راه اندازی امکان پرداخت آنلاین مالیات نقل و انتقال سهام و سهم‌الشركه شركا در شركت‌ها

مالیات نقل و انتقال سهام یک مالیات مقطوع است که بر اساس درصدی از ارزش فروش سهام از فروشنده دریافت می‌شود و باید به صورت الکترونیک از طریق درگاه ملی خدمات مالیاتی پرداخت شود.

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
مجموعه بخشنامه های ثبتی دفترخانه اسناد رسمی

مالیات نقل و انتقال سهام

موضوع: عطف به راه اندازی امکان پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام موضوع تبصره یک ماده ۱۴۳ از طریق درگاه ملی خدمات

به استحضار می‌رساند از تاریخ ۱۴۰۲/۰۹/۱۸ امکان پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام (موضوع تبصره یک ماده ١٤٣ ق.م.م.) از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir برای مودی فراهم گردیده است.

بر اساس فرآیند طراحی شده اشخاص حقیقی / حقوقی که به عنوان سهامدار یک شرکت درخواست نقل و انتقال سهام را از طریق اداره ثبت شرکت‌ها ثبت می‌نمایند و وضعیت درخواست آنها به مرحله پرداخت مالیات می‌رسد لازم است ضمن مراجعه به پنجره واحد خدمات مالیاتی، درخواست‌های مربوط به نقل و انتقال سهام خود را در پنجره واحد مشاهده نموده و اقدام به صدور و پرداخت برخط قبض نمایند.

بدیهی است پس از پرداخت مالیات، اطلاعات پرداخت از قبیل شناسه، مبلغ قبض و همچنین تاریخ پرداخت برای اداره ثبت شرکت‌ها به صورت برخط ارسال می‌گردد.

لذا با توجه به موضوع فوق خواهشمند است دستور فرمایید همکاران مرتبط در ادارات کل از ثبت و یا صدور قبوض پرداخت مالیات مذکور در سامانه‌های دیگر و یا به صورت دستی امتناع نموده و مودی را نسبت به پرداخت الکترونیک مالیات در پنجره واحد خدمات مالیات هدایت نمایند.

همچنین پرداخت‌های دستی قبلی به قوت خود باقی می‌باشد و بر اساس اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک، از تاریخ ۱۹ آذر ماه صرفاً پرداخت الکترونیک برای آن سازمان ملاک عمل خواهد بود.

محمد جهانی کیا سرپرست اداره کل فناوری اطلاعات | شماره: ۲۲۲/۶۶۲۱۷/د | مورخ: 1402/09/22

پانوشت

تبصره 1 ماده 143 قانون مالیاتهای مستقیم (اصلاحي 1399/05/22): از هر نقل و انتقال سهام و سهم‌الشركه و حق تقدم سهام و سهم ‌الشركه شركا در ساير شركت‌ها ماليات مقطوعي به ميزان چهاردرصد (4٪)‌ ارزش اسمي آنها وصول مي‌شود. از اين بابت وجه ديگري به‌عنوان ماليات بر درآمد نقل و انتقال فوق مطالبه نخواهد شد. انتقال دهندگان سهام و‌ سهم‌ الشركه و حق تقدم سهام مكلفند قبل از انتقال، ماليات متعلق را به حساب سازمان امور مالياتي كشور واريز كنند.

‌ادارات ثبت يا دفاتر اسناد رسمي مكلفند در موقع ثبت تغييرات يا تنظيم سند انتقال حسب مورد گواهي پرداخت ماليات متعلق را اخذ و ضميمه پرونده مربوط به ثبت يا انتقال كنند.

بخوانید: روش جدید فروش و انتقال و صلح سهم الشرکه + مدارک + مراحل

آموزش تصویری

عکس بخشنامه

راه اندازی امکان پرداخت آنلاین مالیات نقل و انتقال سهام و سهم‌الشركه شركا در شركت‌ها

بیشتر بدانید:
ثبت شرکت
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

قانون ماليات‌هاي مستقيم
خیلی فوری: روز شنبه سامانه ثبت آنی از دسترس خارج خواهد شد
keyboard_arrow_up