این بخشنامه درباره سیاستها و برنامههای تحول و تعالی قوه قضائیه و لزوم ایجاد رویه واحد و پیشگیری از جرایم مالی توسط شرکتهای تجاری و مبارزه با فساد و منع ایجاد شرکتهای صوری است. در این بخشنامه، تمهیدات لازم در زمان ثبت تأسیس و تغییرات شرکتها به شرح ذیل مورد انتظار میباشد
13 مورد از نحوه ممیزی مستندات مالی و اسنادی شرکتهای تجاری
زمان تقریبی برای مطالعه: 6 دقیقه
بهروزرسانی: ساعاتی پیش
با عنایت به سیاستها و برنامههای تحول و تعالی قوه قضائیه و لزوم ایجاد رویه واحد و پیشگیری از جرایم مالی توسط شرکتهای تجاری و مبارزه با فساد و منع ایجاد شرکتهای صوری مراتب تمهیدات لازم در زمان ثبت تأسیس و تغییرات به شرح ذیل مورد انتظار میباشد:
- صحت سنجی و مطابقت اطلاعات مالی از جمله پرداخت نقدی سرمایه با مستندات بانکی شرکتهای تجاری از طریق سامانه جامع ثبت شرکتها و ممیزی توسط کارشناسان مربوطه انجام پذیرد.
- در انواع شرکتهای تجاری که متقاضی ثبت سرمایه غیر نقدی در زمان تأسیس و یا افزایش سرمایه هستند میبایست مراتب ارزش گذاری اموال غیرنقد به تأیید کارشناس رسمی دادگستری رسیده و به مرجع ثبت شركتها ارائه شود. (اصلاحی بخشنامه ۱۴۰۱/۱۵۵۲۴۴ مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۱ ریاست سازمان ثبت) [این بند به موجب رای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ابطال شد]
- براساس مواد ۱۴۴ و ۲۴۳ لایحه اصلاحی قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷ قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفهای حسابداران ذیصلاح با عنوان حسابدار رسمی مصوب ۱۳۷۲ و آئین نامه اجرائی آن، آئین نامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی و تقویت حسابرسی مصوب ۱۳۸۸ و آئین نامه نحوه انتخاب حسابرس برای شرکتهای دولتی ۱۳۷۸ و سایر مقررات ثبت تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان صرفاً شرکتهای معمول در مقررات مذکور که از طریق ایجاد بستر الکترونیک فی مابین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دستگاههای مرتبط شناسایی و احصاء میگردند با ارائه گزاش حسابدار رسمی صورت می پذیرد. همچنین ثبت بازرسان و انجام وظایف بازرسی در شرکتهای مشمول از جمله شرکتهای سهامی عام از میان اعضاء جامعه حسابداران رسمی امکان پذیر میباشد. (اصلاحی بخشنامه ۱۴۰۱/۱۵۵۲۴۴ مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۱ ریاست سازمان ثبت) [این بند به موجب رای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ابطال شد]
- براساس بند ۴ بند (س) تبصره ۱۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اخذ امضاء از خدمات گیرندگان اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری منوط به اخذ تصدیق الکترونیکی از طریق ارسال شناسه (کد) به شماره تلفن همراه اعلامی شخص در سامانه ثنا و ثبت آن در سامانه های مربوط است.
- متقاضی ثبت تأسیس شرکتها باید موضوع فعالیت خود را در چارچوب طبقه بندی موضوع فعالیت سامانه جامع ثبت شرکتها مشخص و درخواست کند.
- با هماهنگی سازمان امور مالیاتی رصد الکترونیک بدهکاران مالیاتی و ممانعت از ثبت تأسيس و تغییرات این دسته از اشخاص به صورت برخط از طریق سامانه مورد اقدام قرار گیرد. [این بند به موجب رای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ابطال شد]
- با توجه به تکالیف قانونی از جمله مواد ۱۱۱ و ۱۲۶ لایحه اصلاحی قانون تجارت وضعیت محدودیت و ممنوعیت قضایی مدیران انواع شرکتها از طریق اداره سجل کیفری قوه قضائیه به صورت برخط از طریق سامانه جامع ثبت شرکتها مورد رصد قرار گیرد.
