سامانه‌های شکایت از دفاتر اسناد رسمی

در این پست، به شرح تمامی روش‌های موجود برای ثبت شکایت از دفاتر اسناد رسمی، دفاتر ازدواج و طلاق و ادارات ثبت اسناد و املاک کشور می‌پردازیم. این روش‌ها شامل تماس تلفنی، ثبت شکایت آنلاین و حضوری می‌باشند.

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
میز قاضی در دادگاه که یک چکش و سند روی میز قرار دارد

نحوه شکایت از دفاتر اسناد رسمی یا ازدواج و طلاق

به طور کلی، دفاتر اسناد رسمی که با نام دفترخانه نیز شناخته می‌شوند، زیرمجموعه‌هایی از اداره ثبت اسناد و املاک محسوب می‌شوند. در این مراکز خدماتی مانند تنظیم و انتقال سند صورت می‌گیرد. با توجه به حساسیت مربوط به این خدمات، این امکان وجود دارد که از این دفاتر شکایت شود.

از آنجا که شکایت از دفاتر اسناد رسمی ممکن است به دلایل مختلفی صورت بگیرد، اغلب مواردی مانند تلفن بازرسی دفاتر اسناد رسمی، نمونه‌های شکایت از دفترخانه‌های اسناد رسمی، سامانه شکایت از دفترخانه‌های اسناد رسمی، نحوه بازرسی از دفاتر اسناد رسمی، نحوه شکایت از دفاتر ازدواج و طلاق، آدرس بازرسی دفاتر اسناد رسمی در تهران و مکان‌های دیگر مطرح می‌شوند.

جالب است بدانید که برای شکایت از ارگان‌هایی مانند دفاتر اسناد رسمی، نیازی نیست که شکواییه ثبت شود. به جای آن، می‌توانید به روشهای زیر شکایت خود را مطرح کنید.
بازرس، شکایت مورد نظر را پیگیری کرده و گزارش خود را به اداره ثبت ارائه می‌دهد. اداره ثبت نیز نتیجه نهایی را به دادسرای انتظامی سردفتران ارجاع می‌دهد.

آنلاین
سامانه ثبت من

می‌توانید شکایات خود را از نحوه عملکرد ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق به صورت آنلاین در سامانه “ثبت من” ثبت کنید.

برای استفاده از این سامانه، به آدرس الکترونیکی my.ssaa.ir مراجعه کنید و گزینه “شکایت” را انتخاب نمایید. سپس مستندات و مدارک مرتبط با شکایت خود را بارگذاری کنید.

برای ورود مستقیم به سامانه مذکور اینجا کلیک کنید.

شاکی می تواند شکایت خود را از نحوه عملکرد ادارات، کارکنان و فرآیندهای ثبتی در سراسر کشور از طریق این درگاه ارسال نموده تا پس از بررسی توسط بازرسان و کارشناسان سازمان، پاسخ خود را از همین درگاه دریافت نماید.
شکایت می بایستی مستند و مستدل بوده و مدارک و مستندات شکایت اسکن شده و در سامانه بارگذاری گردد. رسیدگی به شکایات غیرمستند امکان پذیر نمی باشد.
چنانچه ادارات ثبت از اجرای رای صادره مراجع قضایی، هیات نظارت و یا شورای عالی ثبت استنکاف می نمایند موضوع قابلیت طرح و رسیدگی در بازرسي را خواهد داشت.
متوسط زمان رسیدگی به شکایت، در حدود دو ماه پیش بینی می گردد که با توجه به موضوع شکایت ممکن است مدت زمان فرآیند رسیدگی کمتر یا بیشتر شود.

تلفنی
سامانه 1580

شما هم می‌توانید دیده‌بان عدالت باشید.

سامانه تلفنی 1580 مربوط به مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه است که آماده دریافت گزارشات و اخبار تمامی اقشار جامعه به صورت شبانه روزی می‌باشد.

این سامانه به مردم امکان می‌دهد تخلفات احتمالی که در دفاتر اسناد رسمی یا دادگستری و سازمان‌های تابعه قوه قضاییه مشاهده می‌کنند را گزارش دهند.

با استفاده از این شماره، مطمئن باشید که مسائل شما پیگیری خواهد شد. حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه از طریق این شماره آماده دریافت پیامهای مردم و مراجعان به دستگاه قضایی می باشد. این سامانه به منظور دریافت گزارشات مردمی و ثبت شکایات و اعلام تخلفات به طور شبانه روزی آماده شنیدن صدای مردم عزیز می‌باشد.

شماره تماس: 1580

 

حضوری

ثبت شکایت حضوری در 3 مرحله:

  1. مراجعه به اداره بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات اداره کل ثبت اسناد و املاک استان مربوطه.
  2. ارائه مشخصات و مستندات مربوط به تخلف به همراه تکمیل فرم شکایت.
  3. دریافت رسید ثبت شکایت و پیگیری روند رسیدگی از طریق تماس با واحد مربوطه.

نصب در تابلو اعلانات

با توجه به مشاهدات در بازرسی‌های سازمان ثبت از دفاتر اسناد رسمی، نصب راهنمای ثبت شکایت از دفاتر اسناد رسمی در تابلو اعلانات هر دفترخانه ضروری است.

به همین منظور، فایل راهنمای مذکور که حاوی روش‌های ثبت شکایت از دفاتر اسناد رسمی است را می‌توانید از طریق لینک زیر دانلود، چاپ و در محل مناسب دفترخانه نصب نمایید.

لینک دانلود فایل راهنمای ثبت شکایت از دفاتر اسناد رسمی. [به صورت PDF یک برگی A4]

↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

بیشتر بدانید:
برای دوستانتان بفرستید:
مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

ساعت کار دفترخانه
نمونه صورتجلسه بازرسی اجمالی سازمان ثبت از دفاتر اسناد رسمی
keyboard_arrow_up