رای وحدت رویه: عدم نیاز به گواهی مالیات بر ارث در انتقال اجرایی

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
15 دیدگاه

در پاره ای از اسناد انتقال اجرایی محکوم له یا ذینفع از ارائه گواهی واریز مالیات بر ارث (مزایده اموال مورث) عاجز است. آیا تنظیم سند در این حالت بدون اخذ گواهی مربوطه منع قانونی دارد؟

آن میزان از ملک که به موجب سند انتقال اجرایی به بستانکار یا برنده مزایده منتقل می شود مشمول قانون مالیات بر ارث نخواهد بود و نیاز به مطالبه گواهی مالیات بر ارث نمی باشد.


متن رای

تاریخ: ۱۳۹۶/۰۹/۲۲ | شماره: 96001/3310

بسمه تعالی

دفتر اسناد رسمی شماره …….

در اجرای شق ۲ ماده ۶۶ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، اینک موضوعاتی که در کمیسیون وحدت رویه مطرح و منجر به اظهار نظر گردیده و به موجب نامه شماره ۹۶ / ۱۷۴۴۲۰ – ۹۶ / ۸ / ۳۰ اداره کل دفتر حقوقی و امور مجلس مورد تأیید معاونین و مشاورین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفته و با منصرف از نظر کمیسیون منجر به اظهار نظر گردیده است جهت اطلاع و رعایت مفاد آن ذيلاً ابلاغ می شود.

در خصوص سوال:

در پاره ای از اسناد انتقال اجرایی محکوم له یا ذینفع از ارائه گواهی واریز مالیات بر ارث (مزایده اموال مورث) عاجز است آیا تنظیم سند در این حالت بدون اخذ گواهی مربوطه منع قانونی دارد؟

بحث و بررسی لازم بعمل آمد و بدین شرح اظهار نظر گردید:

با توجه به این که عدم تادیه دیون متوفی به استناد پرونده اجرایی محرز است، لذا به استناد بند ۲ ماده ۸۶۹ قانون مدنی، مال مورد مزایده که در سوابق ثبت به نام مدیون متوفی می باشد به مالکیت ورثه در نیامده است تا در قبال آن نیاز به ارائه گواهی مالیات بر ارث باشد، بنابراین آن میزان از ملک که به موجب سند انتقال اجرایی به بستانکار یا برنده مزایده منتقل می شود مشمول قانون مالیات بر ارث نخواهد بود و نیاز به مطالبه گواهی مالیات بر ارث نمی باشد.

محمدرضا دشتی اردکانی – رئیس کانون سردفتران و دفتریاران

عکس رای

ردیف 242 مجموعه بخشنامه های ثبتی

بیشتر بدانید:
ارث
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

15 دیدگاه. Leave new

  • سیدمرتضی مهدوی
    شنبه | 2023/04/29 | 16:42

    باسلام دارایی دماوند بابت سند انتقال اجرایی اصرار به دریافت مالیات بر ارث پاردو علی رقم تسلیم بخشنامه دارایی ورای وحدت رویه مبنی بر عدم اخذ مالیات بر ارث از سند انتقال اجرایی به هیچ وجه نمی پذیرند راهنمایی بفرمایید چه کنم بنده اولین بار است که از این طریق سوالی مطرح کرده ام

    پاسخ
  • محمدرضا عزیزی
    چهارشنبه | 2023/04/05 | 02:52

    عزیزی هستم.
    از راهنمای بزرگواران محضرچی بی نهایت ممنون و از سرکارخانم علوی بابت صرف وقت ، اهمیت دادن به سوال اینجانب و پیگیریشان تشکر ویژه دارم.

    پاسخ
  • محمدرضا عزیزی
    جمعه | 2023/03/31 | 05:15

    باسلام خدمت استاد ارجمند.
    همسرم قبل فوت آپارتمانی که بنامشان بود با امضای ۷ نفر بعنوان شهود طی صلح نامه دست نویس بنام ٢ دخترم صل کردند.شهوددر دفترخانه حضور پیدا کردند وامضای خود را تایید کردند.پس اخذ گواهی انحصار وارثت ، به استناد صلح نامه مذکور اقدام قضایی صورت گرفت و رای دادگاه مبنی بر انتقال سند بنام دخترا صادر گردیدو با حضور نماینده مجتمع قضایی در دفترخانه مراحل انتقال (بنچاق) تنظیم شد چون سند بصورت دفترچه بود جهت صدور سند تک برگ برای اداره ثبت ارسال شد.اداره ثبت مدعی است به نسبت سهم دخترا (جمعا ۲/۵ درصد) می بایست مالیات بر ارث پرداخت شود.
    سوال:
    باتوجه به رای دادگاه (اجراییه) آیا این مورد مشمول بخشنامه «رای وحدت رویه» عدم پرداخت مالیات مذکور می شود؟
    بزرگواری می فرمایید اگر راهنمایی بفرمایید.
    با نهایت احترام

