سامانه استعلام آنلاین صدور گواهی نقل و انتقال املاک موضوع ماده ۱۸۷ قانون مالیات‌های مستقیم

سازمان امور مالیاتی کشور یک سامانه جدید را راه اندازی کرده است که امکان استعلام برخط گواهی نقل و انتقال املاک موضوع ماده ۱۸۷ قانون مالیات‌های مستقیم را فراهم می‌کند. این سامانه باعث صرفه جویی در هزینه‌های چاپ و نگهداری گواهی‌های فیزیکی و جلوگیری از صدور گواهی‌های غیرمجاز می‌شود. همکاران و کاربران می‌توانند با ورود به سایت tax.gov.ir و وارد کردن شماره گواهی، شماره ملی مودی و تاریخ صدور گواهی، از اصالت و صحت گواهی صادره اطمینان حاصل کنند.

زمان تقریبی برای مطالعه: 3 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
سند رسمی و محضری ملک و آپارتمان و خانه و قطعی غیر منقول

موضوع: راه اندازی سامانه استعلام بر خط صدور گواهی نقل و انتقال املاک موضوع ماده ۱۸۷ قانون مالیات‌های مستقیم

پیرو نامه شماره ۲۱۱/۶۹۹۸۳/د مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۹ و با عنایت به نامه شماره ۲۳۰/۶۶۲۵۶/د مورخ ۱۴۰۲/۰۹/۲۴، در خصوص صدور فیزیکی گواهی مفاصا حساب ماده ۱۸۷ ق.م.م، به استحضار می رساند سالانه حدودا ۶۰۰.۰۰۰ گواهی به صورت فیزیکی با استفاده از برگه‌های ضد جعل صادر می‌گردد. به طور متوسط هزینه نگهداری و چاپ هر برگه ۳۰.۰۰۰ ریال برآورد می‌باشد.

همچنین به منظور ممانعت از صدور گواهی موضوع ماده ۱۸۷ ق.م.م. از کانالهایی غیر از فرآیندهای مورد تایید سازمان، ابزاری جهت استعلام برخط صدور گواهی نقل و انتقال املاک ماده ۱۸۷ ق.م.م. توسعه داده شده است.

این ابزار هم اکنون از طریق سامانه میز خدمت مالیاتی به نشانی tax.gov.ir و تحت عنوان “استعلام اصالت گواهی ماده ۱۸۷ ق.م.م.” در منوی “سایر خدمات الکترونیکی مالیاتی” در دسترس همکاران محترم و کاربران دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور قرار دارد که با استفاده از این ابزار و ورود شماره گواهی، شماره ملی مودی و تاریخ صدور گواهی، امکان اصالت سنجی و صحت اطلاعات گواهی صادره فراهم شده است.

مراتب جهت استحضار و بهره برداری ایفاد می‌گردد.

محمد جهانی کیا مدیر کل فناوری اطلاعات | معاونت فناوری‌های مالیاتی اداره کل فناوری اطلاعات | شماره: ۲۲۲/۷۳۵۹۳/د | مورخ: ١٤٠٢/١٠/٢٠

پانوشت

ماده 187 قانون مالیات‌های مستقیم:

در كليه مواردي كه معاملات موضوع فصل چهارم از باب دوم و همچنين فصول اول و ششم باب سوم اين قانون به موجب اسناد رسمي صورت مي‌گيرد صاحبان دفاتر اسناد رسمي مكلفند قبل از ثبت و يا اقاله يا فسخ سند معامله، مراتب را با شرح و مشخصات كامل و چگونگي نوع و‌ موضوع معامله مورد نظر به اداره امور مالياتي محل وقوع ملك و يا محل سكونت مؤدي حسب مورد اعلام و پس از كسب گواهي انجام معامله اقدام به ثبت يا اقاله يا فسخ سند معامله حسب مورد نموده و شماره و مرجع صدور آنرا در سند معامله قيد نمايند.

‌گواهي انجام معامله حداكثر ظرف ده روز از تاريخ اعلام دفترخانه، پس از وصول بدهي‌هاي مالياتي مربوط به مورد معامله از مؤدي ذيربط، از قبيل ماليات بر درآمد اجاره املاك و همچنين وصول ماليات حق واگذاري محل، ماليات‌شغلي محل مورد معامله، ماليات درآمد اتفاقي و ماليات نقل و انتقال قطعي املاك حسب مورد صادر خواهد شد.

‌تبصره 1: چنانچه ميزان ماليات مشخصه، مورد اختلاف باشد پرونده امر، خارج از نوبت در مراجع حل اختلاف مالياتي موضوع اين قانون رسيدگي خواهد شد و اگر مؤدي تمايل به اخذ گواهي قبل از رسيدگي و صدور رأي از طرف مراجع حل اختلاف داشته باشد با وصول ماليات مورد‌قبول مؤدي و اخذ سپرده يا تضمين معتبر از قبيل سفته، بيمه نامه، اوراق بهادار، وثيقه ملكي و… معادل مبلغ مابه‌الاختلاف گواهي انجام معامله صادر خواهد شد.

تبصره 2: در مواردي كه به موجب احكام دادگاه‌ها، وجوه مربوط به حق واگذاري محل در صندوق دادگستري و امثال آن توديع مي‌گردد، مسئولان در موقع پرداخت به ذينفع مكلفند ضمن استعلام از اداره امور مالياتي مربوط، ماليات متعلق را كسر و به حساب سازمان امور‌مالياتي كشور واريز‌نمايند.

عکس بخشنامه

راه اندازی سامانه استعلام بر خط صدور گواهی نقل و انتقال املاک موضوع ماده ۱۸۷ قانون مالیات‌های مستقیم

بیشتر بدانید:
مالیات
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

ابطال بخشنامه: نحوه ممیزی مستندات مالی و اسنادی شرکت‌های تجاری
سقف حق التحریر سالانه دفاتر اسناد رسمی افزایش می‌یابد؟
keyboard_arrow_up