس خبرگان در سال ۱۳۶۱ و همه پرسی استقرار انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ رخ دادند.
  2. نصب و عزل رئیس صدا و سیما با چه مقامی است؟
    1. رئیس جمهور
    2. رئیس مجلس
    3. رئیس قوه قضائیه
    4. مقام معظم رهبری
      • پاسخ: گزینه 4. نصب و عزل رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با مقام رهبری است و شورایی مرکب از نمایندگان رییس جمهور و رییس قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی هر کدام دو نفر نظارت بر این سازمان خواهند داشت. خط مشی و ترتیب اداره سازمان و نظارت بر آن را قانون معین میکند.
  3. بر اساس اصل یکصد و شصت و دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس دیوان عالی کشور توسط ……. با مشورت قضات دیوان عالی کشور برای مدت …. منصوب می شود
    1. وزیر دادگستری – ۴ سال
    2. رئیس قوه قضائیه – ۵ سال
    3. رئیس جمهور – ۳ سال
    4. رئیس قوه قضائیه – ۴ سال
      • پاسخ: گزینه ۲. بر اساس اصل ۱۶۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی رئیس دیوانعالی کشور و دادستان کل باید مجتهد عادل و آگاه به امور قضائی باشند و رئیس قوه قضائیه با مشورت قضات دیوانعالی کشور آنها را برای مدت پنج سال به این سمت منصوب میکند.
  4. آخرین عملیات رزمی جمهوری اسلامی ایران در طول جنگ ۸ ساله کدام است؟
    1. مرصاد
    2. والفجر
    3. کربلای ۶
    4. محرم
      • پاسخ: گزینه 1. عملیات مرصاد نام نبردی است که بین نیروهای جمهوری اسلامی ایران و سازمان مجاهدین خلق بعد از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران در سال ۱۳۶۷ در گرفت عملیات مرصاد در پاسخ به عملیاتی به نام فروغ جاویدان صورت گرفت که توسط نیروهای مجاهدین خلق مستقر در ،عراق طراحی و اجرا و از پشتیبانی کامل دولت وقت عراق برخوردار بود و با هدف فتح ،تهران طی یک برنامه زمانبندی شده ۳۳ ساعته طراحی و تدارک یافته بود در این نبرد فرماندهی سازمان مجاهدین به عهده مسعود رجوی بود این عملیات بعد از چند روز درگیری با پیروزی نیروهای جمهوری اسلامی به پایان رسید عملیات مرصاد آخرین عملیات رزمی جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله است، با این تفاوت این بار نیروهای دشمن از جنس عراقی نبودند، بلکه ایرانیانی بودند که در قالب نیروهای شبه نظامی موسوم به ارتش آزادی بخش ملی، تحت رهبری مجاهدین خلق با حمایت دولت عراق به مرزهای ایران حمله کرده بودند.
  5. تعیین سیاست های دفاعی – امنیتی کشور بر عهده چه نهادی است ؟
    1. شورای عالی کشور
    2. شورای عالی امنیت ملی
    3. دیوان عدالت اداری
    4. کمسیون امنیت ملی
      • پاسخ: گزینه ۲. شورای عالی امنیت ملی (شعام)، شورایی است که به منظور تأمین منافع ملی و پاسداری از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی تأسیس شده است. این شورا مهم ترین وزنه تصمیم گیری در سیاست خارجی و امور دفاعی و امنیتی کشور محسوب میشود. اعضای این شورا را مقامات عالی رتبه سیاسی، نظامی و اطلاعاتی ایران تشکیل میدهند. ریاست این شورا بر عهده رئیس جمهور است. مصوبات شورای عالی امنیت ملی پس تأیید رهبر جمهوری اسلامی ایران لازم الاجرا میباشند بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۲ قانون دیوان عدالت اداری مصوبات شورای عالی امنیت ملی از سوی هیچ نهادی قابل ابطال نیست

