آیا در حال حاضر دفاتر اسناد رسمی تکلیفی به استعلام از مرجع مالیاتی قبل از تنظیم اسناد اجاره، رهن، تقسیم نامه و فسخ و اقاله دارند یا خیر؟
تکلیفی به استعلام از مرجع مالیاتی برای دفاتر اسناد رسمی مشهود نیست.
متن رای
تاریخ: ۱۳۹۶/۰۳/۰۸ | ۹۴۰-۱۸۵۵
بسمه تعالی
دفتر اسناد رسمی شماره …..
در اجرای شق ۲ ماده ۶۶ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران اینک موضوعاتی که در کمیسیون وحدت رویه مطرح و منجر به اظهار نظر گردیده و به موجب نامه شماره 33036/96 مورخ 13۹۶ / ۲ / ۲۴ اداره کل دفتر حقوقی و امور مجلس مورد تأیید معاونین و مشاورین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفته و یا منصرف از نظر کمیسیون منجر به اظهارنظر گردیده است جهت اطلاع و رعایت مفاد آن ذیلاً ابلاغ می شود.
در خصوص سوال:
«با عنایت به اصلاح قانون مالیات های مستقیم آیا در حال حاضر دفاتر اسناد رسمی تکلیفی به استعلام از مرجع مالیاتی قبل از تنظیم اسناد اجاره، رهن، تقسیم نامه و فسخ و اقاله دارند یا خیر؟»
بحث و بررسی لازم بعمل آمد و بدین شرح اظهارنظر گردید:
نظر به صراحت ماده یک قانون تسهيل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی و محدود شدن تکلیف دفاتر اسناد رسمی در موضوع استعلام از مرجع مالیاتی در خصوص انتقال عين اراضی و املاک و همچنین تصریح تبصره ۴ الحاقی به ماده ۱۸۷ قانون مالیاتهای مستقیم به ضرورت اخذ گواهی پرداخت مالیات در انتقال املاک در تنظیم استاد اجاره، رهن، تقسیم نامه، اقاله و فسخ تکلیفی به استعلام از مرجع مالیاتی برای دفاتر اسناد رسمی مشهود نیست.
محمد رضا دشتی اردکانی – رئیس کانون سردفتران و دفتریاران
عکس رای