برای استعلام اسناد وکالت قبل از سال ۱۳۹۲، باید از طریق مکاتبه الکترونیکی با دفترخانهی تنظیم کننده سند وکالت اقدام کرد. سردفتر موظف است که در زمان پاسخدهی، اسناد را در سامانه بارگذاری کند. سپس، سردفتر استعلامکننده باید با بررسی تصویر اسکن شده و رعایت قوانین، به وظایف خود عمل کند. همچنین، تایید اصالت اسناد تنظیم شده پس از سال ۹۲، از طریق وبسایت سازمان به نشانی my.ssaa.ir ممکن است.
بخشنامهای که شیوه استعلام اسناد وکالت را مشخص میکند
موضوع: استعلام اسناد وکالت
پیرو بخشنامه شماره ۹۸/۲۱۴۵۱۵ – ۹۸/۱۱/۶ در راستای جلوگیری از هر گونه جعل، سوء استفاده و توالی فاسد استفاده از وکالتنامههای فاقد اعتبار و اصالت، دستور فرمایید در هنگام تنظیم هرگونه سند به استناد اسناد وکالت ابرازی چنانچه سند وکالت مورد استناد تنظیمی، قبل از تاریخ ۱۳۹۲/۶/۲۶ (راه اندازی سامانه ثبت الکترونیک اسناد) باشد، بدواً اصالت و اعتبار سند وکالت مورد نظر را صرفاً از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد، به صورت مکاتبه مکانیزه استعلام نمایند.
سردفتر مکالف است در زمان ارسال پاسخ مکانیزه، اسناد وکالت مورد استعلام را در سامانه اسکن نماید و سردفتر استعلام کننده پس از مشاهده تصویر سند اسکن شده در سامانه و با رعایت تشریفات قانونی به تکلیف خود عمل نماید.
لازم به ذکر است که تصدیق اصالت اسناد تنظیمی بعد از تاریخ مذکور در سایت سازمان به آدرس ssaa.ir امکان پذیر میباشد.
مراتب به دافاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق حوزه تابعه ابلاغ گردد.
حسن نظارت بر اجرای صحیح بخشنامه بر عهده مدیران کل محترم ثبت اسناد و املاک استانها میباشد.
سيد عبد العزيز الياسي، مدیر کل امور اسناد و سردفتران | شماره: 1403/20757 | تاریخ: 1403/02/09