حقوق مدنی

  1. فروش مال مولی علیه توسط قیم به خود
    1. غیرنافذ است.
    2. قابل فسخ است.
    3. صحیح است با اجازه دادستان
    4. باطل است.
      • پاسخ: گزینه 3. به موجب ماده ۱۲۴۰ قانون مدنی: قیم نمیتواند به سمت قیمومت از طرف مولی علیه با خود معامله کند اعم از این که مال مولی علیه را به خود منتقل کند یا مال خود را به او انتقال دهد
  2. رفع حجر از صغیر در امور مالی منوط است
    1. رسیدن صغیر به بلوغ
    2. احراز رشد بوسیله دادگاه
    3. تحقق بلوغ و رشد
    4. رسیدن صغیر به ۱۸ سال تمام
      • پاسخ: گزینه ۴. مطابق قانون قدیم، سن رشد ۱۸ سال بود اما با حذف مادۀ ۱۲۰۸ قانون مدنی سن رشد در قانون مدنی مسکوت مانده است اگر چه رویه قضایی همچنان سن ۱۸ سال تمام شمسی را اماره رشد می داند.
  3. کدامیک از اموال زیر غیرمنقول یا در حکم غیرمنقول نیست؟
    1. درخت کاشته شده
    2. لوله های آب ساختمان
    3. میوه موجود بر روی درخت
    4. پرده پنجره ساختمان
      • پاسخ: گزینه ۴. ماده ۱۲ قانون مدنی مال غیرمنقول را چنین تعریف کرده است: مال غیر منقول آن است که از محلی به محل دیگر نتوان نقل نمود اعم از اینکه استقرار آن ذاتی باشد یا به واسطه عمل انسان به نحوی که نقل آن مستلزم خرابی یا نقص خود مال یا محل آن شود. همچنین علت غلط بودن گزینۀ «۲» در مادۀ ۱۵ قانون مدنی بیان شده است. مطابق این ماده: «ثمره و حاصل مادام که چیده یا درو نشده است غیر منقول است، اگر قسمتی از آن چیده یا درو شده باشد تنها آن قسمت منقول است.»
  4. مالی که حق انتفاع از آن به دیگری تعلق دارد و از طرف مالک فروخته شود.
    1. انتقال باطل است.
    2. انتقال غیر نافذ و موکول به اجازه صاحب حق انتفاع است.
    3. انتقال صحیح است.
    4. انتقال صحیح است ولی اگر انتقال گیرنده جاهل باشد اختیار فسخ دارد.
      • پاسخ: گزینه ۴. ماده ۵۳ قانون مدنی: انتقال عین از طرف مالک به غیر موجب بطلان حق انتفاع نمی شود ولی اگر منتقل الیه جاهل باشد که حق انتفاع متعلق به دیگری است اختیار فسخ معامله را خواهد داشت.»
  5. تصرف کدامیک از اشخاص زیر امانی نیست؟
    1. مستأجر
    2. عاریه گیرنده
    3. ودیعه گیرنده
    4. قرض گیرنده
      • پاسخ: گزینه ۴. مطابق ماده ۶۴۸ قانون مدنی قرض عقدی تملیکی است و تصرف مقترض، در مال موضوع عقد قرض تصرف مالکانه است نه تصرف امانی. ماده ۶۴۸ قانون مدنی: «قرض عقدی است که به موجب آن احد طرفین مقدار معینی از مال خود را به طرف دیگر تملیک میکند…»

