اعراض از منافع سند صلح عمری به این معناست که مصالح (کسی که ملک را صلح کرده) از حق استفاده از منافع ملک خود صرفنظر میکند. در این حالت، مصالح باید به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کرده و سند اقرار به اعراض از منافع صلح عمری را تنظیم کند. این سند بهطور رسمی اعلام میکند که مصالح دیگر حق استفاده از منافع ملک را ندارد و این منافع به مالک (متصالح) منتقل میشود.
سند اقرار به اعراض از منافع صلح عمری
اعراض از منافع سند صلح عمری
وقتی سند صلح عمری تنظیم میشود، طرفین میتوانند شرط کنند که منافع استفاده از ملک مذکور برای مصالح باقی بماند.
به این ترتیب، مصالح میتواند در مدت عمر خود از منافع ملک، که شامل استفاده و سکونت در آن است، بهرهمند شود.
اگر چنین شرطی در سند صلح عمری وجود داشته باشد، متصالح حق استفاده از منافع، اجاره دادن یا فروش ملک را ندارد تا زمانی که مصالح فوت کند یا قبل از فوت از این حق اعراض نماید و منصرف شود.
در این صورت، مصالح باید به دفترخانه اسناد رسمی (دفترخانه تنظیمکننده سند صلح عمری یا هر دفترخانه دیگری) مراجعه کرده و سند اقرار به اعراض از منافع صلح عمری را تنظیم کند.
اما اگر مصالح فوت کند و این حق به ورثه منتقل شود، نوع سندی که دفترخانه باید تنظیم کند متفاوت خواهد بود. برای مطالعه بیشتر درباره اسقاط و زوال شرط ورثه، میتوانید از این لینک استفاده کنید.
نمونه سند اقرار به اعراض از منافع صلح عمری
در تاریخ ….. ، آقای / خانم ….. به شماره ملی ….. متولد ….. پس از حضور در دفترخانه، اعلام و اقرار نمود که به موجب این سند اقرارنامه، از منافع ملکی که به موجب سند صلح عمری به شماره ….. مورخ ….. دفترخانه اسناد رسمی شماره ….. به صورت مادامالعمر برای نامبرده محفوظ و حبس شده بود، اعراض نموده و صراحتاً اقرار کرد که از حق استفاده و استیفای منافع اعراض نموده است. با این اعلام اعراض و اقرار، هیچگونه حقی منبعد برای مقر باقی نخواهد ماند و منافع تابع عین و متعلق به مالک خواهد بود. سایر شروط (در صورت وجود) به قوت و اعتبار خود باقی است و این سند فقط در نفس اقرار مؤثر است.
برای تنظیم این سند باید به دفترخانه مراجعه بفرمایید. نزدیکترین دفترخانه را از اینجا بیابید.
هزینه تنظیم سند اقرار به اعراض از منافع صلح عمری
هزینه تنظیم این سند در دفترخانه اسناد رسمی براساس تعرفههای مصوب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعیین میشود و ثابت است، بهگونهای که افزایش یا کاهش نخواهد داشت.
این هزینه باید در پایان تنظیم سند و پیش از امضا توسط اربابرجوع با کارت بانکی شخصی او پرداخت گردد.
پس از پرداخت و ثبت اطلاعات، شناسه یکتای سند صادر میشود. در پایان، پس از امضا، ثبت اثر انگشت و تأیید نهایی توسط سردفتر، یک نسخه از سند به هر یک از طرفین تحویل داده میشود و نسخه الکترونیک آن در کارتابل طرفین در سامانه کاتب قرار میگیرد.
هزینه تنظیم این سند در دفترخانه اسناد رسمی: 573,000 تومان است.
که برای هر نفر اضافی بیش از دو نفر، 22,000 تومان به مبلغ فوق اضافه خواهد شد.