آیا اموال شرکت‌های غیر فعال در دفترخانه قابل نقل و انتقال است؟

صرفاً ثبت هرگونه تغییرات شرکت منوط به اخذ مفاصاحساب مالیاتی بوده و شامل نقل و انتقال املاک اشخاص حقوقی نمی‌باشد. دفاتر اسناد رسمی، فارغ از فعال یا غیرفعال بودن شخص حقوقی، نسبت به انتقال املاک، اقدام نمایند.

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
مجموعه بخشنامه های ثبتی دفترخانه اسناد رسمی

موضوع: اسناد مربوط به املاک شرکت‌های غیرفعال

پیرو مقرره مندرج در بند ۱۱۳ مجموعه بخشنامه‌های ثبتی، تصویر نامه شماره ۲۰۰/۵۶۲۴ ص – ۱۴۰۳/۳/۲۱ رئیس کل محترم سازمان امور مالیاتی کشور متضمن تبیین خروج تنظیم اسناد انتقال املاک شرکت‌های غیرفعال، از شمول واژه “تغییرات” مندرج در تبصره ۴ ماده ۱۸۶ الحاقی قانون مالیاتهای مستقیم به پیوست ارسال می‌گردد.

سید صادق سعادتیان، معاون امور اسناد | شماره: ۱۴۰۳/۶۰۲۷۴ | تاریخ: ۱۴۰۳/۰۲/۰۴

پیوست

از سازمان امور مالیاتی کشور

به رئيس محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، جناب آقای دکتر حسن بابایی

همان گونه که مستحضرید به موجب تبصره (۴) ماده (۱۸۶) قانون مالیاتهای مستقیم، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است فهرست اشخاص حقوقی را که طی پنج سال فاقد فعالیت تلقی می‌شوند، به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کند.
سازمان مذکور مکلف است از تاریخ اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، ثبت هرگونه تغییرات در مورد این اشخاص را منوط به اخذ مفاصا حساب مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور کند.
در همین ارتباط نیز با برقراری سرویس‌های تبادل اطلاعات با آن سازمان، فهرست اشخاص مذکور شناسایی و جهت اعمال تبصره یاد شده اعلام می‌گردند.

لیکن اخیراً این سازمان مراجعات زیادی از مؤدیان محترم مالیاتی داشته که به استناد رای دادگاه، حکم انتقال سند ملکی از املاک شرکت‌های غیر فعال مالیاتی به نفع شخص ثالث در اجرای احکام دادگاه صادر شده و شخص با مراجعه به ادارات امور مالیاتی و پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک گواهی موضوع ماده (۱۸۷) ق.م.م. را دریافت می نماید؛ لیکن دفاتر اسناد رسمی به دلیل اینکه شرکت در وضعیت غیرفعال مالیاتی بوده، از تنظیم سند رسمی امتناع ورزیده و نقل و انتقال را منوط به فعال نمودن شرکت نموده که این موضوع، نارضایتی مودیان محترم مالیاتی را به همراه داشته است.

با توجه به متن صریح قانون، صرفاً ثبت هرگونه تغییرات شرکت از جمله تغییرات اعضای هیئت مدیره، نشانی دفتر مرکزی، سهامداران و … منوط به اخذ مفاصا حساب مالیاتی بوده و موضوع نقل و انتقال املاک اشخاص حقوقی، موضوع تبصره یاد شده، مورد نظر نمی‌باشد.
لذا خواهشمند است به منظور رفع مشکل مطروحه دستور فرمایید ترتیبی اتخاذ گردد تا در این خصوص دفاتر اسناد رسمی، فارغ از فعال یا غیرفعال بودن شخص حقوقی، نسبت به انتقال املاک مورد نظر اقدام نمایند.

سید محمدهادی سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور | شماره: 200/5624/ص | مورخ: 1403/03/21

↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

بیشتر بدانید:
مالیات
برای دوستانتان بفرستید:
مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مرجع رفع ابهام دفاتر اسناد رسمی در اجرای قوانین مالیاتی کجاست؟
ساعت کار دفترخانه
keyboard_arrow_up