حقوق ثبت

  1. مرجع رسیدگی به اختلافات و اشتباهات ثبتی کدام مرجع است؟
    1. هیأت تشخیص
    2. دادگاه عمومی محل
    3. هیأت نظارت
    4. هیأت حل اختلاف
      • پاسخ: گزینه ۳. مستند به مادهٔ ۶ قانون ثبت: ماده ۶ اصلاحی ۱۳۵۱/۱۰/۱۸ : برای رسیدگی به کلیه اختلافات و اشتباهات مربوط به امور ثبت اسناد و املاک در مقر هر دادگاه استان، هیأتی به نام هیأت نظارت مرکب از رئیس ثبت استان یا قائم مقام او و دو نفر از قضات دادگاه استان به انتخاب وزیر دادگستری تشکیل میشود. هیأت مزبور به کلیه اختلافات و اشتباهات مربوط به امور ثبتی در حوزه قضایی استان رسیدگی مینماید.
  2. در کدامیک از موارد برای صدور سند المثنی نیاز انتشار به آگهی نمی باشد؟
    1. صدور سند المثنی بنام اشخاص
    2. صدور سند المثنی به جهت مفقودی
    3. صدور سند المثنی بر اساس حکم استرداد دادگاه
    4. صدور سند المثنی به جهت آتش سوزی
      • پاسخ: گزینه ۳. تبصره ۲ ماده ۱۲۰ آیین نامه قانون ثبت املاک: در مواردی که سند مالکیت در ید ثالث بوده و دادگاه حکم به استرداد آن میدهد و با صدور اجرائیه نیز استرداد سند مالکیت مقدور نمیشود مالک میتواند با اخذ گواهی از دادگاه صادر کننده حکم و تسلیم آن به اداره ثبت مربوطه تقاضای صدور سند مالکیت المثنی بنماید. در این مورد ارائه فرم استشهاد و انتشار آگهی فقدان سند مالکیت ضرورت نداشته، اداره ثبت باید با رعایت تبصره یک طبق گواهی دادگاه مبادرت به صدور المثنی بنماید.
  3. کدامیک از موارد زیر از تکالیف سازمان ثبت در ثبت عمومی نمی باشد؟
    1. انتشار آگهی ثبت عمومی
    2. شناسایی مالکان در صورتی که تقاضای ثبت ملک خودش را نکرده باشد.
    3. انتشار آگهی تحدید حدود
    4. توزيع اظهار نامه کتبی
      • پاسخ: گزینه 2. مستند به مواد ۹ و ۱۴ قانون ثبت، در ثبت عمومی حوزه ثبتی به نواحی مختلف تقسیم میگردد و برای اینکه مردم در جریان ثبت عمومی قرار گرفته و اقدام به دریافت و عودت اظهارنامه نمایند اداره ثبت محل از طریق سلسله مراتب ضمن دادن آگهی ثبت عمومی و پلاک کوبی از مالکان دعوت میکند که با دریافت اظهارنامه و تکمیل و عودت آن به همراه سایر اسناد و مدارک، اقدام به تثبیت مالکیت املاک خود نماید تا برای اداره ثبت مشخص گردد که چه افرادی مالکِ چه املاکی هستند. اداره ثبت محل پس از صدور و انتشار آگهی تحدیدی در روز تعیین شده، پلاکهای ثبتی را تحدید مینماید.
  4. تقسیم ملک به قطعات کوچکتر و صدور سند مالکیت شش دانگ برای هر قطعه چه نام دارد؟
    1. تفکیک
    2. افراز
    3. تفکیک و تقسیم
    4. تجمیع
      • پاسخ: گزینه 1. تفکیک به معنای تقسیم ملک به قطعات کوچکتر میباشد. به عنوان مثال زمینی به مساحت هزار متر مربع که مالک بخواهد آن را به قطعات صد متری تقسیم نماید.
  5. مرجع درخواست افراز ملکی که جریان ثبتی آن خاتمه یافته و یکی از مالکین محجور است؟
    1. دادگاه عمومی
    2. اداره ثبت محل وقوع ملک
    3. هیأت نظارت
    4. شورایعالی ثبت
      • پاسخ: گزینه 2. مرجع رسیدگی به درخواست افراز ملکی که جریان ثبتی آن خاتمه یافته است اداره ثبت محل وقوع ملک است. تصمیم مرجع ثبتی ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه حقوقی میباشد مگر آن که بین مالکین محجور یا غایبی باشد که در این صورت طبق رأی وحدت رویه ۲۹/۵۹ مورخ ۱۳۶۰/۱/۱۵ هیأت عمومی دیوان عالی کشور رسیدگی به درخواست افراز درصلاحیت دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک است.

