ساعت کار دفترخانه

ساعت کاری قانونی دفاتر اسناد رسمی از 07:30 تا 14:30 تعیین شده است. با این حال، به دلیل فعال بودن سامانه تا ساعت 16، بسیاری از دفاتر تا این ساعت به ارائه خدمات ادامه می‌دهند. روزهای پنج‌شنبه نیز دفاتر تا ساعت 14 فعال هستند.
با توجه به الزام ارائه خدمات غیرحضوری و نیاز به انعطاف‌پذیری بیشتر در ساعات کاری، سازمان ثبت می‌تواند برنامه‌های کشیک را برای دفاتر تعیین کند. در هر صورت، مجموع ساعات کاری دفاتر در هفته نباید کمتر از 44 ساعت باشد.

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
سردفتر درحال امضا سند روی میز زیر ساعت و تابلو

حضور منظم سردفتران و دفتریاران در محل كار خویش

چون طبق ماده 30 قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب سال 1354، سردفتران و دفتریاران موظفند نسبت به تنظیم و ثبت اسناد مراجعین برابر مقررات اقدام نمایند، بنابراین حضور منظم سردفتر و دفتریار، جز در ایام مرخصی و سایر معاذیر قانونی در دفترخانه الزامی می‌باشد.

[بخشنامه شماره 1400/215957 مورخ 1400/11/24 معاونت امور اسناد]

ساعت کار دفترخانه در روزهای شنبه تا چهارشنبه

ساعات كار دفترخانه‌ها از ساعت 07:30 تا 14:30 است، و پس از آن بايستى درب محل دفترخانه بسته، و از پذيرفتن ارباب رجوع جداً خوددارى شود.

[بخشنامه شماره 101/3607 مورخ 1378/02/26 اداره كل ثبت استان تهران]

فعالیت دفاتر اسناد رسمی در روز پنجشنبه

حسب دستور معاون محترم امور اسناد سازمان ثبت، دائر بر لزوم فعاليت دفاتر اسناد رسمى در روز پنج شنبه، مقتضى است مطابق دستور صادره، نسبت به فعاليت در امر سردفترى در روز مقرر اقدام، تا خللى در ارائه خدمات ثبتى به متقاضيان و صاحبان اسناد تنظيمى ايجاد نشود.
(مخاطب: دفاتر اسناد رسمی حوزه‌ی ثبتی شهرستان تهران)

[سيدصادق سعادتيان | مدير كل ثبت اسناد و املاك استان تهران | شماره: 101/95/85620 | شناسه: 1513869 | مورخ: 1395/6/6]

منع پذیرش ارباب رجوع پس از پایان ساعات کار دفترخانه

مفتوح بودن دفاتر اسناد رسمی در ساعات غير ادارى و مبادرت به تنظيم سند خلاف موازين و مقررات مى‌باشد.

[نامه شماره ١٢/١١١٢ – ٧٨/٢/١4 دفتر بازرسى و پيگيرى و نظارت و ارزشيابى سازمان ثبت به اداره ثبت استان تهران]

انعطاف‌پذیری در ساعات کاری دفاتر اسناد رسمی

ماده ۵۹ آیین‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و ماده ۱۲ قانون الزام به ثبت رسمی، حداقل ساعات کاری دفاتر اسناد رسمی را ۴۴ ساعت در هفته تعیین نموده‌اند. با این حال، سازمان ثبت در صورت افزایش حجم کار یا نیاز منطقه‌ای، می‌تواند برنامه‌های کشیک و شیفت‌های اضافی را برای دفاتر تعیین نماید.

بر اساس این قوانین، ساعات کاری دفاتر به گونه‌ای تنظیم می‌شود تا در طول شبانه روز امکان ثبت معاملات فراهم باشد.

سازمان ثبت با توجه به شرایط هر منطقه و حجم معاملات، ساعات دقیق کار دفاتر را مشخص می‌نماید.

این ساعات کاری می‌تواند شامل ارائه خدمات حضوری و غیرحضوری در خارج از ساعات اداری نیز باشد.

برای اطلاع از ساعات کاری ویژه و برنامه‌های کشیک دفاتر اسناد رسمی، به این لینک مراجعه نمایید.

لزوم اخذ مجوز انجام امور دفتری پس از پایان ساعات اداری

دفاتر اسناد رسمى متقاضى انجام امور دفترى و ثبت سند در خارج از وقت ادارى با هماهنكى اداره ثبت محل، مجاز به فعاليت هستند.

[شماره خبر ١٣۶١۶ دوشنبه 1389/06/15 سايت كانون]

بند 16 و کد 594 و کد 1017 مجموعه بخشنامه‌های ثبتی

پانوشت

با توجه به ماده ١ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفترياران مصوب 1354 و مطابق بند ٢ ماده 30 آيين نامه قانون مذكور كه به موجب آن تعيين ساعات كار دفاتر اسناد رسمى به تناسب فصول با اداره ثبت محل مى‌باشد، چون ساعات كار تعيين شده حداقل زمانى است كه دفترخانه بايد داير باشد، بنابراين دفاتر اسناد رسمى مى‌توانند حسب ضرورت، جهت انجام امور محوله خارج از وقت ادارى نيز با هماهنكى ادارات ثبت محل، فعاليت قانونى نمايند. مقتضى است مراتب به واحدهاى ثبتى و دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق تابعه ابلاغ گردد.
[بخشنامه شماره 1/34/53350 مورخ ١٣٨6/١١/٢٩ رئيس سازمان ثبت اسناد واملاک كشور]

↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

بیشتر بدانید:
ساعت کاری
برای دوستانتان بفرستید:
مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آیا اموال شرکت‌های غیر فعال در دفترخانه قابل نقل و انتقال است؟
سامانه‌های شکایت از دفاتر اسناد رسمی
keyboard_arrow_up