ابلاغ دستورات مربوط به وصول و واریز مالیات برخط ارزش افزوده دفاتر اسناد رسمی

این بخشنامه درباره تغییراتی است که در روش پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده توسط دفاتر اسناد رسمی از اردیبهشت ماه سال 1402 اعمال شده است. بر اساس این تغییرات، دفاتر اسناد رسمی می‌بایست مالیات و عوارض مربوطه را به صورت برخط و همزمان با صدور صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند. این کار باعث می‌شود که مالیات و عوارض واریزی به حساب بستانکاری دفاتر اسناد رسمی منظور شود و ادارات امور مالیاتی بتوانند با استفاده از سامانه مدیریت مالیات بر ارزش افزوده فهرست پرداخت‌های علی‌الحساب را مشاهده و بررسی کنند. این اطلاعیه همچنین به مشکلاتی که در ارسال اظهارنامه دو دوره قبل توسط سران دفاتر پیش آمده است و راه‌حل‌هایی که برای آنها پیشنهاد شده است، اشاره می‌کند.

زمان تقریبی برای مطالعه: 5 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
خانمی در حال کار با ماشین حساب و بررسی امور مالی و مالیاتی دفترخانه

اطلاعیه معاونت درآمدهای مالیاتی در خصوص واریز مالیات و عوارض دفاتر اسناد رسمی

ضمن ارسال تصویر نامه شماره ۲۲۰/۴۱۱۳ مورخ ۱۴۰۲/۰۹/۱۲ کانون سردفتران و دفتریاران در خصوص مطالبه مالیات و عوارض ارزش افزوده ابرازی / تشخیصی (حسب مورد) توسط ادارات امور مالیاتی از دفاتر اسناد رسمی به اطلاع می‌رساند:

با عنایت به اینکه از اردیبهشت ماه سال جاری در اجرای مفاد تبصره (۱) ماده (۱۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۰۳/۰۲ دفاتر اسناد رسمی به صورت برخط مالیات و عوارض متعلق را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز می‌نمایند لذا در اجرای مفاد تبصره مزبور و ماده (۵) آئین‌نامه اجرائی آن به شماره 140310 مورخ ۱۴۰۲/۰۷/۳۰ ابلاغی طی شماره ۲۰۰/۵۵۱۸۰/د مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۱۳، مالیات و عوارض واریزی با رعایت سایر شرایط آئین‌نامه مزبور به حساب بستانکاری دفاتر اسناد رسمی منظور می‌شود. بنابراین ادارات امور مالیاتی می‌بایست با مراجعه به سامانه مدیریت مالیات بر ارزش افزوده به نشانی evat.ir/admin پرونده مؤدیان نظام مالیات بر ارزش افزوده، فهرست پرداخت‌های علی‌الحساب (سرجمع مالیات و عوارض‌های پرداخت شده دفاتر اسناد رسمی به صورت آنلاین) را به تفکیک دوره‌های مالیاتی مشاهده و حسب مورد اقدام مقتضی به عمل آورند.

محمدتقی پاکدامن معاون درآمدهای مالیاتی | شماره: 230/62307/د | مورخ: ۱۴۰۲/۰۹/۱۸

پیوست

احتراماً همان‌طور که مستحضرید پیرو دستور وزیر محترم اقتصاد مبنی بر وصول و واریز مالیات برخط ارزش افزوده دفاتر اسناد رسمی از اردیبهشت ماه سال جاری [1402] کلیه دفاتر مشمول این طرح گردیده‌اند و مالیات به صورت برخط و بدون واریز به حساب سردفتر از حساب متعاملین کسر می‌گردد اما متاسفانه پس از ارسال اظهارنامه دو دوره قبل توسط سران دفاتر هم در داخل سامانه و هم در حوزه‌های مالیاتی مربوطه با مشکلات عدیده مواجه گردیدند از جمله برگهای تشخیص و جرائم متنوعی (شامل اصل مالیات و جرائم) تصدیق می‌فرمایید که از ابتدای اردیبهشت ماه برای دوره اول و تمامی دوره دوم ارزش افزوده سال جاری مالیات به صورت برخط از مراجعین کسر گردیده و هیچ مبلغی به حساب سردفتر واریز نگردیده است لذا با عنایت به موارد معنونه خواهشمندم دستور بفرمایید که به مدیران و واحدهای زیرمجموعه ابلاغ گردد که اولاً پرداخت مالیات به صورت برخط صورت می‌گیرد و صدور فیش مالیات سالبه انتفاع موضوع است. ثانیاً در خصوص عدم صدور صورتحساب ماده ۲۲ ذیل اسناد و رسید پرداخت هزینه‌ها به طرفین ارائه می‌شود که قبلا نیز مورد تأیید سازمان قرار گرفته است و این جرائم نیز اساساً منتفی است.