مقررات دفاتر اسناد رسمی

  1. اگر در تنظیم اسناد مغایرتی با قوانین و مقررات پیش آید مرجع صالح کجاست؟
    1. شورایعالی ثبت
    2. دیوان عدالت اداری
    3. دادگاه انتظامی سردفتران
    4. هیأت نظارت
      • پاسخ: گزینه 4. مستند به بند ۷ مادۀ ۲۵ قانون ثبت هرگاه در طرز تنظیم اسناد و تطبیق مفاد آنها با قوانین اشکال یا اشتباهی پیش آید رفع اشکال و اشتباه و صدور دستور لازم با هیأت نظارت خواهد بود.
  2. در کدام معاملات مندرجات اسناد رسمی نسبت به اشخاص ثالث نیز معتبر است؟
    1. أموال منقول
    2. املاک ثبت شده
    3. راجع به تعهدات مالی
    4. املاک ثبت نشده
      • پاسخ: گزینه 2. با استناد به ماده ۷۲ قانون ثبت: کلیه معاملات راجع به اموال غیر منقوله که بر طبق مقررات راجع به ثبت املاک ثبت شده است نسبت به طرفین معامله و قائم مقام قانونی آنها و اشخاص ثالث دارای اعتبار کامل و رسمیت خواهد بود.
  3. چنانچه در بین متعاملین اختلافی وجود داشته باشد سردفتر می تواند ثمن معامله را اخذ و …
    1. قبض سپرده صادر و پس از تنظیم سند و صدور حکم به ذینفع پرداخت نماید.
    2. پس از تنظیم سند از اداره ثبت جهت پرداخت آن کسب تکلیف نماید.
    3. پس از تنظیم سند به ذینفع پرداخت نماید.
    4. به حساب سپرده ثبت واریز نماید
      • پاسخ: گزینه 3. به موجب بند ۱۰۵ مجموعه بخشنامه های ثبتی: سردفتران و دفتریاران نمیتوانند جز در مورد مصرح ماده ۱۱ آیین نامه قانون دفتر اسناد رسمی وجهی را به طور امانت یا به منظور تسلیم به متعهدله از اشخاص قبول نمایند و اگر برای جلوگیری از اختلاف اصحاب معامله ضروری باشد فقط میتوانند ثمن معامله را اخذ و پس از تکمیل سند فی المجلس به ذینفع تسلیم نمایند.
  4. حقوق دفتریار زائد بر یکنفر را چه کسی پرداخت می کند؟
    1. اداره ثبت محل
    2. سردفتر از درآمد شخصی
    3. سردفتر از متعاملين اخذ می کند
    4. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
      • پاسخ: گزینه 2. مستند به تبصره ۳ ماده ۱۰ آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران در صورت انتخاب دفتریار دوم، پرداخت حقوق وی طبق مقررات بر عهده سردفتر خواهد بود.
  5. اقدام دفترخانه پس از صدور اجرائیه کدام است؟
    1. ابلاغ اجرائیه بوسیله دفترخانه به مدیون
    2. دعوت از مدیون و ابلاغ اجرائیه به وی
    3. ارسال اجرائیه برای متعهد و اجرای دادگاه
    4. اعلام مراتب به مدیون و ارسال اجرائیه به ثبت محل
      • پاسخ: گزینه 4. به موجب ، ماده ۵ آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرائی اصلاحی (۱۳۹۸/۱۲/۷) سردفتر پس از احراز شرایط قانونی صدور اجرائیه و احراز هویت و صلاحیت درخواست کننده مکلف است نسبت به ورود و تکمیل اطلاعات در سامانه اجرا اقدام، مدارک و مستندات مربوط را به سند الکترونیکی تبدیل و به انضمام اجراییه صادره حداکثر ظرف ۴۸ ساعت از طریق سامانه مذکور به اداره اجرای ثبت محل ارسال و اصول مدارک و مستندات را ضبط و بایگانی نماید.

سوالات متداول

آزمون دفتریاری شامل دو بخش عمومی و تخصصی است که هر یک از این بخش‌ها شامل دروس و مواد آزمونی خاصی هستند. بخش عمومی شامل: ادبیات، احکام و معارف اسلامی، اطلاعات عمومی و هوش، و بخش تخصصی شامل: قانون مدنی، حقوق ثبت، مقررات دفاتر اسناد رسمی، می‌باشد. نکته قابل توجه اینکه این آزمون نمره منفی ندارد.

زمان ثبت نام و برگزاری آزمون دفتریاری در هر سال ممکن است متفاوت باشد و از طریق اطلاعیه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام می‌شود که در همین صفحه به اطلاع شما خواهد رسید.

منابع آزمون دفتریاری شامل کتابهای حقوق مدنی، حقوق ثبت، آیین نامه و مقررات دفاتر اسناد رسمی، ادبیات فارسی، احکام و معارف اسلامی، اطلاعات عمومی و هوش و استعداد هستند.

برای موفقیت در آزمون دفتریاری، داوطلبان باید با برنامه ریزی صحیح و مطالعه منظم از منابع آزمون دفتریاری استفاده کنند و همچنین نمونه سوالات آزمون دفتریاری را مرور کنند.

برای مشاهده و دانلود نمونه سوالات آزمون دفتریاری به همراه جزوه های آموزشی اینجا کلیک کنید.

مواد امتحانی اختبار دفتریاری شامل: روخوانی قرآن و احکام شرعی، قانون مدنی، قانون ثبت اسناد و املاک، قانون، آئین نامه و مقررات دفاتر اسناد رسمی، آشنائی عملی و اجرائی در دفترخانه است.

