انتقال حقِ کسب، پیشه یا تجارت (سرقفلی) بین ورثه مستأجر آیا نیاز به کسب اجازه دارد؟

به‌روزرسانی: ساعاتی پیش
  1. چنانچه حق کسب یا پیشه یا تجارت محل کار به یک یا چند نفر از ورثه منتقل شود یا به عبارت دیگر در سهم یک یا چند نفر از ورثه قرار گیرد، انتقال به غیر محسوب نشده و مالک نمی‌تواند برای تخلیه مورد اجاره از مقررات این قانون استفاده کند. (تبصره یک ماده ۱۹ قانون روابط موجر و مستأجر مصوب سال ۱۳۵۶)
    • نتیجه اینکه بر فرض سؤال، تنظیم سند صلح سرقفلی موضوع استعلام نیاز به اذن مالک نمی‌باشد و وراث مجاز به انتقال بین خود می باشند.
  2. چنانچه فردی براساس قانون روابط موجر و مستأجر سال ۱۳۵۶ مالکیت سرقفلی یک باب مغازه را در اختیار داشته و پس از فوت دو نفر ورثه داشته است هر یک به طور قهری مالک سه دانگ سرقفلی می‌شوند. لیکن یکی از ورثه (شریک سه دانگ) سهم خود را بدون رضایت مالک به شریک دیگر انتقال دهد آیا تخلیه به لحاظ انتقال به غیر مصداق دارد یا خیر؟ در صورت منفی بودن پاسخ تکلیف مالک در مورد تخلف احد از شرکاء چیست و راهکار قانونی کدام است؟
    • در فرضی که سرقفلی به ارث رسیده است، وراث می‌توانند در تقسیم ماترک سرقفلی را هرگونه که توافق کنند در سهم خود قرار دهند و نیازی به رضایت و اجازه مالک (موجر) نمی‌باشد. اساساً انتقال مورد اجاره به غیر تحقق نیافته است؛ زیرا شخصیت مستأجر متوفی در ورثه ادامه یافته است و منظور از “غیر” اشخاصی غیر از ورثه هستند که به صورت قراردادی سرقفلی مورد اجاره به آنها منتقل می‌شود.

نظریه مشورتی شماره ۷/۱۱۱۷ مورخ ۸۶/۲/۲۹ در پرونده شماره ۱۹۰–۲۹/۲–۸۶ اداره کل امور حقوقی و اسناد و امور مترجمین قوه قضائیه در پاسخ استعلام شماره ۲۲۷۲۴ مورخ ۸۶/۲/۳ کانون سردفتران و دفتریاران | و | شماره پرونده ۱۶۵۰ – ۲۹/۱ – ۹۳ نظریه شماره ۷/۹۳/۲۷۲۱ – ۱۳۹۳/۱۱/۶ | کد 749 مجموعه بخش‌نامه‌های ثبتی

↴ دیدگاه و نظرتان را درباره این مطلب بنویسید

سوالات شما توسط مدیر سایت یا سایر کاربران پاسخ داده خواهد شد.

بیشتر بدانید:
اجارهارثسرقفلی
برای دوستانتان بفرستید:
مطالب مرتبط
پیشنهاد ویژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

حق کسب و پیشه تمدید قرارداد اجاره و اجرائیه اجاره اماکن تجاری
بابایی: بحث ابطال اسناد عادی با توجه به برخی از ملاحظات منتفی شده است
keyboard_arrow_up