جزئیات قانون ثبت رسمی اسناد و اموال و فرصت 4 ساله مردم برای دریافت سند رسمی

ویدئو گفتگو با صفدر کشاورز درباره طرح الزام به ثبت رسمی معاملات به منظور تثبیت مالکیت مردم و جلوگیری از ابطال و اختلافات در مورد اموال غیرمنقول. هرگونه نقل و انتقال و عمل حقوقی مربوط به این اموال باید در سامانه‌ی ثبت الکترونیک اسناد به ثبت برسد.

زمان تقریبی برای مطالعه: 3 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
صفدر کشاورز

جزئیات قانون ثبت رسمی اسناد و اموال از زبان صفدر کشاورز، سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

بعد از تصویب طرح ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام، چه وظیفه‌ای بر عهده‌ی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گذاشته می‌شود و اساساً لزوم ثبت اسناد توسط مردم چیست؟

مطابق ماده یک این طرح، یک سال بعد از راه‌اندازی سامانه‌ای که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که در ماده 10 این طرح اشاره شده موظف به ایجاد آن است، هرگونه نقل و انتقالی و یا هر عمل حقوقی که موجب تغییر مالکیت مال غیرمنقول اعم از عین یا منافع، اجاره، پیش‌فروش و رهن و… باشد، لازماً باید در سامانه‌ی ثبت الکترونیک اسناد که هم‌اکنون در دفاتر اسناد رسمی در حال انجام است، به ثبت برسد. اگر نقل و انتقال مال غیرمنقول به ثبت نرسد، هرگونه دعوی از این معاملات و ادله‌ای مربوط به آن‌ها نزد مراجع قضایی، مراجع شبه قضایی و همچنین داوری قابل استناد نخواهد بود.

بعد از تصویب و لازم‌الاجرا شدن این طرح، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یک سال فرصت دارد تا سامانه‌ای با نام «سامانه‌ی ثبت ادعاها» راه‌اندازی کند. بعد از ایجاد این سامانه هم یک سال فرصت داده شده است تا بعد از آن هرگونه نقل و انتقال مال غیرمنقول در سامانه‌ی ثبت الکترونیک اسناد به ثبت برسد. بنابراین، اجرای این طرح دو سال بعد از تصویب آن خواهد بود.

الان تکلیف نقل و انتقال‌هایی که قبل از تصویب این طرح انجام شده‌اند چی می‌شود؟

بناست که در سامانه‌ی ثبت ادعاها وضعیت مشخص شود؛ افرادی که اسناد عادی دارند و قبل از تصویب این طرح هنوز موفق به اخذ سند مالکیت نشدند یا تنظیم سند رسمی برای آن نشده‌اند، ظرف دو سال باید ادعای خود را در آن سامانه به ثبت برسانند و ظرف دو سال بعد هم باید تعیین تکلیف کنند. به این معنی که یا نسبت به آن مدرک عادی و نوشته‌ی عادی که دارند، سند رسمی تنظیم کنند در دفاتر اسناد رسمی و یا نسبت به آن سند مالکیت اخذ کنند و یا اینکه در نزد محاکم قضایی آن نوشته‌ی عادی‌شان را تعیین تکلیف کنند.

اگر اسناد عادی بعداً برای آن مالک رسمی دیگری پیدا شود، این مشکل چطور حل می‌شود؟

طبیعتاً اگر نسبت به ملکی سند مالکیت تک‌برگ باشد، در آن صورت امکان صدور سند تک‌برگ جدید به نام شخص یگری وجود نخواهد داشت. چرا که یکی از خصوصیات سند مالکیت تک‌برگ این است که با مختصات جغرافیایی سند می‌دهیم و وقتی ملکی با مختصات جغرافیایی در بانک کاداستر ثبت می‌شود، نقشه‌اش درج می‌شود و بر اساس آن سند می‌دهیم. طبیعتاً سند دومی که بخواهیم صادر کنیم، اگر با آن مختصات تداخل داشته باشد، سند صادر نخواهد شد.

بیشتر بدانید:
الزام به ثبت رسمی
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

ابلاغ دستورات مربوط به وصول و واریز مالیات برخط ارزش افزوده دفاتر اسناد رسمی
دفترخانه مجازی و تنظیم سند به صورت مجازی و غیرحضوری از سال 1403
keyboard_arrow_up