برای موفقیت در اختبار دفتریاری، داوطلبان باید با برنامه ریزی صحیح و مطالعه منظم از منابع اختبار دفتریاری استفاده کنند و همچنین نمونه سوالات اختبار دفتریاری را مرور کنند.

برای مشاهده و دانلود نمونه سوالات آزمون شفاهی و عملی دفتریاری به همراه جزوه های آموزشی اینجا کلیک کنید.

‌ماده 7 قانون دفاتر اسناد رسمی: دارندگان دانشنامه لیسانس را بدون کارآموزی و دارندگان دیپلم کامل متوسطه را به شرط یک سال کارآموزی می‌توان به دفتریاری دفاتر‌اسناد رسمی انتخاب نمود.

‌ماده 9 قانون دفاتر اسناد رسمی: سن سردفتران در بدو اشتغال نباید کمتر از بیست و چهار سال و بیشتر از پنجاه سال و سن دفتریاران نباید کمتر از بیست سال و بیشتر از‌ پنجاه سال باشد.

‌ماده 10 قانون دفاتر اسناد رسمی: پس از تصویب این قانون هر یک از سردفتران و دفتریاران اول که دارای سی سال سابقه خدمت اعم از متوالی یا متناوب (‌اعم از سردفتری و دفتریاری اول) باشد می‌تواند تقاضای بازنشستگی کند. نحوه استفاده این اشخاص از مزایای بازنشستگی به موجب آیین‌نامه موضوع ماده 68 این‌قانون تعیین خواهد شد.

‌ماده 11: سردفتران و دفتریاران اول پس از رسیدن به سن 65 سال تمام بر اساس مقررات این قانون بازنشسته خواهند شد.

بند 21 مجموعه بخشنامه های ثبتی: نظر به تبصره ماده 11 قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 25 تیرماه 1354 مادام كه حكم بازنشستگی صادر و به سردفتر یا دفتریار ابلاغ نشده است باید به كار خود ادامه دهد.

‌ماده 12 قانون دفاتر اسناد رسمی: اشخاص زیر را نمی‌توان به سمت سردفتری یا دفتریاری انتخاب یا ابقاء کرد.

  1. اتباع بیگانه.
  2. کسانی که تحت قیمومت یا ولایت هستند.
  3. محکومین به انفصال دائم از خدمات دولتی یا قضایی یا وکالت دادگستری و همچنین محکومین به انفصال موقت از خدمات و مشاغل مزبور‌در مدت انفصال یا تعلیق.
  4. محکومین به جنایات عمدی و محکومین به ارتکاب جنحه‌های منافی عفت و همچنین محکومین به جنحه‌هایی که مطابق قانون مستلزم‌محرومیت از بعضی حقوق اجتماعی مذکور در ماده 15 قانون مجازات عمومی است و همچنین اشخاصی که احراز شود به اتهامات جنایات عمدی‌تحت محاکمه هستند.
  5. اشخاص مشهور به فساد عقیده و معتادین به مواد مخدر و کسانی که فاقد صلاحیت اخلاقی باشند.

ماده 13: سردفتران و دفتریاران که به اتهام ارتکاب جنایت عمدی مطلقاً و یا به اتهام ارتکاب جنحه‌های مذکور در ماده 19 قانون مجازات عمومی‌از طرف مراجع قضایی علیه آنها کیفر خواست صادر شود تا صدور حکم قطعی معلق خواهند شد و در صورتی که سردفتر معلق شود دفترخانه تا روشن‌شدن تکلیف نهایی سردفتر معلق به کفالت دفتریار واجد شرایط یا سردفتر دیگری اداره خواهد شد و در صورت برائت از اتهام منتسب سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور مکلف است بلافاصله اجازه اشتغال مجدد او را صادر نماید.

‌ماده 15 قانون دفاتر اسناد رسمی: 

مشاغل زیر منافی شغل سردفتری و دفتریاری است.

  1. قضاوت و وکالت دادگستری و عضویت در مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و شهرداریها.
  2. اشتغال به امر تجارت بنا به تعریف ماده یک قانون تجارت.
  3. عضویت در هیأت مدیره و مدیریت عامل شرکتهای تجاری و بانکها و یا مؤسسات بیمه و مؤسسات دولتی و یا وابسته به دولت.
  4. مدیریت روزنامه یا مجله اعم از مدیر مسئول یا مدیر داخلی و صاحب امتیاز و سردبیر (‌به استثناء نشریه کانون سردفتران و مجلاتی که صرفاً‌جنبه علمی داشته باشد).