قبلاً از حسن توجه و دستورات شما کمال تشکر را دارم.

ضمناً آقای ایمان اشرفی مسئول کمیسیون مالیاتی کانون جهت رفع موانع و مشکلات معنونه و پیگیری امور معرفی می‌گردد.

رونوشت: جناب آقای مجیدی، معاون محترم مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی

علی خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران | شماره 0220/4113 | مورخ: 1402/09/12

پانوشت

ماده 17 قانون مالیات بر ارزش افزوده: مؤدیان مکلفند مالیات و عوارض فروش موضوع این قانون را از خریدار یا کارفرما وصول کنند و پس از کسر مالیات و عوارض پرداختی، مطابق مقررات به حساب‌ سازمان واریز نمایند.

تبصره ۱- سازمان می‌تواند تمام یا برخی از مؤدیان مشمول این قانون یا مشتریان آنها را مکلف کند مالیات و عوارض متعلقه را همزمان با صدور صورتحساب به حساب سازمان واریز نمایند. آیین‌نامه اجرائی این تبصره، مشتمل بر فهرست مؤدیانی که مشمول این حکم می‌شوند و نحوه پرداخت مالیات و عوارض متعلقه با پیشنهاد سازمان، به‌تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد.

مالیات و عوارضی که به این ترتیب به سازمان پرداخت می‌شود، به حساب بستانکاری فروشنده منظور می‌شود و برای خریدار، در صورتی که مصرف‌کننده نهائی نباشد، اعتبار مالیاتی به‌حساب می‌آید.

ماده 5 آئین نامه اجرایی تبصره (1) ماده (17) قانون مالیات بر ارزش افزوده: مالیات و عوارض واریزی به حساب سازمان در اجرای این آیین‌نامه با رعایت سایر شرایط این آیین ‌نامه به حساب بستانکاری فروشنده منظور می‌ شود و برای خریدار در صورتی که مصرف ‌کننده نهایی یا عرضه کننده کالاها و خدمات صرفاً معاف نباشد، اعتبار مالیاتی به حساب می‌آید.

ماده 22 قانون مالیات بر ارزش افزوده: در انتقال یک واحد صنفی، شخص دارنده واحد صنفی تا اتمام انتقال، مسؤولیت اجرای مقررات و تمامی تکالیف دوره‌های مالیاتی مربوط از جمله صدور صورتحساب، ثبت معاملات در سامانه مؤدیان و سایر تکالیف قانونی را برعهده دارد. خریدار مسؤولیتی در قبال تکالیف واحد صنفی قبل از اتمام انتقال ندارد؛ مگر اینکه به موجب سند رسمی این مسؤولیت را پذیرفته باشد.

تبصره ‌- انتقال‌دهنده باید حداکثر ظرف ده روز سازمان را نسبت به زمان اتمام فعالیت خود مطلع سازد. در صورت عدم اطلاع و شروع فعالیت توسط مؤدی جدید، در پرداخت مالیات و جریمه‌ها با وی مسؤولیت تضامنی خواهد داشت.

عکس بخشنامه

ابلاغ دستورات مربوط به وصول و واریز مالیات برخط ارزش افزوده دفاتر اسناد رسمی
وصول و واریز مالیات برخط ارزش افزوده دفاتر اسناد رسمی

بیشتر بدانید:
مالیات
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره سوم (پاییز) تا 20 دی 1402
جزئیات قانون ثبت رسمی اسناد و اموال و فرصت 4 ساله مردم برای دریافت سند رسمی
keyboard_arrow_up