اداره امور مالیاتی غرب استان تهران با استناد به ماده ۴ قانون الزام به ثبت رسمی، مسئولیت استعلام مالیات نقل و انتقال را به دفاتر اسناد رسمی واگذار کرده است. اما از آنجایی که دفاتر اسناد رسمی هنوز به سامانه مورد نظر متصل نشدهاند، این اقدام منجر به سردرگمی و نارضایتی مراجعین شده است. رئیس هیئت مدیره جامعه سردفتران و دفتریاران غرب استان تهران خواستار رفع این مشکل و ارائه تکلیف به دفاتر اسناد رسمی شده است.
درخواست روشن شدن وضعیت استعلام مالیات در دفاتر اسناد رسمی
تعارض در اجرای ماده ۴ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات
به استحضار میرساند ادارات امور مالیاتی غرب استان تهران از روز شنبه ۵ آبان ماه ۱۴۰۳ به استناد ماده ۴ قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، با اعلام اینکه تقاضا و دریافت مفاصاحساب پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع ماده ۵۹ قانون مالیاتهای مستقیم بر عهده دفاتر اسناد رسمی است، به خصوص در مورد املاک تجاری، معاملات دارای سابقه قانون تسهیل، املاک فاقد پایانکار، املاک ورثهای و انتقال اجرایی، از ارائه پاسخ استعلام به متقاضیان خودداری کرده و متقاضیان را به دفاتر اسناد رسمی ارجاع میدهند، نظر به اینکه دفاتر اسناد رسمی هنوز به سامانهای که سازمان امور مالیاتی به آنها پاسخ بدهد متصل نشدهاند، لذا این تکلیف در تعارض با ماده ۴ و تبصره ۲ ماده ۴ میباشد، مستدعی است به جهت سرگردانی و نارضایتی اربابان رجوع ضمن رایزنی با مدیر کل امور مالیاتی غرب استان تهران مراتب جهت کسب تکلیف دفاتر غرب استان تهران به اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران معروض گردد.
علیرضا تیمور پناه، رئیس هیات مدیره جامعه سردفتران و دفتریاران غرب استان تهران | به: جناب آقای مهدی ناصری، ریاست محترم اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان شهریار | شماره: 463/100 مورخ: 1403/8/7