- با هماهنگی اداره کل امور ورشکستگی و تصفیه، از ثبت اشخاص ورشکسته دارای محدودیت به صورت برخط از طریق سامانه جلوگیری به عمل آید.
- صحت سنجی اطلاعات اقامتگاه و کد پستی اشخاص حقوقی و مدیران با ارتباط الکترونیک با شرکت پست از طریق سامانه جامع ثبت شرکتها مورد اقدام و از ارائه خدمات ثبتی به اشخاص حقوقی فاقد کدپستی و یا اقامتگاه برابر قوانین و مقررات تا اصلاح اطلاعات جلوگیری به عمل آید. مطابق آیین نامه پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی با هماهنگی اداره کل ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری تا بروز رسانی اطلاعات شناسه ملی یکتا توسط پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی معلق گردد.
- سند (آگهی) تأسیس انواع شرکتها که توسط مرجع ثبتی منتشر میگردد یک ساله و تمدید و ثبت تغییرات آن منوط به تأیید الکترونیک حسب مورد دستگاه متولی اعطای مجوز و سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی است. [به موجب بخشنامه شماره ۱۴۰۱/۱۵۵۲۴۴ مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۱ ریاست سازمان ثبت اجرای مفاد این بند تا اصلاح مقررات و زیر ساختهای لازم الکترونیک مسکوت می ماند] [این بند به موجب رای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ابطال شد]
- ارائه هرگونه خدمات ثبتی به شرکتهای ثبت شده از جمله ثبت تغییرات، پلمب دفاتر تجاری، دفتر ثبت تجارتی، مستلزم بروز رسانی اطلاعات در مواعد قانونی و حسب مورد تأييديه الکترونیکی دستگاه متولی اعطای مجوز و سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی جمهوی اسلامی ایران میباشد. در صورت عدم تسلیم تأییدیه های مذکور، پس از اخطار پانزده روزه از طریق سامانه ثنا و یا پایگاه اطلاعات سازمان ثبت ارائه هرگونه خدمات از جمله خدمات ثبتی، بانکی، مالی، مالیاتی، بیمه ای و گمرکی به آن شخص متوقف میگردد. اعاده آن به وضعیت سابق صرفاً با ارائه تأییدیه های مذکور و یا صدور حکم قضایی مجاز است.
- کلیه الزامات قانونی مربوط به ثبت شرکتها از جمله احرازهای بانکی، مالیاتی و بیمه ای و احرازهای هویتی و اهلیتی صرفاً از طریق پنجره واحد برخط، غیرحضوری و آنی انجام می شود.
- اطلاعات اشخاصی که در بیش از ۵ شرکت عضو هیئت مدیره میباشند جهت شناسایی و اعمال مقررات از طریق معاونت توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی به صورت الکترونیکی به مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال گردد. نظارت بر حسن اجرای مقررات مذکور بر عهده معاونین امور اسناد و توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی، مدیر کل ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری و مدیران کل ثبت اسناد و املاک استانها میباشد. (الحاقی بخشنامه ۱۴۰۱/۱۵۵۲۴۴ مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۱ ریاست سازمان ثبت)
معاونین امور اسناد و توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی، مدیران کل ثبت اسناد و املاک استانها، مدیر کل ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری، مدیر کل پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی مسئول نظارت بر حسن اجرای مقررات مذکور میباشند
حسن بابایی | بخشنامه شماره ۱۴۰۱/۸۲۱۴۳ مورخ ۱۴۰۱/۵/۸ ریاست محترم سازمان ثبت خطاب به اداره کل محترم ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری و ادارات کل محترم ثبت اسناد و املاک استانها | کد 1154 مجموعه بخشنامههای ثبتی