راهنمای کامل صدور انواع اجرائیه از دفترخانه در 5 مرحله

پذیرش اجرا در دفترخانه یکی از مراحل قانونی برای اجرای مفاد اسناد رسمی مانند قراردادها، چک‌ها و سفته‌ها است. این فرآیند شامل تعیین دفترخانه صالح، تهیه مدارک لازم، تکمیل فرم درخواست، پرداخت هزینه‌ها و بررسی مدارک و صدور اجرائیه می‌باشد.

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
17 دیدگاه
سردفتر در حال مهر زدن بر روی سند اجرائیه در دفتر کار.

نحوه پذیرش اجرا در دفترخانه: راهنمای کامل

پذیرش اجرا در دفترخانه یکی از مراحل قانونی برای اجرای مفاد اسناد رسمی مانند قراردادها، چک‌ها و سفته‌ها است. این فرآیند زمانی آغاز می‌شود که شخصی نتواند تعهدات مالی خود را طبق مفاد سند انجام دهد و طرف مقابل برای وصول مطالبات خود به دفترخانه مراجعه می‌کند.

پذیرش درخواست اجرای مفاد اسناد لازم‌الاجرا در دفترخانه‌های اسناد رسمی به شرح زیر در 5 مرحله قابل انجام است:

مراحل کلی پذیرش اجرا در دفترخانه:

1. تعیین دفترخانه صالح:

برای یافتن دفترخانه صالح برای صدور اجرائیه، می‌توانید به نزدیک‌ترین دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و از آن‌ها در مورد صلاحیت صدور اجرائیه پرس‌وجو کنید.

نزدیک‌ترین دفترخانه به خود را می‌توانید از این لینک بیابید.

صلاحیت صدور اجرائیه در دفاتر اسناد رسمی به طور کامل در شیوه‌نامه پذیرش درخواست اجرای مفاد اسناد لازم‌الاجرا از طریق دفاتر اسناد رسمی ذکر شده است. این شیوه‌نامه از طریق این لینک قابل مشاهده است.

اما به طور کلی، دفترخانه صالح به صدور اجرائیه به شرح زیر است:

  • دفاتر اسناد رسمی محل وقوع ملک: در مواردی که موضوع اجرا ملک باشد، دفترخانه محل وقوع ملک صالح است.
  • دفاتر اسناد رسمی محل اقامت متعهد: برای اجرائیه‌های مربوط به تعهدات شخصی.
  • دفترخانه محل اقامت بدهکار: در برخی موارد، دفترخانه محل اقامت بدهکار صالح به پذیرش درخواست است.
  • دفاتر اسناد رسمی محل وقوع عقد: برای اجرائیه‌های مربوط به عقود و قراردادها.
  • دفتری که عقد ازدواج در آنجا صورت گرفته: برای اجرائیه مهریه.
  • دفترخانه‌ی محل تنظیم سند: در بسیاری از موارد، دفترخانه‌ای که سند در آن تنظیم شده، صالح به پذیرش درخواست اجرا است.
  • دفترخانه محل وقوع بانک: درخواست اجرای چک از دفاتر اسناد رسمی واقع در محل اقامت متقاضی (متعهدله) یا محل وقوع بانک محال‌علیه صورت می‌گیرد.

2. تهیه مدارک لازم:

متقاضی باید درخواست خود را به همراه مدارک و مستندات مرتبط به دفتر اسناد رسمی ارائه دهد. این مدارک شامل قبوض اقساطی، چک، برگ وثیقه انبارهای عمومی، اسناد، قراردادها و آراء مستند صدور اجرائیه می‌باشد. به طور کلی، مدارکی که باید به دفترخانه اسناد رسمی ارائه گردد برای صدور اجرائیه به شرح زیر است:

  • اصل سند: سند اصلی که قرار است اجرا شود (قرارداد، چک، سفته و …)
  • اظهارنامه ابلاغ: اظهارنامه‌ای که به بدهکار ابلاغ شده و حاوی درخواست پرداخت است.
  • مدارک شناسایی: کارت ملی و سایر مدارک شناسایی متقاضی
  • سایر مدارک: بسته به نوع سند و مورد اجرا، ممکن است مدارک دیگری نیز مورد نیاز باشد.

3. تکمیل فرم درخواست:

متقاضی باید فرم درخواست صدور اجرائیه را تکمیل کند. این فرم شامل اطلاعاتی در مورد طرفین قرارداد، موضوع اجرا، مبلغ مورد مطالبه و سایر جزئیات مربوطه است.