    پاسخ
  • پوراندخت علوی
    سه‌شنبه | 2023/01/24 | 00:31

    سلام ملکی ازطریق مزایده باحکم دادگاه برنده مزایده شدم ازوراث هستم جهت زدن سند علاوه برگواهی مالیات برارث میگویندباید گواهی سهم الارث مادرازفرزندوفرزند ازپدر راهم ارایه دهم دفتراسنادمیگوید لازم نیست اما سازمان ثبت اسناد واملاک ناحیه که ملک به ان مربوط هست میگویدتا نیاوری سند رو نمی زنیم لطفا راهنمایی بفرمایید

    پاسخ
  • با سلام. ملکی را حدود ۴۰ سال قبل از فردی خریدیم و بنا به دلایلی سند نزدیم. ولی مالک قبلی سند داشته است. الان می خواهیم سند بزنیم. چون مالک قبلی فوت شده فززندانش می خواهند به اسم ما کنند ملک را بنا بر دستور قاضی. مالیات بر ارث و انحصار وراثت پدر ایشان را پیدا کردیم ولی یکی از وراث یعنی فرزند مالک قبلی هم فوت شده و در گواهی مالیات بر ارثش زمین مذکور را نزده. آیا می توانیم سند بزنیم؟ تشکر.

    پاسخ
    • دفترخانه مطابق گواهی حصر وراثت سند را تنظیم میکند
      اگر در گواهی حصر وراثت جزء ورثه باشد باید سایر مدارک هم برای انتقال آماده کنید

      پاسخ
  • ابوالفضل مبین
    یکشنبه | 2022/07/24 | 20:11

    با سلام و عرض ادب خدمت مجموعه ارزشمند محضرچی

    بنده از طریق مزایده قطعه زمین ی را از طریق اجرا دادگستری خریداری نمودم

    زمین مذکور با دعوا تقسیم ترکه توسط وراث و به علت غیر قابل تقسیم بودن به مزتیده رفته بود
    نهایتا با حکمی از طریق دادکاه به دفترخانه مراجعه نمودم ، ملک‌ مذکور به نام مادر ورثه بوده است که پس از فوت مادر، یکی دیگر از ورثه نیز فوت نموده و سهو الارثش به فرزندانش رسیده
    بنده مدارک انحصار وراثت مادر و فرزندش و واریز مالیاتی مادر را تهیه کردم اما فرزندش واریز مالیاتی ندارد
    سوال،
    آیا امکان انتقال سند بدون ارائه واریز مالیاتی فرزند که احدی از وراث بوده است را دارم ؟؟؟لطفا در صورت مثبت بودن پاسخ قانون با بخشنامه یا رای وحدت رویه مرتبط را هم درج نمایید
    با تشکر

    پاسخ
  • مریم عسگری
    دوشنبه | 2021/12/27 | 15:07

    سلام
    بعد ازفوت همسرم اقدام به مطالبه مهریه نمودم و ملکی را در مزایده به عنوان قسمتی از مهریه برداشتم و پیش نویس سند انتقال اجرایی برای دفترخانه دارم
    آیا باید مالیات برارث پرداخت کنم؟؟؟؟

    پاسخ
  • سلام در تنظیم سند انتقال اجرائی ملک آیا اخذ انحصار وراثت ضرورت دارد ؟البته معامله در زمان حیات مالک صورت گرفته است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

رای وحدت رویه: تعیین تکلیف لزوم صدور قبض تخلیه در اسناد اجاره جهت صدور اجرائیه
رای وحدت رویه: عدم ضرورت به نگهداری و بایگانی نسخه نهایی اسناد در دفاتر اسناد رسمی
keyboard_arrow_up