‌تبصره 1 – تدریس در دانشکده‌ها و مدارس عالی با اجازه وزارت دادگستری مانع از اشتغال به شغل سردفتری و یا دفتریاری نخواهد بود.

‌تبصره 2 – سردفتر یا دفتریار در صورت انتخاب به نمایندگی مجلسین یا شهردار انتخابی با حفظ سمت از اشتغال به سردفتری معذور خواهد بود و‌در این مدت دفترخانه به تصدی دفتریار واجد شرایط که از طرف سردفتر معرفی می‌شود اداره خواهد شد.

مدت نمایندگی سردفتر در مجلسین یا‌خدمت در سمت شهردار انتخابی جزء سنوات خدمات او محسوب می‌شود.

ماده 6 قانون دفاتر اسناد رسمی: اشخاص زیر را می‌توان به سردفتری دفترخانه اسناد رسمی تعیین نمود.

  1. اشخاصی که دارای لیسانس حقوق در رشته قضایی یا منقول از دانشکده الهیات یا دانشکده سابق معقول و منقول باشند.
  2. کسانی که دارای دو سال سابقه خدمات قضایی یا وکالت پایه یک دادگستری باشند.
  3. سایر لیسانسیه‌ها به شرط داشتن سه سال سابقه دفتریاری.
  4. اشخاصی که از مراجع مسلم دارای تصدیق اجتهاد طبق آیین‌نامه‌ای که به تصویب وزارت دادگستری می‌رسد باشند.
  5. دفتریارانی که دارای گواهی قبولی امتحان مخصوص سردفتری و دفتریاری موضوع شق سوم ماده 10 قانون دفتر اسناد رسمی مصوب 1316‌ باشند به شرط داشتن پنج سال سابقه دفتریاری.
  6. دفتریارانی که دارای دیپلم کامل متوسطه باشند به شرط داشتن هفت سال سابقه دفتریاری اول.
  7. دفتریاران اول که در تاریخ تصویب این قانون شاغل بوده و 15 سال سابقه دفتریاری اعم از متناوب و مستمر داشته باشند.

البته در هر حال مطابق ماده 5 همین قانون باید در آزمون سردفتری شرکت نمود.

کد ۶۰۶ مجموعه بخشنامه‌های ثبتی: دفتریاران شاغل مادام که به سن بازنشستگی (مادتین ۱۰ و ۱۱ قانون دفاتر اسناد رسمی…) نرسیده اند، در صورت داشتن سایر شرایط قانونی، میتوانند به سردفتری دفترخانه اسناد رسمی تعیین شوند ولو اینکه بیش از پنجاه سال سن داشته باشند.

کد ۵۹۴ مجموعه بخشنامه‌های ثبتی: ساعات کار دفترخانه‌ها از ساعت 07:30 تا 14:30 است و پس از آن بایستی درب محل دفترخانه بسته و از پذیرفتن ارباب رجوع جدا خودداری شود.

دفاتر اسناد رسمی متقاضی انجام امور دفتری و ثبت سند در خارج از وقت اداری با هماهنگی اداره ثبت محل، مجاز به فعالیت هستند.

مفتوح بودن دفاتر اسناد رسمی در ساعات غیراداری و مبادرت به تنظیم سند خلاف موازین و مقررات می باشد.

بند 16 مجموعه بخشنامه‌های ثبتی: چون طبق ماده 30 قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب سال 1354 سردفتران و دفتریاران موظفند نسبت به تنظیم و ثبت اسناد مراجعین برابر مقررات اقدام و به استناد ماده 19 آئین نامه قانون دفاتر اسنادرسمی مصوب سال 1317 (با اصلاحات بعدی) اسناد تنظیمی باید در یك جلسه تنظیم و به امضاء اصحاب معامله و سردفتر و دفتریار برسد. بنابراین حضور منظم سردفتر و دفتریار و یا قائم مقام آنها جز در ایام مرخصی و سایر معاذیر قانونی در دفترخانه الزامی بوده و عذر كاركنان دفترخانه در مورد انجام كار مراجعین به بهانه نبودن سردفتر یا دفتریار مسموع نیست.

بیشتر بدانید:
دفتریار
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

42 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

لیست کامل ادارات ثبت اسناد و املاک استان تهران + ادارات اجرا
قانون پیش فروش ساختمان + آیین نامه اجرایی آن + بخشنامه های ثبتی مرتبط
keyboard_arrow_up