تصمیمات تازه در زمینه تکالیف مالیاتی و داده‌آمایی دفاتر اسناد رسمی

در نشست سیزدهم شورای عالی کانون‌های سردفتری کشور، تصمیمات مهمی در زمینه تکالیف مالیاتی وکالت‌نامه‌های فروش و داده‌آمایی دفاتر اسناد رسمی اتخاذ شد. در این گزارش با جزئیات این تصمیمات و راهکارهای پیشنهادی آشنا شوید.

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
ورودی ساختمان کانون سردفتران و دفتریاران در تهران.

گزارش وبینار سیزدهم نشست شورای عالی کانون‌های سردفتری کشور: تصمیمات مهم و اقدامات آتی

آیا می‌دانید شورای عالی کانون‌های سردفتری کشور چه تصمیمات مهمی در زمینه تکالیف قانونی دفاتر اسناد رسمی اتخاذ کرده است؟

گزارش سیزدهمین وبینار شورای عالی کانون‌های سردفتری کشور

سیزدهمین نشست اعضای شورای عالی کانون‌های سردفتری کشور با حضور گسترده رؤسا و نمایندگان کانون‌های استانی، چهارشنبه شب از ساعت ۲۱ تا ۲۴ به صورت وبیناری برگزار شد. در این نشست، موضوعات مهمی در خصوص داده‌آمایی دفاتر و تکالیف مالیاتی وکالت‌نامه‌های فروش بررسی شد و تصمیمات مهمی اتخاذ گردید.

دستور جلسه

۱. بررسی نحوه اجرایی شدن دستورالعمل داده‌آمایی دفاتر اسناد رسمی
در این بخش از جلسه، با استناد به مواد قانونی مانند ماده ۷ قانون حدنگار و ماده ۳۵ آیین‌نامه قانون دفاتر، پیشنهاد شد که همکاران تا ایجاد بسترهای مناسب توسط کانون سردفتران و دفتریاران، اجرای این تکلیف را به تعویق بیاندازند. هدف این است که فرآیند داده‌آمایی با هزینه کمتر و هماهنگی بیشتر انجام شود.

۲. بررسی تکالیف مالیاتی مرتبط با وکالت‌نامه‌های فروش بلاعزل
در این خصوص موارد زیر مورد اتفاق نظر اعضا قرار گرفت:

  • وکالت‌نامه‌های فروش بلاعزل که شامل برگه‌های واگذاری دولتی هستند و پلاک ثبتی در آنها درج نشده، مشمول مالیات و حق‌الثبت نمی‌شوند.
  • در صورت درج پلاک ثبتی، اسناد وکالت‌نامه به عنوان اسناد بیع قطعی تلقی شده و مشمول مالیات و حق‌الثبت خواهند بود.
  • وکالت‌نامه‌های فروش املاکی که سند مالکیت آنها پس از ۳ تیر ۱۴۰۳ صادر شده، به استناد تبصره ۴ ماده یک قانون الزام، مشمول مالیات نقل و انتقال می‌باشند.

در پایان مقرر شد تا زمان صدور بخشنامه تکلیفی جدید از سوی سازمان ثبت اسناد، همچنان رویه فعلی برای اخذ مالیات و حق‌الثبت ادامه یابد.


اقدامات آتی و پیگیری مطالبات صنفی

جناب آقای خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، گزارشی جامع از پیگیری‌ها و اقدامات مرتبط با قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول ارائه داد و از معاون اول قوه قضاییه برای همکاری مستمر قدردانی کرد. همچنین رؤسای استانی به بیان مشکلات و درخواست‌های صنفی پرداختند که مقرر شد این مسائل از طریق شورای عالی به سازمان ثبت اسناد منعکس گردد.


مزایای هماهنگی در اجرای تکالیف قانونی

  1. کاهش هزینه‌ها: جلوگیری از صرف هزینه‌های اضافی برای دفاتر اسناد رسمی.
  2. شفافیت بیشتر: تدوین رویه‌های یکسان برای اجرای تکالیف قانونی.
  3. هماهنگی ملی: تضمین اجرای هماهنگ و عادلانه در سراسر کشور.

برای اطلاع از جزئیات کامل تصمیمات شورای عالی کانون‌های سردفتری و آشنایی با تغییرات قانونی، به سایت محضرچی مراجعه کنید و نظرات و سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

بیشتر بدانید:
جلسات کانون سردفتران
برای دوستانتان بفرستید:
مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

تحقق خدمات خودکاربری در سامانه اجرا: گامی به سوی سهولت و سرعت
تکلیف دفاتر اسناد رسمی در اخذ مالیات از نقل و انتقالات املاک تا بهمن 1403
keyboard_arrow_up