متن تعهد تضمین سردفتران جدید موضوع ماده 15 آیین‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش

متن سند

چون در نظر است خانم / آقای … با مشخصات فوق به سردفتری اسناد رسمی منصوب گردد طبق مقررات و آیین نامه دفاتر اسناد رسمی باید تضمین ابواب جمعی بسپارد و در این تاریخ نامبرده فوق در دفتر حاضر و متعهد و ملتزم گردید که در قبال هر گونه کسری درآمد یا بدهی یا به هر عنوان خسارتی که در مدت تصدی به سردفتری اسناد رسمی به زیان دولت و اشخاص مشهود گردد و طبق برگه‌های حسابداری و یا ترتیب دیگری بدهی نامبرده از طرف اداره صلاحیت‌دار معلوم و یا اینکه اضافه دریافتی شخص ایشان در قبال وجوه ماخوذه از ارباب رجوع بدست آید تا میزان مبلغ ۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال ( یک میلیارد ریال ) از بدهی و خسارت وارده به دولت و یا اشخاص و یا محکومیت‌های نقدی دادگاه انتظامی سرفتران و دفتریاران که البته حقوق دولت مقدم بر اشخاص خواهد بود را بدون هیچگونه عذری از عهده برآید و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در تعیین بدهی می تواند از وجه التزام مذکور استفاده نماید و این التزام تا زمانی که به حساب دوران تصدی نامبرده  رسیدگی و تسویه نشده است شامل نقل و انتقال و کفالت و غیره نیز می‌باشد. این سند با توجه به ماده ۱۵ آیین‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی شماره ۹۰۰۰/۵۸۳/۱۰۰ مورخ ۱۴۰۰/۰۱/۱۰ تنظیم گردید.

ضامن

اینجانب … به مشخصات فوق به شماره حکم کارگزینی … شاغل در … متعهد و ملتزم می شوم هر زمان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و اداره کل ثبت اسناد و املاک حوزه ثبتی خدمت سردفتر، خسارت وارده از ناحیه متعهد را از هر حیث تقویم و مورد مطالبه قرار داد و پرداخت مبلغ مورد مطالبه از جانب متعهد مواجه با اشکال شود حق صدور اجرائیه علیه هر یک از دو نفر متضامناً داشته و تشخیص و میزان خسارت ناشی از عدم ایفای تعهد نیز با سازمان مذکور بوده و قطعی و غیر قابل اعتراض می‌باشد.


پانوشت:

 ماده ۱۵ آیین‌نامه قانون دفاتر اسناد رسمی: شروع به کار سردفتران و دفتریاران اول و دوم منوط به معرفی ضامن می‌باشد و این کار باید به موجب سند رسمی انجام شود. در صورت معرفی ضامن، مسئولیت سردفتر یا دفتریار با ضامن خود تضامنی است. مبلغ مورد ضمانت در مورد سردفتر یک میلیارد ریال، دفتریار اول  پانصد میلیون ریال و  دفتریار دوم سیصد میلیون ریال است. مشمولان این ماده می‌توانند به جای معرفی ضامن معادل مبالغی که مقرر گردیده به ایداع وثیقه نقدی یا ملکی یا ضمانت‌نامه بانکی مبادرت کنند.

  • تبصره۱ـ ضمانت یا ایداع وثیقه نقدی یا ملکی و یا ضمانت‌نامه بانکی برای جبران خسارت وارده به اشخاص و دولت از طرف سردفتران و دفتریاران و یا پرداخت جرایم نقدی دادگاه انتظامی است و باید این موضوع در سند رسمی تصریح شود. تبدیل تضمین مجاز می‌باشد.
  • تبصره۲ـ چنانچه ضمانت یا وثیقه یا ضمانت‌نامه بانکی به جهتی از بین برود یا کلاً یا بعضاً به مصرف برسد و یا اعتبار و یا ارزش آن به نحو فاحشی کاهش یابد. سردفتر و دفتریار موظف است با اخطار اداره ثبت ظرف یک ماه نسبت به تبدیل ضمانت یا ایداع وثیقه یا ارائه ضمانت‌نامه بانکی اقدام نماید. در غیر این صورت، سازمان ابلاغ او را لغو می‌نماید.
  • تبصره۳ـ کلیه سردفتران و دفتریاران ملزم به رعایت تطبیق تضمین خود با آیین‌نامه خواهند بود.
  • تبصره۴ـ رییس سازمان می‌تواند در صورت اقتضاء هر سه سال متناسب با شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی اعلام می‌شود، تعدیل مبالغ تضمین را به رییس قوه قضائیه پیشنهاد نماید.
بیشتر بدانید:
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

نحوه محاسبه حق‌الثبت و حق‌التحریر سند تعهد تضمین سردفتران جدید
ثبت مراکز قرآنی در سراسر کشور با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی یا وزارت ارشاد
keyboard_arrow_up