انواع فرم‌های مورد نیاز از لیست زیر به صورت PDF قابل دانلود است:

4. پرداخت هزینه‌ها:

متقاضی باید هزینه‌های مربوط به صدور اجرائیه را پرداخت کند. این هزینه‌ها شامل حق‌التحریر دفترخانه و سایر هزینه‌های قانونی، مطابق تعرفه تعیین شده توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌باشد.

5. بررسی مدارک و صدور اجرائیه:

سردفتر مدارک ارائه شده را بررسی می‌کند و در صورت احراز شرایط قانونی، اجرائیه صادر می‌کند.

اجرائیه سندی رسمی است که به مأمور اجرا اجازه می‌دهد برای وصول مطالبات اقدام کند.

سردفتر پس از احراز هویت و صلاحیت درخواست‌کننده، اطلاعات را در سامانه ثبت الکترونیک اسناد وارد و مدارک را به سند الکترونیکی تبدیل می‌کند.

  • راهنمای صدور و ارسال تقاضانامه اجرای منتسب به واحد اجرا توسط دفترخانه اسناد رسمی (ویژه همکاران محضری) را از این لینک مشاهده کنید.

سپس، سردفتر، مدارک را ظرف ۴۸ ساعت به اداره اجرای ثبت محل ارسال و اصل مدارک را به متقاضی عودت می‌دهد.

تمامی مدارک باید به صورت مکانیزه و از طریق سیستم ثبت آنی بایگانی شوند. پس از اسکن مدارک و درج مهر “پذیرش اجرا شد”، اصل مدارک باید به مشتری تحویل داده شود.

ادارات و شعب اجرا مکلفند تقاضانامه صدور اجرائیه و مدارک ارسالی را بررسی و حداکثر ظرف ۲۴ ساعت نسبت به تشکیل پرونده الکترونیکی و صدور اجرائیه اقدام کنند.

در صورت وجود نقص در مدارک، مراتب به دفترخانه اعلام می‌شود تا ظرف ۲۴ ساعت نسبت به رفع نقص اقدام شود.

  • برای مشاهده راهنمای رفع نقص اجرائیه (ویژه همکاران محضری) اینجا کلیک کنید.
نکات مهم در خصوص پذیرش اجرا:

مهلت قانونی: متقاضی باید در مهلت قانونی مشخص شده از تاریخ انقضای چک یا سفته یا عدم اجرای تعهدات طبق قرارداد، برای صدور اجرائیه اقدام کند.

اخطار به بدهکار: قبل از صدور اجرائیه، معمولاً به بدهکار اخطار داده می‌شود تا فرصت پرداخت بدهی را داشته باشد.

اعتراض به اجرائیه: بدهکار می‌تواند به صدور اجرائیه اعتراض کند و در این صورت پرونده به دادگاه ارجاع می‌شود.

سوالات متداول:
  • چه مدارکی برای پذیرش اجرا نیاز است؟ اصل سند، اظهارنامه ابلاغ، مدارک شناسایی و سایر مدارک مرتبط.
  • هزینه صدور اجرائیه چقدر است؟ هزینه‌ها بر اساس تعرفه‌های قانونی و نوع سند متفاوت است.
  • مهلت اعتراض به اجرائیه چقدر است؟ مهلت قانونی برای اعتراض به اجرائیه در قوانین مشخص شده است.
  • آیا می‌توان بدون مراجعه به دفترخانه، اجرائیه صادر کرد؟ خیر، صدور اجرائیه باید از طریق دفترخانه انجام شود.
  • راهنمای سایر درخواست های متقاضی در خصوص اجرائیه، مرتبط با اجرا را از این لینک مشاهده و دانلود کنید.

توجه: اطلاعات ارائه شده در این پست صرفاً جنبه اطلاع‌رسانی داشته و جایگزین مشاوره حقوقی نیست. توصیه می‌شود برای کسب اطلاعات دقیق و انجام مراحل قانونی، به دفترخانه مراجعه کرده و از مشاوره سردفتر و دفتریار استفاده کنید.

↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

بیشتر بدانید:
اجرائیه
برای دوستانتان بفرستید:
مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

17 دیدگاه. Leave new

  • اموالی از مدیون توقیف شده و بعدش برام پیامک اومد مقتضی است نحوه وصول طلب خود را کتبا به دفترخانه پذیرش تقاضانامه اعلام نمایید. به دفترخانه چی بگم؟

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر – درخواست های تبعی(بعد از صدور اجرائیه) را حتماً باید از طریق همان دفترخانه که اجرائیه صادر شد فرستاد یا هر دفترخانه ای می شود؟

    پاسخ
  • سلام در مورد اجراییه شارژ ساختمان آیا لازم است قبوض مصرفی اخذ و ممهور به پذیرش اجرا شود یا همان اظهارنامه که ریز بدهی قید شده کافیست

    پاسخ
  • با سلام
    قراردادهای بانکی که بین بانک و شرکتها بابت تسهیلات مضاربه و در محل بانک (نه در دفترخانه) منعقد شده را نیز میتوان از طریق دفاتر اسناد رسمی تقاضای صدور اجراییه نمود؟

    پاسخ
  • با سلام و تشکر بابت انتشار مطالب ارزشمند، ببخشید صدور اجرائیه نیاز به بایگانی فیزیکی دارد یا خیر؟ دوم اینکه مهرپذیرش اجرا شد فقط روی چک زده شود کافی است یا مثلا روی گواهی عدم پرداخت نیز باید زده شود

    پاسخ
    • سلام
      ممنون از محبتتان
      بایگانی فیزیکی نیازی نیست و فقط اسکن کافی است.
      بهتر است روی گواهی عدم پرداخت هم درج گردد

      پاسخ
  • سلام در مورد صدور اجرائیه برای گاز بها چه مدارک و مواردی لازمه ممنون میشم راهنمایی کنین

    پاسخ
  • عادل صدریه
    یکشنبه | 2020/12/13 | 16:44

    سلام سوالی داشتم ممنون میشم راهنمایی کنین بنده در سال ۹۶ در کار یکی از دوستانم سرمایه گذاری کردم که این سرمایه در چندین نوبت پرداخت شد بعد گذشت چند ماه ایشان پول بندرو دیگه پرداخت نکرده و باعث شد بنده شکایت کنم و در چندین شعبه از دادگاه ایشون محکوم و جلب ایشون صادر شد سوالم اینجاست یه سند ذمه ۳۵ میلیونی داشتم از ایشون که شکایت نکرده بودم چون وعده داده بودن حالا اون سند رو از طریق دفتر خدمات قضایی به شکایت گذاشتم سوال بنده اینجاست که از تاریخ بدهی ایشون که در سند ذکر شده تاخیر تادیه حساب میشه یا از روز شکایت ؟؟

    پاسخ
  • سلام وقت بخیر و سپاس از ارایه مطالب ارزشمند. آیا ثبت نام ثنا برا ی متقاضی کافیه یا طرف مقابل(مخاطب) هم باید ثبت نام ثناانجام داده باشه؟

    پاسخ
    • سلام
      برای ما (دفاتر اسناد رسمی) فعلاً (درحال حاضر، پاییز 1399) کافیه و به ثنا داشتن طرف مقابل نیازی نیست

      پاسخ
  • با سلام و تشکر من باب مطالب خوبی که در سایتتون میذارین.ببخشید یه سوال راجع به پذیرش اجرائیه چک دارم.اینکه اشاره کردین که ضمن یک تقاضانامه چک های متعدد مربوط به یک نفر پذیرش می شود منظور این است که اگر صادر کننده چک یک نفر باشد و چک های متعدد در وجه یه نفر یا چک های در وجه حامل متعددی صادر والان همه آن چک ها دست یه نفر باشد میتوان همه آن ها را در یک تقاضانامه آورد؟منظور این است که اگر صادر کننده یک نفر باشد و چند تا چک صادر کرده باشد و دارنده چک افراد متعدد باشند و هرکدام چک خاصی از صادر کننده داشته باشند نمیتوانند در یک تقاضانامه تقاضای اجرائیه کنند؟

    پاسخ
    • با سلام
      منظور اینکه یک نفر می تواند چند فقره چک را طی یک تقاضانامه ارسال کند
      نه اینکه چند نفر طی یک تقاضانامه درخواست اجرائیه کنند

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

قانون پیش فروش ساختمان + جدیدترین اصلاحات
آخرین تغییرات سامانه ثبت آنی دفترخانه اسناد رسمی
keyboard_arrow_up