در صورت ابطال سند رسمی صلح، آیا سندتکبرگ هم باطل می‌شود؟

متصالح با استناد به یک صلح نامه رسمی، یک سند مالکیت دریافت کرده است. اما دادگاه این صلح نامه را باطل اعلام کرده و این را به اداره ثبت اسناد اطلاع داده است. آیا این بدان معناست که سند مالکیت متصالح نیز باطل می‌شود؟ یا اینکه مصالح باید برای حفظ سند مالکیت خود، یک دعوای جدید را آغاز کند؟ پاسخ به این سوال را در ادامه این پست بخوانید.

زمان تقریبی برای مطالعه: 1 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
نظریات مشورتی

استعلام

اداره ثبت اسناد و املاک به استناد صلح نامه رسمی، سند مالکیت به نام متصالح صادر کرده؛ اما متعاقباً حکم قطعی بر ابطال سند رسمی صلح ملک صادر و دادگاه در اعمال ماده ۷۱ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۱۳۵۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی مراتب صدور حکم قطعی را به اداره ثبت اسناد و املاک اعلام کرده است.

آیا صدور حکم به ابطال صلح‌نامه، موجب ابطال سند مالکیت صادر شده به نام متصالح نیز می‌باشد و یا آنکه ابطال سند مالکیت متصالح، مستلزم طرح دعوای مستقل در این خصوص است؟

پاسخ

در فرض سؤال که بر مبنا و مستند به سند رسمی صلح نامه، سند مالکیت به نام متصالح صادر و متعاقباً حکم قطعی بر ابطال سند رسمی صلح ملک صادر شده است، با توجه به اینکه سند مالکیت به نام متصالح بر مبنا و به استناد صلح نامه رسمی فوق‌الاشعار صادر شده است، نیازی به طرح دعوای مستقل برای ابطال سند مالکیت نیست و پس از نهایی شدن حکم ابطال سند صلح با اعلام آن به سازمان ثبت اسناد و املاک، مراتب در دفتر املاک قید و سند مالکیت متصالح ابطال می‌شود.

دکتر احمد محمدی باردئی، مدیر کل حقوقی قوه قضاییه | مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۲۹ | ۷/۱۴۰۲/۴۳۱ | شماره پرونده ۴۳۱-۱۲۷-۱۴۰۲ح

بیشتر بدانید:
سند تکبرگی
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

طرح استفساریه مربوط به سه ماده از قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اعلام وصول شد
دفاتر اسناد رسمی باید تصویر و صدای طرفین سند را ضبط و نگهداری کنند؟
keyboard_arrow_up