آیا زوجه می‌تواند به عنوان مهریه سهم‌الارث سرقفلی یک باب مغازه را از زوج مطالبه کند؟

یک زوجه برای دریافت مهریه‌اش از شوهرش، سهم مشاعی او از یک مغازه را توقیف می‌کند. شوهر برای پرداخت مهریه، می‌خواهد سهم خود را مزایده کند. آیا برای این کار باید اجازه دیگر وراث و صاحبان سهم مشاعی را بگیرد؟ اداره کل حقوقی قوه قضاییه می‌گوید که نه، این کار مستلزم موافقت آنها نیست و فقط باید قوانین مربوط به فروش اموال غیر‌منقول را رعایت کند.

زمان تقریبی برای مطالعه: 1 دقیقه

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
نظریات مشورتی

استعلام

زوج به پرداخت مهریه محکوم شده و از آنجا که نامبرده مالک مشاعی سرقفلی یک باب مغازه به عنوان سهم‌الارث بوده است، زوجه قدرالسهم وی را در زمان تقدیم دادخواست با قرار تأمین خواسته توقیف کرده است؛ در مرحله قطعیت و اجرای حکم مربوط به مطالبه مهریه، مزایده قدرالسهم را درخواست کرده است؛ با توجه به اینکه زوج (محکوم‌علیه) صرفاً مالک حصه مشاعی از سرقفلی است و ملک در مالکیت مشاعی اشخاص دیگری است، آیا انجام تشریفات مزایده و انتقال سرقفلی مستلزم اخذ اذن است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:

اولاً، مزایده تمام یا قسمت مشاعی از سرقفلی با رعایت حقوق مالک بلا‌مانع است و در مزایده آن باید مقررات مربوط به فروش اموال غیر‌منقول و از جمله ماده 51 قانون اجرای احکام مدنی مصوب 1356 رعایت شود.

ثانیاً، در فرض سؤال که محکوم‌علیه به‌عنوان یکی از ورثه، مالک سهم مشاعی از سرقفلی است، وفق ماده 583 قانون مدنی صرف فروش و مزایده سهم مشاعی وی مستلزم موافقت دیگر وراث و صاحبان سهم مشاعی سرقفلی نیست و امر مزایده با رعایت ماده 140 قانون اجرای احکام مدنی مصوب 1356 و نیز مواد 868 و 871 قانون مدنی صورت می‌گیرد.

شماره نظریه : 7/1401/1291 | شماره پرونده : 1401-29/1-1291ح | تاریخ نظریه : 1402/05/30

بیشتر بدانید:
ارثازدواج و طلاقسرقفلیمهریه
برای دوستانتان بفرستید:
↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

ساعت شروع کار واحدهای تابعه قوه قضاییه به ۷ صبح تغییر می‌کند
ایام تغییرات جدید سامانه ثبت آنی استان‌ها | ثبت مختصات جغرافیایی | وی پی ان های فعال
keyboard_arrow_up